Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Investerar inget.

Det som blir över hamnar på sparkonto.

Vad menar du med sparkonto, någon ränta?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fonder. Att ha pengar på banken är nog det dummaste man kan göra, även med ränta. Pengar halveras nästan i värde på tio år nu pga prisökningen på bostäder och konsumtion.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad menar du med sparkonto, någon ränta?

Standard sparkonto på handelsbanken, har typ 0% ränta.

Är för feg för att lägga pengarna på nått annat ställe...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Standard sparkonto på handelsbanken, har typ 0% ränta.

Är för feg för att lägga pengarna på nått annat ställe...

Själv är jag för feg för att ha pengarna på ett 0%e konto. Har inte modet i mig att se pengarna tappa värde med åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Standard sparkonto på handelsbanken, har typ 0% ränta.

Är för feg för att lägga pengarna på nått annat ställe...

Förstår. Har en syster som är likadan. Men har övertygat henne att börja spara lite gran. Om inte annat borde du flytta större delen av dina pengar till Hoist/sevenday (där du får lite ränta i alla fall, men inte heller det är bra..)
i och med att inflationen är på över 4% just nu, dvs dina pengar tappar 4% i värde varje år.
Börja att köpa smått månadsvis i alla fall. Ta någon billig indexfond.

Just nu gör du dig den största björntjänst du kan göra genom att låta pengarna minska i värde..

PS.
Du skriver ändå i en tråd med "hur investerar du" lite intresserad måste du ändå vara. Kolla indexfonder 5 minuter varje dag. Du hjälper dig själv då.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Förstår. Har en syster som är likadan. Men har övertygat henne att börja spara lite gran. Om inte annat borde du flytta större delen av dina pengar till Hoist/sevenday (där du får lite ränta i alla fall, men inte heller det är bra..)
i och med att inflationen är på över 4% just nu, dvs dina pengar tappar 4% i värde varje år.
Börja att köpa smått månadsvis i alla fall. Ta någon billig indexfond.

Just nu gör du dig den största björntjänst du kan göra genom att låta pengarna minska i värde..

PS.
Du skriver ändå i en tråd med "hur investerar du" lite intresserad måste du ändå vara. Kolla indexfonder 5 minuter varje dag. Du hjälper dig själv då.

Hade faktiskt pengarna på Hoistspar för ca 10 år sedan när man fick rätt bra ränta. Sen köpte jag bostadsrätt och mitt huvudmål nu är att betala av lånet helt innan jag tänker på investeringar, vilket jag kommer klara inom 2 år.

Gillar att vara helt fri från lån

När jag har betalat av bostadslånet så kommer jag som du säger lägga pengarna på indexfond eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Själv är jag för feg för att ha pengarna på ett 0%e konto. Har inte modet i mig att se pengarna tappa värde med åren.

Du kan även köpa t.ex apple aktier finns knappst någon chans att det kommer tappa mycket värd du flrlårara som sagt mer på spars på ett vanligt sparkonto. Själv ligger jag + 35% på mina apple aktier på mindre en ett år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Saxat från avanzas analysverktyg

43.98% Finans
17.72% Fastighet
11.09% Övrigt
8.19% Industri
5.66% Teknik
3.39% Sjukvård
3.22% Konsument

Mest indexfonder, Investor, Castellum och diverse andra investmentbolag.

Rätt simpel strategi baserat på RikaTillsammans. Stabil nog att låta mig fokusera på att prestera i livet istället för att prestera på börsen. Riskporfilen ger en snittavkast per år på ca 20% inte helt fy skam.

Blir lite lättad över att förvånansvärt många skiter i sitt sparande och road över att andra sysslar med ren kapitalförstöring.

God avkastning på er!

Visa signatur

MacBook Air | iPhone

Permalänk
Medlem

Skulle gärna höra vad folk anser om att köra en utdelningsportfölj. Jag skrev på ett annat forum och blev väl mer eller mindre sågad jämsmed fotknölarna - otroligt omotiverande.

Jag vill inte min-maxa varenda liten krona utan jag vill ha en mindre del av mitt sparande där jag kan skörda frukterna i form av aktieutelningar. Sen fattar jag att det inte ger lika hög utdelning, därav att jag har 70% fonder som jag inte rör. Men det är ganska trist - tycker jag - att köra 100% fonder som man inte rör på 30 år. Då tycker jag att det är kul med lite utdelningar.

(Visst kan man sälja en procent av sina andra aktier/fonder varje år, och på så sätt få en "utdelning" på det sättet, men jag vet att jag inte skulle röra pengarna då känslan skulle bli "nu pajar jag aktivt min framtida avkastning" på ett helt annat sätt.)

Men kanske har folk rätt, fokusera på utdelning är superdumt i det långa loppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Det kommer bli en typisk björnmarknad med nedåtgående trend, samt enstaka dagar med stark uppgång. Världens centralbanker kommer slåss halvhjärtat mot inflationen, som blir ett ihållande problem i ca 10 år.

Wow ok, björnmarknad i 10 år, eller tolkar jag dig fel?
Längsta björnmarknaden i historien har varit ca 2 år.

Är det guld som gäller för dig eller något annat?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Skulle gärna höra vad folk anser om att köra en utdelningsportfölj. Jag skrev på ett annat forum och blev väl mer eller mindre sågad jämsmed fotknölarna - otroligt omotiverande.

Jag vill inte min-maxa varenda liten krona utan jag vill ha en mindre del av mitt sparande där jag kan skörda frukterna i form av aktieutelningar. Sen fattar jag att det inte ger lika hög utdelning, därav att jag har 70% fonder som jag inte rör. Men det är ganska trist - tycker jag - att köra 100% fonder som man inte rör på 30 år. Då tycker jag att det är kul med lite utdelningar.

(Visst kan man sälja en procent av sina andra aktier/fonder varje år, och på så sätt få en "utdelning" på det sättet, men jag vet att jag inte skulle röra pengarna då känslan skulle bli "nu pajar jag aktivt min framtida avkastning" på ett helt annat sätt.)

Men kanske har folk rätt, fokusera på utdelning är superdumt i det långa loppet?

Smartast för 99% av alla investerare är ju som du säger att köra 100% globalfond och aldrig röra dem men då tänker man inte på att människan är en känslostyrd varelse.
Nu sparar du ju redan 70% "optimalt" så varför inte få lägga 30% på investeringar som ger dig mer positiv respons på sparandet i form av utdelningar.

Avanza släppte i veckan lite siffror som visar att kvinnor överlag gör bättre investeringar än män just för att de mer sparar i fonder och säkra investeringar. Trots att det gick bättre procentuellt för kvinnorna än männen sparade männen mer pengar varje månad och blev därför också rikare i slutändan.
Så att spara på ett sätt som gör en motiverat till att spara mer är ofta bättre än att spara optimalt om det leder till att man tappar suget att investera.

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Är det bara dem du har? Annars får du jättegärna dela hela din portfölj. Satsar själv på 25% utdelningsaktier i form av stabila bolag som gått bra historiskt och "alltid" haft hög direktavkastning. Har just nu över 20 olika aktier(overkill kanske) i portföljen som jag investerar ganska likvärdigt i. Hittills en utdelning på ca 8000, första delmålet är att få en tusenlapp i månaden i snitt.

Kan bara svara för egen del (se ovan) och det är med en medel-direktavkastning på 2,7% (ganska lågt, man kan sätta snittet betydligt högre). Men runt en mille för 40k direktavkastning om året skulle jag säga. I regel ligger bolagen på 2-6%.

Jag har tyvärr inte så många mer.
Men summan stämmer.

Brände mig på det som idag hette robur teknik på 2000-talets it crash.
Så jag har varit restriktiv, men när en bankman tittade på mig som jag var idiot, så började jag satsa lite.
Detta var sportlovsvecka 7, samma vecka som covid nyheter från Kina började spridas.

Köpte då Veoneer som kändes bra för 140, lyckades pricka in för strax över 60 (snitt 100) men vill inte bara ha så få aktier, så jag sålde 50% vid jämt upp, halverade vid 160 igen. (Läste på rejält innan)
Köpte Swedbank ett par gånger, SSAB tankade jag på hösten samt Fonder.
För utdelning handlade jag ifjol Clas Ohlsson, vilka själva delar ut.
Räknade att med elpriserna att Fortum har en ljus framtid, äger Oscarshamn 1+2 tillsammans med Uniper. Missade dock att de hade 7000 anställda i ryssland, så en smäll på fingrarna där då Ukraina ledde till bojkott.

Gått med i en aktieklubb, köper bara mindre poster med 10K i varje för att följa, samt lite extra när utdelningar kommer.
Dessa är dock dem som rasat mest (addlife, volati).
Köper ändå bara sådanna som jag tror på i långa loppet, så jag bryr mig inte om detta.

Så trots att jag prickade in störta raset på ett decenium så har idag 650 blivit 1150' (varav 40K utdelning/år).
1000' i aktier ger ca 4% i direktavkastning.

Det roliga är att mitt back i år ligger på 4.54% (mot OMX 10,64%).

Jag handlar alltid för 10', 50', 10' för att se utveckling, % visar så fel när man köper och säljer titt som tätt. Som flest hade jag 2500 aktier i Veoneer!

Felskrivning
Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Skulle gärna höra vad folk anser om att köra en utdelningsportfölj. Jag skrev på ett annat forum och blev väl mer eller mindre sågad jämsmed fotknölarna - otroligt omotiverande.

Jag vill inte min-maxa varenda liten krona utan jag vill ha en mindre del av mitt sparande där jag kan skörda frukterna i form av aktieutelningar. Sen fattar jag att det inte ger lika hög utdelning, därav att jag har 70% fonder som jag inte rör. Men det är ganska trist - tycker jag - att köra 100% fonder som man inte rör på 30 år. Då tycker jag att det är kul med lite utdelningar.

(Visst kan man sälja en procent av sina andra aktier/fonder varje år, och på så sätt få en "utdelning" på det sättet, men jag vet att jag inte skulle röra pengarna då känslan skulle bli "nu pajar jag aktivt min framtida avkastning" på ett helt annat sätt.)

Men kanske har folk rätt, fokusera på utdelning är superdumt i det långa loppet?

Mitt fundamentala problem med utdelningar är just att företaget tycker att det är bättre att dela ut pengarna än att återinvestera i förtaget - dvs, de anser inte att de kan tjäna mer pengar än vad de gör i dagsläget. Då finns det heller inte så stor utvecklingspotential för aktien som sådan. En klassisk utdelare är just bankaktier, du kan ju slänga en blick på deras aktiekurser och sen kommer du snabbt inse att de inte är särskilt intressanta i det stora hela.

Ett annat problem med just utdelningar är att kursen sjunker med motsvarande belopp när det görs en utdelning. Du skulle lika gärna kunna, som du säger sälja en andel av dina aktier per år. Tycker personligen att utdelningar inte är något att sträva efter.

Permalänk
Skrivet av Aritoc:

Mitt fundamentala problem med utdelningar är just att företaget tycker att det är bättre att dela ut pengarna än att återinvestera i förtaget - dvs, de anser inte att de kan tjäna mer pengar än vad de gör i dagsläget. Då finns det heller inte så stor utvecklingspotential för aktien som sådan. En klassisk utdelare är just bankaktier, du kan ju slänga en blick på deras aktiekurser och sen kommer du snabbt inse att de inte är särskilt intressanta i det stora hela.

Ett annat problem med just utdelningar är att kursen sjunker med motsvarande belopp när det görs en utdelning. Du skulle lika gärna kunna, som du säger sälja en andel av dina aktier per år. Tycker personligen att utdelningar inte är något att sträva efter.

Kan delvis hålla med,
Men tänk att jag vid en tidpunkt (som jag räknar med).
Att jag då har 10' i utdelning per månad.

Detta inträffar runt jag blir pensionär, jag kommer aldrig behöva fundera på ekonomin, och sedan när jag väl går i graven, kommer mina barn få aktierna.

En passiv inkomst gör ju att man aldrig behöver bry sig om kursen, utdelning är ändå 10' / månad.

Ekonomisk frihet är att inte behöva ängslas över framtida kurssvängningar, bara njuta av resan.

Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhammar:

Kan delvis hålla med,
Men tänk att jag vid en tidpunkt (som jag räknar med).
Att jag då har 10' i utdelning per månad.

Detta inträffar runt jag blir pensionär, jag kommer aldrig behöva fundera på ekonomin, och sedan när jag väl går i graven, kommer mina barn få aktierna.

En passiv inkomst gör ju att man aldrig behöver bry sig om kursen, utdelning är ändå 10' / månad.

Ekonomisk frihet är att inte behöva ängslas över framtida kurssvängningar, bara njuta av resan.

Jag har ungefär 1/3 av portföljen i utdelningsaktier endast för att företaget jag jobbar på har en utdelningsstrategi. Skulle mycket hellre se att de antingen återinvesterar vinsten eller återköper aktier. Har inte riktigt förstått det "känslomässiga" i att inte sälja av innehavet vid exempelvis pension, effekten blir ju densamma som att gå miste om värdeökning i företaget.
Som lök på laxen beskattas utdelningen i landet jag bor i, men realisationsvinster är skattefria - så jag går miste om 35% av den potentiella värdeökningen varje år (dvs utdelningsskatten).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har ungefär 1/3 av portföljen i utdelningsaktier endast för att företaget jag jobbar på har en utdelningsstrategi. Skulle mycket hellre se att de antingen återinvesterar vinsten eller återköper aktier. Har inte riktigt förstått det "känslomässiga" i att inte sälja av innehavet vid exempelvis pension, effekten blir ju densamma som att gå miste om värdeökning i företaget.
Som lök på laxen beskattas utdelningen i landet jag bor i, men realisationsvinster är skattefria - så jag går miste om 35% av den potentiella värdeökningen varje år (dvs utdelningsskatten).

Som sagt håller delvis med.
Tror att alla strategier är bra, sätta upp ett mål och sedan hålla fast i detta.
Veoneer var ingen utdelningsaktie, så att om de har hög utdelning är inget måste, bara bra framtidsutsikter.

Swedbank tror jag kommer stiga till 190-220 spannet (rimlig värdering, 2023-2024), men oavsett kurs är utdelningen 50% av vinst / år.
Så dem kan man kanske både ha för värdestegring samt utdelning under tiden.

Så hittar jag någon som verkligen berkar ha koll på vad de sysslar med blir dem automatiskt inte uteslutna, men då sätter man en riktkust för försäljning, kliver av vid denna och börjar fundera på vad man tror på, när det tillfället inträffar.

"
Som lök på laxen beskattas utdelningen i landet jag bor i, men realisationsvinster är skattefria - så jag går miste om 35% av den potentiella värdeökningen varje år (dvs utdelningsskatten
"
Nästan glömt att tänka på denna faktor! Men här är en klar poäng.

Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Fantastiskt spännande tider att investera i Det är en rejäl resa upp och ner, gick från att uteslutande köra utdelningsaktier till att mixa med 10% utdelningsaktier och 90% optionshandel, har gått kriminellt bra sista tiden med hög volatilitet. Sjukt spännande och man lär sig mer varje dag. En kollega kom förbi idag och sa att han hade börjat handlat warranter men visste inte vad det var. Hehe, han hade tur som verkade låsa in en god vinst på SAAB nu i slutet av mars. Han trodde han köpte aktien men köpte warrant med 10x hävstång.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Hade faktiskt pengarna på Hoistspar för ca 10 år sedan när man fick rätt bra ränta.

3.65% om jag inte minns fel, det var tider det. Alla påståenden om att den första supersnygga loggan för tjänsten gjordes på fem minuter av en systemutvecklare med begränsade PhotoShop-kunskaper är självklart helt ogrundade

Skrivet av Aritoc:

Ett annat problem med just utdelningar är att kursen sjunker med motsvarande belopp när det görs en utdelning. Du skulle lika gärna kunna, som du säger sälja en andel av dina aktier per år. Tycker personligen att utdelningar inte är något att sträva efter.

På detta tema, samma aktier ägda via fonder ger väl också utdelning om än via fonden. Så vida man inte har tänk sig använda utdelningen direkt för löpande kostnader eller så, finns de några uppenbara fördelar med att äga aktierna direkt än via fonder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

3.65% om jag inte minns fel, det var tider det. Alla påståenden om att den första supersnygga loggan för tjänsten gjordes på fem minuter av en systemutvecklare med begränsade PhotoShop-kunskaper är självklart helt ogrundade

På detta tema, samma aktier ägda via fonder ger väl också utdelning om än via fonden. Så vida man inte har tänk sig använda utdelningen direkt för löpande kostnader eller så, finns de några uppenbara fördelar med att äga aktierna direkt än via fonder?

De två omedelbara fördelarna jag kommer på är att du slipper förvaltningskostnader och att du kan sälja och köpa utan dröjsmål om du skulle vilja göra det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Standard sparkonto på handelsbanken, har typ 0% ränta.

Är för feg för att lägga pengarna på nått annat ställe...

det finns nåt konto man kan öppna, vet inte om det var swedbank eller nåt annat men man låser det i 7 år. vet inte exakt, det var nåt farsan snackade om så du får googla om det. man kan ta ut pengar tidigare men då blir det nån liten avgift. iallafall, det jag ville komma till är att räntan är typ 6% så det är ju ganska bra. sen tvingar man ju sig själv till att inte ta ut pengarna också

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Wow ok, björnmarknad i 10 år, eller tolkar jag dig fel?
Längsta björnmarknaden i historien har varit ca 2 år.

Är det guld som gäller för dig eller något annat?

Kanske var otydlig, men det är inflationen som kommer hålla på i 10 år innan det är ett löst problem. Knappast ovanlig tanke att en valuta kan befinna sig i nedåtgående trend i 10 år, USD gjorde detta både på 70-talet och under W Bush + första åren under Obama.
Är ganska tungt investerad i råvaror, olja, metaller (industri och ädel) etc. Har missat senaste årens uppgång i teknikaktier men nu har strategin gått bra sista tiden. Inflation och produktivitetsproblemen är ju inte knutna till kriget i Ukraina, även om det naturligtvis förvärrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Skulle gärna höra vad folk anser om att köra en utdelningsportfölj. Jag skrev på ett annat forum och blev väl mer eller mindre sågad jämsmed fotknölarna - otroligt omotiverande.

Jag vill inte min-maxa varenda liten krona utan jag vill ha en mindre del av mitt sparande där jag kan skörda frukterna i form av aktieutelningar. Sen fattar jag att det inte ger lika hög utdelning, därav att jag har 70% fonder som jag inte rör. Men det är ganska trist - tycker jag - att köra 100% fonder som man inte rör på 30 år. Då tycker jag att det är kul med lite utdelningar.

(Visst kan man sälja en procent av sina andra aktier/fonder varje år, och på så sätt få en "utdelning" på det sättet, men jag vet att jag inte skulle röra pengarna då känslan skulle bli "nu pajar jag aktivt min framtida avkastning" på ett helt annat sätt.)

Men kanske har folk rätt, fokusera på utdelning är superdumt i det långa loppet?

Med risk för att låta som en rådgivare på banken:
Vad förväntar du dig för avkastning, och hur mycket risk vill du ta?

Största problemet med utdelning är väl dubbelbeskattning, först får företaget skatta på vinsten, sen får du skatta på utdelningen.
Är du okej med det så är det bara att köra på.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Största problemet med utdelning är väl dubbelbeskattning, först får företaget skatta på vinsten, sen får du skatta på utdelningen.

Hmm, men det är väl schablonbeskattning även på utdelningar om man kör ISK? Om jag inte fått något om bakfoten här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hmm, men det är väl schablonbeskattning även på utdelningar om man kör ISK? Om jag inte fått något om bakfoten här.

Denna är bra att läsa igenom gällande skatt. Speciellt om man har utdelning från utländska bolag.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2022/03/17/sa-ska...

Glömde länken :D
Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

De två omedelbara fördelarna jag kommer på är att du slipper förvaltningskostnader och att du kan sälja och köpa utan dröjsmål om du skulle vilja göra det.

Det är väl dock skillnaden mellan aktier och fonder i största allmänhet snarare än unikt för just utdelningsaktier? Vilket väl inte gör det fel i sig dock, om man har ett mindre antal aktier som man tänkt sig ska äga under lång tid utan förändringar så tillför väl inte en fond något överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hmm, men det är väl schablonbeskattning även på utdelningar om man kör ISK? Om jag inte fått något om bakfoten här.

Ja, det blir schablonbeskattat om du använder ISK (0.375%) + eventuella källskatter (beroende på land). Sen ser jag det som sannolikt att schablonskatten kommer öka framöver.

Jag gillar utdelningsaktier, men det gäller att göra due diligence även där samt inte överbetala för aktierna (som med vilka andra aktier som helst).

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Ja, det blir schablonbeskattat om du använder ISK (0.375%) + eventuella källskatter (beroende på land). Sen ser jag det som sannolikt att schablonskatten kommer öka framöver.

Jag gillar utdelningsaktier, men det gäller att göra due diligence även där samt inte överbetala för aktierna (som med vilka andra aktier som helst).

Jag har nog inga planer på att köra utländska aktier alls i dagsläget; det här är bara en liten del av min portfölj och jag ser det som ett lite roligare (men visst, säkert med aningen sämre avkastning) alternativ till en svensk indexfond, typ. Så det är nog hyfsat lugnt för min del då. Men det är bra att veta, och jag tror också att schablonskatten kommer öka. Våra kära politiker har ju velat peta i det där länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Genialiskt

100k plus på typ 1 vecka

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

100k plus på typ 1 vecka

Inte illa.