Veckans fråga: Använder du någon molnlagring?

Permalänk
Medlem

Jag köpte Onedrive Personal och uppgraderade till Family, så det blir billigare. Konto till mig, sambon, sonen och syrran.
Tycker att Onedrive fungerar riktigt bra. både på datorn och på telefonen. Har inte haft några som helst problem sedan flera år tillbaka.
När den tar slut år 2024 får man se om man byter till Pcloud eller om man stannar kvar på Onedrive. Jag blir tyvärr lite anti till PCloud tack vare deras marknadsföring som är extremt bluffig, men har haft Pcloud förut och det har fungerat bra.

För backup använder jag Syncfolders med historik 1 år från min och sambons Onedrive-mappar till en annan ssd på min dator, sedan syncar jag också till HTPCn och där har jag ett annat konto i Onedrive där jag laddar upp manuellt kanske en gång i veckan. Har även en del hårddiskar som jag ibland tar manuellt backup på. Så har nog en fyra-fem olika backuper på dessa också.

Det är alltid en avvägning hur mycket man litar på företagens säkerhet, hur smart man gör en backup och liknande. Det ska vara enkelt att hantera men ändå säkert. Man ser ofta trådar här på forumet där folk inte har backup och eller bara "backup" på något moln och tror att det skulle räcka. Man kan inte lita alls på detta, och man kan inte lita på att man själv råkar ta bort något av misstag heller för den delen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Onedrive för det medföljer min Office365 tjänst.
Dropbox för det var enklast med enkel backup för Ubiquitis unifi.
Google drive för det obegränsade utrymmet i mitt Workspace abonnemang.

Permalänk
Medlem

Använder Google Drive, pCloud, iCloud, OneDrive och DropBox.

Dock är det främst iCloud och pCloud som används aktivt. OneDrive och Google Drive råkar bara hänga med pga inlåsningen till deras ekosystem. DropBox finns kvar av gammal vana.

Permalänk
Medlem

Google Drive då alla foton lagras där från telefonen.

Finns inget på datorn som jag inte kan leva utan, sen att alla game saves/settings lagras i molnet är väl något jag omedvetet använder.

Permalänk
Medlem

Pc cloud 4tb.
Synkar mellan pc, mobil och padda.
Bästa jag haft.
Hade en nas körande innan man den har blivit helt utbytt nu av molnet

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk

Dropbox och pCloud. Båda funkar riktigt bra.

Stavning
Visa signatur

-- R 3 T R O P U N K
Security is not a product but a process.

Permalänk

Nextcloudlösning för samtliga personer i hemmet och ett par släktingar, som sedan backas till USB-disk och en NAS för extra säkerhet!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Använder Telia cloud.

Fungerar det bra? Om jag minns rätt är det väl en "brandad" version av Jottacloud. Går det att använda verktyg som stödjer Jottacloud eller behöver man något eget från Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Fungerar det bra? Om jag minns rätt är det väl en "brandad" version av Jottacloud. Går det att använda verktyg som stödjer Jottacloud eller behöver man något eget från Telia?

Fungerar riktigt bra, men har inte så stor erfarenhet av andra molntjänster, Betalar 49:- i månaden för obegränsad lagring, maxar nästan min 250/250 lina med upp och nedladdning Jag använder telias egna program.

Permalänk
Medlem

Hm. Finns det någon enkel och billig tjänst som inte synkar lite hipp som happ utan dyker upp som, tja, en nätverksenhet I Windows och Mac? En "skydrive", en hårddisk i molnet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

'rclone' kan montera en molntjänstlagring till en mapp eller i windows enhetsbokstav så att det 'ser' ut som en disk eller nätverksenhet - dock inte så snabb när dess buffrar är fyllda, men ändå.

Den kan koppla ihop sig mot stor antal olika molntjänster och deras olika protokoll och tar hand om protokolldelen där, efter uppkonfigrering med konton etc. är gjord. - finns för windows också.

Den som har tillgång till SSH-konton på egna och andras burkar kan också använda rclone och sshfs kopplad till mapp eller i rclones fall enhets-bokstav i windows.

Permalänk
Medlem

Nextcloud för både egna privata och för kunder

Jobbar med sådana här frågor.

Valet är Nextcloud i dom flesta fallen. Finns en del mindre lösningar ifall det bara är ren sync eller backup.

Men Nextcloud ersätter office365 eller Google workspace

Permalänk
Medlem

I google drive hamnar allt från mobilen. I Onedrive samlar jag mina serietidningar så dom alltid är redo att laddas ned, man vet aldrig när man kan behöva läsa Saga!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Tycker dropbox fungerar bäst, så kör med den. Men kör även google photo för bilderna

Permalänk
Medlem

OneDrive 1TB, funkar fint på alla mina enheter, Android, mac- och winOS.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Google Drive för enstaka saker, Dropbox för merparten. Det senare fungerar utmärkt på alla plattformar jag använder och, framför allt, jag har av misstag behövt pröva deras rollback - vilket fungerade snabbt och felfritt - vilket är det allra viktigaste i en dylik tjänst, anser jag.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Nextcloud

Permalänk
Medlem

Tror bestämt det heter OneDrive och inte One Drive.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Använder indirekt Steams molnlagring av savefiler samt Autodesks molnlagring av projektfiler i Fusion 360. Om sådana lösningar räknas.

Annars Google Drive och OneDrive.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Bara jag som använder ProtonDrive?