Permalänk
Skrivet av anon257891:

Hittade f.ö. länken till "en sida på internet" som har ett par metoder för att räknat ut kroppsfett% (inklusive US-army-metoden och ett flertal skjutmåttsmetoder): http://www.linear-software.com/online.html

Kul sida! Jag testade med skjutmåttet.

Hamnade på 14% vilket känns hyfsat rimligt om än något lågt. Hade misstankar om att jag låg runt 16. Fick nästan inte tag i nåt att nypa i på låren eller bröstet. Bara runt midjan det finns lite handtag 👀. Ska nån gång försöka gå till nån som kan göra en ordentlig check på kroppsfett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fratercula:

Kul sida! Jag testade med skjutmåttet.

Hamnade på 14% vilket känns hyfsat rimligt om än något lågt. Hade misstankar om att jag låg runt 16. Fick nästan inte tag i nåt att nypa i på låren eller bröstet. Bara runt midjan det finns lite handtag 👀. Ska nån gång försöka gå till nån som kan göra en ordentlig check på kroppsfett.

Så med andra ord: du är inte speciellt intresserad av att gå ner i vikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Brer ungefär det normala på mackorna så det kan nog inte bli mer än 10g per macka skulle jag gissa.

Nötterna äts ur en större 280g-påse från nöttefabriken. Troligen mellan 10-20st stora cashews.

Imorgon blir det lite frusen tårta av nåt slag plus thaikäk vad det nu jag beställer

Skrivet av anon257891:

"Det normala" är självklart olika för olika personer: om det ändå fanns ett sätt att kvantifiera det hela (som t.ex. vikt)...?

En cashewnöt (enligt 1a träffen på "en sökmotor") väger mellan 1,5-3g, och då du inte vet hur många så mellan 1,5*10*595/100=89 till 3*20*595=357 kcal (en faktor 4)

Nu är jag inte superintresserad av att fortsatt vara din sekreterare (som vi kallade det förr) (Jag vet inte på rak arm vad PC-termen är idag! Assistent?) men låt mig sammanfatta det hela i: VÄG OCH RÄKNA SJÄLV om du vill få mindre osäkra värden än "Jag tror inte jag åt så mycket idag":

Skaffa en köksvåg!

Väg! Mata in i "en av de oändligt många appar som finns" (Fatsecret, Lifesum, Samsung health, Cronometer, Fitness... och så många fler: sök på "kaloriräknare")

Det är inte supersvårt! Det är, imo, mycket enklare än att posta på ett random forum: Idag åt jag nog inte så mycket... jag åt "lite" av datt, och lite mer av "ditt" men inte mycket "dett".

P.S. För att få perspektiv på "normal": En normal portion låg förr, för mig, på 1500 till 2000 kalorier (fylld tallrik med mumsig pasta t.ex.), idag är en "normal" (vettig!) portion, för mig, i häraden av 500 kcal. IMO: "Normal" funkar inte för att beskriva kaloriintag D.S.

Var inte rädda för nötter, den deklarerade energin är högre än vad kroppen kan ta upp. Källa: https://www.utoronto.ca/news/nuts-are-not-linked-weight-gain-...

Jag läste för några år sedan en studie som skulle undersöka hur mycket man gick upp i vikt av en bestämd mängd nötter per dag. De fick 70-100g om dagen och deltagarna gick istället ner i vikt. Hittar tyvärr inte den studien igen just nu. Dålig sekreterare.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Var inte rädda för nötter, den deklarerade energin är högre än vad kroppen kan ta upp. Källa: https://www.utoronto.ca/news/nuts-are-not-linked-weight-gain-...

Jag läste för några år sedan en studie som skulle undersöka hur mycket man gick upp i vikt av en bestämd mängd nötter per dag. De fick 70-100g om dagen och deltagarna gick istället ner i vikt. Hittar tyvärr inte den studien igen just nu. Dålig sekreterare.

Stämmer nog relativt väl på mig då oavsett mängd så kommer nötterna ut i andra änden mer eller mindre så som de kom in, knappt tuggade. Tror inte kroppen lyckas utvinna speciellt mycket energi och hålla nötdelen intakt.

Permalänk

Sen jag och flera av mina arbetskamrater började spela DnD varannan helg med alkohol inkluderat så har man gått upp ungefär ett halvt kilo i veckan. Blir liksom 8 öl och en hämtpizza varje gång vilket är en rejäl mängd kalorier.

Började för 7 veckor sedan att avstå alkoholen och kebabpizzan, dricker bara sockerfri cola dessa kvällar så visade sig direkt motsatsen. Gått ned halvt kilo genomsnitt per vecka. Vägde 94 kg då idag 91 kg.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Våldsamt segt att fortsätta droppa i vikt.
Legat och pendlat på samma vikt eller strax över i 3 veckor nu.. Inget kul alls. Vill ner dom sista 7 kilona.. Nu är man ju smal, men vill ändå ner de där sista kilona.
I princip alla noterar att man är väldigt mycket smalare än förut, även fast jag inte var jättestor förut heller.. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Var inte rädda för nötter, den deklarerade energin är högre än vad kroppen kan ta upp. Källa: https://www.utoronto.ca/news/nuts-are-not-linked-weight-gain-...

Jag läste för några år sedan en studie som skulle undersöka hur mycket man gick upp i vikt av en bestämd mängd nötter per dag. De fick 70-100g om dagen och deltagarna gick istället ner i vikt. Hittar tyvärr inte den studien igen just nu. Dålig sekreterare.

Med tanke på hur lite jag äter relativt, så oroar jag mig inte så mycket.
Kör mest en lättare överslagsräkning på antal kcal per dag.

Nu ca -4 kg sedan i måndags och -36kg på ca 8 månader vilket blir i snitt -4.5kg/månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Stämmer nog relativt väl på mig då oavsett mängd så kommer nötterna ut i andra änden mer eller mindre så som de kom in, knappt tuggade. Tror inte kroppen lyckas utvinna speciellt mycket energi och hålla nötdelen intakt.

Sväljer du nötterna hela? 😁

Har varit sjukt svårt med viktnedgången sedan jag började gymma. Har svajat upp och ner senaste veckorna mellan 90.2 och 91.5.
Men idag var första gången på 4 dagar som jag ställde mig på vågen och den stabiliserade sig på 89.3.
Blev långt över förväntan då veckan inneburit en hel del öl och rom med grannarna i det underbara vädret.

Fick med mig grabben ut på en lite långsammare promenad idag, 7.1km på ca 1h 15min. Sedan en tur till gymmet, men gårdagens intag började göra sig påmint efter 25min 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Sväljer du nötterna hela? 😁

Mer eller mindre ja , tuggar dem inte mycket iaf.

Permalänk
Medlem

Månadens vägning idag: -1,1kg. Inte mycket men jag passerade en psykologiskt viktig gräns och landade på 89,1kg.

Totalt gått ner 10,6kg sedan oktober förra året.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Vägning igår 103KG -1,4KG på en vecka -20KG totalt sen nyår, allt går enligt plan.

Permalänk
Medlem

Tycker alla är grymt duktiga i den här tråden, väldigt kul att följa

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

NU har det lossat lite iallafall, -1 kilo till ungefär från tidigare lilla platå.
Myrsteg framåt, stod still i 3 veckor, får hoppas det rör på sig lite nu igen iallafall.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hej!

Aven jag har nu anslutit mig till denna trad.

Har legat och pendlat mellan 94-96kg nu i flera ar, flyttat utomlands och inte hittat nagot trevligt gang som spelar fotboll enbart for motionens skull. Ar dock inte enbart fett utan man har skaffat en bra grund i muskler under alla traningsar sa jag anser mig enbart vara "kramgo"

Ar 176 lang sa jag lider val som manga andra utav underlangd

Dock sa kanner jag att det ar dags att ta tag i sadelvaskorna och borja minska ner pa storleken.

Forra veckan var min forsta vecka och jag kor pa en 24-timmars fasta, varannan dag. Dock svart nar man har sma barn.

Da forra veckan var den forsta sa var det som en provoperiod om denna diet ar nagot for mig. Fastade pa tisdag och torsdag och under helgerna ater jag som vanligt.

Gick ner 1.4kg forra veckan men sen under helgen sa at jag upp mig och landade pa en total viktnedgang pa 0.7kg

Denna vecka sa ar jag nu pa andra fastedagen, har okat till 3 dagar (mandag, onsdag, fredag) och tankte kora pa detta en kort period.

Imorse nar jag stallde mig pa vagen sa visade den 92.4kg, en viktnedgang pa 1.8kg samt 1% mindre i fettmassa och veckan ar inte over annu

Klart man har en hungerkansla men man fyller pa med svart kaffe (inget socker) och vatten under fastedagarna och sedan ater jag som vanligt pa kvallen med familjen.

De dagar jag fastar, forutom hungerkanslan sa kanner jag mig mer aktiv och alert. Har ingen extrem hunger, men aven de dagar jag inte fastar sa kanner jag ett hungersug mellan maltiderna. Dock sa har jag klarat mig bra.

Skapater inte (om jag inte overkonsumerar gladvatten under helgen ), dricker ingen lask, nastan aldrig chips, kakor eller godis.

Offtopic:

Sitter aven pa mina sista 2 dosor snus, da efter 25-ars snusande sa ar jag installd pa att sluta snusa ocksa (lite problematiskt att fa hit snus till Italien, tar tid med posten).

Dock sa kanske det inte gar hand i hand med dieten, men det far vi se, har minskat drastiskt med konsumptionen sa det borde bli en relativt smidig overgang fran lite till inget snus. Funkar det inte sa lagger jag fokus pa dieten forst och sen snusandet

Kommer eventuellt bli fler uppdateringar fran mig. Antingen veckovis eller nar jag har atit ner mig

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Hej!

Aven jag har nu anslutit mig till denna trad.

Har legat och pendlat mellan 94-96kg nu i flera ar, flyttat utomlands och inte hittat nagot trevligt gang som spelar fotboll enbart for motionens skull. Ar dock inte enbart fett utan man har skaffat en bra grund i muskler under alla traningsar sa jag anser mig enbart vara "kramgo"

Ar 176 lang sa jag lider val som manga andra utav underlangd

Dock sa kanner jag att det ar dags att ta tag i sadelvaskorna och borja minska ner pa storleken.

Forra veckan var min forsta vecka och jag kor pa en 24-timmars fasta, varannan dag. Dock svart nar man har sma barn.

Da forra veckan var den forsta sa var det som en provoperiod om denna diet ar nagot for mig. Fastade pa tisdag och torsdag och under helgerna ater jag som vanligt.

Gick ner 1.4kg forra veckan men sen under helgen sa at jag upp mig och landade pa en total viktnedgang pa 0.7kg

Denna vecka sa ar jag nu pa andra fastedagen, har okat till 3 dagar (mandag, onsdag, fredag) och tankte kora pa detta en kort period.

Imorse nar jag stallde mig pa vagen sa visade den 92.4kg, en viktnedgang pa 1.8kg samt 1% mindre i fettmassa och veckan ar inte over annu

Klart man har en hungerkansla men man fyller pa med svart kaffe (inget socker) och vatten under fastedagarna och sedan ater jag som vanligt pa kvallen med familjen.

De dagar jag fastar, forutom hungerkanslan sa kanner jag mig mer aktiv och alert. Har ingen extrem hunger, men aven de dagar jag inte fastar sa kanner jag ett hungersug mellan maltiderna. Dock sa har jag klarat mig bra.

Skapater inte (om jag inte overkonsumerar gladvatten under helgen ), dricker ingen lask, nastan aldrig chips, kakor eller godis.

Offtopic:

Sitter aven pa mina sista 2 dosor snus, da efter 25-ars snusande sa ar jag installd pa att sluta snusa ocksa (lite problematiskt att fa hit snus till Italien, tar tid med posten).

Dock sa kanske det inte gar hand i hand med dieten, men det far vi se, har minskat drastiskt med konsumptionen sa det borde bli en relativt smidig overgang fran lite till inget snus. Funkar det inte sa lagger jag fokus pa dieten forst och sen snusandet

Kommer eventuellt bli fler uppdateringar fran mig. Antingen veckovis eller nar jag har atit ner mig

Kan bli tufft att både sluta snusa och köra diet samtidigt men det är ju bara att testa. För min del hade godissuget blivit ett för stort problem om jag slutar snusa men du verkar inte ha det problemet.

Jag håller tummarna för att det går bra för dig!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Kan bli tufft att både sluta snusa och köra diet samtidigt men det är ju bara att testa. För min del hade godissuget blivit ett för stort problem om jag slutar snusa men du verkar inte ha det problemet.

Jag håller tummarna för att det går bra för dig!

Tackar

Vi far se vad framtiden sager om att kombinera detta

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett kilo neråt här! Nu har jag gått ner lika mycket som min yngste son väger 😅
14,6 kilo minus nu. 5,9 kilo till målvikt!
Bara kriga vidare.. 🙂

Har ju kört periodisk fasta tillsammans med lchf och det har funkat kanon. Men nu har jag även börjat kolla kalorierna lite så jag inte äter mer än jag borde. Ligger ganska bra till på kalorierna när jag kör mina lchf-rätter. Eftersom jag bara äter 2 gånger om dagen så är det inte jättesvårt att hålla sig på kalorieunderskott.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Hittade lite "data" ang. beräkning/skattning av BMR ("Basförbrukning") från ngn imo trovärdig landstings-/sjukvårdssida (ang. näringsrekommendationer för "intagna"), kanske kan vara en faktor att beakta när man använder andra "verktyg" för att beräkna/skatta sin "BMR"

  • BMR (Grundförbränning: utan någon som helst aktivitet): 15-20 kcal/kg/dygn

  • Kaloribehov Sängliggande: (faktor 1,25): 25 kcal/kg/dygn

  • Kaloribehov Icke sängliggande (Faktor 1,5): 30 kcal/kg/dygn

(Ovan beror såklart på kroppssammansättning, värdera själv om du "övervintrar väl" eller har ett "sex-pack" (och att dessa rekommendationer gäller sjuka människor som defenitivt inte bör drabbas av kaloriunderskott imo))

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Hittade lite "data" ang. beräkning/skattning av BMR ("Basförbrukning") från ngn imo trovärdig landstings-/sjukvårdssida (ang. näringsrekommendationer för "intagna"), kanske kan vara en faktor att beakta när man använder andra "verktyg" för att beräkna/skatta sin "BMR"

  • BMR (Grundförbränning: utan någon som helst aktivitet): 15-20 kcal/kg/dygn

  • Kaloribehov Sängliggande: (faktor 1,25): 25 kcal/kg/dygn

  • Kaloribehov Icke sängliggande (Faktor 1,5): 30 kcal/kg/dygn

(Ovan beror såklart på kroppssammansättning, värdera själv om du "övervintrar väl" eller har ett "sex-pack" (och att dessa rekommendationer gäller sjuka människor som defenitivt inte bör drabbas av kaloriunderskott imo))

Med den lägsta värdet, så landar jag på cirkus 2475 kcal/dag i förbränning isåfall.
Och jag har ett sexpack.. Men den står i kylskåpet

--

På tal on ingenting, +1 kg i måndags mot förra veckan. Så en liten motgång.
Idag åt jag en sallad med lite fågel i, samma imorgon. Kanske tar bort den där extra kilot denna vecka..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Med den lägsta värdet, så landar jag på cirkus 2475 kcal/dag i förbränning isåfall.
Och jag har ett sexpack.. Men den står i kylskåpet

--

På tal on ingenting, +1 kg i måndags mot förra veckan. Så en liten motgång.
Idag åt jag en sallad med lite fågel i, samma imorgon. Kanske tar bort den där extra kilot denna vecka..

Bra jobbat (tillfälliga variationer är inget att bry sig om: det är ett maraton!)! You go! Och jobba vidare med de metoder du funnit!

Jag lägger ingen värdering i de "data" jag "citerar": men du var tveksam/skeptisk tidigare i tråden om att du skulle uppnå kaloriunderskott med ett intag på 3329 kcal: lätt värderat (om du inte är sängliggandes) bränner du runt 4125 kcal/dygn (och då ligger aktivitetsnivån på: "gå en kort sväng med rullator/gåstol i sjukhuskorridoren")

Tycker inte det är helt osannolikt att du når kaloriunderskott på <3329 kcal! (om jag räknar fram och tillbaka på din kroppsvikt: utan att speca den i klartext: om det skulle vara känsligt )

Edit: Självklart är det du som får värdera trovärdigheten i källorna! Och visar det sig empiriskt att det funkar annorlunda för dig, så är det såklart sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Hittade lite "data" ang. beräkning/skattning av BMR ("Basförbrukning") från ngn imo trovärdig landstings-/sjukvårdssida (ang. näringsrekommendationer för "intagna"), kanske kan vara en faktor att beakta när man använder andra "verktyg" för att beräkna/skatta sin "BMR"

  • BMR (Grundförbränning: utan någon som helst aktivitet): 15-20 kcal/kg/dygn

  • Kaloribehov Sängliggande: (faktor 1,25): 25 kcal/kg/dygn

  • Kaloribehov Icke sängliggande (Faktor 1,5): 30 kcal/kg/dygn

(Ovan beror såklart på kroppssammansättning, värdera själv om du "övervintrar väl" eller har ett "sex-pack" (och att dessa rekommendationer gäller sjuka människor som defenitivt inte bör drabbas av kaloriunderskott imo))

Intressant, då landar jag på 2877 kcal / dygn.

-15,1 kilo idag. Nu har kroppen släppt taget o jag går neråt snabbt igen 👍👍

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Uppdatering från mig (även om jag inte skrivit mycket om min vikt förra gången):

Fick Corona och lite annan sjukdom så träningen har gått riktigt (riktigt) dåligt, men kosten har gått riktigt bra.

Jag började på 97Kg i November och det har gått stadigt neråt förutom vid 85 vägrade vikten röra sig, och sedan igen vid 81 hände samma sak, hände ingenting på veckor. Nu har det lossnat och kilona börjat ramla av igen. Precis lyckats komma ner till 78, tror inte jag legat söder om 80 på säkert 15 år så det är riktigt trevligt det här.

Nu blir det nog bara svårare så jag får försöka komma igång och gymma igen ochså har jag beställt hopprepp och matta till det så nån form av träning borde jag hinna med varje dag.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gett mig in i leken också, blev tipsad om lifesum appen som gav mig nytändning och har kört snart en vecka! Den startar på 2040 kcal/dygn och sen läggs det på beroende på hur mycket jag rör på mig vilket brukar vara runt 5-600kcal/dygn till (har apple watch/iphone så den räknar mina steg) är säkert lite mer då jag bär mycket tungt i jobbet.

Känns detta rimligt? Vägde för en vecka sedan 102kg på 185cm.
Dum fråga kanske men går man ner om man äter upp alla kcal appen listar? dvs ~2600kcal.

Jag har ju hållit mig under hittills, ibland med ganska mycket och ibland med lite mindre.

kul o se allas utveckling, man blir ju mer taggad!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Idag sa vagde vi oss pa jobbet, efter ca 2 veckor pa denna diet. Samt att jag fick hoppa in i en "korpmatch" igar, blev forfragad och har inte spelat pa 3 ar efter flytten, sa det var valkommet med rorelse, ont i kroppen idag efter 1 timmes match xD

Dock, ater till amnet, jag har nu pa ca 2 veckor (12 dagar) gatt ner 2.7kg. Raknar jag fran 1 mars dar de forsta 2 veckorna inte var dietveckor sa har jag tappat totalt 4kg

Det funkar bra med denna fasta, dock sa var onsdagen lite jobbig da jag var hungrig hela dagen, men det gick smidigt, idag som ar sista fastedagen denna vecka har det gatt mycket battre, sen lar jag ata upp mig lite under helgen da jag far ata som vanligt plus den traditionsenliga restaurangbesoket pa lordagar

Oavsett sa gar vikten at ratt hall aven om jag kanske okar marginellt under helgen.

Mycket motiverad och fortsatter det med samma takt sa kommer jag na en mer halsosam vikt valdigt snart, samt att man slipper gomma sig i vassen nar man ska till havet

Ha en trevlig helg allesammans och fortsatt kampa, man blir motiverad bara av att lasa era inlagg

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Nu har jag gett mig in i leken också, blev tipsad om lifesum appen som gav mig nytändning och har kört snart en vecka! Den startar på 2040 kcal/dygn och sen läggs det på beroende på hur mycket jag rör på mig vilket brukar vara runt 5-600kcal/dygn till (har apple watch/iphone så den räknar mina steg) är säkert lite mer då jag bär mycket tungt i jobbet.

Känns detta rimligt? Vägde för en vecka sedan 102kg på 185cm.
Dum fråga kanske men går man ner om man äter upp alla kcal appen listar? dvs ~2600kcal.

Jag har ju hållit mig under hittills, ibland med ganska mycket och ibland med lite mindre.

kul o se allas utveckling, man blir ju mer taggad!

Vad har appen inställd på? Hur snabbt ska du ner i vikt enligt den? Jag brukar inte kompensationsäta pga av träningspass och ifall dina bonuskalorier bara är pga steg skulle jag välja bort det. Ät inte för lite heller, det gör bara risken större för sötsug och liknande i början.

Som svar annars. Ja du kommer gå ner i vikt ifall du äter färre kalorier än vad din kropp vill ha. Men det gäller att inställningarna i appen är korrekta, din vikt samt att du verkligen registrerar allt och inte fuskar. Dessutom kommer du behöva göra nya beräkningar när du tappar vikt framöver. Går du ner tex 5 kg måste kalorintaget justeras.

Permalänk
Medlem

Har inte vägt mig på ett år nu, tänkte att denna viktnedgång jag ville göra (som startade i somras) skulle vara utan att fokusera för mycket på mätpunkter, exakta siffror och deadlines (annars är det en arbetsskada att jag är rätt datadriven). Tanken var att ta det lugnt och fokusera mer på att hitta en balans som fungerar långsiktigt då jag nu för tiden har sjukdom att ta in i beräkningen som är väldigt begränsande för det mesta, det är svårt när min normala inställning till träning är att göra det tills man inte kan röra på sig minst varje dag. Det jag vet är väl att jag låg ungefär 10 kg över optimal vikt innan men det blir svårt att bedöma hur mycket jag hade att gå ned när muskelmassan skall öka samtidigt.

Jämfört med september använder jag idag dubbelt så tunga vikter på gymet och vissa kläder som inte passade bra alls i somras sitter nu rätt bra på mig. Fortfarande väg att vandra då jag kan se att jag har fett kvar och har väl inte samma storlek varken på musklerna eller midjemått som när jag var 20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Vad har appen inställd på? Hur snabbt ska du ner i vikt enligt den? Jag brukar inte kompensationsäta pga av träningspass och ifall dina bonuskalorier bara är pga steg skulle jag välja bort det. Ät inte för lite heller, det gör bara risken större för sötsug och liknande i början.

Som svar annars. Ja du kommer gå ner i vikt ifall du äter färre kalorier än vad din kropp vill ha. Men det gäller att inställningarna i appen är korrekta, din vikt samt att du verkligen registrerar allt och inte fuskar. Dessutom kommer du behöva göra nya beräkningar när du tappar vikt framöver. Går du ner tex 5 kg måste kalorintaget justeras.

Nu hittar jag inte i appen när jag skulle vara klar men jag fyllde i 80kg och vad jag minns fick jag inte välja takt utan den sa att jag skulle vara klar i nov/dec.

Det med vikten tänkte jag inte på, så uppdaterade den idag (-1,7kg) men tror jag vägde mig på kvällen när jag startade och nu på morgonen så det är ju glädjesiffror, blir fredagsmorgon framöver.

Kcal frågan var mest för ångesten som infinner sig när man närmar sig taket 😂 vissa dagar är svårare än andra, men tack för tipset! Jag har registrerat vikt och längd, är brutalt ärlig med vad jag stoppar i mig och är jag osäker på mängd så brukar jag ta i lite extra.

När vågen står på 98 så börjar jag tro på att detta fungerar 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Nu hittar jag inte i appen när jag skulle vara klar men jag fyllde i 80kg och vad jag minns fick jag inte välja takt utan den sa att jag skulle vara klar i nov/dec.

Det med vikten tänkte jag inte på, så uppdaterade den idag (-1,7kg) men tror jag vägde mig på kvällen när jag startade och nu på morgonen så det är ju glädjesiffror, blir fredagsmorgon framöver.

Kcal frågan var mest för ångesten som infinner sig när man närmar sig taket 😂 vissa dagar är svårare än andra, men tack för tipset! Jag har registrerat vikt och längd, är brutalt ärlig med vad jag stoppar i mig och är jag osäker på mängd så brukar jag ta i lite extra.

När vågen står på 98 så börjar jag tro på att detta fungerar 😂

Din insikt om vågen är bra, man kan lätt lura sig själv. Använd samma våg, väg dig utan kläder på morgonen, samma veckodag vecka efter vecka. En nedgång på 20 kg under 10-12 månader är kalorimässigt ganska behagligt. Det är inte mycket mat man behöver kapa varje dag för det.
Hur gör/tänker du med motion eller träning förutom maten? Nu menar jag inte att du måste träna för mycket viktnedgång görs i köket. Men det kan verkligen ge stora resultat snabbare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Har inte vägt mig på ett år nu, tänkte att denna viktnedgång jag ville göra (som startade i somras) skulle vara utan att fokusera för mycket på mätpunkter, exakta siffror och deadlines (annars är det en arbetsskada att jag är rätt datadriven). Tanken var att ta det lugnt och fokusera mer på att hitta en balans som fungerar långsiktigt då jag nu för tiden har sjukdom att ta in i beräkningen som är väldigt begränsande för det mesta, det är svårt när min normala inställning till träning är att göra det tills man inte kan röra på sig minst varje dag. Det jag vet är väl att jag låg ungefär 10 kg över optimal vikt innan men det blir svårt att bedöma hur mycket jag hade att gå ned när muskelmassan skall öka samtidigt.

Jämfört med september använder jag idag dubbelt så tunga vikter på gymet och vissa kläder som inte passade bra alls i somras sitter nu rätt bra på mig. Fortfarande väg att vandra då jag kan se att jag har fett kvar och har väl inte samma storlek varken på musklerna eller midjemått som när jag var 20.

Kanske måttbandet kan vara något för dig? Det ger, om inte annat, någon form av spårbarhet som kan vara motivationshöjande (imo) (f.ö. helt rätt att inte stirra sig blind på vågen!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kanske måttbandet kan vara något för dig? Det ger, om inte annat, någon form av spårbarhet som kan vara motivationshöjande (imo) (f.ö. helt rätt att inte stirra sig blind på vågen!)

Skulle jag börja mäta så hade jag lika gärna kunnat väga mig och mäta fettprocent mm. För mig räcker det att kläderna sitter som de skall och att jag klarar den vikt jag vill på gymmet, sedan ser man rätt bra i spegeln var man har fett man kan bli av med.