Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem

150 timmar in och där rullade eftertexterna. Fantastiskt spel! Nu blir det att stanna kvar för att hjälpa kompanjonerna igenom dom sista områderna och sen blir det NG+ i långsammare takt. Då helt utan hjälp av summons (NPC eller players).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

En lösning för allt stutter som funkat för mig var att köra spelet på en 60hz skärm.
Min primära spelskärm är på 144hz. Eftersom spelet körs i låsta 60fps kan det eventuellt vara så att motorn spelet använder inte kan hantera skärmar över 60hz. I alla fall på PC.

När jag nu kör spelet på en 60hz TV istället (kopplade in datorn i en TV) så försvann all stutter och det flyter som smör i solsken.
Det kan även eventuellt fungera att ställa om frekvensen på skärmen från 144hz (eller vad man nu har) till 60hz och se om det blir bättre.

Permalänk

Dum fråga kanske. Jag är ett stort RPG-fan som råkat bli snart 50 med allt sämre reaktionstid, och max en timmes effektiv speltid om dagen. Vill hemskt gärna uppleva detta storslagna spel, men är det slöseri med pengar? Vill inte bli besviken.

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig i Elden Ring?

Jättedåligt. Alla tjatar om spelet hela tiden men jag har inte haft intresse nog ännu att ge spelet ett ordentligt försök.
Väntar lite på rea.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Piddelito:

Dum fråga kanske. Jag är ett stort RPG-fan som råkat bli snart 50 med allt sämre reaktionstid, och max en timmes effektiv speltid om dagen. Vill hemskt gärna uppleva detta storslagna spel, men är det slöseri med pengar? Vill inte bli besviken.

Jag skulle vilja säga ”nej” (dvs väl värt ett köp). Jag är något yngre än dig men har ungefär samma reaktionsförmåga och det fungerar bra.

Spelet fungerar bra att dela upp i små perioder och uppmuntrar verkligen att man tar allt i etapper

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Jag skulle vilja säga ”nej” (dvs väl värt ett köp). Jag är något yngre än dig men har ungefär samma reaktionsförmåga och det fungerar bra.

Spelet fungerar bra att dela upp i små perioder och uppmuntrar verkligen att man tar allt i etapper

Tack för svar! Kan vara värt att prova då kanske.

Nu kommer lite "gamla goda tiden"-gnäll: önskar att man kunde prova en demoversion av spelet först.

Permalänk
Medlem

För de som upplever stutter, etc glöm inte att installera senaste grafik drivis. Spelet fungerade normalt men frös några sekunder värje gång något hände på UI - dvs frös i 20 sekunder ifall jag scrolla igenom 4 items i inventory. Problemet försvann helt efter att jag hade uppdaterat grafik drivis.

Jag fick återkommande stutter senare i spelet efter att det hade varit igång flera timmar, men det löstes igenom att starta om spelet.

Permalänk
Avstängd

Köpt men inte börjat spela än, sjuk nu så blir bara vila någon dag till

Ingen mening att ha bråttom, alltid finns det något de kan patcha

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har alltid haft en hatkärlek till Elden Ring sedan jag började lira. Körde initialt på en Strenght-build och pucklade länge på fiender utan större problem. Gick in i någon slags vägg vid Mountain of the Giants och bestämde mig för att specca om till dex/fai för att kunna leka runt med Black Knife och lite drak-magi. Tar mig sakta men säkert framåt, men Farum Azula piskar min rumpa orimligt mycket.

Kort sagt: Hatkärleken har börjat gå över mer mot regelrätt hat, men någon gång ska jag bannemig bränna av det här jävla spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddelito:

Tack för svar! Kan vara värt att prova då kanske.

Nu kommer lite "gamla goda tiden"-gnäll: önskar att man kunde prova en demoversion av spelet först.

Gör som jag, köp det på steam. Du kan spela några timmar och sedan ångra dig.
Jag har spelat datorspel i snart 40 år och gillar RPG men Elden Ring föll mig inte alls i smaken så jag "lämnade" tillbaka det efter drygt 2 timmars spelande.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Går rätt bra, kör en kombo av int/dex/str. Använder mest Meteorite Staff, Golden Halberd, Icerind Hatchet och Albinauric Shield.

Känns balanserat och inte minmaxat. Kul när allt inte dör på ett slag men att man ändå inte bara petar på dom. Vet inte hur långt jag har kommit. Har inte gett mig på General Radahn, men har triggat festivalen. Är mest i de nordvästra delarna och utforskar nu. Lvl 67-isch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har alltid haft en hatkärlek till Elden Ring sedan jag började lira. Körde initialt på en Strenght-build och pucklade länge på fiender utan större problem. Gick in i någon slags vägg vid Mountain of the Giants och bestämde mig för att specca om till dex/fai för att kunna leka runt med Black Knife och lite drak-magi. Tar mig sakta men säkert framåt, men Farum Azula piskar min rumpa orimligt mycket.

Kort sagt: Hatkärleken har börjat gå över mer mot regelrätt hat, men någon gång ska jag bannemig bränna av det här jävla spelet.

Det där med Crumbling farum azula känner jag igen haha Jag har inte haft några direkta problem hittils, det mesta har gått att få död på. Och har man dött så har det varet på eget grepp så att säga. Men i Azula har FromSoft verkligen höjt ribban ett snäpp (sneglar argt på dig din satans Crucible Knight). När jag avslutade igår efter att ha suttet hela kvällen med Azula så var jag i närheten av slutbossen där. Ska ta mig an honom/den/det idag. Blir nog en del svordomar haha

Permalänk

Är på NG+, lvl 190 snart. Kör dex-build med lite dragonspells. Lirat på den karaktären i runt 95 timmar tror jag. Tog mig igenom alla bossar utan NPC eller annan medhjälpare. Tycker spelet är underbart, ska slöa lite nu på NG+.

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddelito:

Tack för svar! Kan vara värt att prova då kanske.

Nu kommer lite "gamla goda tiden"-gnäll: önskar att man kunde prova en demoversion av spelet först.

Köp på steam så har du två timmar på dig att testa, du kan göra en refund om det inte passar. Fast om man inte spelat Souls-spel innan kan det kanske ta lite längre än så innan det klickar, men när det gör det är det fantastiskt kul.

Själv är jag level 130 typ och försöker komma ihåg alla ställen jag varit på innan som varit för svåra så att jag kan gå in och klara dem innan jag går vidare med mainquesten. Det är otroligt tillfredställande att komma tillbaka till ställen man nu är helt överlevlad för och banka sönder allt på några slag med min +25 Claymore. Hoppas inte att slutet av spelet blir för lätt sen bara men jag har förstått det som att svårigheten vrids upp en hel del mot slutet så jag tror säkert att det kommer vara lagom för mig. Har inte behövt grinda levels någon gång men varit rätt försiktig när jag har många runes och försökt använda såna rune items för att köpa mig en level när jag är nära så att man kan gå in på nya ställen och vara mer eller mindre pank.

Har tagit alla bossar utan att använda hjälp, dock spirit ashes men annars hade det ju varit omöjligt för en sån som mig.

Permalänk
Medlem

Närmar mig 200 timmar och snart lvl 200 med. Men är en såndär som vill ha alla items, alla vapen och kunna använda dem för att sen sätta ihop den build jag vill ha. Så har typ 40 str, 40 dex, 40 int, etc. Skulle kunna avsluta kampanjen nu och starta på + men ska försöka få så många achievs som möjligt först.

Tips till de som är nya är att satsa en hel del på HP och uppgradera det vapen du vill använda så kommer det gå helt ok.
Körde på som i DS och satsade på stamina. Det är ju ok men man gör ingen skada och man blir 1 shottad rätt ofta.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av LaZ76:

Det där med Crumbling farum azula känner jag igen haha Jag har inte haft några direkta problem hittils, det mesta har gått att få död på. Och har man dött så har det varet på eget grepp så att säga. Men i Azula har FromSoft verkligen höjt ribban ett snäpp (sneglar argt på dig din satans Crucible Knight). När jag avslutade igår efter att ha suttet hela kvällen med Azula så var jag i närheten av slutbossen där. Ska ta mig an honom/den/det idag. Blir nog en del svordomar haha

Ärligt, sist jag hade en ordentlig session med spelet satt jag i tre timmar och lyckades inte ta mig en centimeter framåt. Crumbling Farum Azula med alla dess invånare kan dra rakt åt helvete.

Permalänk
Medlem

Sen vet jag inte om det här hjälper för dem med stuttering, funkade för mig iaf. Men har grafikinställningar maxade med windowed borderless och kör i steams big picture.

Körde utan windowed mode i början och då var det lite problem. Kan kanske ha med att göra att spelet i sig är rätt svårt att stänga av, alt+F4 "stänger" ned det. Men ska jag sen stänga av steam big picture så behöver man tvinga spelet att avsluta även där. Och när man sen är nere på skrivbordet och startar aktivitetshanteraren är spelet fortfarande igång, då som pausat.

Tror windowed borderless är ett snällare "klimat" för spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Själv är jag level 130 typ och försöker komma ihåg alla ställen jag varit på innan som varit för svåra så att jag kan gå in och klara dem innan jag går vidare med mainquesten.

Hmm, undrar om du inte missar en massa quests genom att göra så? Tror att quests kan uppdateras beroende på hur långt du kommit på kartan. En del bossar gör det i varje fall.

Tror jag gillar spelmekaniken lika mycket som jag hatar den otydliga quest/lore delen i From spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hmm, undrar om du inte missar en massa quests genom att göra så? Tror att quests kan uppdateras beroende på hur långt du kommit på kartan. En del bossar gör det i varje fall.

Tror jag gillar spelmekaniken lika mycket som jag hatar den otydliga quest/lore delen i From spelen.

Säkert, men spelar utan walkthrough så långt det går så det är ju liksom inte möjligt att göra quests då De är så förbannat vaga och du pajar dem om du i princip rör dig åt fel håll så det är ingen mening att ens försöka. Får köra dem med walkthrough i ng+ sen. Men vissa har jag gjort iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ärligt, sist jag hade en ordentlig session med spelet satt jag i tre timmar och lyckades inte ta mig en centimeter framåt. Crumbling Farum Azula med alla dess invånare kan dra rakt åt helvete.

Ajdå! Ja det lät ju inte så roligt. Vad kör du för build? Level o stats?

Permalänk
Medlem

Har nog bara nord östra delen av kartan inklusive Royal Capital kvar att utforska (sen kanske det finns mer, vem vet). Är snart level 100 nu och har äntligen lyckats levla upp specialvapen (+9) och Summon (+6) hyfsat OK. Några ställen måste man nästan läsa sig till för de är så lätta att missa. Har noll koll på mina quester förutom Volcano Manor som är snälla nog att lägga ut en ikon på kartan.

Spelet är äckligt beroendeframkallande, man bara lirar och lirar utan att veta vad klockan är. Så fort det dyker upp ett nytt område vill man utforska varje millimeter. Har några bossar jag fastnat på som jag fått släppa (nu senast bossarna i Auriza Hero's Grave).

Skrivet av Ironmad:

Sen vet jag inte om det här hjälper för dem med stuttering, funkade för mig iaf. Men har grafikinställningar maxade med windowed borderless och kör i steams big picture.

Körde utan windowed mode i början och då var det lite problem. Kan kanske ha med att göra att spelet i sig är rätt svårt att stänga av, alt+F4 "stänger" ned det. Men ska jag sen stänga av steam big picture så behöver man tvinga spelet att avsluta även där. Och när man sen är nere på skrivbordet och startar aktivitetshanteraren är spelet fortfarande igång, då som pausat.

Tror windowed borderless är ett snällare "klimat" för spelet.

Jag har alltid känt att Borderless tar mer GPU load och då varmare GPU på köpet. Försöker därför köra Fullscreen så mycket det går.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

En lösning för allt stutter som funkat för mig var att köra spelet på en 60hz skärm.
Min primära spelskärm är på 144hz. Eftersom spelet körs i låsta 60fps kan det eventuellt vara så att motorn spelet använder inte kan hantera skärmar över 60hz. I alla fall på PC.

När jag nu kör spelet på en 60hz TV istället (kopplade in datorn i en TV) så försvann all stutter och det flyter som smör i solsken.
Det kan även eventuellt fungera att ställa om frekvensen på skärmen från 144hz (eller vad man nu har) till 60hz och se om det blir bättre.

Kör flawless widescreen så låser du upp FPS begränsningen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ninotramp:

Kör flawless widescreen så låser du upp FPS begränsningen.

Fungerar detta även om man kör online?

Edit: för att förtydliga lite så finns/fanns det en del moddar som man kunde bli bannad för om man går online

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerade det. Det var inte alls så kul som jag trodde det skulle vara.
Märkligt nog har jag fastnat för Destiny 2. Det borde vara tvärt om om vi ser till min spelhistorik.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är la en gammal souls game spelare, så det plus att jag gärna ville utförska den nya öppna världen och ta god tid på mig så går det ju väldigt bra med tanke på hur överlevlad en blir. Kör även mycket co-op med folk blir att jag kör om områden flera gånger och spenderar runes på att uppgradera och testa saker så at this point har jag ju fler timmar i spelet än jag har levels. Försöker köra lägre upgraderade vapen när jag kommer till en boss så man får lite av samma utmaningen men ja det blev lite av en konflikt där att välja utmaning kontra utforska. Blir nog att köra en ny run med väldigt låg level på grejerna efter spelet är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Hade 100 % köpt PS5-versionen. Det säger jag med över 100h på PC.

Problem jag upplevt på PC:

  • PC kraschar och tvingar mig att stänga av PSU vid launch efter ett par gånger. Har stresstestat med allt möjligt men det händer enbart när jag ska launcha Elden Ring

  • Det är massvis med stutters pga shaders som laddas in. (ganska roligt att det är samma shaders som jag kan ta bort ur /AppData/Local för att spelet ska boota igen efter ovan nämnda krascher).

  • Jag kollar en del på BarbarousKing på Twitch. Han har spelat igenom det 4 gånger på PC och håller på med sin femte på PS5. Han har inte haft några problem alls på PS5 fastän han hade problem med att skärmarna blev svarta och kraschade hans dator också.

Därav hade jag alla dagar i veckan kört på PS5. Där har du också inga prestandaproblem kopplat till ett tvärkasst anti-cheat.

Min bror hade krasher i evigheter, så mycket att han blev online bannad för att ha abrupt stängt av spelet för många gånger. Han hittade dock errors i memtest och nån minnestiming var inkorrekt. (ny dator). Men du skrev ju att du hade stesstestat så är troligen inte samma sak men bara så det är nämnt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Min bror hade krasher i evigheter, så mycket att han blev online bannad för att ha abrupt stängt av spelet för många gånger. Han hittade dock errors i memtest och nån minnestiming var inkorrekt. (ny dator). Men du skrev ju att du hade stesstestat så är troligen inte samma sak men bara så det är nämnt iaf.

Jag har kört memtest till 300 %, furmark, 3DMark Port Royal & Time Spy stresstest (20 loops) och även Prime95. Men förstår att det kan vara ett problem. För mig så verkar det lösa sig varje gång jag tar bort shaders från mappen så hoppas vad det än är fixas i nästa patch.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Fungerar detta även om man kör online?

Edit: för att förtydliga lite så finns/fanns det en del moddar som man kunde bli bannad för om man går online

Osäker kör inte online.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag körde fast på Godrick ett tag med fick ihjäl honom igår med lite cheese-taktik. Nu yrar jag omkring i Lurnia of the lakes. Jag har inte kört några dark souls spel innan så mycket är ju nytt. Jag körde sekiro men detta är inte riktigt likadant. Jag blir ibland riktigt frustrerad när man dött tio ggr på samma jävla snubbe och så går man in och kollar nån video där nån dödar alla bossar med no hit Lvl 1 och då blir man om möjligt ÄNNU mer frustrerad.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har nog bara nord östra delen av kartan inklusive Royal Capital kvar att utforska

"Bara"

Jag har en bit kvar av spelet, men det var säkert 20 timmars speltid sedan jag gick in i Royal Capital