Helgsnack: Vilket är ditt dummaste teknikmisstag?

Permalänk

Tidigt 90-tal. Vi hade hemma en Victor 286 med monokrom skärm. På pappas jobb installerades en 386 med FÄRGSKÄRM. Stoppade i ett obevakat ögonblick i disketten med ett tidigt NHL-spel och var uppslukad av grafik i färg, så mycket enklare att skilja på lagen!
Förvirringen var stor när man någon dag senare fick melodin Yankee Doodle uppspelad på arbetet och en tekniker fick komma långväga för ominstallation. Min NHL-diskett var tydligen virusbelastad. Har än idag inte erkännt, trots att det torde vara preskriberat.

Permalänk
Medlem

På den tiden IO-shielden var en separat del så har det hänt både en och två gånger att man monterat moderkortet utan den.

Men det värsta var nog när jag skulle ha ljud till ett grafikkort som inte hade inbyggt. Det var alltså SP/DIP passthrough från ljudkortet som gällde. Men jag vände kablarna fel. Man är ju så van med att allt är idiotsäkert, men tydligen inte SP/DIF... Kabeln blev typ et tomtebloss när jag slog på datorn, och sedan var det adjöss med den kabeln. Som tur är skadades inget annay och det var bara köpa en ny kabel och vara jävligt noga med att den var vänd åt rätt håll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

va rätt nyligen, råkade böjja pinnar på ryzen cpu... lyckades aldrig få den rätt, shit happens men de är ju de enda som gått sönder också för mig förutom en Thunderbird 1400 som brann upp som de gjorde på den tiden

Har gått tillbaka till Intel och tröttnat rejält på AMD problem även att senaste var mitt eget

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Man ska inte göra saker när blodsockret är alldeles för lågt. Skulle byta kickstart på min A500 och tyckte att jag var smart när jag skulle löda kablarna som behövdes... med alldeles för lågt blodsocker var jag allt annan än smart vilket resulterade i att det blev kortslutning när jag slog på nätaggregatet och vips stod jag där med ett enormt stort felsökningsarbete.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Finns fyra. (fler så klart då man pillat i runt 25-26år)
Då jag började räkna vart det fler och fler.

I tonåren (ca14) försökte jag reparera ett gammal USrobotiks modem. Var inte så insatt i kondingar. Så fick en urladdning över höger ringfinger. ärett går knappt att se idag och har inte ont av det.

Sedan EL det också. Jag felsökte en 3Com switch och kopplade in och ut ström hela tiden. Kollega frågade var felet var och jag rent spontant greppade strömomvandlaren för att visa honom baksidan. Jag hade glömt att koppla ur stömmen då jag inte skulle mecka med den längre utan bara testade den. Vet inte om det fungerar för jon bla bla men drak en hel del vatten strax efter.
Jag skakade ganska fint.

Den värsta var då jag lyckade skära mig på en av zalmans stående orbs. Har ett err som är 2cm lång och känns än idag. Vid vänster handled. Missade pulsådern med 5mm. Nu då man väger mer är det ca 1cm bort. Så tur i oturen.

Sista klassikern skruvmejsel i moderkort vid montering av cpuer på socket 7 ellar socket a. Det kändes ekonomiskt men är glömt nu.

Knäkte en tbird med hedhog + peltier iofs så vart en duron istället.

Värsta var i alla fall skärsåret från. Tack vet jag handdukar kompresser kirurgtejp och silvertejp på det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Vet inte hur många sådana fall jag hade på 2003-2008. Så du är inte ensam. Skönt att de tog bort de switcharna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Haha gjorde exakt samma sak, med våran dator som farsan fick hem ifrån jobbet.
Kommer fortfarande ihåg hur farmor (RIP) kom inspringandes i rummet och frågade vad det var som small

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

I tonåren (ca14) försökte jag reparera ett gammal USrobotiks modem. Var inte så insatt i kondingar. Så fick en urladdning över höger ringfinger. ärett går knappt att se idag och har inte ont av det.

Är det så hög spänning i ett modem?
Var det integrerad nätdel och kondingar på primärsidan, eller är det nån slags boost converter inuti och isåfall varför?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Musikälskare

När jag var typ 15-16 bast så "hjälpte" jag en vän att byta kylaren på hans GFX, det tvärdog och hans far fick köpa ett nytt till honom, mycket svordomar kommer jag ihåg

Annars inga större missar, kanske att man har köpt något av misstag som inte var speccat att passa ihop, men då går det alltid att lämna tillbaka osv imo

Edit: !!! TA I TRÄ !!!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Första gången jag överklockade mitt grafikkort (Radeon 9800 PRO) då jag var sisådär 13-15 år gammal. Blev inte nöjd med resultatet så hämtade ett paket vaniljglass med krossad choklad och la på grafikkortet baksida. Det fungerade riktigt fint.. ett litet tag.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det så hög spänning i ett modem?
Var det integrerad nätdel och kondingar på primärsidan, eller är det nån slags boost converter inuti och isåfall varför?

Kom på en väldigt liten punkt. Jag kom åt spolen på något sätt så förmodligen laddade de flesta kondingar ut sig. Så det är ett tunt vitt sträck på några centimeter. Om jag trycker runt fingret så blod samlas eller blir kall ser man sträcket som säker är runt 1mm eller mindre i bredd. Men det gör inte ont. Då spänning hade vart inkopplat strax innan så var nog de mesta komponenter laddade. Var ett USRobotiks 28,8 eller 33,6 var de jag hade då. Vet inte vad jag skulle kolla.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Mycket experiment har de blivit genom...alla inte lika genomtänkta men man lär sig att handskas nästa gång och gå vidare med vad fungerar och vad gör inte.

ASUS Socket A A7n8xe E deluxe, zappad 2005 av att starta upp med skruvmejsel. Sen om den verkligen blev zappad eller inte *mysterium än idag* hade jag verkligen checkat allt.

På nya jobbet skulle ja lägga i ett 16gb i laptop. Locket var stängt och så och jag tänkte inte mer på de. Efter skifte visar de sig att den varit igång till min stora förvåning, legat i vila bra skraj sett till hur den skulle reagera och tankarna rusar direkt men allt gott.

Otroligt ofta bestämmer man sig för att ha nånting tillfälligt sen rätt som de är så inser man att de var dumt att blanda Alu med koppar och utan tillsatser, missär!. Bara att gå vidare

De har inte varit så extrema grejer mer än att man kanske trott att nåt var dött, önskar man sparat allt som nuförtiden =/

Känslan när man får igång defekta grejer - obeskrivlig

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Slog den röda switchen på baksidan av nätagget från 230V till 120V. Datorn som va helt ny dog på en gång. Snubben i butiken var lite tveksam först men fick den ändå reparerad på garantin.
Nu visste jag i alla fall att den röda knappen inte var någon hemlig booster knapp. 🤪🤗

Permalänk
Medlem

I slutet av 90-talet hotswappade jag molex till en IBM deskstar i familjedatorn. Det slog en gnista på något sätt och den stendog. Det var väl sådär med backuper på den tiden, så blev lite jobbigt.

Bra läxa iaf, aldrig värt att chansa pga lathet.

Permalänk
Medlem

Skickar tumme upp men det kanske borda vara en tår.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Mitt dummaste teknikmisstag var att casha ca 17-18.000 kr för ca 20 år sedan för en stationär dator och sen sitta hemma och spela online unreal tournament / ladda ner grejer och spendera så mycket tid på det i ca 3-4-5 år, oräkneliga timmar.
Ungdomar, sitt inte hemma och överkonsumera inte teknik.

Lite existentiell vinkel på ämnet men vaddå

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

4. Blev teknikintresserad.
Lärde mig felsöka.
Lät min omgivning veta att jag kan felsöka...

Off:
Den är farlig den. Vet inte hur många tv apparater jag fåt fixa kanalsökningen på sedan com hem ändrade sitt system förrförra året.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Glömde kylaren till en AMD k6-2 så det var den cpun.

Har klarat mig rätt bra genom åren faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Stoppade in nätverkskortet i en dator som var påslagen i hopp om att internet skulle fungera. Var kanske 12-13 år gammal och visste inget.
Vid ungefär samma tid så dammsög jag också en gammal dator jag fick invändigt. Inte startade den efteråt
Annars har det väl inte hänt några misstag direkt. Jag är nog för försiktig överlag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min HP Slate 7 blev brickad under en uppdatering. Skickade in den på garanti och när jag fick tillbaks den så uppdaterade jag systemet igen så att den blev brickad.. igen..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Detta går väl inte riktigt att kalla ett teknikmisstag direkt. Men..
Sitter med ett ärr på vänstra knogen/pekfingret från datorbygge. Billigt chassi med vassa kanter. Skulle pilla med något vid 5,25" platserna och slant. Som tur var så var det ett ben i fingret som stoppade, annars hade nog jacket blivit större....

Är du jag?
AOpen-chassi. 5.25-platserna hade en plåtplatta med tabs som man skulle vicka på för att tabsen skulle knäckas av. För att få den vickbar så var man först tvungen att trycka hårt på den så den böjdes lite så man kunde börja vicka på den. Tryckte till hårt med vänsterhanden inifrån chassit och tabsen knäcktes av direkt. Handen fortsatte rakt fram in i en av dom där hakarna som 5.25-enheten skulle vila på och stannade i princip när haken träffade knogbenet. Blodet sprutade inte, men det rann så häftigt att det kom blod överallt. På moderkortet, IDE-sladdarna, min nya plextor-brännare som skulle i och givetvis på morsans parkettgolv.

Det var tråkiga veckor därefter för vårcentralen limmade ihop såret och satte pekfingret i en tjock fingertuta med en spatel/glasspinne i för att hålla fingret rakt. Inte lätt att spela något på datorn heller med ett pekfinger som är tre gånger så tjockt och inte går att böja alls.

Syns inte jättemycket så här 20-25 år senare men varje gång jag råkar se ärret så förbannar jag AOpen.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

20 år sedan, jag fick den geniala ideen att spela MP3-musik från datorn och ha den igång medan jag "försiktigt" grejade med ljudisolering i chassit.

Efter ett tag råkade jag nudda ljudkortet. Bzzzt. Datorn bootade om. Det ljudkortet fungerade aldrig mer. Fick köpa ett nytt för nån tusenlapp.

Det blev en dyr playlist med Scooter, U96 och Blumchen.

Permalänk
Medlem

I tonåren skruvade jag isär mitt grafikkort, inte för att jag behövde av någon anledning utan för att jag var nyfiken. Kylningslösningarna var inte så komplicerade då men det satt i alla fall en liten heatsink ovanpå GPU. Förstod inte vad kylpastan gjorde för nytta så skrapade bort den och satte på heatsinken igen.

Det tog några veckor vad jag minns, men efter ett tag dog GPU

Sen har jag förstås lyckats sätta på en CPU-kylare, glömt ta bort plastbiten och sedan suttit förtvivlad över varför min nya kylarlösning presterar tokdåligt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Alla "monteringshål" skall inte alltid används.... De går ofta att använda dem om man använder plastbrickor men utan så kan man råka ut för tråkigheter....
Det finns även ett monteringshål till som inte skall användas utan bricka, men vid detta går det i alla fall inga ledningsbanor...

Självklart visste jag om detta, men i min iver att flytta över moderkortet från en datorlåda till en annan, hamnade en skruv med räfflad skalle i detta hål...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Skulle laga mitt ps2, skulle testa att köra igång, så jag satte inte på chassit. När det inte fungerade plockade jag upp den, blev en liten chock det.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

En gång kopplade jag fel strömadapter till en USB hubb i all hast. Det gick bra...ända tills jag någon minut senare pluggade i min nyinköpta Xbox 360 kontroller som matades med 12 eller 24 Volt och rummet fylldes av doften av bränd elektronik.

Permalänk
Medlem

Självklart har man gjort alla de vanliga IT misstagen som att formaterat fel diskett, raderat fel fil o.s.v. Men det finns ett misstag som jag har gjort som kanske passar i tråden.

Jag bodde vid den tiden ute på landet med luftledningar in till huset så det hände någon gång varje år att åskan slog ut telefonen eller annan elektronik. När jag skulle flytta min dator från ett hus till ett annat så kunde jag konstatera att mitt modem var trasigt. Surt men inte helt oväntat så det blev att köpa ett nytt.

När jag väl fått igång mitt nya modem så kunde jag konstatera att åskan också slagit ut mina datorhögtalare för dem lät riktigt illa när man slog på dem. Dubbelt surt men som sagt inte helt oväntat det heller.

Men när jag började felsöka högtalarna noggrannare så upptäckte jag mitt misstag. Både modemet och högtalarna var tillverkade av Creative Labs så de hade så klart nätadaptrar som det stod Creative på, dessutom så hade de samma slags kontakter. Men den ena adaptern var 12 volt AC och den andra var 12 volt DC. Efter det att jag bytt plats på sladdarna så fungerade bägge apparaterna felfritt och jag hade köpt ett nytt modem i onödan.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Ibland går allt bara rakt åt fanders av olika anledningar och ibland är det ditt fel. I helgen biktar vi oss och pratar om våra största missar när vi pillat med teknik.

Läs hela artikeln här

Din lilla tjuv.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1572106-ert-dyraste-da...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det jag har mest skuldkänslor av när jag lekte med inställningarna på en sån där adapter där man kunde ändra volten efter behov. Jag brände farsans keyboard som han gillade väldigt mycket. Mår fortfarande lite dåligt över det...

När jag var liten så gillade jag att leka med starkström, jag byggde en "kudd värmare" av en gammal värme mangel. På kvällen kunde jag sitta och leka med att hålla olika fingrar på olika bultar på maskinen för att se om man fick en fin 220 volt kyss i handen. Detta hände några gånger.

Slog om alla skolans datorer till 110 volt utan att fatta varför det skulle vara en så dålig sak. "Sparar vi lite ström!"