Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

@dennansson Har inte börjat leka utanför Steam än, men vad jag har sett är det endast flatpak man ska leka med. Inte nått annat format.
.deb filer används av Debian baserade distros och SteamOS är numera baserat på Arch, så då går man även bet där.
Kollat om nån gjort en guide för Lutris på Deck?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Man blir lite avis på er som fått

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det närmar sig.
Nösta vecka börjar det skickas ut mail för oss som har Q2 som leveransdatum

The last set of emails for Q1 have just been sent out! 🎉 If your expected order availability was Q1, be sure to check your email or the desktop Steam app.
Starting next week we will begin sending out order emails for Q2 (April-June) reservations.

https://twitter.com/OnDeck/status/1508483245163245572?t=TZ01-...

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennansson:

Fick hem min steam deck i förra veckan och jag är helt nybörjare på linux och förstår verkligen inte mycket. Kan någon förklara för mig hur jag installerar en .deb fil? Lyckades installera lutris från discover men såg då att det fanns en beta uppdatering som laddas ner i deb-format, men sen kommer jag inte längre. Finns det någon deb-fils installerare jag behöver?

Alla guider jag kollat säger att jag ska välja "öppna med" efter att högerklickat på deb-filen och sen välja software installer eller dylikt men det finns ingen sån, vissa kommer med tips om att skriva in långa rader i terminal men det vill jag inte bemöda mig då jag inte känner mig bekväm med sånt.

Det har varit en del skriverier ang brickade steam decks pga hubbar/dockor, men jag köpte följande på netonnet och den har funkat kanon hittils. Kör mus, tangentbord, hdmi, usb minne och laddning samtidigt, inte testat ethernet eller sd kort ännu.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/u...

Jag rekommenderar du istället för .deb (Debian och Ubuntu paket) istället kör discovery appen från Steam decks desktop interface. Där finns sk flatpaks som tex emulatorer och Epic launcher (tror den heter heroic).

Om det är något speciellt spel du är ute efter att launcha så leta upp en guide för det specifika spelet och Steam deck. Att börja ge sig på lutris för att launcha spel är inte det första jag skulle göra 🤗

Permalänk

Finns inga bra introudutktion till Linux anpassat för just steam deck?,
Fick nån lista på kommand till terminal men sa inte så mycket då jag inte är direkt insatt i vad terminal är (linux kommandotolk?!). Hade tex svårt för att unzippa filer så en del att lära mig, men finns säkert såpass mycket att något mer riktat mot steamdecken hade ju varit guld.

Permalänk
Medlem

@Smasher89 Om du ska packa upp filer antar jag att du är i skrivbordsmiljön.
SteamOS baseras på Arch med KDE Plasma som DE (Skrivbordsmiljö). Om du söker på det bör du hitta infon du söker.
Filhanteraren heter Dolphin.
Arkivprogrammet heter Ark.

Högerklicka i Dolphin på zip filen så kan du packa upp den direkt ifrån den menyn.
Annars kan du öppna filen i Ark och packa upp den.

Testade skrivbordet på Deck och Ark är installerat.
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Har lagt en bokning på 256GB modellen tyvärr så tvekade jag för länge så ligger i post Q3 nu ^^'

Drömmen enligt mig är ju att kunna (så småning om) göra sig av med stationära och bara ha en handburen kobi-enhet.
Ska bli farsa i september också så kommer nog ha lite användning av den framöver då också skulle jag tro (vakna nätter osv).
Men en fråga till dom som har fått sin, hur är desktop upplevelsen på decken?

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Spelupplevelsen är helt klart bra.

Gammalt spel, men GTA IV på medium settings är 60 fps konsant typ. Har du en gammal backlog(som jag) så är den grym! Men även nyare spel. 2-4 år gamla spel som RDR2 eller control är typ fullt dugliga, speciellt control eftersom miljön är mer isolerad. RDR2 går att spela på Steam Deck med bra FPS och lite sämre grafik(men ändå snyggt) men är man van med 240hz skärm och 3000 serien nvidia kort så är det svårare att acceptera det. men klart spelvänligt.

NFS Heat är väl ett EA projekt som as usual är laggigt(det enda EA ska göra är sportspel, senaste decennierna tycker jag alla mina hårdvaror laggar på deras spel kanske jag som är problemet) men det är faktiskt bara "gulmarkerat" så fonts och layouts inte stämmer- men det spelet var det enda jag reagerade på att det var för fult och trögt för att spela.

Annars är det mesta fullt brukbart. Står valet mellan en ps5/xboxSX så är det en Steam Deck man ska ha OM man bara är en vanlig person som vill spela och ha ergonomisk feeling. Jag tycker xbox dosan är för liten. Steam Deck är perfekt i händerna.

Det kommer kanske inte exclusives, men dualboot windows + gamepass på Xbox (kanske pc på ps gamepass snart också?) Så är det typ inget att diskutera om.

Vill du köra Esport på riktigt eller vara mer tävlingsinriktad, stationär är ju obviously svaret- men för oss bönder som gillar friheten och feelingen av att koppla av....och hålla på..... så är den grym!!!!

Skrivet av Tim_quartz:

Har lagt en bokning på 256GB modellen tyvärr så tvekade jag för länge så ligger i post Q3 nu ^^'

Drömmen enligt mig är ju att kunna (så småning om) göra sig av med stationära och bara ha en handburen kobi-enhet.
Ska bli farsa i september också så kommer nog ha lite användning av den framöver då också skulle jag tro (vakna nätter osv).
Men en fråga till dom som har fått sin, hur är desktop upplevelsen på decken?

Grattis till att bli farsa.....eller hur man nu säger, hehe!

Steam Deck är perfect match för någon som inte är en kräsen pcmasterrace.

Jag har bara installerat och kollat hårdvarans prestanda med olika spel, men desktop mode på bara enheten flyter på snabbt och har du erfarenhet av andra linux distros så är det samma sak. Jag har en hubb jag tänkte prova till helgen med m+kb men hitintills är "pc upplevelsen" tillräcklig för min privata sida. Jag tror att det är vettigt att köpa en USBChub av kvalité

Gör du hård CPU krävande arbete, typ musikprod- så måste man självklart ha en beefig stationär- men för "en vanlig hederlig man som vill panga hs och rädda världen" så är den imo fullt duglig.

Visst, det är inte någon dator man tävlar med, men alla gamingfuntioner och ergonomin är topnotch. Jag har kört Nintendo Switch med Hori-Splitpad i några år och steam deck känns i princip lika tung att hålla.

Skillnaden är att Steam Deck har USBCn ovanpå enheten och inte under ifrån som Switch, blir den tung att hålla när man ligger ned och jäser så kan man lägga böcker under enheten och stödja, utan att ha problem att ladda den. Det täcks inga fläkthål heller.

Den kommer bli perfekt för dig när du ska vara uppe på nätterna som nybliven pappa.

Permalänk
Skrivet av RaXmOuSe:

Spelupplevelsen är helt klart bra.

Gammalt spel, men GTA IV på medium settings är 60 fps konsant typ. Har du en gammal backlog(som jag) så är den grym! Men även nyare spel. 2-4 år gamla spel som RDR2 eller control är typ fullt dugliga, speciellt control eftersom miljön är mer isolerad. RDR2 går att spela på Steam Deck med bra FPS och lite sämre grafik(men ändå snyggt) men är man van med 240hz skärm och 3000 serien nvidia kort så är det svårare att acceptera det. men klart spelvänligt.

NFS Heat är väl ett EA projekt som as usual är laggigt(det enda EA ska göra är sportspel, senaste decennierna tycker jag alla mina hårdvaror laggar på deras spel kanske jag som är problemet) men det är faktiskt bara "gulmarkerat" så fonts och layouts inte stämmer- men det spelet var det enda jag reagerade på att det var för fult och trögt för att spela.

Annars är det mesta fullt brukbart. Står valet mellan en ps5/xboxSX så är det en Steam Deck man ska ha OM man bara är en vanlig person som vill spela och ha ergonomisk feeling. Jag tycker xbox dosan är för liten. Steam Deck är perfekt i händerna.

Det kommer kanske inte exclusives, men dualboot windows + gamepass på Xbox (kanske pc på ps gamepass snart också?) Så är det typ inget att diskutera om.

Vill du köra Esport på riktigt eller vara mer tävlingsinriktad, stationär är ju obviously svaret- men för oss bönder som gillar friheten och feelingen av att koppla av....och hålla på..... så är den grym!!!!

Grattis till att bli farsa.....eller hur man nu säger, hehe!

Steam Deck är perfect match för någon som inte är en kräsen pcmasterrace.

Jag har bara installerat och kollat hårdvarans prestanda med olika spel, men desktop mode på bara enheten flyter på snabbt och har du erfarenhet av andra linux distros så är det samma sak. Jag har en hubb jag tänkte prova till helgen med m+kb men hitintills är "pc upplevelsen" tillräcklig för min privata sida. Jag tror att det är vettigt att köpa en USBChub av kvalité

Gör du hård CPU krävande arbete, typ musikprod- så måste man självklart ha en beefig stationär- men för "en vanlig hederlig man som vill panga hs och rädda världen" så är den imo fullt duglig.

Visst, det är inte någon dator man tävlar med, men alla gamingfuntioner och ergonomin är topnotch. Jag har kört Nintendo Switch med Hori-Splitpad i några år och steam deck känns i princip lika tung att hålla.

Skillnaden är att Steam Deck har USBCn ovanpå enheten och inte under ifrån som Switch, blir den tung att hålla när man ligger ned och jäser så kan man lägga böcker under enheten och stödja, utan att ha problem att ladda den. Det täcks inga fläkthål heller.

Den kommer bli perfekt för dig när du ska vara uppe på nätterna som nybliven pappa.

Tackar!

Jo precis, har en ganska rejäl docka som jag fick av jobbet som jag brukar plugga in i jobblaptopen när jag jobbar hemifrån. Då har man som riktiga skärmar osv till laptopen. Sitter som mest och kodar lite jobb grejer och så på stationära, så känner inte att jag har världens behov egentligen av en fläsk stationär längre. Är mest bara indie-spel och så jag spelar nu för tiden på datorn.
Man blir ju som riktigt peppad när man har sett recensioner osv på decken nu på sistone.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk

Tjena Q2-are! Tänkte kolla om något fått sitt mejl än och när ni beställde? Jag beställde min 256gb 18e juli och är nyfiken på hur mycket längre jag behöver vänta!

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av maiqtheliar:

Tjena Q2-are! Tänkte kolla om något fått sitt mejl än och när ni beställde? Jag beställde min 256gb 18e juli och är nyfiken på hur mycket längre jag behöver vänta!

Beställde 256gb under kvällen den 16 Juli och inte hört något ännu så det lär vara ett tag kvar för dig med.

Permalänk
Skrivet av David_87:

Beställde 256gb under kvällen den 16 Juli och inte hört något ännu så det lär vara ett tag kvar för dig med.

Alright! Gött att veta!

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem

Fick email om att slutföra mitt köp på en 512 GBs Steam deck idag, nu närmar det sig äntligen! Beställde 16:e juli 19:31 ifall det är någon som undrar

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Fick email om att slutföra mitt köp på en 512 GBs Steam deck idag, nu närmar det sig äntligen! Beställde 16:e juli 19:31 ifall det är någon som undrar

Nice
Jag beställlde 17 "mellan" varianten. Hoppas jag får mail snart

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fick också mail igår - beställde Fre 2021-07-16 20:16 (fick mitt bekräftelse-mail då)

Steam Deck 256Gb - beställningen behandlas

Permalänk
Medlem

Haha jag beställde min för typ tre veckor sen. Hur länge får man vänta då? 😂

Felstavninga
Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Haha jag beställde min för typ tre veckor sen. Hur länge får man vänta då? 😂

Definitivt inte tidigare än oktober men antagligen efter december.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Haha jag beställde min för typ tre veckor sen. Hur länge får man vänta då? 😂

Jag förhandsbokade min 9 september, planerad oktober och framåt.
Skulle inte tro att du får någon innan 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Definitivt inte tidigare än oktober men antagligen efter december.

Skrivet av eriksson850:

Jag förhandsbokade min 9 september, planerad oktober och framåt.
Skulle inte tro att du får någon innan 2023.

Jag har någon liten förhoppning på en julklapp till mig själv. Men skulle inte bli förvånad om det blir 2023...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Valve meddelar att de trappar upp utrullningen av Steam Deck. Förhoppningsvis kommer det bli bra mycket lättare att lägga vantarna på enheten i framtiden.

Permalänk
Medlem

Yepp fick min Q2 mail i måndags

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Valve meddelar att de trappar upp utrullningen av Steam Deck. Förhoppningsvis kommer det bli bra mycket lättare att lägga vantarna på enheten i framtiden.
https://i.imgur.com/ZKTt5S0.png

Undrar om dom framöver kommer flytta upp andra "Q:are" också? Tänker om dom kommer flytta Q3 framåt i ledet. Man kan ju åtminstone hoppas tänker jag XD

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Tim_quartz:

Undrar om dom framöver kommer flytta upp andra "Q:are" också? Tänker om dom kommer flytta Q3 framåt i ledet. Man kan ju åtminstone hoppas tänker jag XD

Ja, om Valve börjar dunkar ut köpmail två gånger i veckan så lär ju folk i kön få sina enheter lite tidigare än tänkt. Men gissar nog att Q3 fortfarande kommer få sina Decks i Q3, möjligtvis tidigt Q3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Valve meddelar att de trappar upp utrullningen av Steam Deck. Förhoppningsvis kommer det bli bra mycket lättare att lägga vantarna på enheten i framtiden.
https://i.imgur.com/ZKTt5S0.png

kollar mailen varje dag, inget mail ännu

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

De verkar vara rätt snabba nu, fick Q2 mail i måndags och idag dök spårningen upp. Paketet var i Nederländerna nu, men med lite tur så är den framme innan helgen.

Permalänk
Medlem

som många andra beställde jag det den 16 juli, 512gb versionen men har inte hört något ännu.
Som jag förstår det så är det den mest bokade versionen.
Men alla kommer inte gå vidare med sin beställning så när avbeställningarna börjar komma så tar dom nästa person i kön, så med lite tur kanske snart så...

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem

Fick precis meddelande om att det nu var min tur, bokade 256GB-varianten 20:33 den 16'e juli. Med lite tur har man den innan påskledigheten

Permalänk
Medlem

Beställde 512 Gb versionen så snart det gick att beställa. Inte hört ett ord om att kunna bekräfta ordern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeamus:

Beställde 512 Gb versionen så snart det gick att beställa. Inte hört ett ord om att kunna bekräfta ordern.

Logga in på Steam, navigera till Steam Deck så ser du vilket kvartal du ligger i kön.

Jag hann inte med direkt när det släpptes, utan bokade senare på kvällen och då fanns bara 64 GB versionen för att hamna i första kön. Jag hoppade på den och har beställt ett minneskort.
Fick mail 21/3 och leveransen tog en vecka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Logga in på Steam, navigera till Steam Deck så ser du vilket kvartal du ligger i kön.

Jag hann inte med direkt när det släpptes, utan bokade senare på kvällen och då fanns bara 64 GB versionen för att hamna i första kön. Jag hoppade på den och har beställt ett minneskort.
Fick mail 21/3 och leveransen tog en vecka.

Det står 2:a kvartalet. April - juni. Står att jag kan avboka, så antar att bokningen forfarande gäller.

Visst är det sin egen hem mejl som gäller för att inte missa mejlet?