Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Vad tror vi om räntarna 3, 6 & 12 månader från nu?

Min rörliga ränta har stigit från 1,5 till 2,4% sedan i december. Väldigt hög inflation i många länder nu. Räntorna måste väl nästan stiga ytterligare, eller?

I januari 2021 föreslog jag att folk skulle binda sina räntor och på lång tid. Jag band på 10 år.

Jag blev ganska hånad för det av förståeliga själ, tog inte illa upp.

Men… vi är nog påväg mot mer normala räntor som kan innebära 5% bolåneräntor.
Hur lång tid, vet ej, min bindning kanske hinner lösa innan dess.
De som bundit på 2 år osv kan nog få en chock vid omförhandling tror jag

Permalänk
Medlem

Vi har köpt hus och skrev kontrakt innan jul. Inflyttning är i sommar så jag har börjat kolla på räntor. Vad är en bra taktik? Är compricer och liknande något att ha? Hittils har jag bara kontakta lf som jag har mitt lånelöfte samt är min vanliga bank men har tänkt att ringa runt lite och se vad man kan få för räntor.

Kanske värt att nämna är att vi idag bor i hyresrätt så inga lån i dagsläget. Hur har andra gjort? Hur skulle ni göra i denna sits?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Vad tror vi om räntarna 3, 6 & 12 månader från nu?

Min rörliga ränta har stigit från 1,5 till 2,4% sedan i december. Väldigt hög inflation i många länder nu. Räntorna måste väl nästan stiga ytterligare, eller?

Länsförsäkringar har höjt min rörliga ränta från 1,14--->1,19 .

Inte hört av sig eller något, kanske är standard. Ingen notis heller. Jag vet inte vad jag ska göra. Börjar få lite smått panik när ränterabatten går ut i slutet av året .

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Länsförsäkringar har höjt min rörliga ränta från 1,14--->1,19 .

Inte hört av sig eller något, kanske är standard. Ingen notis heller. Jag vet inte vad jag ska göra. Börjar få lite smått panik när ränterabatten går ut i slutet av året .

När rabatten går ut (eller rättare sagt en månad innan) så ringer du dem och frågar vad du får för rabatt nästa år. Sen ringer du ett par andra banker och frågar samma sak, sen ringer du tillbaka till LF och berättar att du blivit erbjuden si och så hos bank X och frågar om de matchar erbjudandet eller om du skall flytta ditt lån. Vanligen har de rätt bra koll på varandra och kan utan större problem matcha.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Vad tror vi om räntarna 3, 6 & 12 månader från nu?

Min rörliga ränta har stigit från 1,5 till 2,4% sedan i december. Väldigt hög inflation i många länder nu. Räntorna måste väl nästan stiga ytterligare, eller?

Det låter mer som att din rabatt gått ut än att det är pga höjningar.
Jag tror att på så kort sikt som 12 månader kommer de öka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det låter mer som att din rabatt gått ut än att det är pga höjningar.
Jag tror att på så kort sikt som 12 månader kommer de öka.

Hej! Jag har ingen koll. Tror jag hade 1,4% när jag tog lånet den här tiden 2021, men jag är inte säker. 2,4%, som är länsförsäkringars standardränta för obundna lån fn, är ju definitivt högre än den har varit iaf.

Mvh

Permalänk
Medlem

Bolån 1 år hos Danske Bank om du är medlem i vissa fackförbund verkar precis ha höjts från 1,20 till 1,38 med, jag som tänkte vänta tills mitt 1 år bundna hos Swedbank går ut i juni >.<. Kan ju hinna höjas ännu mer innan des som världsläget ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej! Jag har ingen koll. Tror jag hade 1,4% när jag tog lånet den här tiden 2021, men jag är inte säker. 2,4%, som är länsförsäkringars standardränta för obundna lån fn, är ju definitivt högre än den har varit iaf.

Mvh

Ja, men det löser du med ett snabbt samtal till banken. Du betalar ju runt 1% för mycket nu.
Rabatten brukar bara vara giltig ett år, sen får man vara på dem igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunix:

I januari 2021 föreslog jag att folk skulle binda sina räntor och på lång tid. Jag band på 10 år.

Jag blev ganska hånad för det av förståeliga själ, tog inte illa upp.

Men… vi är nog påväg mot mer normala räntor som kan innebära 5% bolåneräntor.
Hur lång tid, vet ej, min bindning kanske hinner lösa innan dess.
De som bundit på 2 år osv kan nog få en chock vid omförhandling tror jag

Men det beror ju på. Vet inte din civila status, men är du sambo/gift och ni går isär så kanske du måste sälja huset för att lösa ut varandra. Då är det inte så kul att sitta bunden i 10 år och betala ränteskillnadsersättning.

Jag har 1,18 i ytterligare 2 år. Räknar med åtminstone fördubblad ränta. Å andra sidan kan jag betala av radhuset idag så vi får se vad som händer helt enkelt. Jag är inte orolig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oppna:

Vi har köpt hus och skrev kontrakt innan jul. Inflyttning är i sommar så jag har börjat kolla på räntor. Vad är en bra taktik? Är compricer och liknande något att ha? Hittils har jag bara kontakta lf som jag har mitt lånelöfte samt är min vanliga bank men har tänkt att ringa runt lite och se vad man kan få för räntor.

Kanske värt att nämna är att vi idag bor i hyresrätt så inga lån i dagsläget. Hur har andra gjort? Hur skulle ni göra i denna sits?

Antingen så kör du mittBolån och låter ett företag förhandla med andra banker och på så sätt plocka fram lägsta räntan. Annars kan du kika på SBAB som är det statliga alternativet. Man ska ALDRIG betala mer hos någon annan bank är SBAB. Ofta försöker de ju få dig som helkund. Men skit i Skandiabanken som försöker få dig flytta din tjänstepension. Det är inte värt det och du får en viss inlåsningseffekt samt det blir dyrt att flytta tjänstepensionen.

Förhandla själv och ring till olika banker. Är du SACO/TCO så har danskebank rätt bra erbjudande. Sen måste man ha marginaler för att kunna klara en åtminstone fördubblad räntehöjning. 4-5% är ju inte på något sätt konstigt. Annars har man förköpt sig och ni bidrar till raset om det finns en förväntan att priserna ska gå ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men det beror ju på. Vet inte din civila status, men är du sambo/gift och ni går isär så kanske du måste sälja huset för att lösa ut varandra. Då är det inte så kul att sitta bunden i 10 år och betala ränteskillnadsersättning.

Jag har 1,18 i ytterligare 2 år. Räknar med åtminstone fördubblad ränta. Å andra sidan kan jag betala av radhuset idag så vi får se vad som händer helt enkelt. Jag är inte orolig.

Hmm, har du räknat på ränteskillnadsersättning vid låga bundna räntor?

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

” En tumregel är att ränteskillnadsersättningen blir lägre om det allmänna ränteläget ökar.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, men det löser du med ett snabbt samtal till banken. Du betalar ju runt 1% för mycket nu.
Rabatten brukar bara vara giltig ett år, sen får man vara på dem igen.

Alright. Tack. Ska ringa dem å kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Hushållen är känsliga för höjda räntor.
En femtedel av alla bolånetagare skulle klara max 1 000 kronor per månad i ökade boendekostnader, visar en mätning från Aftonbladet/Inizio.
– Jag tror att vi får se personliga konkurser om fem år, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza

Alla har ju en egen uppfattning, och ingen vet väl exakt, men nog tror jag att många fler än bankerna vill erkänna har lyckats tagit lån de inte helt och hållet skulle kunna betala tillbaka om det kommer en ordentlig räntehöjning.

Men visst, detta får tiden utvisa och det är säkert inte helt säkert att det någonsin blir en räntehöjning..

Avanzas uträkning är mycket mer korrekt än storbankernas, de senare räknar på idag utan en tanke på att priser går upp enormt just nu, en del av dem tar nåt år innan prisuppgången slår igenom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Avanzas uträkning är mycket mer korrekt än storbankernas, de senare räknar på idag utan en tanke på att priser går upp enormt just nu, en del av dem tar nåt år innan prisuppgången slår igenom.

Inte klara 1000 i månaden? Hur är det möjligt? Ja jo, om man blankolånat till sig sin insats och därtill fler lån med hög ränta som man ljugit om, absolut. Men som normalt funtad individ, hur har man inte råd att lägga undan mer pengar än 1000 kr i månaden? Det är inte ett smack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Alright. Tack. Ska ringa dem å kolla.

Du bör även kolla runt lite vad de aktörer som låter dig räkna ut din ränta direkt på deras webbsida erbjuder (SBAB, Stabelo, Hypoteket, etc.) så att du kan bedömma om erbjudandet du får är bra. Även 1,5% var ju trots allt ingen fantastisk ränta, så beroende på dina förutsättningar finns det nog möjlighet att förhandla lite.

Just nu låter det dock som att du missat att förnya ränterabatten, som andra nämnt. Det är en del av storbankernas vanliga fulspel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunix:

Hmm, har du räknat på ränteskillnadsersättning vid låga bundna räntor?

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

” En tumregel är att ränteskillnadsersättningen blir lägre om det allmänna ränteläget ökar.”

Även om den är lägre så är det onödiga pengar i sjön. Men alla får göra som de vill. Du gjorde rätt och går plus härifrån. Hatten av

När du binder räntan som bettar du mot banken. Ibland har banken rätt, ibland har du rätt. Men en ränta på 5% kommer det bli blodbad på bostadsmarknaden. Då gäller det att ha torrt krut att fynda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Avanzas uträkning är mycket mer korrekt än storbankernas, de senare räknar på idag utan en tanke på att priser går upp enormt just nu, en del av dem tar nåt år innan prisuppgången slår igenom.

Eftersom du citerar ett inlägg som fyller fem år i september så får vi skynda på med konkurserna för att Hemberg, numera frifräsare, ska få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Antingen så kör du mittBolån och låter ett företag förhandla med andra banker och på så sätt plocka fram lägsta räntan. Annars kan du kika på SBAB som är det statliga alternativet. Man ska ALDRIG betala mer hos någon annan bank är SBAB. Ofta försöker de ju få dig som helkund. Men skit i Skandiabanken som försöker få dig flytta din tjänstepension. Det är inte värt det och du får en viss inlåsningseffekt samt det blir dyrt att flytta tjänstepensionen.

Förhandla själv och ring till olika banker. Är du SACO/TCO så har danskebank rätt bra erbjudande. Sen måste man ha marginaler för att kunna klara en åtminstone fördubblad räntehöjning. 4-5% är ju inte på något sätt konstigt. Annars har man förköpt sig och ni bidrar till raset om det finns en förväntan att priserna ska gå ned.

Tack för tipset, särskilt det här med sbab är ju oerhört bra att ha i bakhuvudet.

Just danske bank har jag kikat en del på och kommer kontakta dom under veckan här.

Det här med räntehöjning finns med i bakhuvudet och det finns en hel del marginal kvar innan det börjar bli jobbigt varje månad.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Idag presenterade våran bostadsminister som förslag att du som förstagångsköpare endast behöver 5% av handpenningen vid bostadsköp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ska-bli-lattare-kopa-forst...

Jag ger ingen kommentar på det då jag inte vill bli avstängd.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunix:

I januari 2021 föreslog jag att folk skulle binda sina räntor och på lång tid. Jag band på 10 år.

Jag blev ganska hånad för det av förståeliga själ, tog inte illa upp.

Men… vi är nog påväg mot mer normala räntor som kan innebära 5% bolåneräntor.
Hur lång tid, vet ej, min bindning kanske hinner lösa innan dess.
De som bundit på 2 år osv kan nog få en chock vid omförhandling tror jag

Min var bunden i tre år och går ut i augusti, känner verkligen nu att man skulle bundit nu. Men för tre år sen såg världen väldigt annorlunda ut. Lätt att vara efterklok har 1.40% så det lär nog gå upp en del

Skrivet av Ninotramp:

Idag presenterade våran bostadsminister som förslag att du som förstagångsköpare endast behöver 5% av handpenningen vid bostadsköp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ska-bli-lattare-kopa-forst...

Jag ger ingen kommentar på det då jag inte vill bli avstängd.

Det tänker jag göra. Fantastiskt kasst förslag. Kortsiktigt så ja, fler kan komma in på marknaden. I längden blir det ännu högre priser och överbelåning. No thanks. Nuvarande system är inte perfekt men uppmuntrar i alla fall till någon form av spar och ansvar.

Hoppas riksdagen sätter spiken i kistan för det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Idag presenterade våran bostadsminister som förslag att du som förstagångsköpare endast behöver 5% av handpenningen vid bostadsköp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ska-bli-lattare-kopa-forst...

Jag ger ingen kommentar på det då jag inte vill bli avstängd.

En översiktlig mansplaining av lagstiftningsprocessen:

Departementet ger ett direktiv till en utredare att titta på frågan.
Utredaren kollar igenom frågan från olika aspekter och rådgör med relevanta aktörer
Utredaren lägger fram sina förslag i en SOU-rapport (Statens Offentliga Utredningar).
Departementet tar emot rapporten och ser om förslagen verkar vinna politiskt gehör (rådgör med andra departement och aktörer)
Eventuellt skriver de en proposition som läggs fram i Riksdagen.
Riksdagen röstar om propositionen. Om den går igenom blir den lag och verkställs.

Nu är vi alltså i tredje punkten ovan.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Skilsmässorna kommer hagla hehehehehe.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Skilsmässorna kommer hagla hehehehehe.

Snarare tvärtom, få kommer ha råd att skiljas?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Förlaget känns ju även rätt kasst för oss som precis sparat ihop till en kontantinsats och köpt sitt första boende, i detta fall en mindre lägenhet när vi egentligen velat ha större lägenhet eller hus. Vi har råd att betala räntan / amorteringen för större boende men ej möjlighet att spara ihop kontantinsats en i närtid/ i den takt priserna ökar.

Ska vi nu bli helt uteslutna från detta "bidragslån" med möjlighet att låna upp till 500 000 extra i kontantinsats bara för vi nu "ägt en primär bostad de senaste 10 åren"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Förlaget känns ju även rätt ä kasst för oss som precis sparat ihop till en kontantinsats och köpt sitt första boende, i detta fall enblitrnblägenhet när vi egentligen velat ha större lägenhet eller hus. Vi har råd att betala räntan / amorteringen för större boende men ej möjlighet att spara ihop kontantinsats i närtid.

Ska vi nu bli helt uteslutna från detta "bidragslån" med möjlighet att låna upp till 500 000 extra i kontantinsats bara för vi nu "ägt en primär bostad de senaste 10 åren"??

Du kommer sannolikt tjäna på den fortsätta prisökningen det här skapar så tycker inte du ska vara för upprörd.
Vet inte om jag tycker den är stor förmån att få låna ännu mer pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

I januari 2021 föreslog jag att folk skulle binda sina räntor och på lång tid. Jag band på 10 år.

Jag blev ganska hånad för det av förståeliga själ, tog inte illa upp.

Men… vi är nog påväg mot mer normala räntor som kan innebära 5% bolåneräntor.
Hur lång tid, vet ej, min bindning kanske hinner lösa innan dess.
De som bundit på 2 år osv kan nog få en chock vid omförhandling tror jag

Av ren nyfikenhet, vad fick du för någon ränta på den bindningstiden?

Ni som är oroliga för extremt höga räntor, kör kortare bindningstider är mitt tips, kollar man räntakurvor så är stegringen för bindning just nu enorm. Genom historien har det alltid lönat sig att köra rörligt, har bara varit konstigt nu de senaste åren så det kommer nog återgå till att rörligt vinner.
Realräntan är fortsatt nedåt även med de senaste ränteökningarna.

Angående förslaget så kommer det bara trissa upp priser mer och gynna oss som redan är insiders. Korkat.

Permalänk
Inaktiv

Äsch, när man håller på. Varför inte ta bort kontantinsatsen helt, amorteringsfritt så växer bubblan till himlen. Alla får låna! Blir bra det här….blir så smärtsamt när den spricker.

Permalänk
Medlem

Vi har precis köpt nytt hus. Lånet är delat i tre lika stora delar; vi har relativt god ekonomi så vi tänkte köra med rörlig ränta åtminstone initialt (så vi får känna in kåken - om vi faktiskt kommer bo där ett tag, och för att jag upplevde att det verkade lättare att ha samma bank genom flytten).

Frågan är hur man borde tänka kring amorteringen; dela amorteringen jämnt över lånen eller finns det någon vits med att betala av ett visst lån först? Kan tänka att det gör viss skillnad om man har olika räntor på de olika delarna; men hur lätt är det att göra om "amorteringsplanen"?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

Vi har precis köpt nytt hus. Lånet är delat i tre lika stora delar; vi har relativt god ekonomi så vi tänkte köra med rörlig ränta åtminstone initialt (så vi får känna in kåken - om vi faktiskt kommer bo där ett tag, och för att jag upplevde att det verkade lättare att ha samma bank genom flytten).

Frågan är hur man borde tänka kring amorteringen; dela amorteringen jämnt över lånen eller finns det någon vits med att betala av ett visst lån först? Kan tänka att det gör viss skillnad om man har olika räntor på de olika delarna; men hur lätt är det att göra om "amorteringsplanen"?

Krångla inte till det med olika löptider på lånet. Kör 1 år bundet på allt och så får du känna efter på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Krångla inte till det med olika löptider på lånet. Kör 1 år bundet på allt och så får du känna efter på riktigt.

Tack, men det var inte min fråga. Som jag skrev kommer jag köra rörligt på allt. Min fråga gällde amorteringen på respektive lån - finns det någon vits med att amortera av ett lån mer än ett annat, givet samma villkor i övrigt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.