Helgsnack: Vad är ditt första minne av internet?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad är ditt första minne av internet?

Den här helgen satsar vi på nostalgi kring internet. Vad är egentligen ditt första minne av internet? Hoppa in i veckans helgsnack för att minnas och dela med dig!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mail via Fidonet/BBS i början av 90-talet, ”riktig internet” först när Algonet drog igång 1994, så man har ju hängt på internetz ett tag…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg exakt vad mitt första internetminne var då jag hållt på med datorer i bokstavligt talat hela mitt liv och man är ju född 00 så internet var ju redan en grej då. Minns i vilket fall surfande på diverse spelhemsidor och forum (mest kring nintendo relaterade grejer) pre 2005.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Mitt allra första minne av internet var att en kille som loggade på min Amiga BBS i Norge berättade om för mig att han kunde få tag på massor av mjukvara etc. via internet då han arbetade på en skola som hade internet. Jag frågade vad är internet? Och han berättade, den gång var internet avsedd för kommunala, vetenskapliga och andra offentliga instanser men inte privata, det var först 10+ år senare jag fick mitt första internet (och det var kring 1996, i Danmark).

Kommer ihåg att jag beställde ISDN x 2 (2 x 64 kbit) för att spela Quake II Lithium med min klan bara för att hålla pinget nere, men det kostade mig också kring 2000-3000 DKK den gång varje mån. Ni som är född och uppvuxit med bredband idag vet INTE hur bra ni har det.

Permalänk
Medlem

Som liten tyckte jag om att göra tabeller av allt möjligt. Började se internet-adresser lite här och där, typ arla.se på mjölkpaket och sånt, och gjorde en lista av dem.

Tur att jag gav upp redan vid 50 eller så.

Sen så minns jag Altavista. Och när en kompis stolt skulle visa upp en ny sida han hittat, "här finns massor med kul spel", slog upp altavistra.com eller liknande, och det kom fram en porrsida. Whoops. Han hittade aldrig spelsidan igen, men troligen någon annan "felstavning" av altavista. Ganska smart att ha en felstavning av en populär sida, lär få rätt mycket trafik.

Och när man fick vänta tills föräldrarna inte var hemma, så man i smyg kunde starta modemet som blockade hemtelefonen.

Permalänk
Medlem

Algonet och trixet med att få min A1200 snacka www.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Testade det under tidigt 90-tal med mitt 14,4 USRobotics modem. Man hade begränsat antal minuter man kunder vara på internet i månaden, kan ha varit 120 minuter som man inte ens på långa vägar kom upp i. Tyckte att det var riktigt värdelöst med internet och fortsatte ringa upp BBS:er för mina "warez".

Permalänk
Medlem

Vi fick internet hemma kanske runt 96-97. Vet inte vad det första specifika minnet är men jag fick bara gå in på internet efter klockan 18.00 för det var billigare då. Och hur högljutt modemet var. Försökte täcka över det en gång när jag skulle gå i på nätet nattetid när föräldrarna hade lagt sig. Men de hörde. "Du går väl inte in på internet!?" ropade de. "Eeeeh nejdå!" Svarade jag.

Och allt eftersom öppnade det ju en helt ny värld vad gäller... nakna människor.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Ett av mina första minnen av internet är nog när jag testade att besöka Passagens chatt och chockades över att det inte verkade vara någonting annat än en samlingsplats för pedofiler som desperat försökte ragga upp småflickor.

Permalänk
Medlem

Alta Vista

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Som liten fick man vänta till sista dagarna per månad å hade man tur så va det tillräckligt med mb kvar för att kunna ladda ner en bf mod eller två ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Detta

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Första minnet var BBS då kompisen kunde få tag på warez. Sen när man själv fick modem och internet så var det bara efter kl18 då det var billigare. Och max 1h. Så man började med att ladda ned någon låt från Napster under tiden man surfade.

Permalänk
Medlem

Följde med brorsans kompis till mitthögskolan där jag satte mig vid en dator och surfade ut på webcrawler som är den första sökmotorn.
Måste ha varit i början på 1994 i Östersund

Permalänk
Medlem

Mitt första internetminne är nästan 30 år sedan nu, när jag besökte NADA på KTH för första gången. I en av salarna där satt ett gäng grabbar och såg sådär härligt insnöade ut, och det visade sig att de lirade en MUD. Jag minns inte vilken det var dessvärre, men det var en DikuMUD och det såg himla skoj ut. För er som inte vet vad en MUD är: tänk ett textäventyr korsat med ett RPG, som är multiplayer och online. Föregångaren till MMO kan man säga.

Snart efter detta började jag som student där själv, och timmarna flög iväg på "muddande". Då såg jag även WWW för första gången, på hederliga Sun Sparcstation 5 som det fanns gott om där då. Det var primitivt på den tiden, men redan då väldigt användbart. I samma veva lyckades jag få till en uppringd koppling i hemmet, tack vare ett bolag som hette CanIT (vad nu hände med dem). 33.6kbps modem från min 486:a, yeaah. Funkade bra att spela MUDs med iaf. Telefonräkningen var ingen lek, jag lovar.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Första minnet, nån konstig chat som man skrev på innan IRC.
Innan dess var det mest att försöka hitta information, men det var väldigt tomt på sidor på internet i början så det slutade oftast med att man ändå gick till biblioteket för att hitta det man sökte efter.

Modemem var allt annat än snabba, 300bps (analogt) 1200 (digitalt), 2400 innan internet, 9600, 14800, 56k, 64/128k ISDN innan ”bredband” på hela 500k kom med en fast månadskostnad. BBS’er hängde kvar länge samtidigt som internet fanns.
En del saker har ju faktiskt blivit bättre. 😊

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om jag har något specifikt. Bröderna körde BBS:er när jag var typ 7 år, men det minns jag inte mycket av, och räknas väl inte riktigt som internet heller.
Första riktiga minnena är nog när jag satt och körde FirstClass till någon slags chattserver via 28.8 kbps-modem, kanske typ 1994-1995.
Har få minnen från det dock, det första som jag minns tydligt är att skaffa Hotmail-adress och Geocities-konto och skapa en fruktansvärd hemsida, runt 1996. Windows 95 och Netscape Navigator var det som gällde då, med AltaVista som sökmotor.

Även lite chatt via IRC, men jag vet inte exakt när. Sannolikt strax efter det ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Modemljudet, Föräldrar som var förbannade för att telefonen var upptagen, Netscape, altavista, magin av att kunna spela mot/med varandra utan att vara i samma rum!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Första tydliga minnet jag har är nog 1993. Sökte på ”wu tang” och var helt amazed att det fanns information och bilder på dem på internet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Alta Vista

Exakt samma här. i skolan när man skulle lära sig lite lätt om det nya internet som nyss kommit.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Gick på en mindre grundskola som i början hade en enda dator, tror det var en 386:a med något trött modem (28.8K?). Minns inte om det var Windows 3.x eller 95. Det var nog första direktkontakten jag hade, var i andra klass så runt -95? Minns att man fick gå till rektorn och fråga om lov

Mer indirekt så har jag något minne av att man var hemma hos en polare som hade en storebror som höll på med Amiga. "Fixades" en hel del spel och annat men jag var inte mer än 6-7 och förstod nog inte riktigt vad det handlade om. BBS:er var före min tid.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ljudet vid uppkoppling samt min första nedladdning på 14 mb någonstans där som tog evigheter.. Men som gav morsan sen en enorm räkning

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

E-post via fidonet och högskolans sun-datorer med unix som var väsentligt mycket bättre än min gymnasieskola som körde ms-dos och Windows _2_ ; använde e-post, irc (chat) och usenet mest.
Som Amigaanvändare var jag van att ha ett shellfönster öppet och använda multitasking, det cde-system vi körde (glömt vilket) under Unix kändes som hemma, nästan.

WWW var inte riktigt på tapeten även om det fanns. Använde Gopher etc mer.

Windows och MacOS var inte alls anpassade för interenettande. Däremot hade nog Amiga funkat bra, men Commodore passade på att köra sig i kaputten precis i samma veva. Jag är inte bitter. *bittra sig*

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag her en vit variant kvar testade den för några år sedan för att se hur den fungerade över voip.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Första rundan med internet BBS som man ringde upp... Var 1988 till 1990 jag och en kompis var och kolla in BBS servrar massa godis där ... Men attan va tid det tog att ladda ner typ en Mb tog rint 20 min att ta ner sen att inte få med badblock för då kunde det vara kört med programmet och man fick ladda om...
Kommer ihåg en BBS 1998alltomelektronik hette den.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Swipnet, Samantha Fox

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Trumpet winsock och Windows 3.11, mIRC! Gjorde ett mIRC-script som hette ag0ny

Fidonet var ju inte alls samma sak på BBS:er. Skicka meddelanden gjorde jag aldrig där.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Algonet, Trumpet Winsock i Windows 3.1 och Mosaic (och Netscape sedan). Skulle tanka en manual på 800kb, fick tänka till om det var värt att vänta alla de timmarna på ett 2400bps-modem....

Permalänk
Medlem

Mitt första minne är när min far kopplade upp sig till Sparbanken via modem. Kniiiiiir.

Permalänk
Avstängd

56k modem-tider. Telefonen är upptagen, allt är segt och räkningen är fet.
Plus förstås modemets ljud.
Att få bredband för första gången var lite av religiös upplevelse, även fast jag är inte ett dugg religiös

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR