Permalänk
Bildexpert
Skrivet av medbor:

Men då återstår ju frågan, varför hår de back på sina biljettpriser? Bara höj biljettpriset 10% och gör snacksen billigare. Det blir samma pris för de som köper snacks men de tjänar pengar på alla kunder istället

Hah, du menar väl inte allvar när du tror att det räcker med en så liten höjning? Popcorn har en vinstmarginal på flera hundra procent och för att kompensera för det krävs markant höjning. Då är risken väldigt stor att du skrämmer bort besökare.

Personligen skulle jag gärna se att Riksdagen sänkte momsen till 6% på biobiljetter såsom det var tidigare men har inga problem med att bruttopriset på 140-150 kr/biljett (ish) är kvar.

Sedan finns det helt klart fler biografkedjor i Sverige än Filmstaden, men det är lätt att bortse från det om man bor i en storstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men då återstår ju frågan, varför hår de back på sina biljettpriser? Bara höj biljettpriset 10% och gör snacksen billigare. Det blir samma pris för de som köper snacks men de tjänar pengar på alla kunder istället

Inte så att det finns konkurrens på bio i Sverige (längre i alla fall, sandrew metronom gick ju i graven).

Känns bara så dumt att göra som de gör nu

Ja, det vore ju det logiska, för man kan inte gå på bio utan att köpa en biljett, men man kan gå på bio utan att äta och dricka saker.

Om de nu är så beroende av tilltuggsförsäljningen så blir det ju tillslut att man anses agera omoralisk om man går på bio utan att köpa deras tilltugg, oavsett om man har med eget eller ej.

Om en biljett kostar 200Kr så får de ju in lika mycket/lite pengar på en person som bara köper biljett och struntar i snacksen, som en person som köper biljett och har med eget... Så deras förbud och argumentation för det faller på sin egen orimlighet, särskilt eftersom man kan strunta i förbudet helt utan moraliska konsekvenser.

Rimligen förstår alla att de tjänar mer pengar på folk som köper snacks än folk som inte gör det, så de som inte gjorde det innan förbudet och inte tänker göra det nu heller är precis lika moraliskt förkastliga oavsett förbudets vara eller icke vara.

Och liknelsen med krog/restaurang haltar ännu mer eftersom det är allmänt känt att de som tar med egen mat och dryck blir avvisade om de blir påkomna, vilket då gör att det är starkt kopplat till en otrevlig konsekvens att ta den risken, även om det blir betydligt billigare i händelse att man inte blir påkommen.

Men de som drar den liknelsen tycker kanske att konceptet "förfest" är förkastligt också?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Film är bäst på bio, och bio är bäst hemma.

Var mycket på biografen förr, men med eget biorum i källaren som enligt mig presterar riktigt bra, utsätter jag mig aldrig mer frivilligt för alla kioskmongon och irritationsmoment i publika salonger igen.

Hehe, håller med, precis mitt motto: Film är bäst på bio, bio är bäst hemma” 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Hah, du menar väl inte allvar när du tror att det räcker med en så liten höjning? Popcorn har en vinstmarginal på flera hundra procent och för att kompensera för det krävs markant höjning. Då är risken väldigt stor att du skrämmer bort besökare.

Personligen skulle jag gärna se att Riksdagen sänkte momsen till 6% på biobiljetter såsom det var tidigare men har inga problem med att bruttopriset på 140-150 kr/biljett (ish) är kvar.

Sedan finns det helt klart fler biografkedjor i Sverige än Filmstaden, men det är lätt att bortse från det om man bor i en storstad.

I så fall borde ju en snacks-buffé vara på sin plats, likadant med fria påfyllningar av både dricka och snacks

Kanske göra som i sport/teater och införa akter/halvtidsvila? Då kan alla fylla på och köpa en kass öl för 150kr

Även om de behöver höja priset med 20 eller 30% så handlar det väl fortfarande om att de ska gå plus på deras core business (visa film) inte förlora pengar på alla som inte köper snacks

Funderar också på andra concept, kanske en biokväll där man får se alla visningar man vill (i mån av plats) för fastpris, eller ’sista-minuten’ med lägre pris men utan garanterad plats på enskilda visningar...

Känns som de är ganska fasta i sina idéer, och amerikansk-ägt lät inte göra det bättre

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av medbor:

Känns som de är ganska fasta i sina idéer, och amerikansk-ägt lät inte göra det bättre

Det handlar mer om traditionella ekonomiska strategier som används för att tilltala en så bred målgrupp som möjligt. Och i sin tur maximera sina vinstmarginaler.

När du köper biobiljetter på nätet är det också det enda priset du ser. Låt oss då säga 150 kr, vilket enligt en del anses vara dyrt men det kan ändå anses vara acceptabelt i de flestas bok för att få en bioupplevelse. Väl där köper man läsk, popcorn och kanske någon påse med Zoo eller Ahlgrens bilar. Då kanske du i slutändan lägger ca 85 kronor på det (40+25+20 kr).

Hela notan är då uppe i 235 kr. Det blev kanske mer än vad du ursprungligen kände dig motiverad att betala som mest men eftersom du ändå var där och kände dig sugen blev det som det blev. Ingen stor deal känns det som.

Lek då med tanken att allt tilltugg blir ±0 för biografen och att vinstmarginalen tar de ut genom biljettförsäljningen. Då pratar vi kanske 30-35 kr för snackset, så biobiljetten måste säljas för 200 kronor. I ett sådant scenario lär det vara fler som tvekar när de ska köpa biobiljetter online och istället ägnar sig åt något annat den kvällen. Då spelar det ingen roll hur billigt godis man har: Kommer kunden inte dit öht ger den inga pengar.

Att detta skulle ha någon (specifik) amerikansk påverkan låter mycket långsökt eftersom det är A och O att dela upp kostnader på ett sådant sätt att det märks i så liten utsträckning som möjligt hos den betalande kunden. Det är inte gemene man som går till Borgar-Capitol och betalar 280 kr för att få se film på bio med en påslagen läslampa invid stolen. För en bred kedja som Filmstaden är så funkar helt enkelt inte den affärsmodellen i någon vidare utsträckning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Låter som du inte varit på nån nyare biograf på senaste.

Helsingborg har tex totalt uppgraderat för något år sedan till senaste ISense Biograf. Enligt många har HBG även det bästa ljudsystemet.

Har varit på bio en hel del och finns inget som matchar ett välkalibrerat highend-hemmabiosystem med TV/Projektor i ett optimalt möblerat rum utan störande publik.

Smaken är som baken och tur är väl det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För mig får bio gärna försvinna. Man betalar en enorm summa för att sitta i en trång fåtölj i några timmar, få nackspärr av den alldeles för stora skärmen, tinnitus av den alldeles för höga ljudnivån och träsmak av den dåligt anpassade säteshöjden. Senaste biobesöket för mig var i januari 2020, och det lär bli mitt sista.

Nackspärr? Satt du för nära duken?

Permalänk
Medlem

Dålig bild, skränigt ljud, omgiven av idioter som kan få för sig att klappa.

Slipper helst..

Kan fatta det var en grej när man hade en 26" tjocktv men idag är det mest en plåga o sämre upplevelse om man har lagt ut några tusenlappar på hemmaprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Har varit på bio en hel del och finns inget som matchar ett välkalibrerat highend-hemmabiosystem med TV/Projektor i ett optimalt möblerat rum utan störande publik.

Smaken är som baken och tur är väl det!

Det där är ju bara tramsigt. Absolut, idag kan du få lika bra ljud hemma som på bio, med ett välkalibrerat system.

Sen finns säkert problemet att det finns biografer som inte kalibrerar sina system, men realiteten är såklart att 99.5 av 100 inte heller kalibrerar sina hembiosystem.

Så jämför du den sämsta bion med det bästa hembiosystemet, ja då blir den jämförelsen såklart till hembions fördel.

Men det är också lite roligt för ni klagar på att det är dyrt att gå på bio, men ni lägger gladeligen 100k + på ett hembio-system.
Hade ni investerat dom pengarna istället hade ni kunnat gå på bio varje vecka bara på avkastningen, "gratis".

Och överlag så slår väl gubbigheten på det här forumet igenom.
Ni är dels så himla stolta och fascinerande över erat hembiosystem för 100k att ni omöjligen kan göra en objektiv bedömning av det. Och även om det är högst mänskligt så är det något som närmast påminner om...säg en 16åring som är stolt över sin Epa-traktor, så, samma åldersgrupp som ni sen beklagar er över som är högljudda och störiga.

Och då det där att det är jobbigt med andra människor, det är gubbigt rakt igenom (jag är tillräckligt gammal för att själv hamna i den kategorin, men det kan vara bra med lite självinsikt ibland)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Antar att du tar med dig egen mat till restauranger eller egen sprit till pubben?

Du får ju dessutom poäng som medlem, så allt du köper leder tillslut till gratis biljetter.

Men jag kan delvis hålla med om att det är ganska dyrt med snacks.

PS. Kom precis hem från biografen. Vi såg The Northman.

Många i tråden har inte heller vart på bio på väldigt länge märker man. Har varit på bio säkert 1 gång i månaden de senaste åren. Har aldrig stött på att folk sitter med telefoner & har högt skärmljus som skulle störa andra, eller folk som sitter och pratar under filmen(så det stör. att man sitter och viskar för någon händelse i filmen, såklart kan man göra det). Men skulle man stöta på detta, så finns det för tusan personal att kalla på, var inte så jäkla feg.

Dålig liknelse kompis. Först och främst så sätter serveringstillståndet stopp för medhavd alkohol. Men det finns ju faktiskt något som heter korkavgift i andra länder. Då tar man med sig sitt eget favoritvin och betalar avgiften. Det folk inte förstår är ju att monopol sällan leder till bättre priser. När folk har accepterat att snacks och godis köper man på plats så höjs ju priserna. Det här är SF vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Dålig liknelse kompis. Först och främst så sätter serveringstillståndet stopp för medhavd alkohol. Men det finns ju faktiskt något som heter korkavgift i andra länder. Då tar man med sig sitt eget favoritvin och betalar avgiften. Det folk inte förstår är ju att monopol sällan leder till bättre priser. När folk har accepterat att snacks och godis köper man på plats så höjs ju priserna. Det här är SF vi pratar om.

Företaget spelar mindre roll. Alla företag vill maximera sin vinst.

Problemet med att ta bort eget godis är nog att folk hellre tittar hemma. Idag har vi inte 24 tums tv med en burkig högtalare på sidan utan oftast väldigt kapabla stora tv apparater med i vissa fall väldigt godkänt ljud för de flesta.
Bio är döende och detta kommer göra det värre.
Gillar att gå på bio ibland men det händer betydligt mer sällan än förr.
Förut var det för att se en ny film och bra ljud och bild upplevelse. Nu kan man få allt det hemma. Inte samma men bra nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det där är ju bara tramsigt. Absolut, idag kan du få lika bra ljud hemma som på bio, med ett välkalibrerat system.

Sen finns säkert problemet att det finns biografer som inte kalibrerar sina system, men realiteten är såklart att 99.5 av 100 inte heller kalibrerar sina hembiosystem.

Så jämför du den sämsta bion med det bästa hembiosystemet, ja då blir den jämförelsen såklart till hembions fördel.

Men det är också lite roligt för ni klagar på att det är dyrt att gå på bio, men ni lägger gladeligen 100k + på ett hembio-system.
Hade ni investerat dom pengarna istället hade ni kunnat gå på bio varje vecka bara på avkastningen, "gratis".

Och överlag så slår väl gubbigheten på det här forumet igenom.
Ni är dels så himla stolta och fascinerande över erat hembiosystem för 100k att ni omöjligen kan göra en objektiv bedömning av det. Och även om det är högst mänskligt så är det något som närmast påminner om...säg en 16åring som är stolt över sin Epa-traktor, så, samma åldersgrupp som ni sen beklagar er över som är högljudda och störiga.

Och då det där att det är jobbigt med andra människor, det är gubbigt rakt igenom (jag är tillräckligt gammal för att själv hamna i den kategorin, men det kan vara bra med lite självinsikt ibland)

Avkastningen på 100k om man räknar på 5% schablonen blir 5000 kr per år, så 5 besök per år med familjen typ, långt ifrån varje vecka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Det där är ju bara tramsigt. Absolut, idag kan du få lika bra ljud hemma som på bio, med ett välkalibrerat system.

Sen finns säkert problemet att det finns biografer som inte kalibrerar sina system, men realiteten är såklart att 99.5 av 100 inte heller kalibrerar sina hembiosystem.

Så jämför du den sämsta bion med det bästa hembiosystemet, ja då blir den jämförelsen såklart till hembions fördel.

Men det är också lite roligt för ni klagar på att det är dyrt att gå på bio, men ni lägger gladeligen 100k + på ett hembio-system.
Hade ni investerat dom pengarna istället hade ni kunnat gå på bio varje vecka bara på avkastningen, "gratis".

Och överlag så slår väl gubbigheten på det här forumet igenom.
Ni är dels så himla stolta och fascinerande över erat hembiosystem för 100k att ni omöjligen kan göra en objektiv bedömning av det. Och även om det är högst mänskligt så är det något som närmast påminner om...säg en 16åring som är stolt över sin Epa-traktor, så, samma åldersgrupp som ni sen beklagar er över som är högljudda och störiga.

Och då det där att det är jobbigt med andra människor, det är gubbigt rakt igenom (jag är tillräckligt gammal för att själv hamna i den kategorin, men det kan vara bra med lite självinsikt ibland)

Det var tråkigt för dig att du känner så, men att gå på med personangrepp och kategorisera för att du har en annan åsikt är rätt omoget. Sen vet jag inte riktigt vad A-traktorerna kommer in i biosnacket?

Sen kan vi räkna lite...
Hemma kan jag se på film 365 dagar i veckan, vilken tid som helst som passar mig, ingen resekostnad och alltid optimalt och kalibrerat ljud och bild, kan äta vad jag vill till en låg kostnad, kan pausa om så behövs, kan se om samma film utan kostnad m.m.

Låt oss säga att det så är fallet även med biografen...
4 personer med biljett, mat och resekostnad c:a 1500kr dit JAG kan åka. Ta det gånger 365 = 547 500kr. Ett hemmasystem har en livslängd på 5-10 år så x10 på det blir 5 475 000kr.

Ok, jag är en tramsig gubbe, enligt dig, så jag väljer att gå själv. Resepriset kvarstår och jag är stor i maten så en 500-hundring per gång. Det blir 1 825 000kr.

Skulle jag dessutom åkt A-traktor dit hade jag fått slänga på ytterligare några kronor.

Vilken vinst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det handlar mer om traditionella ekonomiska strategier som används för att tilltala en så bred målgrupp som möjligt. Och i sin tur maximera sina vinstmarginaler.

När du köper biobiljetter på nätet är det också det enda priset du ser. Låt oss då säga 150 kr, vilket enligt en del anses vara dyrt men det kan ändå anses vara acceptabelt i de flestas bok för att få en bioupplevelse. Väl där köper man läsk, popcorn och kanske någon påse med Zoo eller Ahlgrens bilar. Då kanske du i slutändan lägger ca 85 kronor på det (40+25+20 kr).

Hela notan är då uppe i 235 kr. Det blev kanske mer än vad du ursprungligen kände dig motiverad att betala som mest men eftersom du ändå var där och kände dig sugen blev det som det blev. Ingen stor deal känns det som.

Lek då med tanken att allt tilltugg blir ±0 för biografen och att vinstmarginalen tar de ut genom biljettförsäljningen. Då pratar vi kanske 30-35 kr för snackset, så biobiljetten måste säljas för 200 kronor. I ett sådant scenario lär det vara fler som tvekar när de ska köpa biobiljetter online och istället ägnar sig åt något annat den kvällen. Då spelar det ingen roll hur billigt godis man har: Kommer kunden inte dit öht ger den inga pengar.

Att detta skulle ha någon (specifik) amerikansk påverkan låter mycket långsökt eftersom det är A och O att dela upp kostnader på ett sådant sätt att det märks i så liten utsträckning som möjligt hos den betalande kunden. Det är inte gemene man som går till Borgar-Capitol och betalar 280 kr för att få se film på bio med en påslagen läslampa invid stolen. För en bred kedja som Filmstaden är så funkar helt enkelt inte den affärsmodellen i någon vidare utsträckning.

Jag har inte menat att de måste tjäna lika mycket som de gör på snackskunder på varje kund, men att inte tjäna alls som det verkar vara nu känns inte så smart

Ett pris på 150kr är redan för högt på hemsidan när/om jag skulle boka en biljett, 160 eller 170 hade inte direkt ändrat eller påverkat valet. Däremot hade jag fått en bättre upplevelse om jag kom dit och kunde köpa popcorn och läsk för kanske 50-70kr istället för 100

För övrigt tror jag inte snittet i snacksbaren är så att alla skulle dra in ca 50kr profit draget över alla besökare. Jag har nog bara handlat där några gånger för jag får nästan ångest av att betala så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Avkastningen på 100k om man räknar på 5% schablonen blir 5000 kr per år, så 5 besök per år med familjen typ, långt ifrån varje vecka.

Så du menar att dina barn delar din åsikt/ståndpunkt att det är roligare att sitta hemma med pappa och göra något (i det här fallet kolla på film) än att göra saker (gå på bio) med kompisar/andra människor?

Jag är tveksam..

Permalänk
Medlem

Inför ett mervärde för din tjänst som lockar besökare, inte vara snålkorkad och tvinga besökare att betala hutlösa priser som för en barnbamilj definitivt kommer att öka totalpriset för ett besök.

Alt 1. Sänk priserna på snacks, och ha smarriga alternativ som man inte hittar på snabbköpet intill som popcorn med diverse smaker. Har de väl iofs redan, men ni förstår vad jag syftar på. Man vinner ju mer på om FLER köper snacks till hyffsade priser, än om bara få köper till hutlösa. Snacksen ska vara att mervärde jämfört med vanligt godis...

Alt 2. Inför ett prenumerationspris på dricka och popcorn som del av säsongsbiljetter o.dyl. Du går och ser din film och har ditt snacks som står och väntar på dig.

Alt 3. Köp snacks-VIP där du under filmens gång kan gå och hämta dricka, popcorn och ett visst utbud godis. Lite som en buffé. Det här alternativet lär ju inte bli billigt, och behöver ju vara kopplat till nån form av kontroll annars lär det missbrukas (plockar till kompisarna) men kan ju funka för en viss kategori besökare.

Permalänk
Medlem

I min familj går vi på bio om riktig storfilm. Men då IMAX och inget annat då vardagsrummet hemma är utrustad med både en Lg 86tum tv och en 180tum 4k projektor så nöden att gå på bio finns inte. Problemet med svensk sf bio är att det är på tok för dyrt för familjer och speciellt om man är en stor familj. Kan komma lätt över 1000kr bara för en film med tillbehör vilket är orimligt. En biljett i usa kostar 9dollar och canada 8dollar och i serbien 600din vilket är 60kr give or take för imax vilket är mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sådan duk sänker dock ljusstyrkan en del, bara så man är medveten om kompromissen, det krävs en lite starkare projektor för att orka med som jag förstått det

Projj i vardagsrum handlar ju om kompromisser, den slukar lite mer ljus, men å andra sidan får man ner svärtan, och bättre kontrast.. lite som att jämföra med en blaskig LCD mot en oled i ett ljust vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

I min familj går vi på bio om riktig storfilm. Men då IMAX och inget annat då vardagsrummet hemma är utrustad med både en Lg 86tum tv och en 180tum 4k projektor så nöden att gå på bio finns inte. Problemet med svensk sf bio är att det är på tok för dyrt för familjer och speciellt om man är en stor familj. Kan komma lätt över 1000kr bara för en film med tillbehör vilket är orimligt. En biljett i usa kostar 9dollar och canada 8dollar och i serbien 600din vilket är 60kr give or take för imax vilket är mer rimligt.

Oj, 180 rum!! Avundsjuk jag blir, kan nog max få 120 på våra 3,4 m ifrån duk till lins.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som att det bara kommer skynda på biografens död, och med död menar jag inte att den helt kommer försvinna men bli något annat än vad vi har idag vilket jag välkomnar. Kommer garanterat alltid finnas folk som vill gå på bio men med färre och färre besökare så kommer fokus flyttas från biografer som första intäktskälla för filmbolagen. Trenden är tydlig så någon gång kommer det inträffa ifall de inte lyckas bryta den trenden vilket jag inte tror kommer ske.

För övrigt är logiken rätt rolig, "Vi har för få besökare, hur skall vi lösa det? Jag vet, vi gör upplevelsen sämre!". Det funkar inte bra i någon bransch direkt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att gå på bio om det är hos en förening som visar lite smalare film, sådan som ej visas någon annanstans och som vanligt bus och barn inte är intresserad av. Typ Folkets bio eller någon filmklubb, men de finns ju inte överallt. Mitt bästa biominne är från en SF-bio där jag satt nästan helt själv, en underbar film och ingen som störde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag ser det som att det bara kommer skynda på biografens död, och med död menar jag inte att den helt kommer försvinna men bli något annat än vad vi har idag vilket jag välkomnar. Kommer garanterat alltid finnas folk som vill gå på bio men med färre och färre besökare så kommer fokus flyttas från biografer som första intäktskälla för filmbolagen. Trenden är tydlig så någon gång kommer det inträffa ifall de inte lyckas bryta den trenden vilket jag inte tror kommer ske.

För övrigt är logiken rätt rolig, "Vi har för få besökare, hur skall vi lösa det? Jag vet, vi gör upplevelsen sämre!". Det funkar inte bra i någon bransch direkt.

Kolla på grafikkort, dubblera priserna för lika stora GPUer, och dessutom försämra tillgången, ändå säljer de som aldrig förr...

Ibland verkar inte priset vara relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kolla på grafikkort, dubblera priserna för lika stora GPUer, och dessutom försämra tillgången, ändå säljer de som aldrig förr...

Ibland verkar inte priset vara relevant

Ja men efterfrågan på just bio har minskat ett bra tag, det är uppenbarligen en produkt som har en avtagande efterfråga. Du löser inte en avtagande efterfråga med att höja priset.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Hondaxl:

Fick damp på två tonåringar sist jag va på bio.
Dom satt konstant och filmade sina reaktioner ”det va en skräckfilm” och höll på,till sist tröt mitt tålamod och jag vrålade åt dom att hålla käft så hela bion ekade😁
Tvekar om jag ska gå på bio igen😔

Låter som två youtubers. ”Nisse reagerar på x”. Såklart skulle just DU råka ut för dem 🤥

Skrivet av Xeonist:

Och överlag så slår väl gubbigheten på det här forumet igenom.
Ni är dels så himla stolta och fascinerande över erat hembiosystem för 100k att ni omöjligen kan göra en objektiv bedömning av det. Och även om det är högst mänskligt så är det något som närmast påminner om...säg en 16åring som är stolt över sin Epa-traktor, så, samma åldersgrupp som ni sen beklagar er över som är högljudda och störiga.

Och då det där att det är jobbigt med andra människor, det är gubbigt rakt igenom (jag är tillräckligt gammal för att själv hamna i den kategorin, men det kan vara bra med lite självinsikt ibland)

Eller hur! Kom o tänka på ”Gamla Kärringen” i Worms. Muttrar hela tiden tills hon exploderar.

Låter som många härinne hade mått bäst av att jobba som fyrvaktare på en öde ö. Ingen o störa sig på.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du ska inte bara erkänna att du inte visste att bolaget är amerikanskt?

Det har jag inte sagt emot att jag inte visste.

#19561869

Läs igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Och överlag så slår väl gubbigheten på det här forumet igenom.
Ni är dels så himla stolta och fascinerande över erat hembiosystem för 100k att ni omöjligen kan göra en objektiv bedömning av det. Och även om det är högst mänskligt så är det något som närmast påminner om...säg en 16åring som är stolt över sin Epa-traktor

För mig känns det mer som ett argument om man ska ha en egen dator hemma eller enbart låna skolans stationära och sitta kvar efter skolan.
Där ditt argument med Epa-traktor är väldigt bra för de som äger en egen dator och de är så stolta över denna emot skolans.

Man kan argumentera skoldator vs hemdator vilken är bäst. Ja, det beror på vilka skola man går i och vad man har för dator hemma.

Men för många så har man inte så mycket tid så man kan gå till skolan på kvällen. Likaså gå på bio tar tid. Man offrar så mycket tid på att gå på bio och vad får man?
Jag upplever sämre bild och ljud än hemma, ingen kontroll över filmen att pausa, snabbspola, se om scener. På köpet sitta obekvämt och en massa folk som stör.
Det enda positiva jag kommer på med bio är endast att få se filmen före den går att hyra. Precis allt annat är minus för mig. -Visst hade det varit coolt och gå flera på en bio, men i dagens stressade samhälle så kan många icke ungdomar glömma detta.

Skrivet av Xeonist:

Och då det där att det är jobbigt med andra människor, det är gubbigt rakt igenom (jag är tillräckligt gammal för att själv hamna i den kategorin, men det kan vara bra med lite självinsikt ibland)

Jobbigt med andra människor är en film halmbubbe. Snarare är det så att man har bokat en film många dagar i förväg, har fått planerat in denna tid etc. Man får ofta betala runt 200kr inklusive godis och dricka och vad får man jämfört emot hemma?
En massa nackdelar plus folk som stör i filmen. Man kan säga att man kan acceptera väldigt mycket som att stå utomhus i regn och se något, men man konkurrerar emot alternativ. Idag kan man sitta inomhus och se på saker, man behöver inte ha en massa folk som väsnas, man behöver inte dra in fötter etc folk ska gå på toa.

Permalänk
Medlem

Bio är en social aktivitet och den maximala filmupplevelsen. Det är alltid kul att gå på en premiär på en ny storfilm och känna stämningen samt gå dit med vänner och allt godis + reklamfilm. Att det kostar lite extra får man ta. Går man på Gröna Lund så kostar det över 100 spänn att bara komma in på området (då ingår inget godis eller något)..

Dock gillar jag inte att man sitter så tätt, och att man då och då får nån framför sig med stor skalle, biosalongerna borde byggas bättre med stolplacering (mer mellanrum). Sen finns det alltid risk för smitta om folk är förkylda eller annat :/

Vissa filmer finns i 3D och på vissa ställen vibrationer i stolarna, det går inte att jämföra med att se en film hemma.

Fast hemmabio är riktigt nice det med nuförtiden, har man en 75" OLED med bra ljud och bra fåtöljer så

Har en ny Star Wars film premiär så är det ett självklart val att se den på bio, sen köper jag den på Blu Ray i efterhand och ser den på min hemmabio, då kan man spola tillbaka och pinka och koka kaffe mitt i filmen när man vill...

Jag tycker inte man ska ställa Bio mot hemmabio, båda kompletterar varandra.

Sen serier och filmer kan man streama på datorn, surfplattan eller mobilen och kolla på var man än är, det är en annan grej och ska inte jämföras med Bio.

Närmaste film jag tänkte se är TopGun 2, jag brukar gå på bio ca 2-3 ggr om året, det är alltid lite speciellt och man väljer ju oftast biosalong efter film, är det tex Star Wars så ska det vara så maxxat som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ser ingen framtid för bion i min stad iaf, de har inte uppdaterat projektorn eller nån annan aspekt för att förbättra upplevlsen så länge jag kan minnas. Varför ska man betala dyrt för att se en film när de inte ens finns IMAX än?. Dessutom har jag en fantastisk TV setup som är nästintill lika bra + bekvämligheten av att se film hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det har jag inte sagt emot att jag inte visste.

#19561869

Läs igen.

Nä har jag sagt att du har sagt emot det? Vad tycker du är poängen med att länka till det tidigare inlägget du har skrivit?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag älskar bio, men det ska vara rätt film också. Babblarna 10 avstår jag.

Det jag känner som är bions dragkraft är att jag går dit för att se en film och har noll (nära noll iaf) distraktioner. Hemma kan inte ens jag låta bli att glo på telfonen.

Blir väldigt irriterad på folk som dissar storfilmer med argument "jag förstod den inte" mm, sen när man frågar vart dom sett den är det oftast hemma nedladdat eller streamat. Ja, du spenderade väl max 5 min i stöten på att se filmen.. eller så sov du i soffan.

Har inget 5.1 system hemma själv men en bra TV, största problemet jag har är nog ljudet (balansen dialog, ljudeffekter blir dålig när man inte har en separat center-kanal). Sen är ju streaming katastrof både för vad som finns - alla plattformar har olika, sen är även bildkvalitet väldigt varierande. Dataströmen är alldeles för komprimerad.

Bluray finns inte kvar längre, i praktiken, så hur får folk tag på äkta HD material? Piratkopiering antar jag.

Rätt filmer väcker känslor och inlevelse på bio men har inte en chans hemma. Inte sen smartphones blev vanliga.