Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag köpte ett på LIDL för kanske fem år sedan för 399kr tror jag. Det liknar stället från Biltemai konstruktion och har funkat bra de gångerna jag använt det. Man får hålla koll på LIDLs reklamblad och vara där samma dag som rean börjar, annars tar de snabbt slut.

Skrivet av hinneinisanni:

Jag har också från Lidl, använder det minst en gång i veckan. Kan rekommendera det, har även haft dyrare från Parktool och Tacx, tycker Lidls är bäst

En sådan har jag försökt att få tag på länge nu men missar fanskapet varje år! Hahah! i år tänkte jag försöka hugga i en sådan.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fick precis hem mitt stativ från Amazon, tog ett billigt och chansade och jävlar vad tjockt gods det var i rören. Mycket imponerad. Hade någon sagt att det kostade det dubbla så hade jag inte ifrågasatt detta.

https://www.amazon.se/gp/product/B00CJY8RL4

Klämmor i plast men det verkar vara rätt standard i låg prisklass, inte hunnit provköra än men ser inget som tyder på att stativet i sig lämnar något än. Återkommer senare i veckan om hur det går!

Förstår inte skillnaderna mellan expert och premium? Har du någon koll?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashio:

Förstår inte skillnaderna mellan expert och premium? Har du någon koll?

Ser ut att vara hur låsmekanismerna är gjorda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med allt prat om sånahär ställ blev jag sugen och började surfa runt och kika. För 3x mer får man ett Topeak Prepstand Elite som ser hyfsat bra ut... känns inte helt värt det.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ja men gud, nu kände mig sig dum. Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Nu är Julas mekställ nedsatta till 499 för medlemmar.

Kan även tipsa om deras cykelpump för 149. Tycker den är bra upp till 4 bar, efter det tar det emot lite och jag vet inte om man ska våga ta i? Det går på nolltid att pumpa upp och det är med glädje jag kasserar min gamla.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en begagnad cykeldator och hittat en Garmin Edge 800 för 500 kr ink kadens/hastighetsmätare och en Garmin Edge 1000 för just 1000 kr. Frågan är vilken jag ska slå till på. Kommer till en början med att använda till att pendla till och från jobbet vilket blir ca 10 mil i veckan. Har ingen erfarenhet av Garmin Edge produkter sedan tidigare.

Mina krav är:

Kunna se hastighet, klockan, sträckan samtidigt.
Kunna ställa så jag kan klocka min runda till och från jobbet för att se om jag lyckas förbättra mig.
Den ska tåla alla väder

Cykeln jag använder är en hybrid. Finns det någon som har erfarenheter av dessa?
Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edgar:

Är på jakt efter en begagnad cykeldator och hittat en Garmin Edge 800 för 500 kr ink kadens/hastighetsmätare och en Garmin Edge 1000 för just 1000 kr. Frågan är vilken jag ska slå till på. Kommer till en början med att använda till att pendla till och från jobbet vilket blir ca 10 mil i veckan. Har ingen erfarenhet av Garmin Edge produkter sedan tidigare.

Mina krav är:

Kunna se hastighet, klockan, sträckan samtidigt.
Kunna ställa så jag kan klocka min runda till och från jobbet för att se om jag lyckas förbättra mig.
Den ska tåla alla väder

Cykeln jag använder är en hybrid. Finns det någon som har erfarenheter av dessa?
Tack på förhand!

Duger det inte med en app för det, det är ju mest bara bökigt att behöva hålla på att ladda en separat gpscykeldator för "vardagscykling"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Är på jakt efter en begagnad cykeldator och hittat en Garmin Edge 800 för 500 kr ink kadens/hastighetsmätare och en Garmin Edge 1000 för just 1000 kr. Frågan är vilken jag ska slå till på. Kommer till en början med att använda till att pendla till och från jobbet vilket blir ca 10 mil i veckan. Har ingen erfarenhet av Garmin Edge produkter sedan tidigare.

Mina krav är:

Kunna se hastighet, klockan, sträckan samtidigt.
Kunna ställa så jag kan klocka min runda till och från jobbet för att se om jag lyckas förbättra mig.
Den ska tåla alla väder

Cykeln jag använder är en hybrid. Finns det någon som har erfarenheter av dessa?
Tack på förhand!

Kanske inte riktigt svaret du väntar dig men på den nivån hade jag använt en app bara. T.ex runkeeper eller strava.

Cykeldatorer brukar bli bra när man ska långt och vill spara batteri i telefonen. Eller om man köper en bättre som kan ta kartor och säga hur du ska cykla.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

En sådan har jag försökt att få tag på länge nu men missar fanskapet varje år! Hahah! i år tänkte jag försöka hugga i en sådan.

Helnöjd med Lidl:s mekställ här med

Skrivet av Edgar:

Är på jakt efter en begagnad cykeldator och hittat en Garmin Edge 800 för 500 kr ink kadens/hastighetsmätare och en Garmin Edge 1000 för just 1000 kr. Frågan är vilken jag ska slå till på. Kommer till en början med att använda till att pendla till och från jobbet vilket blir ca 10 mil i veckan. Har ingen erfarenhet av Garmin Edge produkter sedan tidigare.

Mina krav är:

Kunna se hastighet, klockan, sträckan samtidigt.
Kunna ställa så jag kan klocka min runda till och från jobbet för att se om jag lyckas förbättra mig.
Den ska tåla alla väder

Cykeln jag använder är en hybrid. Finns det någon som har erfarenheter av dessa?
Tack på förhand!

Precis som de andra säger är det kanske enklare med en telefon och en app tillsammans med en telefonhållare.

Bra telefonhållare finns från bla Quadlock som är ganska dyra, eller Spigen Gearlock som finns på Netonnet.

Jag har en Garmin Edge 520 plus till övers annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Duger det inte med en app för det, det är ju mest bara bökigt att behöva hålla på att ladda en separat gpscykeldator för "vardagscykling"

Tack för återkopplingen. Jo, jag tänkte också den tanken först. Just laddningen är troligtvis inget bekymmer. För mig blir det ca 5 h i veckan och vad jag förstår håller dessa enheter jag kollat på ca 16 h innan de behöver laddas.
Jag tänker mer på att min skärm på mobilen är otroligt svårt att läsa från vid starkt solljus. Om dessa enheter är bättre lämpade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kanske inte riktigt svaret du väntar dig men på den nivån hade jag använt en app bara. T.ex runkeeper eller strava.

Cykeldatorer brukar bli bra när man ska långt och vill spara batteri i telefonen. Eller om man köper en bättre som kan ta kartor och säga hur du ska cykla.

Tack för din återkoppling. Absolut, håller med dig angående app och telefon. Kan inte dessa enheter ta kartor? Vad jag har sett kan de göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Helnöjd med Lidl:s mekställ här med

Precis som de andra säger är det kanske enklare med en telefon och en app tillsammans med en telefonhållare.

Bra telefonhållare finns från bla Quadlock som är ganska dyra, eller Spigen Gearlock som finns på Netonnet.

Jag har en Garmin Edge 520 plus till övers annars.

Track för återkopplingen. Då har du erfarenhet från en Garmin Edge. Vad är anledningen att du inte använder 520 plus? Onödigt med två enheter? Är det lättare att läsa från 520:s skärm vid starkt solljus?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edgar:

Tack för återkopplingen. Jo, jag tänkte också den tanken först. Just laddningen är troligtvis inget bekymmer. För mig blir det ca 5 h i veckan och vad jag förstår håller dessa enheter jag kollat på ca 16 h innan de behöver laddas.
Jag tänker mer på att min skärm på mobilen är otroligt svårt att läsa från vid starkt solljus. Om dessa enheter är bättre lämpade?

Jag har aldrig velat läsa av sån data "på cykeln" utan appen loggar den och så kan man kolla i en webbläsare när man är hemma, det är mer störande än bra vid vardagscyklandev att föröka kolla på en display. Apparna brukar även kunna prata om man vill ha återkoppling så personligen ser jag inget behov av display på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Edgar:

Tack för återkopplingen. Jo, jag tänkte också den tanken först. Just laddningen är troligtvis inget bekymmer. För mig blir det ca 5 h i veckan och vad jag förstår håller dessa enheter jag kollat på ca 16 h innan de behöver laddas.
Jag tänker mer på att min skärm på mobilen är otroligt svårt att läsa från vid starkt solljus. Om dessa enheter är bättre lämpade?

En cykeldator har mycket bättre skärm för användning i solljus. Dock varierar det kraftigt mellan olika modeller.
Jag har en Wahoo-dator som är grym i solsken.

Skrivet av Edgar:

Tack för din återkoppling. Absolut, håller med dig angående app och telefon. Kan inte dessa enheter ta kartor? Vad jag har sett kan de göra det.

Edge 800 och 1000 tar absolut kartor.

Jag kör faktiskt mobiltelefonen på pendlingen, startar tracking och stoppar i en ficka. På längre turer så monterar jag på cykeldatorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Track för återkopplingen. Då har du erfarenhet från en Garmin Edge. Vad är anledningen att du inte använder 520 plus? Onödigt med två enheter? Är det lättare att läsa från 520:s skärm vid starkt solljus?

Garmin överlag är betydligt lättare att läsa vid solljus - ja.

Just Garmin 520 plus är en fysiskt ganska liten cykeldator med kartfunktion och för just kartor är skärmen för liten och enheten för slö - har istället köpt en nyare större och snabbare Garmin edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Garmin överlag är betydligt lättare att läsa vid solljus - ja.

Just Garmin 520 plus är en fysiskt ganska liten cykeldator med kartfunktion och för just kartor är skärmen för liten och enheten för slö - har istället köpt en nyare större och snabbare Garmin edge.

Jag har en 530. Tycker inte den är särskilt bra för kartor heller.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har en 530. Tycker inte den är särskilt bra för kartor heller.

Jag köpte 1030 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag köpte 1030 plus

Den är ju enorm (och så har den touch). Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har en 520 som jag har haft i 5 år, troligtvis klockat över 2000 timmar på den. Funkar fortfarande aldeles utmärkt. Testade den innan jag la den för försäljning, fortfarande 7h batteri i -2°C.
Köpte en 530 för kartfunktionen och den är super!
För pendling har jag mest använt mig av min Fenix 3 klocka.

Fel antal timmar
Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Nu är Julas mekställ nedsatta till 499 för medlemmar.

Kan även tipsa om deras cykelpump för 149. Tycker den är bra upp till 4 bar, efter det tar det emot lite och jag vet inte om man ska våga ta i? Det går på nolltid att pumpa upp och det är med glädje jag kasserar min gamla.

Är denna bättre än Lidls må tro?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför man vill ha en dyr cykeldator. En begagnad kan vara ok. Kan förstå att man vill ha det i dåligt väder och på vintern för att spara på batteriet.

Jag kör med en billig som visar hastighet och klocka. Kan få upp sträcka och medelhastighet osv men använder sällan. Kör med app på telefon och bluetooth kadens-sensor när jag vill registrera min presentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tack för din återkoppling. Absolut, håller med dig angående app och telefon. Kan inte dessa enheter ta kartor? Vad jag har sett kan de göra det.

Är ju möjligt att de tar kartor men du pratade främst om något för när du pendlar till jobbet.

Tänkte att du inte behöver GPS med karta för den turen, eller andra kortare turer.

Man ser säkert bättre i solen också men jag har då bara telefonen i fickan med en app igång. Men skulle jag cykla 4-5mil+ på okända vägar skulle jag kanske ha en dator som pekar vägen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jocke92:

Förstår inte heller varför man vill ha en dyr cykeldator. En begagnad kan vara ok. Kan förstå att man vill ha det i dåligt väder och på vintern för att spara på batteriet.

Jag kör med en billig som visar hastighet och klocka. Kan få upp sträcka och medelhastighet osv men använder sällan. Kör med app på telefon och bluetooth kadens-sensor när jag vill registrera min presentation.

Om du inte ser vitsen med en cykeldator så är det nog inte något för dig.
Lite som att jag inte förstår vitsen med en riktigt dyr mobiltelefon/telefonabonnemang för mig själv.

Tur att det är helt okej att själv ha olika behov och begär! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är ju möjligt att de tar kartor men du pratade främst om något för när du pendlar till jobbet.

Tänkte att du inte behöver GPS med karta för den turen, eller andra kortare turer.

Man ser säkert bättre i solen också men jag har då bara telefonen i fickan med en app igång. Men skulle jag cykla 4-5mil+ på okända vägar skulle jag kanske ha en dator som pekar vägen.

Ja, främst är det för att se data som jag nämnde tidigare. Men kartor kan bli aktuellt längre fram så därför känns det bra att den funktionen finns.

Nej, helt enig. För den sträckan är kartor överflödiga.

Så har jag provat, men vill gärna ha tillgång till datan mer lättillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Garmin överlag är betydligt lättare att läsa vid solljus - ja.

Just Garmin 520 plus är en fysiskt ganska liten cykeldator med kartfunktion och för just kartor är skärmen för liten och enheten för slö - har istället köpt en nyare större och snabbare Garmin edge.

Tack för värdefull input beträffande solljuset.

Permalänk
Medlem

Jag kör med cykeldator alltid, även när jag pendlar. Tidigare hade jag en baklampa med ANT+ som gick igång när jag satte igång en aktivitet på cykeldatorn, men efter att sambon körde och tappade den så skaffade jag en Garmin Varia-radar istället. Då finns det även en vits med att ha cykeldatorn på styret då man enkelt ser var trafiken bakom befinner sig.
När jag dessutom snart satt effektmätare på pendlaren/gravelhojen så finns ju den anledningen också (även om min klocka lika gärna skulle kunna logga datan där).
Jag använder väldigt sällan eller aldrig datorn för navigering, av den enkla anledningen att jag tycker att den är för otydlig. Har inte hittat ett sätt att bara visa vilket håll jag ska svänga och hur långt det är kvar till svängen, istället är det karta med små otydliga pilar som kräver för mycket fokus för att det ska kännas trafiksäkert. Om någon har tips på inställningar eller känner till en IQ-app som bara visar avstånd och riktning till nästa sväng hade det varit toppen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Premiärtur på nyservad cykel idag, blev två mil i alla fall - grymt skönt ute i finvädret. 👍 Hoppas ingen mer snö faller nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Premiärtur på nyservad cykel idag, blev två mil i alla fall - grymt skönt ute i finvädret. 👍 Hoppas ingen mer snö faller nu.

Gjorde min träningspremiär i onsdags på cykel med nygammalt vevparti, skönt att komma ut, men det var lite irriterande att jag missat att justera klossarna då pedalerna sitter närmare de vevarmar jag monterade än de som satt på innan... Höger tåvärmare gick mot veven nästan hela tiden. Tycker mig nog känna att jag skalat av ett hekto i vikt på cykeln, men det kan lika gärna vara inbillning...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv

Fick bli en långtur idag (lämpligt nog): blev 80+ km, kanonväder... men mina fötter fryser fortfarande så det får gärna öka ett par grader till!