Helgsnack: Vad är ditt första minne av internet?

Permalänk
Medlem

Sent 80-tal med min Amiga ringde jag upp BBS:er som hade en koppling till Fidonet för E-post men även till Internet och då var det Gopher som gällde, men även ftp för filer. Jag tror att jag wärschade min första kopior av några spel till min då nya PC med ftp. Sen lite senare kom IRC men det var aldrig någon stor grej för mig annat än för att hantera och kommunicera med ftp-siters admin. Början av 90-talet studerade jag IT på högskola och de hade all-in Internet, Unix-maskiner med tillhörande terminaler och då var MUDar populärt och tog för mycket tid från studierna.

Permalänk
Medlem

Tidigt 90-tal.

- www.kungen.nu
- MUD
- AltaVista
- Skunk
- Ladda ner demo-versioner av spel
- Delta Force multiplayer

Permalänk
Medlem

Första kontakten var med FTP för att ladda ner spel patchar och demos till min BBS. Måste vara runt -91/2.
Min intressantaste "gotcha" in the early days ... var en lektion jag hade med mina 5e klassare i internet - Whitehouse.com var en annan sida än den jag tänkte dema...

Kanske finns nån traumatiserad fd elev här från Norrköping?

Permalänk
Medlem

Inte ett av mina första minnen kanske, men Maddox är ganska tidigt ändå

http://maddox.xmission.com/

Under en ganska lång period var väl det en av internets mest välbesökta sidor

Permalänk
Medlem

Flossy and the farmer

-98 fick jag låna chefens bärbara hem, slutade med att jag fick köpa loss den igenom jobbet. Ordnade ISDN och kunde nu tanka mp3or via Limewire tror jag det var, detta var innan man kom igång med direct connect. Fan va kul det var.

Edit: limewire var nog senare, kan det har varit audiogalaxy kanske? hmm

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga ljudet av 56 k modemet som ringde upp och uppnade upp en helt ny värld för en liten grabb. Program som Napster,Kazaa och Morpheus användes flitigt i början. Minns även att pappa försökte använda televakt programmet för att alla skulle betala sin del av surfandet. Skulle gissa att internet har förvandlat många människors liv särskilt här på forumet.

Permalänk
Medlem

Mitt första minne är ifrån att jag sökte bilder på hockeyspelare. Var i den perioden då hockeybilder var inne.
Man fick sitta och vänta på pixelrad för pixelrad skulle laddas!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tidigt 2000-tal, tv4's spelportal blip.se och apelsin.nu som hade massa stickfigures fighting filmer i flash.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk

Min far laddade ner spel på jobbet från olika forum på 90-talet. Vilket innebar att jag ofta frågade, när han kom hem från jobbet, om han hade några nya spel. Om jag de facto minns detta eller är något jag fått berättat är en annan sak. Det jag verkligen minns är Utopia, web browser-spelet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

Någon gång -94 med laptop från AST köpt i Hongkong med 10" skärm, uppkoppling via14.4k PC-card modem till ABC-klubben men senare uppdaterad till 56k. Fick hämta hem webbläsaren Netscape via deras BBS server och ställa in alla parametrar själv, sökmotorn var AltaVista och ibland Yahoo och man fick tag i allsköns mjukvara på nätet via lite obskyra servrar där nyckel-generatorer löste registreringen av mjukvaror från Adobe, Microsoft och senare Macromedia Dreamvweaver (nu Adobe) samt lite andra nyttiga program, musik och filmer av varierande kvalité (ofta rätt uselt). Nätet var betydligt friare och så länge det handlade om privatpersoner för självändamål och rätt begränsad skara så var det ingen klappjakt på ruljangsen innan nätet växte med skarorna som kom när ADSL-modemen introducerades.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

- Delta Force multiplayer

Omg, minnen!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Filmnedladdningar!

Torrents och Piratebay, och så klart Lunarstorm! Gamla goda tiden!
😂😂

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

1995 när jag kopplade upp mig med 14.4k modem och Windows 3.1 och skickade mitt första mail till en butik i New York. Jag beställde nya skumkanter till ett par baselement, leveransen tog 5 dagar, betalning skedde på ett medföljande inbetalningskort. På den tiden fick man gå till banken och köpa en check som sedan postades till företaget ifråga... Så gjorde jag även året efter när jag köpte det äldsta program som jag fortfarande använder, ACDSee 2.4.

/ B

Permalänk
Medlem

Första terminen i Gymnasiet 1993.
En lärare hade engagerat sig i att kommunen och skolan skulle ha internet.

Så vi fick sitta i en datasal efter skoltid och lattja lite.
Det var Netscape som gällde då. Alla nya länkar var blå och besökta var lila 🤣

Jo just de ja.
Vi fick slå av bildvisning i Netscape, annats tuggade alltihop ner sig.
Om jag minns rätt så satt det något 14.4 modem vid kommunen och linan till skolan var än slöare.
Så, så fort någon slog på bildvisning och gjorde en reload så gick det så tungt att läraren frågade vrålande: -VEM HAR SLAGIT PÅ BILDER? 🤣

Hösten -95 köpte jag en egen maskin, och ett Lasat 14.4 modem "Design by Bang&Olufsen" 🤣
Pentium 120, 16Mb RAM (mer än dubbelt upp mot vad andra hade då, 4-8Mb). Dubbla hårddiskar på 1,2Gb/styck.
Awe32 ljudkort och Matrox grafikkort.
Den var inte så billig 🤣 Meen den smiskade alla datorer som folk hade då.... I ca 6-9 månader.
Sen kom hemPC med bruttoskatteavdrag, osv, osv.
Då hade några den snabbare Pentium 133. Men ingen slog en på länge i RAM-minne, grafikkort och lagringsutrymme.

Regeringens hem-PC initiativ är nog en av de smartaste dragen Sverige gjort för att kicka igång IT-boomen i Sverige.
Och jäkla vad man kunde tjäna svarta pengar när halva släkten och nya arbetskamrater ringde och skulle ha hjälp 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hos en annan kompis hade dom skaffat "sting net" och vi bråkade om vilket som var bäst... internet eller "sting net". 😆

Åh! Tack!
Stingnet var det jag syftade på när jag nämnde FirstClass tidigare.
Vilka minnen!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av nextuz:

Första terminen i Gymnasiet 1993.
En lärare hade engagerat sig i att kommunen och skolan skulle ha internet.

Så vi fick sitta i en datasal efter skoltid och lattja lite.
Det var Netscape som gällde då. Alla nya länkar var blå och besökta var lila 🤣

Jo just de ja.
Vi fick slå av bildvisning i Netscape, annats tuggade alltihop ner sig.

1993; är du säker att det var Netscape och inte NCSA Mosaic eller någon annan browser då?

Jag fick vara med och testa en tidig alphaversion av Netscape från mcom.com tidigt augusti/september 1994. Var en av de första i Sverige att prova. Företaget bakom Netscape startades först i april 1994.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Aftonbladets chat <3 "interaktiv gästbok" utan någon som helst filtrering av användarinput (sorry).

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Sen hittade man till astalavista med naket innehåll

Haha jo det stämmer - det hade jag förträngt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det var nog när jag kollade Usenet på en dator på ett universitet, sedan fanns det FTP-siter i början på 90-talet. Och Gopher/Veronica innan HTTP/HTML tog över.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det absolut tidigaste är nog halvsuddiga minnesbilder från när min farsa navigerade det nu utdöda Kazaa, blandat med schackspelande i webbläsaren. Väldigt tidigt 00-tal, fint ändå

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Som tolvåring år 1996 var min första internetupplevelse att i skolans datorsal ladda ner och skriva ut en bild på den dåtida Chicago Blackhawks-målisen Ed Belfour. Tror jag har den bilden kvar i någon flyttkartong faktiskt!

Permalänk
Medlem

Det var med min Amiga + modem, någon gång på tidigt 90-tal. Minns dock inget specifikt annat än att det var långsamt och "fröjden" av att vänta på bildladdning på webbsidor, linje för linje.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Måste varit i mellanstadiet någon gång. Altavista o netscape.

Skrivet av p.lindblom:

Ett av mina första minnen av internet är nog när jag testade att besöka Passagens chatt och chockades över att det inte verkade vara någonting annat än en samlingsplats för pedofiler som desperat försökte ragga upp småflickor.

Haha där satt jag med o dumma mig 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem

Satt i datorsalen -95, började samtala med en dansk tjej på IRC, Flög hem till henne i nordvästra Jylland. Det blåste mycket. Bodde i en ägghusvagn från 60-talet ståendes i en hölada, köpte cigaretter styckvis i affären, firade jul med hennes väldigt högljudda danska familj och åt vedervärdig dansk julmat bestående av smaklösa kokta köttbullar och risgrynsgröt med öl istället för mjölk. Hennes morsa kunde prata lite svenska för hon gillade att kolla på Aschberg på TV3.

Good times. Ja utöver den obefintliga matkulturen då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hade inga som helst referensramar så det är möjligt Minns hur fascinerande det var i alla fall. Är några år för lite gammal för att ha upplevt internets tidiga barndom; 94-95 var väl när det började bli mainstream och leta sig in i hemmen.

Oavsett så är hela den tiden fascinerande på något sätt. Det gick från lokal skala till global till fullt globalt integrerat. Även om man kom in 94, så var man ändå en early adopter jämfört med hur internet är idag. Galen skillnad! Göra sin ärenden på skatteverket, försäkringskassan, etc. Magiskt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nu backar jag, när väl den tråden börjat dras i hjärnan vad det gäller PC-minnen:
Second Reality
Crystal Dream 2
FastTracker
Instinct (BBS mjukvara från lund)
Slimeworld
Pirates Hideout
Lady BBS
Overdoze
The Deep
IRQ:er
SoundBlaster
Dr.Sbaitso
Hemmagjort ljudkort på LPT
Nätverk med coax och terminator
Warcraft
Command & conquer
Doom
Quake
Dune II
4D Boxing
1.44MB
Quickbasic
Nibbles
Vesa-drivers
EMM386
Autoexec.bat och config.sys
Norton Commander

Och ääännu längre tillbaka
Leisure suit larry
Police Quest
CGA
360kb
2400bps

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Oavsett så är hela den tiden fascinerande på något sätt. Det gick från lokal skala till global till fullt globalt integrerat. Även om man kom in 94, så var man ändå en early adopter jämfört med hur internet är idag. Galen skillnad! Göra sin ärenden på skatteverket, försäkringskassan, etc. Magiskt.

Jo absolut, man har ju upplevt i stort sett hela "mainstream"-resan och vi som föddes mot slutet av 80-talet är väl mer eller mindre sista generationen som växte upp utan internet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Runt år 1996 och Pamela Anderson .
Det är nog dom första minnena utav Internet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Började ringa runt till BBSer efter jag skaffat första Amigan 1988. Började med ett lånat 1200/75-televerksmodem som inte fungerade särskilt tillförlitligt men skaffade efter ett tag ett 2400. Där öppnade en ny värld som sedermera ledde till att jag själv startade en BBS, dock först efter jag skaffat ett 14400, samt kopplade upp mig på FidoNet. Där körde jag både diskussionsgrupper och filer.

Sent 92, eller tidigt 93, fick jag via en bekant se hur han kopplade upp sig på internet via modempoolen på Umeå universitet. Det gick inte så lång tid efter det så satt vi flera stycken och surfade via den och på hans konto. Det var i alla fall regionsamtal, annars var det väldigt dyra rikssamtal till dåtidens modempooler. Jag minns allt strul med att konfigurera AmiTCP men när det väl var klart så blev det många timmars surfande. Då fanns bara Amiga Mosaic som webbläsare och den fungerade sisådär så i början var det väldigt mycket FTP, IRC, Gopher och Usenet. Det fanns så otroligt mycket warez på Usenet att det var sanslöst så det var under en period där jag fick tag på det mesta i mjukvaruväg.

Det dröjde till någon gång 94 innan vi fick tillgång till en modempool med lokalsamtal och då blev det väldigt mycket uppkopplat. Så småningom fick vi också internet via kabel-tv-nätet och jag fick ett Ariadne II helt gratis av min hyresvärd. De lovade att alla som tecknade sig för abonnemang skulle få ett nätverkskort. De insåg inte då att nätverkskort till Amigor kostade tio gånger så mycket som PC-varianterna men då de inte specificerat typ av kort så hade de inget val annat än att betala det.

I viss mån kan jag sakna vad Internet var på den tiden. Gopher som var lite av en föregångare till WWW hade sin charm, Usenet var enormt och allt fanns där, idag vet knappt folk vad det är för något. FTP är det inte heller många som har koll på idag. IRC för också en mer tynande tillvaro idag. Även om det fortfarande finns en hel del aktivitet där så är det långt ifrån den nivå det hade i mitten/slutet av 90-talet.

En sak jag minns ganska tydligt från begynnelsen är att när man lite på måfå klickade sig fram hamnade man nästan alltid i slutändan på Playboys sajt. Eller kanske var det bara det normala för en 26-årig singelman...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2