Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

har sedan första fps spelet med mus och keyboard lirat med piltangenterna, sen har man alla andra knappar inom bra avstånd så som del/end/pgup/down ovanför, Rctrl shift enter till vänster och numpad 0, 1, 4, 7 samt resten av numpad i närheten.

Permalänk
Medlem

Förr fick vänsterhänta stryk, nu räcker det med misstänksamhet och kontroll, vi ser vilka ni är!

Permalänk
Medlem

Jag är högerhänt men har 2 möss till alla datorer jag använder. Jag kan då byta hand när jag känner för det och sparar mina leder. Vänstermus är extra bra när en editerar exceldokument då en kan använda numpaden med högern.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt och har musen till höger. Känns som det enda naturliga. Det ger mig dessutom en bra ursäkt när mina spray'n'pray-skott i CS träffar allt utom fienden. "Jag är ju vänsterhänt!!"

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag är vänsterhänt men använder datormus med höger hand. Det är säkert olika hur hårt det sitter men generellt tror jag vänsterhänta är vanare vid att lära in saker med ”fel” hand. Klippa med sax är en sådan uppenbar sak. Man fick en ful specialsax på dagis, typ… det ville man ju inte ha så man lärde sig med höger. Jag lärde mig diverse stränginstrument som liten och när man blev tonåring så kom man ju på att det var coolare med vänsterhänt fattning, då var loppet redan kört. Provade ganska länge att lära om till att spela som vänsterhänt men det blev aldrig naturligt.

Även om vi har en dominant sida så hur man börjar lära sig först är det som blir ens naturliga sätt att göra saker på. Det är min tes

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag visste att det förekom men jag hade ingen aning att det var så vanligt.

I skrivande stund med 53 svar verkar jag vara den enda på Sweclockers som har musen i vänster hand.

Finns två enkla anledningar.

1. "Ergonomiskt" utformad mus. Dessa är skapta för högerhanden.
2. Gamla möss hade sladd och på kontor satt de ofta tight monterade bakom nån skärmvägg mellan arbetsplatser. Att byta plats på musen var ett heltidsjobb

Men ja, anledning 1...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt, men att kasta en boll, racketsport eller använda en mus är högerarmens domän och har så alltid varit då vänster arm är totalt okoordinerad.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Vänsterhänt, men att kasta en boll, racketsport eller använda en mus är högerarmens domän och har så alltid varit då vänster arm är totalt okoordinerad.

Är du säkert du är vänsterhänt i så fall?

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Kör oftast med trackball på vänster handen och dator mus på höger, ibland så skiftar jag dock och kör mus på vänster med.

Är högerhänt men efter att ha suttit och kört CAD i allt för många år och började få känningar i höger arm och axel så gav jag mig fasiken på att få till det med vänstern med och efter någon månad så gick det med och sedan dess har jag kört såhär.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

Jag är högerhänt. På jobbet använder jag musen i vänster hand, hemma har jag den i höger.
Detta för att få variation och försöka minska eventuellt slitage, musarm, karpaltunnel osv.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan bara mus när jag spelar, så touchpad till över 90% för min del

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt och har alltid kört på höger sida med datormusen. Tror det ofta blir så som med allt annat att man tvingas / blir lärd så.

Förutom skriva, pennan är alltid i vänster hand 😂

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

När jag spelar så sker det med mus som körs med högerhanden, alltid varit så fast jag är vänsterhänt i övriga fall.
När jag jobbar på laptopen och inte har tillgång till mus så kör jag touchpad med vänsterhanden däremot.

Racketsport kan jag köra med vilken av händerna som helst däremot, lika bra (läs: dålig) med båda.

Permalänk
Medlem

Trodde att jag var ensam om att vara vänsterhänt med musen på höger. Kul att se att det är så många av oss som är fel.

Permalänk
Medlem

Använder musen med höger hand. Har tidigare sett mig som vänsterhänt, men har lärt mig att använda höger till allt som motarbetar oss vänsterhänta.

Använda sax, spela golf, skjuta pistol/gevärr och att spela guitarr är något jag gör likt högerhänta.

Kändes som att vänsterskyttar sorterades bort vid mönstringen.

Numera är det nära nog bara att skriva/rita med penna och att använda kniv som görs med vänstern.

Däremot så är jag oftast lika bra på att använda båda händerna där det är möjligt. Så när jag äter med ätpinnar, så händer det att jag växlar hand efter ett tag

Permalänk
Medlem

När jag var liten brukade jag ha musen i vänster hand trots att jag var högerhänt. Tanken var att om jag ska styra karaktären med piltangenterna så måste ju jag använda högerhanden till det. När jag besökte min techsavy kusin som också var min huvudkälla till spel och han såg det fick jag smäll på fingrarna. Musen i höger hand eller inga fler spel var ordern! Så arg jag var att han tvingar mig att styra karaktären med något så ologiskt som WASD (!!) när piltangenterna fanns där precis för det syftet...

Permalänk
Medlem

Är vänsterhänt men fick lära om mig på musen till höger när jag börja med datorer fick man söka med lykta för att hitta en mus för vänsterhand fanns i princip inga...
Kan nu köra med både höger och vänster

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hade ingen aning om att många vänsterhänta använde musen på höger sida.

Min son är vänsterhänt och jag tänkte inte ens på den biten när han fick börja spela enkla spel på min dator när han var liten. Hans hjärna hade inga preferenser så han helt enkelt lärde sig att ha musen i höger hand från början. Nu vid 11 års ålder kan han tvärtom inte använda musen i vänster hand

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Saknar svarsalternativet:
Jag är högerhänt, och använder oftast musen med höger hand. Känner jag mig ensam så använder jag musen med vänster hand.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Hade en kollega på jobbet (numera pensionär) som höll musen upp och ner i vänster hand. Han var vänsterhänt och jag undrade varför han hade musen upp och ner? Han svarade att han ville klicka med pekfingret och tyckte det var för krångligt att ändra musens inställningar i datorn. Han hade vant sig med detta och tyckte det fungerade för honom. I övrigt var han mer eller mindre datoranalfabet och brukade skriva långa listor med instruktioner och ha bilder på exakt var man skulle klicka på skärmen för varje uppgift som var tvunget att göras i datorn. Om någon ikon råkade flyttas på skrivbordet så ringde han datorsupporten. Men jag var ändå imponerad hur smidigt han hanterade musen åt fel håll i vänster hand.

Att muspekaren åkte åt vänster när han körde musen åt höger hade han lärt sig hantera...

Permalänk
Medlem

Är vänsterhänt men använder höger hand till musen och har alltid gjort sedan första datorn som inskaffades i mitten på 90-talet.
Efter att ha reflekterat lite så använder jag höger hand till saxar och datormöss, spelar även gitarr med "standardgrepp", däremot skriver jag, hamrar, sågar samt använder sekatör och sked med vänster hand.

Permalänk
Medlem

Hade en kompis som när han var 9 år~ började spela warcraft3 på dator. Övertalade honom efter många om och men att byta musen till höger. PGA keybinds på tangentbordet gjorda för högerhanden. Resterade av hans familj vitt jag vet använder musen i vänster hand.
Själv höger/höger.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Högerhänt och använder höger:
Men jag har manshänder och nästan alla prylar är gjorda för barnhänder. Värst var ps4an.
Men det räcker att gå in i en butik och se att de har väldigt få handskar och vantar som är gjorde för lite större män. Samma sak gäller såklart skor.

Möss däremot finns det många stora på. Nästan så jag inte begriper att de som har storlek 8 på vantar, älskar ps4a kontrollens ergonomi. Samtidigt gillar de större klumpiga och tyngre mössen som jag känner är nästan för stora för mig. Nu köper de väl de med minst händer inte dessa.
Men jag tycker att utbudet av större möss är skitbra, när samma utbud av större allt annat är dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

Skrivet av simlazer:

Precis det här undrar jag också

JIKL oftast, kassa spel kan få problem med att mappa till åäö.

På wow tiden körde jag tumme på piltangenterna och alla funktioner mappade till numreriska tangentbordet

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av fecko:

Saknar svarsalternativet:
Jag är högerhänt, och använder oftast musen med höger hand. Känner jag mig ensam så använder jag musen med vänster hand.

Diskriminering

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig en kombination av:
"Jag är högerhänt, och använder oftast musen med höger hand". + "Jag använder musen lika ofta i höger som vänster hand."

Jag spelar alltid med höger hand då jag är högerhänt, dock så använder jag nästan höger och vänster lika mycket när det gäller generellt användande, exempelvis på jobbet. Brukar ofta ha två möss, en på varje sida om tangentbordet. Min mus jag använder till laptopen kan jag ha på båda sidorna då den är ambidexteriös.

Gör det bland annat för att inte slita ut ena handen när man är för mycket vid datorn.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Högerhänt.
Använder vänster hand vid jobbet och höger hand till datorn hemma.
Musarm är som bortblåst.

Tog ~1 vecka att vänja sig med vänsterhanden.
Kan till och med köra RTS-spel med vänster hand felfritt. Dock inte FPS.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Dubbelhänt, är van att använda musen till höger, men så åkte jag på en skada, så nu blir det vänster.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Pg a musarm (är högerhänt) använder jag nästan uteslutande vä.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Finns två enkla anledningar.

1. "Ergonomiskt" utformad mus. Dessa är skapta för högerhanden.
2. Gamla möss hade sladd och på kontor satt de ofta tight monterade bakom nån skärmvägg mellan arbetsplatser. Att byta plats på musen var ett heltidsjobb

Men ja, anledning 1...

Har kvar en gammal Razer Deathadder Left Handed edition som jag kör på jobbet

Hemma kör jag en Sensei Ten (dubbelhänt men med tumknappar på båda sidor)