Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

På ett sätt tror jag du har rätt men å andra sidan betalar vi in sjukt mycket mer pension en vad de som är pensionärer idag gjorde. Går du tillbaka ännu längre så var det ju ganska ovanligt att kvinnor hade någon lön alls. Däremot kommer nog pensionsåldern inte gå

Edit. Däremot kommer jag aldrig anse att "det vore värt" att leva snålt som ung bara för att spara för framtiden men visst, har man lite extra så är det ju bättre än att spendera det på meningslösa saker.

Handlar inte om att leva snålt.
Att inte köpa meningslösa saker är inte att vara snål.

Med det sagt det finns dom som tycker omnatt leva snålt också för att lägga undan så mycket som möjligt, men nä det är det inte värt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

På ett sätt tror jag du har rätt men å andra sidan betalar vi in sjukt mycket mer pension en vad de som är pensionärer idag gjorde. Går du tillbaka ännu längre så var det ju ganska ovanligt att kvinnor hade någon lön alls. Däremot kommer nog pensionsåldern inte gå ner i framtiden det är nog ganska självklart men jag gillar att arbeta och på så sätt sysselsatt och tror dagarna hade blivit väldigt tråkiga om man satt sysslolös större delen av dagen (detta hör man ju på friska pensionärer redan idag och få är nog unnade att ha en hobby som täcker 16h i dag eller att vara så fruktansvärt förälskad i frugan att man nöjer sig med att sitta och se på varanda i gammeldagarna.

Detta är såklart bara mina egna tankar och jag har ju långt kvar till pensionen så visst finns risken att man ändrar uppfattning framöver och ångrar ifall man inte hade sparat.

Edit. Däremot kommer jag aldrig anse att "det vore värt" att leva snålt som ung bara för att spara för framtiden men visst, har man lite extra så är det ju bättre än att spendera det på meningslösa saker.

Att det betalas in "sjukt mycket mer idag" (stämmer detta?) gör inte att det kommer finnas tillräckligt med pengar för din framtida pension. Dagens inbetalningar till inkomstpensionen som är den störtsta andelen av den allmänna pensionen går till dagens pensionärer.

Permalänk
Skrivet av ChristofferC:

Att det betalas in "sjukt mycket mer idag" (stämmer detta?) gör inte att det kommer finnas tillräckligt med pengar för din framtida pension. Dagens inbetalningar till inkomstpensionen som är den störtsta andelen av den allmänna pensionen går till dagens pensionärer.

För att förtydliga: dina pengar går till staten för att betala dagen pensioner. Det som står i ditt orangea kuvert är inte pengar som ligger på ett konto (förutom premiepensionen, den är inbetald och finns som pengar investerade någonstans) utan det är hur mycket pengar som staten har i skuld till dig. Den dagen du blir pensionär så är det dem som då jobbar som staten kommer ta pengar från för att betala ut din pension enligt den skuld staten har till dig.

Vill man resonera om detta: kommer detta system ens fungera så som befolkningen förändras med fler äldre som lever längre och hur ska dessa pengar faktiskt kunna betalas ut om 40 år?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

För att förtydliga: dina pengar går till staten för att betala dagen pensioner. Det som står i ditt orangea kuvert är inte pengar som ligger på ett konto (förutom premiepensionen, den är inbetald och finns som pengar investerade någonstans) utan det är hur mycket pengar som staten har i skuld till dig. Den dagen du blir pensionär så är det dem som då jobbar som staten kommer ta pengar från för att betala ut din pension enligt den skuld staten har till dig.

Vill man resonera om detta: kommer detta system ens fungera så som befolkningen förändras med fler äldre som lever längre och hur ska dessa pengar faktiskt kunna betalas ut om 40 år?

Men ökar inte befolkningsmängden fortfarande varje år? Jobbar inte folk längre nu för tiden än de gjorde förr? Tycker folk pressar ut barn hej vilt fortfarande. Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Men ökar inte befolkningsmängden fortfarande varje år? Jobbar inte folk längre nu för tiden än de gjorde förr? Tycker folk pressar ut barn hej vilt fortfarande. Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara.

Bara 4 av Sveriges 10 miljoner invånare är självförsörjande.
Det är ca 5,6 miljoner invånare i arbetsför ålder (mellan 20-65 år) så det är en betydande del som inte försörjer sig.
Skillnaderna är också stora om man jämför inrikes födda + nordiska immigranter mot afrika eller mellanöstern.
I den första gruppen är 73% självförsörjande, motsvarande siffror för Afrika och mellanöstern är 38% resp. 36%.
Sveriges befolkning har främst ökat på grund av invandring och majoriteten av nettoinvandringen kommer från afrika/mellanöstern
Andelen äldre förväntas också öka så det blir förhållandevis färre i arbetsför ålder i framtiden.

Med andra ord kommer de som är självförsörjande behöva försörja fler och fler andra i framtiden.
Ja pensionsåldern kan ökas, och har redan ökats, men man kan knappast öka hur mycket som helst.

Källorna till siffrorna ovan.
https://nordicwelfare.org/integration-norden/fakta/nar-blir-u...
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Be...
https://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

LoL, trodde jag blev stenrik när det flödade med notiser på telefonen, så ser jag den här buggen. Har typ 20k i x16 hävstång certifikat.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Men ökar inte befolkningsmängden fortfarande varje år? Jobbar inte folk längre nu för tiden än de gjorde förr? Tycker folk pressar ut barn hej vilt fortfarande. Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara.

Ja, Kanske, Ja.

Men problemet är att inte tillräckligt många arbetar, numer är det cirka 50% som arbetar och andelen sjunker, så fler ska försörja färre, rätt enkelt att förstå att det är ohållbart:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/befolkning/be...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChristofferC:

Att det betalas in "sjukt mycket mer idag" (stämmer detta?) gör inte att det kommer finnas tillräckligt med pengar för din framtida pension. Dagens inbetalningar till inkomstpensionen som är den störtsta andelen av den allmänna pensionen går till dagens pensionärer.

Problemet är i slutändan aldrig pengar för den stora massan, alltså om du personligen har mycket mer än alla andra så kan du givetvis klara dig mycket bättre än alla andra. Men pengarnas värde kommer ju från hur mycket verkligt värde som kan skapas från varje arbetad timme. Är fler processer automatiserade så kan en arbetad timme generera mycket mer värde. Om 30 år kommer vi hade fler saker som är automatiserade, men det finns förmodligen fortfarande många saker som inte är det och om automationen inte kan täcka gapet mellan en stagnering eller minskning i populationen så kommer de med sämre ställt bli tvungna att jobba längre (dvs oavsett vad en siffra säger på ditt konto).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

På ett sätt tror jag du har rätt men å andra sidan betalar vi in sjukt mycket mer pension en vad de som är pensionärer idag gjorde. Går du tillbaka ännu längre så var det ju ganska ovanligt att kvinnor hade någon lön alls. Däremot kommer nog pensionsåldern inte gå ner i framtiden det är nog ganska självklart men jag gillar att arbeta och på så sätt sysselsatt och tror dagarna hade blivit väldigt tråkiga om man satt sysslolös större delen av dagen (detta hör man ju på friska pensionärer redan idag och få är nog unnade att ha en hobby som täcker 16h i dag eller att vara så fruktansvärt förälskad i frugan att man nöjer sig med att sitta och se på varanda i gammeldagarna.

Detta är såklart bara mina egna tankar och jag har ju långt kvar till pensionen så visst finns risken att man ändrar uppfattning framöver och ångrar ifall man inte hade sparat.

Edit. Däremot kommer jag aldrig anse att "det vore värt" att leva snålt som ung bara för att spara för framtiden men visst, har man lite extra så är det ju bättre än att spendera det på meningslösa saker.

Intressant vinkel på det hela. Faktum är att idag betalar man in alldeles för lite till pensionssystemet. Redan idag blir du blåst på inbetalning till den allmänna pensionen på löner över 45k. Även om arbetsgivaren får linjärt ökat nominellt belopp att betala in i sociala avgifter. Säg en läkare som tjänar 100K i månaden så får den här personen inte mer inbetalt till allmänna pensionen jämfört med en person som tjänar 50K i månaden.

Sen är det bra med 10-15miljoner på banken när man går i pension. Även då kan man fortsätta jobba. Om man vill. Man kan också göra man vill och inte fundera på lönen.

Jag är ju lite mer för ett personligt pensionskonto där man betalar in och kan testamentera till nästa generation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Intressant vinkel på det hela. Faktum är att idag betalar man in alldeles för lite till pensionssystemet. Redan idag blir du blåst på inbetalning till den allmänna pensionen på löner över 45k. Även om arbetsgivaren får linjärt ökat nominellt belopp att betala in i sociala avgifter. Säg en läkare som tjänar 100K i månaden så får den här personen inte mer inbetalt till allmänna pensionen jämfört med en person som tjänar 50K i månaden.

Sen är det bra med 10-15miljoner på banken när man går i pension. Även då kan man fortsätta jobba. Om man vill. Man kan också göra man vill och inte fundera på lönen.

Jag är ju lite mer för ett personligt pensionskonto där man betalar in och kan testamentera till nästa generation.

Jag bor i Finland och inte i Sverige så det borde jag kanske ha nämnt i mitt första inlägg. Att testamentera stora mängder pengar till nästa generation tror jag inte är samma som att göra dem en tjänst alla gånger men det vet man ju förstås inte på förhand vart det kommer leda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Men ökar inte befolkningsmängden fortfarande varje år? Jobbar inte folk längre nu för tiden än de gjorde förr? Tycker folk pressar ut barn hej vilt fortfarande. Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara.

Skrivet av glemmy:

Bara 4 av Sveriges 10 miljoner invånare är självförsörjande.
Det är ca 5,6 miljoner invånare i arbetsför ålder (mellan 20-65 år) så det är en betydande del som inte försörjer sig.
Skillnaderna är också stora om man jämför inrikes födda + nordiska immigranter mot afrika eller mellanöstern.
I den första gruppen är 73% självförsörjande, motsvarande siffror för Afrika och mellanöstern är 38% resp. 36%.
Sveriges befolkning har främst ökat på grund av invandring och majoriteten av nettoinvandringen kommer från afrika/mellanöstern
Andelen äldre förväntas också öka så det blir förhållandevis färre i arbetsför ålder i framtiden.

Med andra ord kommer de som är självförsörjande behöva försörja fler och fler andra i framtiden.
Ja pensionsåldern kan ökas, och har redan ökats, men man kan knappast öka hur mycket som helst.

Källorna till siffrorna ovan.
https://nordicwelfare.org/integration-norden/fakta/nar-blir-u...
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Be...
https://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/

Men arbetslösheten är ju ca. 9% i Sverige och räknar man med att det ser ut ungefär lika framöver så har jag svårt att se att de kommer bli ohållbart. Det är ju i alla fall inte katastrof även om nog många gärna hade sluppit betala in pension och skulle spara privat istället.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Men arbetslösheten är ju ca. 9% i Sverige och räknar man med att det ser ut ungefär lika framöver så har jag svårt att se att de kommer bli ohållbart. Det är ju i alla fall inte katastrof även om nog många gärna hade sluppit betala in pension och skulle spara privat istället.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

Enligt mig är sättet man mäter arbetslösa helt missvisande. När man ser 9% så tror man kanske att 91% av de i arbetsför ålder (som inte pluggar) jobbar? Nej, från detta mått har man räknat bort de som inte söker jobb, är i arbetsmarknadspolitiska åtgärder (som det så fint heter) osv.
Ungefär 4,1 miljoner människor mellan 16 och 64 år är sysselsatta i arbete i Sverige. Resten försörjer sig inte.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Enligt mig är sättet man mäter arbetslösa helt missvisande. När man ser 9% så tror man kanske att 91% av de i arbetsför ålder (som inte pluggar) jobbar? Nej, från detta mått har man räknat bort de som inte söker jobb, är i arbetsmarknadspolitiska åtgärder (som det så fint heter) osv.
Ungefär 4,1 miljoner människor mellan 16 och 64 år är sysselsatta i arbete i Sverige. Resten försörjer sig inte.

Vi frångår ämnet nu känner jag men visst, det är möjligtvis lite missvisande. De 9% som presenteras är ju folk i arbetsför ålder men utöver dessa har vi ju människor som inte kan arbeta pga. sjukdomar etc. och de är ju svårare att få in i arbetslivet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Denna tråden har fungerat bra hittills men när vi börjar snacka invandarursprung och dess förmåga att försörja sig så är vi inte i trådens kärnämne. Vidare brukar det där oftast bara sticka iväg till otrevligheter så vi stänger den dörren helt enkelt.

@anon201296
@glemmy
@anon333222

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Avanza har höjt gratisnivån för superlånet, trodde det var ett aprilskämt först. Nu får man låna upp till 10% av kvalificerande värdepapper till 0% ränta, med en övre gräns på 3 milj (från tidigare 50k).

Någon som tänker maxa?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Avanza har höjt gratisnivån för superlånet, trodde det var ett aprilskämt först. Nu får man låna upp till 10% av kvalificerande värdepapper till 0% ränta, med en övre gräns på 3 milj (från tidigare 50k).

Någon som tänker maxa?

Buffett: It’s insane to risk what you have for something you don’t need

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Buffett: It’s insane to risk what you have for something you don’t need

Till och med Ap7 såfa har ju en hävstång på 15% så nog kan det vara vettigt att belåna en portfölj som är väldigt långsiktig. Är man ung och har många år kvar till pensionen så har man i princip inget att förlora.

Så visst är det insane, insanely smart.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Till och med Ap7 såfa har ju en hävstång på 15% så nog kan det vara vettigt att belåna en portfölj som är väldigt långsiktig. Är man ung och har många år kvar till pensionen så har man i princip inget att förlora.

Så visst är det insane, insanely smart.

Självklart kan du tjäna mer pengar på detta viset, men för mig är det en filosofisk fråga om hur man trivs med att leva sitt liv. Låt oss säga att jag har 2 miljoner investerat å allt är tillgängligt för superlånet, då kan jag låna 200k som mest, det är equivalent med att jag i genomsnitt investerat ett år till och/eller hur mycket extra jag skulle sparat i kommande året. Men då är man ju också all-in +10%. Skulle personligen eventuellt vara all-in och låna på botten av en kris, men inte nära all-time high. Funderade på att låna under covid, men valde att bara gå all-in eftersom det var osäkert med jobb. Lätt att vara stursk när vi haft sådan bullrun.

Permalänk
Medlem

Riktigt så enkelt är det ju inte, du får tänka på ränta-på-ränta också, lånar du pengar är det pengar du kan investera här och nu för att få avkastning på redan nu.

Hur vet du att vi är nära ATH? Det finns naturligtvis mycket som talar för nedgång men OMXSPI toppade på ca 1045 vid nyåret och är fortfarande under 890. Bara det är ca 18% skillnad eller motsvarande 2-3 års normal avkastning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Många av oss har väl lån på bostad, så det lite som hävstång. Har använt "gratislånet" när det var upp till 50k för att enkelt kunna signa upp för IPO:er.
Rent avkastningsmässigt så kommer en liten hävstång ge god effekt över tid, men är "risken" värt det? Inte för min del då jag inte satsar på att maximera avkastning till varje pris. "Den som är satt i skuld" är inte fri lever kvar där inne någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Riktigt så enkelt är det ju inte, du får tänka på ränta-på-ränta också, lånar du pengar är det pengar du kan investera här och nu för att få avkastning på redan nu.

Hur vet du att vi är nära ATH? Det finns naturligtvis mycket som talar för nedgång men OMXSPI toppade på ca 1045 vid nyåret och är fortfarande under 890. Bara det är ca 18% skillnad eller motsvarande 2-3 års normal avkastning.

Ingen vet, men lågkonjunkturer har en tendens att komma emellanåt och vi var på väg in i en innan corona, sen dopade världens regeringar sina ekonomier. Med höjda räntor o.s.v. nu så borde en helt vanlig lågkonjunktur vara på gång när folk börjar dra ner sin konsumtion.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Riktigt så enkelt är det ju inte, du får tänka på ränta-på-ränta också, lånar du pengar är det pengar du kan investera här och nu för att få avkastning på redan nu.

Ja eftersom jag kan låna 10% här och nu så är det som att jag är 1 år fram i tiden. Dvs förutsatt en medeluppgång på 10%.

Kan förklara exakt för min situation istället: Jag har ca 2 miljoner, räknar med att investera ytterligare 200k på ett år och räknar med i genomsnitt en värdeökning på lite över 10%, vilket då i runda slängor skulle betyda att om 1 år kommer jag ha ca 2.4 miljoner, men jag skulle ju kunna låna dessa 200k redan nu och investera, då har jag ju spolat fram i tiden 1 år på hur mycket jag tänkt investera redan, så skulle jag ha 2.2 miljoner investerat, sedan om ett år borde jag ju ha ca 2.62 miljoner (dåligt räknat), givetvis kan jag nu också låna lite mer om värdeökningen gått som man tänkt. Men för mig är detta inte värt rent filosofiskt, lever hellre utan denna skulden.

Skrivet av zarkov:

Hur vet du att vi är nära ATH? Det finns naturligtvis mycket som talar för nedgång men OMXSPI toppade på ca 1045 vid nyåret och är fortfarande under 890. Bara det är ca 18% skillnad eller motsvarande 2-3 års normal avkastning.

Jag vet inte vad som kommer hända i framtiden, men vet bara att vi är nära ATH för att det precis varit det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Många av oss har väl lån på bostad, så det lite som hävstång. Har använt "gratislånet" när det var upp till 50k för att enkelt kunna signa upp för IPO:er.
Rent avkastningsmässigt så kommer en liten hävstång ge god effekt över tid, men är "risken" värt det? Inte för min del då jag inte satsar på att maximera avkastning till varje pris. "Den som är satt i skuld" är inte fri lever kvar där inne någonstans.

Det beror väl på vad man använder det till och vad man jämför med, 1.1 x globalfond borde ju vara betydligt säkrare än att jaga avkastning i förhoppningsbolag t ex. Och hur ser du på risken för ett prisfall på svenska bostäder vs en global finanskris?

Jag tycker inte det är helt rationellt att det ska dras fram sossemoral från 30-talet när det gäller mindre krediter samtidigt som det är helt ok att låna upp till 85% av en bostad för flera miljoner, sila mygg och svälja kameler får bli min quote, av Jesus.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Ingen vet, men lågkonjunkturer har en tendens att komma emellanåt och vi var på väg in i en innan corona, sen dopade världens regeringar sina ekonomier. Med höjda räntor o.s.v. nu så borde en helt vanlig lågkonjunktur vara på gång när folk börjar dra ner sin konsumtion.

Inflationsspöket är här nu. Är ju så pass gammal att jag minns 90-talet och krisen där. Får hoppas folk inte behöver lämna hus och hem och det blir ett förlorat årtionde.

Hyran är ju det sista man slutar betala. Även de som bor i hyresrätter får samma problem som bostadsägare. Hyresvärdarnas ränteutgifter slussas vidare till hyresgästerna. Det absolut viktigaste för folk är att ha en rejäl buffert. Det kommer svida för oss som har buffert då vi tappar så mycket i köpkraft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Det beror väl på vad man använder det till och vad man jämför med, 1.1 x globalfond borde ju vara betydligt säkrare än att jaga avkastning i förhoppningsbolag t ex. Och hur ser du på risken för ett prisfall på svenska bostäder vs en global finanskris?

Jag tycker inte det är helt rationellt att det ska dras fram sossemoral från 30-talet när det gäller mindre krediter samtidigt som det är helt ok att låna upp till 85% av en bostad för flera miljoner, sila mygg och svälja kameler får bli min quote, av Jesus.

Höjda ränteutgifter knäcker hushållen tillslut, men först dyker ekonomin rejält. Det är inte för inte HM dök 2 siffrigt i veckan. Höga priser på bränsle och el. Högre räntor slår igenom på allt ifrån en limpa till klädesplagg. Folk blir tvungna och prioritera och det som ryker är konsumtionen. Jag menar en lunch ute idag i Stockholm ligger mellan 109-150kr och det är helt enkelt inte hållbart med dagens löner.

Men den enes död är den andras bröd. Den so har torrt krut kan ju fynda bostäder framöver. För min del blir det att investera i en etta som utslussningslägenhet för ungarna.

Permalänk
Medlem

Någon som ska teckna oneflow?
Jag har signerat anställningsavtal i oneflow och det fungerade ju väldigt bra, men tycker den känns något dyr?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det beror väl på vad man använder det till och vad man jämför med, 1.1 x globalfond borde ju vara betydligt säkrare än att jaga avkastning i förhoppningsbolag t ex. Och hur ser du på risken för ett prisfall på svenska bostäder vs en global finanskris?

Jag tycker inte det är helt rationellt att det ska dras fram sossemoral från 30-talet när det gäller mindre krediter samtidigt som det är helt ok att låna upp till 85% av en bostad för flera miljoner, sila mygg och svälja kameler får bli min quote, av Jesus.

Exakt, folk tar lån till bostäder med 7-8 gånger hävstång utan att blinka, men när det gäller breda indexfonder så ska det moraliseras över en hävstång på 1.1x

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Exakt, folk tar lån till bostäder med 7-8 gånger hävstång utan att blinka, men när det gäller breda indexfonder så ska det moraliseras över en hävstång på 1.1x

Det är inte helt rationellt. Men man gör ju skillnad på lös och fast egendom. Fast egendom värderas helt enkelt högre. SÅFA AP7 har ju en hävstång och det är riktigt bra.

Permalänk

Tänker under dagen låna 7% av mitt innehav på Avanza till SPP USA fond. Inte lika bred som den globala men ändå hyfsat bred. Har villa utan bostadslån så min totala hävstång blir rätt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det beror väl på vad man använder det till och vad man jämför med, 1.1 x globalfond borde ju vara betydligt säkrare än att jaga avkastning i förhoppningsbolag t ex. Och hur ser du på risken för ett prisfall på svenska bostäder vs en global finanskris?

Jag tycker inte det är helt rationellt att det ska dras fram sossemoral från 30-talet när det gäller mindre krediter samtidigt som det är helt ok att låna upp till 85% av en bostad för flera miljoner, sila mygg och svälja kameler får bli min quote, av Jesus.

Är väl rent personligt vad man ”trivs med”. Med 500k i bolån sover jag bäst utan öka skuldsättningen även om maximerad skuldsättning har vart bäst historiskt.

Köra med 10% hävstång är väl rationellt med global index kräver väl mer än 50% nedgång för att belåningen skall krävas in. Finns en anledning till AP7’s framgång