Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Det är ju super idiotiskt, frugan har fått ett erbjudande om 25% av nettoinkomst till en avdelning och enligt deras erfarenhet landar det på 60-70k i månaden i vilket är ungefär vad medarbetarna får. Det är rätt maffigt att bortse från det kan man ju tycka. Borde kanske räcka med att visa upp lönespecar?

Hur gör mäklarna nu när jag ändå kom på att de jobbar 100% provisionsbaserat?

Arbetar mäklare 100% provisionbaserat? Jag vet inte hur det ligger till, men bara för att de fakturerar kunden på ett visst sätt innebär inte att deras anställningsvillkor ser ut samma sätt.

Permalänk
Medlem

Problemen med 100% provision är ju att blir du långtidssjukskriven eller liknande räcker ju inte 80% av 0kr så långt. Därav är det ju svårt att räkna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Arbetar mäklare 100% provisionbaserat? Jag vet inte hur det ligger till, men bara för att de fakturerar kunden på ett visst sätt innebär inte att deras anställningsvillkor ser ut samma sätt.

Jag vet inte om alla gör det men jag är god vän med 4st mäklare, 2st från Länsförsäkringar, 1 från BO Sthlm och 1 från Fastighetsbyrån. De samtliga gör det iaf

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att kontakta banken och "förhandla" bättre ränta?
Har ett bostadslån idag med 2,44% ränta.
Bara kollade av ren nyfikenhet. Betalar ju mer i ränta än amortering per månad.
Kanske är vanligt?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det möjligt att kontakta banken och "förhandla" bättre ränta?
Har ett bostadslån idag med 2,44% ränta.
Bara kollade av ren nyfikenhet. Betalar ju mer i ränta än amortering per månad.
Kanske är vanligt?

Ja definitivt! Trodde jag aldrig skulle få se någon över 2%!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ja definitivt! Trodde jag aldrig skulle få se någon över 2%!

Påverkar lånets storlek något?
Är på cirka 350k

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det möjligt att kontakta banken och "förhandla" bättre ränta?
Har ett bostadslån idag med 2,44% ränta.
Bara kollade av ren nyfikenhet. Betalar ju mer i ränta än amortering per månad.
Kanske är vanligt?

Har du bundit ditt lån eller är det rörligt? hur stor är den belåningsgrad? Storlek på lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Påverkar lånets storlek något?
Är på cirka 350k

Lånets storlek påverkar absolut. Litet lån innebär normalt liten intäkt för banken och därför inte så intressant. Detta påverkar normalt räntan på lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du bundit ditt lån eller är det rörligt? hur stor är den belåningsgrad? Storlek på lån?

Skrivet av joakim99:

Lånets storlek påverkar absolut. Litet lån innebär normalt liten intäkt för banken och därför inte så intressant. Detta påverkar normalt räntan på lånet.

Kollade lite mer noggrant nu. Individuellt 3 Månader ränta.
Kan ändra själv i appen till 1,76% fast ränta 1 år. Bra?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kollade lite mer noggrant nu. Individuellt 3 Månader ränta.
Kan ändra själv i appen till 1,76% fast ränta 1 år. Bra?

Kolla in SBAB under flytta bolån, slå in dina variabler och se vad som erbjuds. Kontakta sedan din bank och berätta att du vill ha minst lika bra.
BIND INTE via något erbjudanden i appen, de är ofta kassa.

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/flytta_bolan.html#/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kollade lite mer noggrant nu. Individuellt 3 Månader ränta.
Kan ändra själv i appen till 1,76% fast ränta 1 år. Bra?

Du sparar 150 kr/mån om du binder på 1.76% istället för 2.44%.Du kan kanske få bättre ränta hos någon annan bank.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Du sparar 150 kr/mån om du binder på 1.76% istället för 2.44%.Du kan kanske få bättre ränta hos någon annan bank.

Speciellt hos nischbankerna så vill får marknadsandelar. Stabelo, hypoteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Kolla in SBAB under flytta bolån, slå in dina variabler och se vad som erbjuds. Kontakta sedan din bank och berätta att du vill ha minst lika bra.
BIND INTE via något erbjudanden i appen, de är ofta kassa.

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/flytta_bolan.html#/

1,67% så lite bättre

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Håller på att köpa nyproducerad bostadsrätt. Har lånelöfte och banken har granskat, gjort riskkalkyl och gett tummen upp till min ekonomi, lägenheten och BRF:s ekonomiska plan. Allt bra så långt. Men det är 4 månader till inflytt och bolånet tecknas ju slutgiltigt först strax innan det.

Finns det risk att banken trots lånelöfte, färdig granskning av BRF etc ändå sen ändrar sig och nekar bolån? T.ex. att Putins krig och/eller ny vändor med COVID ger ekonomisk kris som får bankerna att ändra sina utlåningsregler generellt?

Jag frågar eftersom det nu är dags att skriva upplåtelseavtal med producenten och betala 10% handpenning. Avtalet har villkor som skyddar producenten om bygget försenas p.g.a. krig etc. Jag tycker det borde läggas till ett liknande skydd för mig i avtalet - att jag friskrivs och får tillbaka handpenningen om banken ändrar sig och nekar bolån p.g.a. krig och andra yttre omständigheter (d.v.s. inte på grund av någon förändring i min egen ekonomi). Men mäklaren säger att det är standard att villkoren bara skyddar säljaren vid krig etc.

Vad säger ni? Är det här en reell risk att lägga energi på? Stämmer det att det är standard att avtal ser ut så? Eller har osäkra världsläget förändrat det? Vet ni något fall där köparen fått till ett sånt skydd för sig i avtalet?

När jag googlar om extra villkor i upplåtelseavtal så får jag bara träffar om att få extra tid på sig att skaffa lånelöfte i första läget, men jag har ju redan lånelöfte.

Edit: korrigerat till "upplåtelseavtal" (stod innan "förhandsavtal", vilket redan är påskrivet tidigare i processen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omipoen:

Håller på att köpa nyproducerad bostadsrätt. Har lånelöfte och banken har granskat, gjort riskkalkyl och gett tummen upp till min ekonomi, lägenheten och BRF:s ekonomiska plan. Allt bra så långt. Men det är 4 månader till inflytt och bolånet tecknas ju slutgiltigt först strax innan det.

Finns det risk att banken trots lånelöfte, färdig granskning av BRF etc ändå sen ändrar sig och nekar bolån? T.ex. att Putins krig och/eller ny vändor med COVID ger ekonomisk kris som får bankerna att ändra sina utlåningsregler generellt?

Jag frågar eftersom det nu är dags att skriva upplåtelseavtal med producenten och betala 10% handpenning. Avtalet har villkor som skyddar producenten om bygget försenas p.g.a. krig etc. Jag tycker det borde läggas till ett liknande skydd för mig i avtalet - att jag friskrivs och får tillbaka handpenningen om banken ändrar sig och nekar bolån p.g.a. krig och andra yttre omständigheter (d.v.s. inte på grund av någon förändring i min egen ekonomi). Men mäklaren säger att det är standard att villkoren bara skyddar säljaren vid krig etc.

Vad säger ni? Är det här en reell risk att lägga energi på? Stämmer det att det är standard att avtal ser ut så? Eller har osäkra världsläget förändrat det? Vet ni något fall där köparen fått till ett sånt skydd för sig i avtalet?

När jag googlar om extra villkor i upplåtelseavtal så får jag bara träffar om att få extra tid på sig att skaffa lånelöfte i första läget, men jag har ju redan lånelöfte.

Edit: korrigerat till "upplåtelseavtal" (stod innan "förhandsavtal", vilket redan är påskrivet tidigare i processen)

Risken är oerhört liten, men klart om ryssen skickar en missil och träffar lägenheten. Då sitter du ju där med en ruin. Köparen har inte så mycket skydd då du förbinder till att få köpa just den andelen i BRFen. Du har ett medlemsskap liksom. På samma sätt kan styrelsen i BRFen köra ekonomin i botten och den går i konkurs som ”kinesiska muren” i Malmö var nära att hamna i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ja definitivt! Trodde jag aldrig skulle få se någon över 2%!

Det kommer du få se framöver!

Vi hade 6.5% när vi köpte vårt hus, så har varit trevligt med låga räntor nu i många år.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Risken är oerhört liten, men klart om ryssen skickar en missil och träffar lägenheten. Då sitter du ju där med en ruin.

Det fanns missilskydd på balkongen som tillval så just det scenariot är jag skyddad mot

Skämt åsido, förstår såklart att risken är liten. Men även en liten risk kan vara värd att skydda sig mot om summan är stor. Jag antar att det är just därför avtalet har ett villkor som skyddar producenten om krig etc skulle påverka byggprocessen. Om det är rationellt för dom så borde det vara rationellt för mig att få till ett liknande avtalsvillkor som skyddar mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omipoen:

Det fanns missilskydd på balkongen som tillval så just det scenariot är jag skyddad mot

Skämt åsido, förstår såklart att risken är liten. Men även en liten risk kan vara värd att skydda sig mot om summan är stor. Jag antar att det är just därför avtalet har ett villkor som skyddar producenten om krig etc skulle påverka byggprocessen. Om det är rationellt för dom så borde det vara rationellt för mig att få till ett liknande avtalsvillkor som skyddar mig.

Det har varit ett antal fall som gått till domstolen där producenten har varit skyddad och den enskilde inte varit det. BRFen köper ju fastigheten från producenten och där är det den största risken. För 10-15 år sen gick det knappt sälja lägenheter (brfer) på ritning, utan huset skulle stå färdigt och besiktat. Är det en HSB-förening så har du ytterligare ett skydd då HSB är stora och har muskler att kriga med producenten (byggaren) om det skulle behövas. Det var en helt annan marknad då som nu.

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att man lånar till kontantinsatsen?

Exempel låna ca 70-75 000 kr till en insats för en lägenhet som går för 1.7? Jag har redan resterande belopp

Tjänar 38 500.

Är det dumt att låna till sig och är det mer värt att vänta tills man har dessa 70-75k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrystal:

Hur vanligt är det att man lånar till kontantinsatsen?

Exempel låna ca 70-75 000 kr till en insats för en lägenhet som går för 1.7? Jag har redan resterande belopp

Tjänar 38 500.

Är det dumt att låna till sig och är det mer värt att vänta tills man har dessa 70-75k?

Ibland lönar det sig för att priserna går upp snabbare än man sparar.. Men det är upp till dig. Beror lite på vad du får för ränta på blancolånet också såklart!

Permalänk
Medlem

@omipoen I vanliga fall skulle jag säga att ja, köpa nyproducerad bostadsrätt är ett rätt stort risktagande egentligen. Dock när det bara är 4 månader till tillträde så är det ju inte direkt längre än den genomslittliga tiden för tillträdet till en villa etc heller. Då är det ju mer att se till att det finns ordentliga vilkor för att det inte får bli försenat utan att man kompenseras för extra utgifter man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

@omipoen I vanliga fall skulle jag säga att ja, köpa nyproducerad bostadsrätt är ett rätt stort risktagande egentligen. Dock när det bara är 4 månader till tillträde så är det ju inte direkt längre än den genomslittliga tiden för tillträdet till en villa etc heller. Då är det ju mer att se till att det finns ordentliga vilkor för att det inte får bli försenat utan att man kompenseras för extra utgifter man får.

Javisst det är inte lång tid jämfört med andra jag läst om som bundit sig att köpa flera år i förväg. Så min risk är mindre än i de fallen. Hade det inte varit både ett nystartart krig i Europa och en pågående pandemi så hade jag kanske inte tänkt alls på det utan sett det där mer som en formalitet. Men nu är ju världsläget skakigt. Sen att det är kortare tid kvar minskar ju även risken för producenten att krig eller pandemi ska skaka om ekonomin på sätt som försvårar eller försenar deras produktion, men dom har ändå sett till att få ett skydd för sig mot den risken i avtalstexten.

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av att söka lån själv trots att man har sambo?
Jag bor med min flickvän men äger hela lägenheten själv. Vi funderar på att flytta, och jag kommer sannolikt även köpa nästa bostad själv då hon planerar att börja plugga inom snar framtid.

Här kommer knepigheten: Om jag i lånekalkylatorn knappar in att vi ska bo två i lägenheten så blir lånebeloppet ca. 1 miljon lägre än om jag säger att jag ska bo själv. Jag förstår att detta beror på att jag teoretiskt måste kunna försörja min sambo på min inkomst, men i praktiken så försörjer hon sig själv med egen lön och har egna besparingar. Snarare förbättras min ekonomi eftersom hon är med och bidrar till avgift etc. Dessitom har jag hyresintäkter (som ej tas med i lånekalkylen), så jag kommer ha goda marginaler även vid det större lånebeloppet.

Således uppstår frågan: Kan man hävda att man ska bo själv, köpa och få lån, och strax därefter flytta ihop ändå? Någon som provat detta? Tänker att banken eventuellt kan bli misstänksam då vi redan är skrivna på samma adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatFläsk:

Är det någon som har erfarenhet av att söka lån själv trots att man har sambo?
Jag bor med min flickvän men äger hela lägenheten själv. Vi funderar på att flytta, och jag kommer sannolikt även köpa nästa bostad själv då hon planerar att börja plugga inom snar framtid.

Här kommer knepigheten: Om jag i lånekalkylatorn knappar in att vi ska bo två i lägenheten så blir lånebeloppet ca. 1 miljon lägre än om jag säger att jag ska bo själv. Jag förstår att detta beror på att jag teoretiskt måste kunna försörja min sambo på min inkomst, men i praktiken så försörjer hon sig själv med egen lön och har egna besparingar. Snarare förbättras min ekonomi eftersom hon är med och bidrar till avgift etc. Dessitom har jag hyresintäkter (som ej tas med i lånekalkylen), så jag kommer ha goda marginaler även vid det större lånebeloppet.

Således uppstår frågan: Kan man hävda att man ska bo själv, köpa och få lån, och strax därefter flytta ihop ändå? Någon som provat detta? Tänker att banken eventuellt kan bli misstänksam då vi redan är skrivna på samma adress.

Du är inte skyldig att försörja henne om ni inte är gifta.

Tror det är en situation där det är bättre att du pratar med banken än kollar hemsidor.
Jag äger huset själv och höjde lånet nyligen.
De frågade visserligen om min sambos inkomst men i övrigt brydde de sig inte om något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatFläsk:

Är det någon som har erfarenhet av att söka lån själv trots att man har sambo?
Jag bor med min flickvän men äger hela lägenheten själv. Vi funderar på att flytta, och jag kommer sannolikt även köpa nästa bostad själv då hon planerar att börja plugga inom snar framtid.

Tänk också på att hon har rätt till halva bostadsrätten om ni skulle separera, även om du skulle köpa lägenheten själv.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Tänk också på att hon har rätt till halva bostadsrätten om ni skulle separera, även om du skulle köpa lägenheten själv.

Så skriv ett samboavtal.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Så skriv ett samboavtal.

Ja, vi har samboavtal så ägandefrågan är inte ett problem. Jag är även medveten om att försörjningsplikten inte gäller sambos, men bevisligen verkar det ändå som att bankerna räknar som om så vore fallet i sina kalkyler. Nåja, jag får höra med banken vad de tycker i kommande möte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xrystal:

Hur vanligt är det att man lånar till kontantinsatsen?

Exempel låna ca 70-75 000 kr till en insats för en lägenhet som går för 1.7? Jag har redan resterande belopp

Tjänar 38 500.

Är det dumt att låna till sig och är det mer värt att vänta tills man har dessa 70-75k?

Det beror på hur gärna du vill ha lägenheten.
Ur ekonomisk aspekt så är det några tusenlappar i sjön varje månad (räntan), det blir ett blancolån.

Jag tvingades dock till det när jag köpte huset, men jag initierade ombyggnation ganska omgående och tvingade min mäklare att redan två veckor efter inflyttning, göra en omvärdering baserat på material jag köpt, och visualisera hur varje förbättring skulle påverka värdering. Ja och sen värdera om så klart och förhandla om lånen så blancolånet åker in i bottenlånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Det beror på hur gärna du vill ha lägenheten.
Ur ekonomisk aspekt så är det några tusenlappar i sjön varje månad (räntan), det blir ett blancolån.

Var lånar du pengar någonstans om ett lån på 70-75 tusen innebär ränte kostnader på några tusen kronor varje månad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Var lånar du pengar någonstans om ett lån på 70-75 tusen innebär ränte kostnader på några tusen kronor varje månad?

Svarta börsen.
Nej, jag tänkte inte alls på beloppet han hade , svarade utifrån min egna upplevelse när jag lånade ca 300k och då hade jag en årsränta på ca 25.000:-. Pengar är pengar