Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm man kanske skulle prova det, jag började köra te istället för kaffe för ett tag sen och magen mår väldigt mycket bättre

En kopp svart Te innehåller ca 50 mg Koffein. Te är verkligen inte koffeinfritt. Kaffe innehåller ca 100 mg.
Rooibos Te är väl iof koffeinfritt så det är ju ett alternativ.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En kopp svart Te innehåller ca 50 mg Koffein. Te är verkligen inte koffeinfritt. Kaffe innehåller ca 100 mg.
Rooibos Te är väl iof koffeinfritt så det är ju ett alternativ.

Nja, dom där siffrorna känns lite väl avrundade åt mitten?
Kaffe har väl snarare 3x så mycket koffein som te, inte 2x?

Det beror ju på hur stora koppar en jämför, hur starkt kaffe, vad för te-sort osv. osv. osv.
Men 2x mer i kaffe känns som ett minimum och 3x mer känns mer representativt för lika stora koppar.
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vore ju faktiskt intressant om det fanns, jag dricker alldeles för mycket kaffe och är dessutom ganska känslig mot koffein (bra kombo!). Kan t ex inte dricka kaffe mer eller mindre efter 14 på vardagar om jag vill ha en chans på att somna sen på kvällen. Älskar kaffe dock, så om det fanns något substitut som inte smakade peck hade det varit av intresse.

Har liknande, nämnde för min läkare nån gång i samband med något annat och hon sa att det är för att min kropp bryter ner / förbrukar droger saktare eller något i den stilen. Att det är ungefär 1/10 som har det så i olika grader.

Jag får ett sådant jävla påslag när jag dricker kaffe eller energidrycker. Så jag slutade helt i stället. Som natt och dag, du borde verkligen testa att hålla upp i 1-2 veckor för att känna hur det är utan. Jag blir dock ganska sliten från 16-17 p.g.a det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

du borde verkligen testa att hålla upp i 1-2 veckor för att känna hur det är utan.

How about no.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej!

Jo jag vet att det är en konstig fråga, men jag skulle behöva dra ner på koffein intaget och det är lättare sagt när man jobbat hemma ett tag nu och är van att att ta tre halvpannor per dag.
Så för att dra ner på koffein intaget tänkte jag varva lite de-caf kaffe brygg kaffe.

Har ni något tips på något som smakar bra? Gärna hela bönor.

Mvh
Anders

Jag har minskat ner från 3-4 muggar franskpress till 1 mugg eller en mugg presskaffe och en (3 enligt tillverkaren, typ en halv mugg)kopp bryggt i Bialettikanna, såndär man skruvar ihop och ställer på spisen. Dricker te nångång ibland istället. Helt utan bekymmer, bara man ser till att få i sej nödvändiga minimidosen så går det bra att minska ner och så slipper man allt illasmakande alt. snordyrt specialjoxande. Jag har inte provat så mycket, men det koffeinfria kaffe jag smakat kunde man lika gärna ha bryggt på blomjord.

Stavning
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har liknande, nämnde för min läkare nån gång i samband med något annat och hon sa att det är för att min kropp bryter ner / förbrukar droger saktare eller något i den stilen. Att det är ungefär 1/10 som har det så i olika grader.

Jag får ett sådant jävla påslag när jag dricker kaffe eller energidrycker. Så jag slutade helt i stället. Som natt och dag, du borde verkligen testa att hålla upp i 1-2 veckor för att känna hur det är utan. Jag blir dock ganska sliten från 16-17 p.g.a det.

Ah, det låter ju inte helt ologiskt kanske. Synd bara att den enda effekten som sitter i är det negativa, pigghet vet jag inte om jag upplever ens

Nej, fy! Kaffe som är så gott! Jag borde lära mig att kanske dricka mindre, men att bara skippa eftermiddagskaffet är inga problem tycker jag. Får lätt huvudvärk om jag inte fått något kaffe, jag vill fortsätta med min svarta drog :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig hört talas om att det "existerar" en koffein fri kaffe fram till idag. Vilken absurt produkt.

Lite som "nikotin fria cigaretter" och "alkohol fri vodka"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, dom där siffrorna känns lite väl avrundade åt mitten?
Kaffe har väl snarare 3x så mycket koffein som te, inte 2x?

Det beror ju på hur stora koppar en jämför, hur starkt kaffe, vad för te-sort osv. osv. osv.
Men 2x mer i kaffe känns som ett minimum och 3x mer känns mer representativt för lika stora koppar.
Eller?

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Tabell när man swipe:ar/scrollar lite längre ned.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Kan varmt rek. Johan & Nyström - Colombia Decaf Single Origin om man vill ha ett bra decaf kaffe: https://www.baristashopen.se/kaffe/varumarken/johan-nystrom/c...

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag hade aldrig hört talas om att det "existerar" en koffein fri kaffe fram till idag. Vilken absurt produkt.

Lite som "nikotin fria cigaretter" och "alkohol fri vodka"

Varför är det absurt? Vad är det för fel på att gilla smaken av kaffe men inte nödvändigtvis vill ha koffein:et?

Jag slutade dricka kaffe för något år sedan men har fortsatt med koffeinfritt kaffe för att jag tycker det är gott, ffa när man vill ha en varm dryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag hade aldrig hört talas om att det "existerar" en koffein fri kaffe fram till idag. Vilken absurt produkt.

Lite som "nikotin fria cigaretter" och "alkohol fri vodka"

Antar du tänker samma sak kring lättöl?
Kan för övrigt tipsa dig om Skånska spritfabrikens alkoholfria gin och tonic om du vill vidga vyerna i hyllan för det du kallar "absurda produkter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Okej.

Listan jag tittade på hade per kopp, typ 250ml, och då var det 50 för Te och 150 för Kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Okej.

Listan jag tittade på hade per kopp, typ 250ml, och då var det 50 för Te och 150 för Kaffe.

I princip samma mängd som hos livsmedelsverket då.

I Sverige ska näringsdeklaration på produkter som är till för att förtäras anges per 100g eller per 100ml - med det sagt så har du inte fel då det som tidigare nämnts att kaffe innehar olika styrka beroende på hur man doserar.

Utgår du då från vad tillverkaren anser vara den optimala mängden malt kaffe per 100ml vatten, så kan du räkna ut ditt koffeinintag tämligen enkelt med en felmarginal på några procent.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

I princip samma mängd som hos livsmedelsverket då.

I Sverige ska näringsdeklaration på produkter som är till för att förtäras anges per 100g eller per 100ml - med det sagt så har du inte fel då det som tidigare nämnts att kaffe innehar olika styrka beroende på hur man doserar.

Utgår du då från vad tillverkaren anser vara den optimala mängden malt kaffe per 100ml vatten, så kan du räkna ut ditt koffeinintag tämligen enkelt med en felmarginal på några procent.

Ja, och på Te borde det diffa ännu mer.
En te-påse till en 250ml kopp eller 500ml kopp ger ju väldiga olika värden för koffein per ml.

Permalänk

Jag kör snabbkaffe. Nescafés är djävulskt dyrt, men smakar väl helt okej. Jag tror det är Ica vars egna märke också har ett koffeinfritt snabbkaffe, som är hälften så dyrt men mycket bättre än hälften så gott. Lidl har också (haft) nåt koffeinfritt snabbkaffe (typ Queen?) som var billigt och helt okej.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Antar du tänker samma sak kring lättöl?
Kan för övrigt tipsa dig om Skånska spritfabrikens alkoholfria gin och tonic om du vill vidga vyerna i hyllan för det du kallar "absurda produkter"

Öl en gång i tiden kallades för "flyttande bröd" i Sverige.
Och lättöl är bara en sort av öl som har mindre mängd av alkohol i sig, men inte uteslutar det.

Har ni sett eller hört talas om en "alkoholfri" vinflaska som såldes på vin auktion för ett par tusen euro? Det tror jag inte.
Ett riktigt vin/öl måste genomgå massor med kemiska processer med bakterier och fermentation, sen måste det mogna. Alkohol är en naturlig konserverings medel under mognads tiden.
Naturligt är gott. Även om jag är inte förtjust i alkohol.

Jag tycker att det bör vara ett lag i Sverige, som faktiskt finns i några länder. Ett exempel: "jordgubbs yoghurt" får inte kallas för "jordgubbs yoghurt" om det inte finns jordgubbar i den utan bara kemiska jordgubbs aromer eller kemiska aromer OCH jordgubbar (för att tillverkarna skulle inte lägga ett bär i en ton yoghurt).
Samma sak öl, vin, kaffe:
Alkoholfri öl -> nix -> kolsyrad läsk med smak av öl
Alkoholfri vin -> nix -> läsk med smak av vin
Koffeinfri kaffe -> nix -> upplösbar pulver med smak av kaffe

Men jag kan gå med på att det kanske finns någon sort av kaffe planta, vars bönor innehåller ingen koffein.
Samma som att det finns några sorter av hampa som inte innehåller narkotiska ämnen, och därför klassas ej som narkotika. Ja man gör endast tyget av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, och på Te borde det diffa ännu mer.
En te-påse till en 250ml kopp eller 500ml kopp ger ju väldiga olika värden för koffein per ml.

Jepp, där får du kolla på näringsvärdet på teets förpackning som anges per 100g och kolla hur pass många gram te en tepåse innehåller.

Sen beror det på vilket te osv, några olika sorter är nämnda på livsmedelsverkets tabell

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Varför är det absurt? Vad är det för fel på att gilla smaken av kaffe men inte nödvändigtvis vill ha koffein:et?

Jag slutade dricka kaffe för något år sedan men har fortsatt med koffeinfritt kaffe för att jag tycker det är gott, ffa när man vill ha en varm dryck.

Instämmer, sedan kan det vara många som inte kan dricka koffein efter ett visst klockslag också. Det påverkar sömnen för mycket. Åtta timmar får man räkna med innan koffeinet har försvunnit ur kroppen.

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Instämmer, sedan kan det vara många som inte kan dricka koffein efter ett visst klockslag också. Det påverkar sömnen för mycket. Åtta timmar får man räkna med innan koffeinet har försvunnit ur kroppen.

Jag är sån. Men jag avstår mycket hellre kvällskaffe än att dricka koffeinfritt. [edit] Jag begriper mej inte heller på alkoholfri öl/vin, varför inte bara dricka något som redan är alkoholfritt än nåt tillkonstlat.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag är sån. Men jag avstår mycket hellre kvällskaffe än att dricka koffeinfritt. [edit] Jag begriper mej inte heller på alkoholfri öl/vin, varför inte bara dricka något som redan är alkoholfritt än nåt tillkonstlat.

Melleruds alkoholfria är grymt trevlig för någon som inte dricker läsk eller mjölk som lite ”lyxigare” måltidsdryck utan att kalorierna springer iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag begriper mej inte heller på alkoholfri öl/vin, varför inte bara dricka något som redan är alkoholfritt än nåt tillkonstlat.

Varför låta bli att dricka något gott bara för att det är "tillkonstlat?"
Om det är gott med alkoholfri öl/vin, varför inte dricka det?

En kanske inte vill dricka alkohol av någon anledning, missbruksproblematik, minska på alkohol i vardagen, av religiösa skäl, av respekt för sällskapet eller en mängd andra anledningar.

Eller en kanske helt enkelt tycker att det är godare bara. Eller billigare.

Jag begriper mig inte på hur folk väljer att inte ens försöka förstå sig på någon annan, det är väl hur lätt som helst att föreställa sig massor med anledningar till varför någon vill dricka alkholfri öl/vin?
Kan du verkligen inte begripa dig på varför någon vill det? Har du ens försökt?

Permalänk
Medlem

Tidigare nämnda från Gringo (Sleepy Gringo) och Kafferäven (Sova räv) är bra. För espresso skulle jag nog slå ett slag för Lucaffés decaffeinato, även om jag inte provat andra koffeinfria espressorostade.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Det blir lite väl mycket sidospår annars.

Vill man diskutera vad som får folk att välja det ena eller andra så går det jättebra att skapa en egen tråd för detta så kör vi rena tips här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av kode:

Tidigare nämnda från Gringo (Sleepy Gringo) och Kafferäven (Sova räv) är bra. För espresso skulle jag nog slå ett slag för Lucaffés decaffeinato, även om jag inte provat andra koffeinfria espressorostade.

Ah, bra tips kode! De måste jag prova. Kafferäven har jag längt tänkt prova på, så det kan nog bli två påsar med både koffeinfritt och med koffein.

Visa signatur

All your base are belong to me