Helgsnack: Vilket är ditt dummaste teknikmisstag?

Permalänk
Medlem

Det jag minns främst är när jag skulle köra vattenkylning för första gången. Dödade ett 7900 GTX, vilket väll var ett hyffsat respektabelt kort när det begav sig. Vet fortfarande inte vad jag gjorde för fel men efter att ha monterat vattenblocket så fungerade det aldrig igen. Sen dess har jag aldrig vattenkylt en GPU.

I samma veva repade jag upp ovansidan på mitt Cooler Master Stacker när jag i min iver med att få ur all luft ur systemet vände det upp och ner på en icke avtorkad bänk i familjens tvättstuga. Egentligen ingen stor grej men hade ångest i veckor över dessa repor.

När jag skulle byta chassi på min första riktiga dator från ett tråkigt AOpen till detta vrålhäftiga M@trix som jag läst om i en tråd på Swec. Jag drog åt distanserna med skiftnyckel så hårt att gängorna i chassit pajade. Trodde det var viktigt att allt satt ordentligt... Var runt 14 år och hade ingen vana med att skruva öht.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

När jag var kanske tolv köpte min farsa en ny förstärkare och nya högtalare. Förstärkaren var en NAD som, då i alla fall, alltid startade med "Low level" aktivt, alltså att volymen var väldigt begränsad. Jag visste detta för min morsas dåvarande man hade också en NAD, men jag tänkte inte på det när jag skulle lyssna första gången. Höjde volymen till typ 75% och hörde något svagt ljud, sen kom jag på denna knapp och tryckte på den. Det smällde till högt som fan och sen blev det tyst. Högtalarna klarade sig faktiskt men förstärkaren fick repareras.

Edit: När jag jobbade som skitkonsult på Volvo så gjorde jag en grej som nog var det kostsammaste jag gjort. Jag skulle stå på en bana där de byggde ihop subframe och motor och dra en skruv på en viss ny motor som de inte hade ett standardiserat verktyg för. Alltså ingen tryckluftsverktyg med förinställt moment, utan vi stod där med en vanlig momentnyckel typ. Dessa motorer var ovanliga så jag fick se killen på skiftet före visa det en gång innan jag fick ta över, men inte pröva själv. Ett par timmar senare kom den första som jag skulle dra åt. Jag drog den väldigt försiktigt, alltså inte mer moment än vad jag kunde dra med bara lillfingret utan ansträngning, och drog typ ett halvt varv, men drog av skruven ändå. De stoppade banan och fick borra upp detta, vilket tog kanske 40 minuter och så stor buffert hade de inte i monteringsfabriken så jag stoppade stora delar av Volvos bilproduktion i Torslanda i ett antal minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

År cirka 2006. Skulle göra en ominstallation av XP. Formaterar hårddisken... kollar inte enhetsbeteckning. Visar sig att jag glömt min externa hårddisk inkopplad, med oersättliga fotoalbum. Scheisse...

Nu vet jag inte om du har disken kvar, men finns många rimliga gratisprogram (testdisk från bootbar linux USB) för att leta efter raderade och förlorade filer och partitioner. Borde gå att få fram det mesta från en sådan disk (så länge du inte fortsatte använda den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Övervoltad, borde bli dubbelt så snabb 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu vet jag inte om du har disken kvar, men finns många rimliga gratisprogram (testdisk från bootbar linux USB) för att leta efter raderade och förlorade filer och partitioner. Borde gå att få fram det mesta från en sådan disk (så länge du inte fortsatte använda den)

Den är borta sen länge, hade man vetat på den tiden att det gick att återställa filer, så...

Permalänk
Medlem

Det är nu 20 år sedan, och jag tyckte att man inte behövde kylpasta på en dåvarande AMD cpu...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det är sommarlov och precis fått ihop pengar till en ny CPU (AMD K6- år 1996) och installerar den smärtfritt men det finns dipswitchar på moderkortet som styr volt till CPU'n.

Datorn postar, Windows börjar boota... sen hårdfrysning. Den vägrar starta efter det.

Yepp gissa vad, såklart jag har jag sett fel på moderkortmanualen och dipswitcharna så jag brände CPUn...
Det var tider det, tur man slipper sånt skit idag.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Alla mina Bluetooth hörlurar. Antingen krånglar de eller så ger batterierna upp. Gäller både Over Ear och true wireless. Och inte har de varit billiga heller...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Minidisc

Köpte minidisc från sony både bärbar och en stor till stereon... Sämsta investeringen någonsin

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

Monterade ett vattenblock på ett nytt HD4890 där av någon anledning
gpun inte fick kontakt med kylaren efter att jag monterat eländet.
svart skärm och bränd lukt avgjorde dess öda att aldrig mer komma till liv.

Permalänk
Medlem

Ah, Söndag - perfekt dag att bekänna sina syndar:

Då jag var kring 12 år, var jag så rädd för att bränna sönder familjens golv att när lödkolven fall av bordet (Hade ingen hållare, var lyx den gång) så fångade jag den med handen och grep direkt kring själva värmeelementet - 200 IQ move!

Jag hade fått min förste Arkadmaskin av teknikern jag hang med kring 80 talet, och skulle fixa monitorn (konvergens RGB justeringar med några fina magnetiska ringer kring CRT'ens rör, och väldigt nära livsfarlig högspänning), jag nådde inte runt med armen så jag kunde inte se vad som händer, så jag fik det genidrag att använda ett spegel, men nådde fortfarande inte helt bak, så jag tog några chanser. Ja - du ved nog hur bra det gick - lite bacon lukt från mina krispiga fingrar...

Men misstag begår man även som vuxen, så jag var igång med att fixa ett Fluke/Philips digital/analog multiscope vart den digitala delen var kass - så jag var på gång att dra ur några chips (fyrkantiga DIP/DIL 44 bens) och plötslig så hörde jag det knasa rejält, jo du - det var sockeln som knasade sönder där, tur som är så funkade den fortfarande men fan vad jag skäms.

En annan grej jag kom att dumma mig med var att när jag skulle ta bort ett grafik kort, glömde jag att det finns en liten plastik plupp som håller kortet nere i sockeln, jag greppade inte riktig varför den satt så in i tusan rejält i den sockeln så jag drog till lite och SNAP där följde hela sockeln med kortet. 1000 IQ move right there.

Permalänk
Avstängd

När jag var mellan 7-10 år gammal stoppade jag in ljudkabeln från en CD-romenhet in på fel plats i moderkortet. Startade datorn, började ryka, stängde då av. Hejdå dator!

När jag var 29 gammal år så tryckte jag in en Intel CPU för hårt i moderkort till en HTPC så för många pinnar böjdes. Fick byta moderkort. Onödigt dyrare blev det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Övervoltad, borde bli dubbelt så snabb 🙃

Jag var åtminstone ung och dum och undermetrad jämfört med idag...
Hade det varit idag så hade jag nog försvunnit snabbt i min överkilometeritimmrade bil.

Permalänk
Medlem

När jag vände peltierelementet åt fel håll/sida mellan CPU och kylaren. Zip!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Jag försökte bygga ihop min nya burk i fyllan... Moderkortet gick sönder under resans gång. Det slutade med att jag åkte till Webhallen och slog till på en färdigbyggd historia.

Visa signatur

Hyfsat bra gaiming rigg med rätt så stor skärm + dyr mus och grymma lurar. :)

Permalänk
Inaktiv

Lekte med OC första gången på min AMD Duron 1200, var väl ca. 12-13. Gick för högt på min FSB eller vad det nu var, och datorn bootade inte. Kände inte till CMOS reset.

Så min dator var "trasig", och jag lät den stå i en skrubb i ca. 1-2 år, tills jag "hittade" den igen och ville ge det ett desperat försök att "laga" den. Hade nyligen lärt mig om CMOS jumpern och testade, och vipps blåste jag liv i den igen!

Var en fantastisk upplevelse att som ung grabb dels få liv i sin "gaming pc", men också gå igenom alla ens gamla filer man hade glömt bort.

Permalänk
Medlem

Använde två-komponents lim från Arctic silver, som kylpasta på min socket A T-bird 1333MHz. Till den dag då lite mer av processorns kisel hängde med kylaren. Då var det över.

Något jag är sur över än idag, är att mitt DFI nForce 2 Ultra-B moderkort är dött. Det var något motstånd eller sådant, alldelens intill ett av hålen för kylaren, som sa hejdå pga en större plastbricka som hade till funktion att skydda PCBn från skador. Plastbrickan var modifierad sen tidigare för att skydda den där komponenten, den var snaggad till en trefjärdels måne. Men men, så hade jag lite för bråttomt och brickan rörde på sig när jag monterade av kylaren (vattenblock eller vad det nu var)... pfft. Färdiglekt.

Taskig design i överlag runt dessa hålen. DFI gjorde extrema kort men, saknade lite eftertanke.

Det är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Det där testade jag på min första dator, blev nytt nätagg och nya ram minnen efter det

Det är väl mitt största misstag med.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

POFF sa de då

Själv jordde jag så en dator i skolan där en kompis sa att datorn går snabbare när man ändrar den ja den var också på när jag ändrade preses så sprakade de till realt i datorn allt blev svart både skär och dator. Jag själv fick en stöt av data lådan.
sen kom en fråken sa åt alla att dom måste lämna klassrummet för de kom så mycket rök från datorn. när vi kom ut så sa fröken till mig vad jag gjorde de blev så, Jag sa vet inte. jag var runt 14år då.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När jag var kanske tolv köpte min farsa en ny förstärkare och nya högtalare. Förstärkaren var en NAD som, då i alla fall, alltid startade med "Low level" aktivt, alltså att volymen var väldigt begränsad. Jag visste detta för min morsas dåvarande man hade också en NAD, men jag tänkte inte på det när jag skulle lyssna första gången. Höjde volymen till typ 75% och hörde något svagt ljud, sen kom jag på denna knapp och tryckte på den. Det smällde till högt som fan och sen blev det tyst. Högtalarna klarade sig faktiskt men förstärkaren fick repareras.

Edit: När jag jobbade som skitkonsult på Volvo så gjorde jag en grej som nog var det kostsammaste jag gjort. Jag skulle stå på en bana där de byggde ihop subframe och motor och dra en skruv på en viss ny motor som de inte hade ett standardiserat verktyg för. Alltså ingen tryckluftsverktyg med förinställt moment, utan vi stod där med en vanlig momentnyckel typ. Dessa motorer var ovanliga så jag fick se killen på skiftet före visa det en gång innan jag fick ta över, men inte pröva själv. Ett par timmar senare kom den första som jag skulle dra åt. Jag drog den väldigt försiktigt, alltså inte mer moment än vad jag kunde dra med bara lillfingret utan ansträngning, och drog typ ett halvt varv, men drog av skruven ändå. De stoppade banan och fick borra upp detta, vilket tog kanske 40 minuter och så stor buffert hade de inte i monteringsfabriken så jag stoppade stora delar av Volvos bilproduktion i Torslanda i ett antal minuter.

Det får mig att tänka på en av de större missarna jag har gjort i mitt liv. Mamma hade köpt nytt ljudsystem för 20000kr, och jag ville testa att koppla in de gamla högtalarna också. Sagt och gjort, tjuvkopplade in högtalarna i uttagen för de nya, och tänkte att båda högtalarna är ju på 8 Ohm, då ska allt gå bra. Ljudet låter massivt i en minut, sen säger det sprak och det blir tyst. Nya ljudsystemet vill inte starta. Jag blir jätteorolig, mamma med. Kopplar ur fullösningen, och turligt nog startar ljudsystemet. Funkar än idag.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Tidigt i min datorbyggarkarriär så skruvade jag fast moderkortet rakt i chassiet utan distanser....
Efter det hade blixtrat till och allt svartnade så insåg jag mitt misstag, det vara bara att skamset gå till den lokala datorbutiken och köpa ett nytt moderkort.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Jag hade en glappande nattlampa som satt direkt i vägguttaget när jag var 12-13 år.
Jag brukade öppna plastkåpan och putta lite på lampan, så funkade den bra igen sen.
Efter ett antal lyckade försök råkade jag peta lite för hårt och kom åt benet till motståndet som satt i serie med den och fick sparka mig loss från väggen för att handen krampade. Inte skönt!
Var lite varm och pirrig och utmattad hela dagen sen.

Något år senare hade vi en trasig svartvit TV där säkringen gått. Men säkringar hade vi ju extra i bilen... Pang sa det när jag skulle prova TVn sen och så var den inte längre ekonomiskt reparerbar XD

Jag plockade isär många elektroniksaker under åren sen, innan jag kom upp i gymnasieålder och började kunna plocka ihop dem igen, och nu har jag jobbat som underhållselektriker sedan 2008, så någon nytta gav allt pillande iaf

Två andra saker har grämt mig länge efteråt också.

Det ena var när jag bytte filsystem på Amigan och glömde öka på cacheminnet enligt instruktioner. I ett år så gick det jättelångsamt att öppna lådor (ja det heter lådor och inte mappar på Amiga) med många filer i, som t.ex. musik eller download. När jag upptäckte felet gick allt jättesnabbt XD

Det andra var när jag köpte min första smart phone, en ZTE Blade. Den var inte jättesnabb, men hade bra upplösning på skärmen och kostade bara någon tusenlapp, men man var ju skrämd med att skärmarna kunde skadas lätt, så jag fixade ett skärmskydd och satte på direkt. Den kändes alltid lite seg på respons, särskilt när man spelade Angry Birds och liknande.
Efter kanske 2-3 år när jag skulle byta till en S4 Mini och låna ut den gamla till min kusin hade skyddet flagat i ena kanten, så jag drog bort det och jäklar vilken fin respons det var helt plötsligt XD

Numera kör jag bara med vikfodral som skydd till mina telefoner.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Köpte två värstinggrafikkort från Nvidia, skruvade dit vattenblock på dem och använde medföljande skruvar, en skruv var för lång så den gick genom blocket och rakt in i kretskortet och kapade några banor. Det fungerade i två dagar sen dog kortet.
Det är det enda jag åstadkommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

ATX standarden säger vell fortfarande 4s på hålla in knappen? På bärbara är det lotto tycker jag. De har dessutom batterier.
Ja "Power knappen" den riktiga så är man glad om hdd hinner autoparkera pga magnetism.

4s eller 10s, det är lite olika beroende tillverkare och konfiguratrioner.
Vad jag vet så fungerar strömmatningen på samma sätt i både bärbara och statinära datorer, batteriet har vad jag vet ingen inverkan. Det är skillnad på "Strömavbrott" och "Forcerad avstängning".
Det stora problemet är inte hårddiskarna, det stora problemet är att Windows verkar bli väääldigt segt samt att det finns en risk att filsystemet blir korrupt...

Tycker det vore konstigt om inte hårddiskar är konstruerade för att kunna hantera strömbortfall...
Värre är det med SDD:er som riskerar att bli korrupta vid strömavbrott.
Har ett svagt minne av att läsarmarna automatiskt vill röra sig mot "parkeringsstället" när plattorna spinner.
Det är klart, man kanske har sparat in på den biten på billiga konsument-diskar...

Permalänk
Medlem

Satt dit fel nätladdare till min första 1TB extern 3.5" som var fylld till bredden med film. Lite rök från brända eldelar och så var den saken klar. Samma märke till laddaren och samma kontakt, men att den ena var på 1.5 A och den andra var på 2 A.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Snusfri

För ett x antal år sedan när jag var arbetslös och fattig hade jag en laptop som jag pillade med (efter att ha druckit några öl) något på datorn strulade och jag blev arg och råkade köra näven genom skärmen.

Kollade på eBay efter en ny skärm, men när man gick på bidrag så var även de ca 1500:- en sådan kostade oerhört mycket pengar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Vila i frid

15 år gammal. Slutstegsbygge, 2 x 47,000uF 63V, osäkrat (ska ba testa), fel polaritet, BOFF. Hela pojkrummet sprayat med gul elektrolyt och foliebitar.

Permalänk
Medlem

Första gången man överklockade grafikkort, runt Juli 2009 hade jag ett Asus nvidia 8500 gt 512 mb ddr2 i en Acer Aspire med pentium dualcore på 1.6 ghz och 2 gb ram.
Maxade sliders i msi afterburner och sedan fortsatte spela diablo 2 med kusin och storebrorsan utan fps limiter eller något sånt, tänkte att spelet inte är så krävande så det är nog lungt, Ifall det går för varmt så ser jag ju i msi afterburner eller att det crashar spelet och drivrutinerna...
* Ca 45 minuter senare *
Plötsligt stänger datorn av sig samtidigt som 4 - 5 st kondensatorer smäller och lukten tillsammans med röken sprider sig i lägenheten.
Brorsan suckar och plockar fram ett 8500 gt han har liggandes från en polare som uppgraderade, efter ett par minuter av öppnandes av alla fönster vi kan och balkongdörren tillsammans med att jag plockar ut kortet jag hade, jag fick låta bli att röra msi afterburner under resten av lanet lol.

Grafikkortet funkade när jag testade det senare efter att ha stängt kondensatorerna så bra jag kan med mejseln.

Krossade skärm på en motorola moto e 2nd gen man köpte 5 månader efter man köpte den för 1200 kr mars 2016.
Krossade den i bildörren pga att jag hade dragit jackan runt midjan då det var varmt istället för att helt enkelt ta av mig jackan och slängt i baksätet på bilen...
Köpte den efter att min motorola moto g 8 gb blev brickad pga mjukvaru bugg när batteri tog slut efter uppdatering av android till lollipop har jag för mig.
Förutom avsaknad av microsd slot på första generation Motorola Moto G så var den storleks mässigt perfekt för min del, utmärkt skärm på den också tillsammans med kamera som jag tyckte var skaplig så länge det var ljust ute.

(Inte lyckats med att installera nytt android på den, ligger och samlar damm i kartong numera, kanske gör ett försök igen någon vända.)

Kom på att jag någon vända formaterat fel partition på hårddisken från Acer aspire burken som hade alla spel och drivrutinerna man laddat ned några dagar innan delarna kom på första egna datorbygget september 2010.
Uppgraderade till athlon II x3 445, 2 gb rammine och gigabyte 870a-ud3, och senare en till 2 gb sticka och sapphire hd 5770 lite som lever än som reserv kort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Mitt största misstag var att bli teknikintresserad. Det är dyrt.

jag tycker det är rätt billigt. Min bror blev bilintresserad, det är dyrt. trots att han mer eller mindre byggt sin bil själv har den kostat honom minst en halv miljon och då ska man inte ens tänka på de andra bilar han haft.
Han skrattade när jag berättade om mitt nya dyra grafikkort för 10k. Han sa att bara han tittar på sin bil dras det automatiskt 20k från hans konto

Sen beror det på hur teknik intresserad man är. köper man den första oled skärmen för företag så kostade den väll 400k har jag för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett nytt grafikkort (Geforce 680 Top) och även en ny kylare (tornkylare) till datorn.
Inte så märkvärdigt, men det gav mig en hel del problem.

Jag hade sett en video hur man skulle göra med just denna kylare. Det såg inte så svårt ut.

Så när jag skulle byta kylaren så tog jag inte ur minnesstickorna på moderkortet, utan lät dom sitta kvar.
För jag tänkte att jag är ändå så försiktig.

När jag hade satt dit kylaren och bytt grafikkort och skulle starta datorn, så startade den natuligtvis inte.
I och med att jag också bytt grafikkort så trode jag att det var den som var problemet.
Höll på en del med det och uppdaterade bios osv, inget fungerade.
Så jag satte tillbaka det gamla grafikkortet och till min stora förvåning så startade fortfarande inte datorn.

Efter många om och men, så testade jag att ta ut den minnesstickan som satt närmast cpun.
Och vips så startade datorn.
Jag hade natuligtvis stött emot den när jag bytte kylaren. Och skadat minnesplatsen på moderkortet.
Trots att jag var "så försiktig" .

Det slutade med att jag tillslut fick köpa ett nytt moderkort, exakt likadant jag redan hade.
Så att jag kunde använda alla minnesplatser igen.

Nylligen när en kompis skulle byta kylare så sa jag till honom att ta ut minnesstickorna innan.
Så att det inte blir samma problem jag fick.