Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fick bli en långtur idag (lämpligt nog): blev 80+ km, kanonväder... men mina fötter fryser fortfarande så det får gärna öka ett par grader till!

Jag köpte ett par damasker just för att inte bli så kall. Paret jag köpte [länk] marknadsförs som vattentäta, men det är de inte. Däremot är de vindtäta nog för att göra cykelturer kring +3°C märkbart mer bekväma.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är det någon här i tråden som huserar i Jönköpingstrakten? Jag avser provcykla IM Jkp-banan helgen vecka 18 (den 8e Maj*) och det vore trevligt med sällskap. Målet är att känna på banan, inte slå några rekord, så räknar med att ta mig runt på drygt 3.5h.

*: Kommer sannolikt inte våga spika någonting förrän dagen innan då jag inte tänker köra hela vägen till Jkp om det är dåligt väder.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag köpte ett par damasker just för att inte bli så kall. Paret jag köpte [länk] marknadsförs som vattentäta, men det är de inte. Däremot är de vindtäta nog för att göra cykelturer kring +3°C märkbart mer bekväma.

Har aldrig hittat ett par skoskydd som är vattentäta, så för egen del så tycker jag det är bättre med tjocka ullstrumpor och tåvärmare. Bättre att klä sig så att man är varm även om man är blöt, då det vid dåligt väder alltid inträffar förr eller senare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Har aldrig hittat ett par skoskydd som är vattentäta, så för egen del så tycker jag det är bättre med tjocka ullstrumpor och tåvärmare. Bättre att klä sig så att man är varm även om man är blöt, då det vid dåligt väder alltid inträffar förr eller senare.

Jag brukar köra med SealSkinz-strumpor. Jag har aldrig lyckats bli blöt om foten med dem på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Påskhelgen har gett utfall i 3x50km vändor. Perfekt väder att trampa på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Jag köpte ett par damasker just för att inte bli så kall. Paret jag köpte [länk] marknadsförs som vattentäta, men det är de inte. Däremot är de vindtäta nog för att göra cykelturer kring +3°C märkbart mer bekväma.

MIna fötter är uppenbarligen mer känsliga än dina (good 4 u!): Självklart kör jag med överdrag/damasker! Men de funkar, vad jag anser, inte för mig! Jag är tydligen en riktig mes vad gäller mina fötter och kyla!

Permalänk
Medlem

Blev aningen mer jobb än väntat att pumpa däck idag. Men man ska väl inte klaga, borde vara 18 år sen jag köpte pumpen för ~16€ på Biltema. Lite puts och några droppar mineralolja så håller den tätt igen och slutade gnissla. GIYO/Air Supply är bra pumpar, och väldigt prisvärda.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt på min nya Canyon Endurace 7 RB som ska levereras någon gång i mitten på maj. För träning är det egentligen uteslutande löpning som gäller för mig, men är riktigt sugen på att ta en lite lagom lång cykeltur när den dyker upp.

Permalänk
Medlem

Hej,

Förmånen har kommit fram och en ny cykel står på tur.

Av nedan fem, vilken rekommenderar ni för bl.a. downhill, naturcykling och lite blandad daglig cykling?

  • MTB Superior XC 879

  • MTB Scott Aspect 960

  • MTB Rock Machine Catherine 70-27

  • MTB Superior XC 819

  • MTB Scott Scale 965

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Av nedan fem, vilken rekommenderar ni för bl.a. downhill, naturcykling och lite blandad daglig cykling?

  • MTB Superior XC 879

  • MTB Scott Aspect 960

  • MTB Rock Machine Catherine 70-27

  • MTB Superior XC 819

  • MTB Scott Scale 965

Men då alla är gjorda för Cross Country så är det ju ingen av dem som är direkt lämplig för Downhill. Men enklare naturcykling på slätare stigar och blandad daglig cykling skulle de fungera utmärkt för.

Men du får vad du betalar för. Personligen så hade ju: MTB Scott Scale 965 varit trevligast. Sedan kommer MTB Superior XC 879. De övriga tre känns mer kompromissade för att nå sin prispunkt.

Men hur du än ser på det så är vilken av dem klart bättre än ingen cykel alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

Förmånen har kommit fram och en ny cykel står på tur.

Av nedan fem, vilken rekommenderar ni för bl.a. downhill, naturcykling och lite blandad daglig cykling?

  • MTB Superior XC 879

  • MTB Scott Aspect 960

  • MTB Rock Machine Catherine 70-27

  • MTB Superior XC 819

  • MTB Scott Scale 965

Downhill blir nog en jobbig utmaning på alla där.

Jag hade valt bort alla som inte är 1x1* om du ska i skogen, blir väl bara Scale 965 kvar då.

Har en Scale 965 själv, från några år tillbaka dock och är nöjd. Ska du köra hårt i skogen kan bättre däck vara att föredra dock.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Downhill blir nog en jobbig utmaning på alla där.

Jag hade valt bort alla som inte är 1x1* om du ska i skogen, blir väl bara Scale 965 kvar då.

Har en Scale 965 själv, från några år tillbaka dock och är nöjd. Ska du köra hårt i skogen kan bättre däck vara att föredra dock.

Lutar mot en Orbea Onna istället - bra entrylevel som jag förstår det, har varit borta så länge från cykling... speciellt XC/downhill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Lutar mot en Orbea Onna istället - bra entrylevel som jag förstår det, har varit borta så länge från cykling... speciellt XC/downhill.

Vilken de har ju 5 olika versioner av cykeln, de billiga är lika trista som de billigare du länkade till ovan och de dyrare som Scott Scale 965. Oavsett är det ju viktigt att hitta en som passar i storlek.

Men håller med @BergEr at 1x drivlina är klart värt att sikta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vilken de har ju 5 olika versioner av cykeln, de billiga är lika trista som de billigare du länkade till ovan och de dyrare som Scott Scale 965. Oavsett är det ju viktigt att hitta en som passar i storlek.

Men håller med @BergEr at 1x drivlina är klart värt att sikta på.

Onna 20 blir det i så fall. 1x drivlina på den, och den passar mig i storlek (enda som finns i L vilket passar för mig som är 185cm lång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Lutar mot en Orbea Onna istället - bra entrylevel som jag förstår det, har varit borta så länge från cykling... speciellt XC/downhill.

Menar du verkligen Downhill eller tänker du mer Trial/Enduro? Även modern Enduro är ganska brutal men går med en HT, Trial är främst marknadsföring men brukar vara lite mellan XC/Enduro.

Steget från XC till Downhill är enormt och man använder verkligen inte samma sorts cykel. En DH cykel kan du knappt trampa fram medans en XC cykel är är gjord för att fort trampa långa sträckor i skog. Tar du en XC cykel på ett DH spår får du nog byta fälg ganska fort (och däck, antagligen skaffa cushcore eller liknande)

Här har du när proffsen åker downhill.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Oskönt före, men bättre än landsvägarna med allt damm just nu. Försökte cykla lite väg igår men det knastrade mellan tänderna efter ett tiotal km bara

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Gårdagens tur skedde med motvind i båda riktningar!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Någon som kan rekommendera en MTB cykel?

Viktigt att jag kan stegra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Någon som kan rekommendera en MTB cykel?

Viktigt att jag kan stegra med den.

Är det enda kravet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SLINKY95:

Någon som kan rekommendera en MTB cykel?

Viktigt att jag kan stegra med den.

Trek verkar funka på ett hjul eller så är det kanske mer Jolanda Neff det beror på.

https://www.facebook.com/jolandaneff.ch/videos/whats-better-than-starting-your-day-on-two-wheels-starting-your-day-on-one-wheel/1746351388744119/

Jag kom att tänka på en modd de visade en bild på i GCN Show nått som borde göra det enklare att stegra vilken cykel som helst.

Själv stegrar jag bara av misstag när jag packat cykeln dålig eller ska upp för nått brant hinder, ännu lättare att det går galet om man inte har kommit ihåg att låsa gaffeln så att det studsar till och man tippar över baklänges när man ska åka på nått brant ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Någon som kan rekommendera en MTB cykel?

Viktigt att jag kan stegra med den.

Går med alla cyklar och enkelt med alla MTBs.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Är det enda kravet?

Haha, låter kanske roligt men sant.

Bra stötdämpare och gärna 21 växlar så är jag nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Trek verkar funka på ett hjul eller så är det kanske mer Jolanda Neff det beror på.
https://www.facebook.com/jolandaneff.ch/videos/whats-better-t...

Jag kom att tänka på en modd de visade en bild på i GCN Show nått som borde göra det enklare att stegra vilken cykel som helst.
https://i.imgur.com/h2AU2gk.png
Själv stegrar jag bara av misstag när jag packat cykeln dålig eller ska upp för nått brant hinder, ännu lättare att det går galet om man inte har kommit ihåg att låsa gaffeln så att det studsar till och man tippar över baklänges när man ska åka på nått brant ställe.

Haha, jävlar i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Haha, låter kanske roligt men sant.

Bra stötdämpare och gärna 21 växlar så är jag nöjd.

Du har rätt märkliga krav, men den här kanske? https://www.cykelkraft.se/mtb-scott-aspect-970-gron
Ska du ha 21 växlar finns inte så mycket att välja på om man ska ha något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Lutar mot en Orbea Onna istället - bra entrylevel som jag förstår det, har varit borta så länge från cykling... speciellt XC/downhill.

Det är ingen bra ide att köra Downhill på en XC. Du ska köpa en Enduro hoj med 150 till 180 mm slaglängd om du ska köra lite DH kombinerat med stigcykling. Allt annat kommer ofelbart att braka ihop. Jag skulle vilja säga att det är direkt farligt att köra downhill med en XC, man kan få de mest sjuka fall när en ram eller gaffel fallerar.

Du nämner XC och downhill. Menar du XC/stigcykling och enduro? Downhill är när du tar liften upp och köttar på allt vad du kan nerför: https://www.youtube.com/watch?v=5qawXOYa2sw
Enduro: https://www.youtube.com/watch?v=dRSy9AQtpSk

Ladda på rejält i en bra enduro-sliga är fantastiskt underhållande.
Köper du en enduro kan du köra stigcykling , enduro och downhill med samma cykel. Alternativet är en stigcykel och en renodlad DH.

Själv har jag en stigcykel, en enduro och extrem DH. Men funderar på att sälja alla utom enduron då det blir mest den hela tiden som används.

Angående Orbea så är jag av åsikten att det är en av de mest upphypade och överprisade cyklarna. Men idag får man vara glad för vad man kan komma över, finns inte jättemycket att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

gärna 21 växlar så är jag nöjd.

"21 växlar" är ett rent PR trick, mer än hälften av dem är ju typ samma ändå. Bättre med ett 1x system, inga dubbletter och enklare att underhålla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SLINKY95:

Haha, jävlar i lådan.

Du kan behöva tips på balansträning, Jolanda är rena cykelakrobaten.

Hon är rätt rolig i den här reklamfilmen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är ingen bra ide att köra Downhill på en XC. Du ska köpa en Enduro hoj med 150 till 180 mm slaglängd om du ska köra lite DH kombinerat med stigcykling. Allt annat kommer ofelbart att braka ihop. Jag skulle vilja säga att det är direkt farligt att köra downhill med en XC, man kan få de mest sjuka fall när en ram eller gaffel fallerar.

Du nämner XC och downhill. Menar du XC/stigcykling och enduro? Downhill är när du tar liften upp och köttar på allt vad du kan nerför: https://www.youtube.com/watch?v=5qawXOYa2sw
Enduro: https://www.youtube.com/watch?v=dRSy9AQtpSk

Ladda på rejält i en bra enduro-sliga är fantastiskt underhållande.
Köper du en enduro kan du köra stigcykling , enduro och downhill med samma cykel. Alternativet är en stigcykel och en renodlad DH.

Själv har jag en stigcykel, en enduro och extrem DH. Men funderar på att sälja alla utom enduron då det blir mest den hela tiden som används.

Angående Orbea så är jag av åsikten att det är en av de mest upphypade och överprisade cyklarna. Men idag får man vara glad för vad man kan komma över, finns inte jättemycket att välja på.

Downhill nämns mest på grund av att det är det jag kört absolut mest av i tidigare dagar, enduro/stig har jag aldrig varit inne på så mycket men det är ditåt jag lutar. Jag börjar bli för tråkig för downhill och orkar inte dra på mig fler onödiga skador.

Orbean planerar jag inte direkt att köra så mycket enduro med, det kommer inte funka här i Småland - men stigcykling och ut i blandad terräng i skogen kommer det bli. Det skall den väl trots allt orka med?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SLINKY95:

Haha, låter kanske roligt men sant.

Bra stötdämpare och gärna 21 växlar så är jag nöjd.

"21-växlar" är nonsense. Det är 11-speed, 12-speed kassetter och 1x eller möjligen 2x som gäller.

Att köra 3x7 system är något man gjorde för tio år sen eller mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hej CykelClockers, jag har problem.

Min gamla elcykel blev efter misslyckat försök till stuleri istället vandaliserad på det sättet att el-växeln / displayen är borta. Utan den, ingen fungerande motor osv. Vill inte nödvändigtvis skrota denna och skaffa ny, så söker efter ny panel/växel som passar och där går jag på nit, finner inget som passar motorn, cykelmodellen eller ens kontakten, vare sig genom svensk butik, något i nederländerna eller kinesiskt skit via t.ex. alibaba. Ett av problemen när jag söker dock är att jag inte vet vad kontakten heter, eller ens om det hundra procent faktiskt är den motor som jag söker efter som är den motor jag har på cykeln.

Förmodad motor är Shenguyi DGW11-Front Drive Motor. Själva cykeln är en sex år gammal Brinckers Bakers F7 Dam från Nederländerna, från dåvarande Hello Rider i Danmark. Företaget finns inte kvar i sin dåvarande form.

Bild på brottet.

Dold text

Bild på kontakten.

Dold text

Vad ska jag söka efter, vad för lösningar finns? Kommer inte ha råd med ny cykel eller ny motor förrän tidigast nästa lön och mitt knä ska sparas säger doktorn, så är lite smått desperat här. Betalar gärna en tusenlapp för fungerande lösning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.