Permalänk
Skrivet av heatm:

Nä, han styrde inte tillbaka rakt, mer att han höll den initiala linjen för att tränga ut Hamilton. (edit: Så jag hade alltså fel där) Om han inte svängde mer pga understyrning är svårt att sia om. Men incidenterna är ändå inte jämförbara i mina ögon. Det är två helt olika typer av kurvor och omkörningarna är totalt olika.

Hittade en bra video: https://www.youtube.com/watch?v=EvVqHI3m9JM

Jag klassar Max Verstappen som bland de bästa. Jag håller honom högt, skickligare förare. Därför är jag övertygad om att det är en understyrning. Max Verstappen har flera gånger haft sin bil innanför markeringarna och tvingat bilen på utsidan att köra utanför eller bromsa. Han kan det move i sömnen.

Jag håller absolut inte med om att det inte går att jämföra.

För ha bilen innanför markeringarna i Brazil hade Verstappen behövt släppa gas tidigare. Hade Hamilton fortsatt svänga in hade Verstappen träffat vänster bakhjul.

Hade Hamilton fortsatt gasa på Silverstone hade han aldrig kunnat behålla bilen innanför markeringarna. Verstappen hade inte kunnat svänga in, precis som Hamilton inte kunde i Brazil.

Motpolen mot allt jag säger ovanför är ju följande:

Max Verstappen i Brazil har full kontroll och har möjlighet att ge Hamilton en bilbredd på utsidan genom kurvan.

Lewis Hamilton hade för mycket speed på Silverstone och hade behövt åka så långt utanför och varit minst 10m utanför banmarkeringarna.

För mig är det så jävla orimligt om man har de två tankarna. Utan att skämta, i mina öron låter det som att ett nån säger RTX 3050 för 10lax är en bra deal.

Permalänk
Medlem

Joinat Sweclockers F1 Fantasy Team! Ska bli kul att se alla andras team och God lycka till er alla! Lights Out!

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Här förstår jag ditt resonemang och håller med. Nog för att Russell tabbar sig, men det faktum att Bottas gick ut mitt i banan på ett ställe han inte behövde, och hans och Russells extrema delta i hastighet skapade den olyckan. Russells hjärna gick på den linjen Bottas plötsligt tog, och den antydde att han inte alls såg Russell komma så han överkompenserade med en lite för vid linje och vips så var han på is.

Jag tackar. Önskar att fler kommer med resonemang, annars dör ju till slut aktiviteten och vi nördar kommer röra oss endast till reddit.
(Roligare om alla diskuterar kring varför man tänker si och så och vad man baserar de på, tycker jag).

Jag har varje gång behövt förtydliga att Russel har massvis med plats och behöver inte röra på händerna. Samt att det finns gott om plats enligt, därför enligt reglementet är det OK, the end.

Jag respekterar om man anser diskussionen avslutad där, men.

Sen kommer ju nörderiet och analytiska igång. Man stannar inte vid att det Bottas gjorde är korrekt enligt reglementet.

Man tar in fler parametrar, väglag, spår, Mercedes v Williams, potentiella ersättaren, inhoppet som var en seger osv.

Jag skäms inte för att grotta ner mig och resonera djupare. Vi är på Sweclockers eller hur 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Joinat Sweclockers F1 Fantasy Team! Ska bli kul att se alla andras team och God lycka till er alla! Lights Out!

Jag har också gått med efter att ha letat upp inlägget: Gå med i Sweclockers F1 Fantasy Team

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Jag skrev en signatur för att sprida vårt F1 Fantasy lite. Lägg till den om ni vill.

Välkommen till [color="#D00"][URL="https://fantasy.formula1.com/app/#/league/54226"]Sweclockers F1 fantasy[/URL][/color] Kod 476f003b55

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu till något helt annat! Vem tror ni kommer överraska och vilka floppar i helgen då?
Mina gissningar
Överraskning: Haas
Flopp: Mercedes

Flopp: Russel
Flipp: Bottas

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag skrev en signatur för att sprida vårt F1 Fantasy lite. Lägg till den om ni vill.

Välkommen till [color="#D00"][URL="https://fantasy.formula1.com/app/#/league/54226"]Sweclockers F1 fantasy[/URL][/color] Kod 476f003b55

Dessvärre syns inte signaturer på mobilen, som jag tror många använder, men det var ändå smart

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Lite oftopic men jag ska hålla mig inom ramen utav tråden, men hade det inte varit sjukt fränt om alla teamen fick bygga en bil för ett race där dom kastar reglementet åt helvete, hur extremare tror ni bilarna hade varit mot dagens F1 bilar?

Bilarna skulle bli sjukt coola men jag tror rejsingen skulle bli usel (oaktat hur många som skulle dö). Omkörningar skulle ju i princip bli omöjliga.

Tiden då man kunde ha friare regler i F1 är borta sedan länge och vi har ju sett hur man fått kämpa för att hålla rejsingen intressant. F1 lever ju egentligen mycket på myten kring det hela, där man ska ha de mest avancerade bilarna och de bästa förarna. Finns annars många serier som faktiskt har intressantare rejsing. Kolla t.ex. något bra Touring Car rejs eller V8 Supercars.

Skrivet av FatherOfThree:

Utan några som helst begränsningar i de tekniska reglerna,
kommer begränsningen att vara G-krafterna (ca 9G konstant),
vilket är vad förarna kan förväntas klara med dagens mest avancerade G-tryckdräkter.

Frågan är om man kan utveckla däck som klarar det? Det vore väl förvisso bara en tidsfråga men vi snackar ändå om 50% högre G-krafter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Flopp: Russel
Flipp: Bottas

Skall bli spännande att se!

Gillar Bottas grymt, men tror att Russel är potential att bli en duktigare förare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bilarna skulle bli sjukt coola men jag tror rejsingen skulle bli usel (oaktat hur många som skulle dö). Omkörningar skulle ju i princip bli omöjliga.

Exakt. Utan tekniskt reglemente så bir det lätt att sabotera för andra totalt. Blir inget race då.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Knappt 15min till... att vi ser en del ny aero och födelsen till -22:ans säsong.

Kul! "Coverage will begin shortly."

Permalänk
Medlem

Nu ni mina damer/herrar/hen/höns/hens/han/ni(försökte vara politisk kortekt) snart börjas det!

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad på det här, sitter bänkad!

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Hamilton kör gul hjälm igen. Rätt snygg faktiskt, och nu förstår jag varför han hade gula T-baren (eller vad den kallades) på toppen av bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hamilton kör gul hjälm igen. Rätt snygg faktiskt, och nu förstår jag varför han hade gula T-baren (eller vad den kallades) på toppen av bilen.

Själva grejen brukar väl kallas "TV pod" på engelska iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alpine testar sidepods tillverkade av spunnet socker, verkar det som :)'

- I see your zero-pods and raise you exploding pods

Permalänk
Medlem

"Kolla! Kolla! Force India bilen implodera. Ah... Det är ju Renault/Alpine."

Det känns så jäkla fel att Renault/Alpine kör med en rosa räserbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

"Kolla! Kolla! Force India bilen implodera. Ah... Det är ju Renault/Alpine."

Det känns så jäkla fel att Renault/Alpine kör med en rosa räserbil.

Ja. För mycket associationer med racing point/force india/aston martin.
Liksom för nära i tiden då de bilarna var rosa BWT sponsrade
Såg man inte 2021 säsongen så kan man lätt missta ett annat team

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja. För mycket associationer med racing point/force india/aston martin.
Liksom för nära i tiden då de bilarna var rosa BWT sponsrade
Såg man inte 2021 säsongen så kan man lätt missta ett annat team

Lyckligtvis är det endast över 2 race. Nyss fick vi följa Latifi från cockpit, genom hans hjälm. Det är ju inga höjdarbilder, men det bjuder på en inlevelse. Inget nytt fenomen, men förhoppningsvis ett återkommande/växande fenomen under säsongen. Speciellt då fältet packats ihop och man får följa med under några omkörningar.

Edit: video utav detta https://streamable.com/vmiyo1 (källa: reddit)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av GooGeL:

"Kolla! Kolla! Force India bilen implodera. Ah... Det är ju Renault/Alpine."

Det känns så jäkla fel att Renault/Alpine kör med en rosa räserbil.

Otmar (efternamn): "Äntligen slipper jag rosa bilar"
Alpine: "Kolla vår nya rosa bil"
Otmar: "fffff"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

"Kolla! Kolla! Force India bilen implodera. Ah... Det är ju Renault/Alpine."

Det känns så jäkla fel att Renault/Alpine kör med en rosa räserbil.

Ja, det är helt klart ovant när det är "fel team" som har den BWT-rosa bilen.
Sedan har väl Renault traditionellt gjort just den prioriteringen att de värdesatt sponsorpengar högre än ett specifikt eget utseende.
(Det är väl dock tidsbegränsat att bilen är helrosa, om jag förstått det rätt)

Är väl ett klassiskt citat att "jag tycker den blå bilen är rätt snygg", som avslutade en långdragen intern debatt om hur bilen skulle se ut när de i första läget skulle med i F1, detta när det poängterades hur stor del av Renaults kostnad som skulle betalas av Mild Seven om de fick i princip ta över livrét.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem att streama från https://f1tv.formula1.com/ ? Funkar inte i någon webbläsare...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av scienta:

Nån mer som har problem att streama från https://f1tv.formula1.com/ ? Funkar inte i någon webbläsare...

Tittar just nu, funkar bra här. Vad får du för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tittar just nu, funkar bra här. Vad får du för fel?

Funkar i telefonen, men på datorn via Chrome och Firefox så händer absolut noll och nada. Ser promo-bilden, men inget mer. I LibreWolf så börjar streamen laddas, men kommer aldrig någonstans.

EDIT: NVM, verkar varit ett tillägg som buggade.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Ser inte jättebra ut för mina favoriter Mclaren på första träningspasset. Hoppas dom sandbaggar lite och drar på mer sen.
Vi borde se lite bättre tider nu i FP2 eftersom det är ungefär samma tid på dagen som racet är sen och teamen behöver själva veta sin fart

Permalänk
Medlem

Håller på Leclerc och Gasly denna säsong!

Har lyckas hålla mig undan alla bilder på de nya bilarna fram tills nu när jag se de live. Herregud vilken skillnad på däck. Man vet att förarna ligger lågt i bilen när de knappt når ovanför de nya däckena. Ser ju helt löjligt ut, men fränt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Håller på Leclerc och Gasly denna säsong!

Har lyckas hålla mig undan alla bilder på de nya bilarna fram tills nu när jag se de live. Herregud vilken skillnad på däck. Man vet att förarna ligger lågt i bilen när de knappt når ovanför de nya däckena. Ser ju helt löjligt ut, men fränt.

ja men Gasley har jag haft som en underdog favvo i flera år, ännu mer sen han fick kicken från RBR.
har väl inte direkt någon favvo men jag tänker så här

Gladast blir jag om någon förutom RBR, Ferrari och Mercedes vinner.
Om inte det inträffar vill jag att Ferrari vinner.
Om inte det inträffar vill jag att RBR vinner.
Om inte det inträffar så lägger jag ner, Mercedes har vunnit tillräckligt ;D

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ja men Gasley har jag haft som en underdog favvo i flera år, ännu mer sen han fick kicken från RBR.
har väl inte direkt någon favvo men jag tänker så här

Gladast blir jag om någon förutom RBR, Ferrari och Mercedes vinner.
Om inte det inträffar vill jag att Ferrari vinner.
Om inte det inträffar vill jag att RBR vinner.
Om inte det inträffar så lägger jag ner, Mercedes har vunnit tillräckligt ;D

Hade varit kul om man fick lite indycar vibe med temprementella bilar som verkligen antingen fungerar eller inte beroende på bana. Så boom melbourne så är alfa romeo top 3, och monaco så sitter HAAS på front row.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tittar just nu, funkar bra här. Vad får du för fel?

Vad kostar f1tv pro i Sverige?
Finländska priset är på 110€

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ja men Gasley har jag haft som en underdog favvo i flera år, ännu mer sen han fick kicken från RBR.
har väl inte direkt någon favvo men jag tänker så här

Gladast blir jag om någon förutom RBR, Ferrari och Mercedes vinner.
Om inte det inträffar vill jag att Ferrari vinner.
Om inte det inträffar vill jag att RBR vinner.
Om inte det inträffar så lägger jag ner, Mercedes har vunnit tillräckligt ;D

Jag tycker själv att det är allra roligast när föraren som vinner, fått kämpa sig igenom ett helt race och detta ger ett enormt sken där uppe på podiet. Typ Verstappen i Frankrikes GP förra året. https://www.youtube.com/watch?v=H_Ty1fYKGkQ ett sammandrag av fighten mot Lewis. / https://youtu.be/5hBwgJtMxLM?t=219 omkörningen av Bottas.

Ibland ser vi ju de där tråkiga Volvo-drives, där någon kör hem ett lopp helt dominant redan från starten.