Veckans fråga: Använder du någon molnlagring?

Permalänk
Moderator
Moderator

Dropbox free privat, mest för delning av dokument mobil - PC och mellan datorer.
Hade använt mer om det inte var så låg lagringsmängd, känner personligen att betalda modellen de erbjuder är helt åt skogen överdriven.

Google Drive för en del google sheets.

Påtvingad OneDrive i jobbet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Använder framförallt Synology Drive men min NAS backar även till Backblaze B2 som en del av 3-2-1 backupstrategin.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av first:

pCloud. 2 TB för 2500 kr, livstids access. Mountbar och 70 MB/s hastighet.

Ser inget om att man kan mounta deras lösning ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Sparar endast spel och program lokalt. Dokument och bilder sparas endast "på molnet" förstår inte varför någon föredrar att spara sånt på egna diskar

Edit. Jag föredrar Onedrive och använder den själv privat

Permalänk
Medlem

Kör Google Workspace med oändligt lagringsutrymme för ca 170 riksdaler/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Sparar endast spel och program lokalt. Dokument och bilder sparas endast "på molnet" förstår inte varför någon föredrar att spara sånt på egna diskar

Edit. Jag föredrar Onedrive och använder den själv privat

Så Du litar på MS och andra storbolag? Har man egna diskar så är man offline och inte beroende på internet. Sen har man bättre kontroll på vem som ommer åt vad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredag:

Det finns inget moln, det är bara någon annans hårddisk.

Så nej. För långtidslagring/säkerhet duger mekaniska diskar utmärkt. Ett tusen kronor per 4 TB känns ok.

Det duger tills hårddiskarna kraschar, eller du får malware/ransomware, eller en rejäl vattenskada, eller brand, och så vidare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-earl:

Så Du litar på MS och andra storbolag? Har man egna diskar så är man offline och inte beroende på internet. Sen har man bättre kontroll på vem som ommer åt vad.

För sånt jag lagrar? Ja inga problem alls men hade jag velat vara säkrare hade jag nog sparat på två olika molntjänster men det känns liti krångligt tbh.

@Thomas ovan summerar det ganska bra. Jag tror att Microsoft har mer kontroll över deras lagring än vad de flesta här har som känner sig trygg med egen server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det duger tills hårddiskarna kraschar, eller du får malware/ransomware, eller en rejäl vattenskada, eller brand, och så vidare.

Tar hellre det än någon annans hårddisk, som i stort kan råka ut för samma problem, plus att du går med på att de tittar på ditt innehåll osv.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Google Photos för bilder
Backblaze för säkerhetsbackup av datorn

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Kör Onedrive, Microsoft 365 Familj i den ingår 6st konton på 6x1000GB. Använder tre av dem, min fru och jag använder ett konto vardera och så ett gemensamt konto bara för Foto-Video.

Sen Icloud för backup av foton från mobilen.

NAS:et hemma backupas mot Dropbox som har obegränad lagring för företag.

Permalänk
Medlem

Använder en NAS för sätter filer bilder och film.

Använder Dropbox för mindre saker leverans av arbeten

Icloud för att backup av datorer och mobil macOS och iOS

OneDrive/ shahrepoint använder jag för vissa kunder.
Tycker det att mycket strul hos en kund.

Google driver badväder jag för andra kunder tyvärr dra på mitt utrymme och jag ska ladda upp saker till de, har bara en kund.

Använder andra NAS-/filserver som jag ansluter via vpn

Permalänk
Medlem

Använder mig av google drive för deras office suite men annars kör jag med mega.io för det privata cloud lagringen

Permalänk
Medlem

Jag har flera NAS-burkar, varav en är offsite och ingen av dem är kopplade mot internet.
Tre PC med manuell synkronisering mellan dem; viktig data finns på alla maskiner.

Molnlagring ser jag som vansinne, bortsett från en tillfällig lösning för icke-kritisk data. Det är ungefär som outsourcing av arbete; det må verka vettigt på pappret, men fungerar ytterst sällan i verkligheten.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Ser inget om att man kan mounta deras lösning ?

Det kan man iallafall. Den ligger som en disk på mitt skrivbord. Deras programvara pCloud Drive behövs också.

Den sköter backup och sync också. Man kan också bara dra över filer och på så sätt ha den som en extern disk.

Servern finns inom EU och de har flera backups såklart. Jag kommer åt den var jag vill, jag har tex. autobackup från telefonens kamera och kommer åt filer i telefonen genom deras app.

Jag är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

För sånt jag lagrar? Ja inga problem alls men hade jag velat vara säkrare hade jag nog sparat på två olika molntjänster men det känns liti krångligt tbh.

@Thomas ovan summerar det ganska bra. Jag tror att Microsoft har mer kontroll över deras lagring än vad de flesta här har som känner sig trygg med egen server.

Menar inte att de inte klarar av det tekniska att ha en server online utan att de inte kollar igenom ens dokument eller någon annan.

Permalänk
Snusfri

Primärt använder jag mina Nasar med totalt 76TB för filer, dessa är dock inte åtkomstbara från nätet.

För det använder jag Mega samt Google Drive.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

NAS

Använder NAS på ca 42 TB.

Visa signatur

- "Only a fool would say that!"

Permalänk
Medlem

Onedrive, har ändå 1 TB där via Office som jag behöver till jobbet. 500 GB foton typ.

Det känns säkrare att ha dem på Onedrive än lokalt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Icloud och Dropbox. Använder vara Dropbox för att få bilder till datorn.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har blivit paranoid efter situationen då "Raderar du filerna i molnet raderas även alla kopior". Vill inte råka ut för det igen.
Kryssade i Googoo Drive för den används vid transferering av större filer.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Dubbla TrueNAS Core-servrar hemma där ena är primär och jobbas mot, all data rsyncas löpande till den sekundära. Sedan görs backup av all viktig data mot Onedrive Business via Cloud Sync Tasks då jag har obegränsad lagring där via jobbet. Har påminnelse ställd i telefonen att gå igenom och verifiera att allt ser reko ut en gång varannan månad, även om jag får epostnotiser om något jobb misslyckats så vill jag ändå ha översikt så jag vet att allt är OK.

Ja, har lärt mig den hårda vägen. Hade all data endast på en freenas(som det hette då) och fulmekade med den i fyllan efter en krogkväll för många år sedan och tyckte det var briljant att slå på kryptering på poolen utan att spara krypteringsnyckeln.. Efter det är det hängslen och livrem som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-earl:

Menar inte att de inte klarar av det tekniska att ha en server online utan att de inte kollar igenom ens dokument eller någon annan.

Tror nog de har bättre saker för sig men även om de så önskar, be my guest

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swede1:

Använder NAS på ca 42 TB.

Privat? Vågar man fråga vad du lagrar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredag:

Tar hellre det än någon annans hårddisk, som i stort kan råka ut för samma problem, plus att du går med på att de tittar på ditt innehåll osv.

Man får naturligtvis se till att kryptera all data som man lägger i molnet.
Om datacentret brinner ner har du ju fortfarande kopiorna hemma hos dig, dock. Om du har både original och kopia hemma blir det ett större problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man får naturligtvis se till att kryptera all data som man lägger i molnet.
Om datacentret brinner ner har du ju fortfarande kopiorna hemma hos dig, dock. Om du har både original och kopia hemma blir det ett större problem.

Om man bor i datacentret menar du?

Permalänk

OneDrive på jobbet. iCloud ligger ju under det mesta av Appletjänster. Körde Nextcloud ett tag men hade för lite nytta av det för att motivera den (lilla) administrativa overhead som krävdes.

Permalänk
Medlem

Vi använder bara Google Drive hemma.

Det är mest mindre filer som inköpslista till mataffären, några matrecept, att-göra-listor eller kanske vilka achievements i Hearthstone man har kvar att göra XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

One Drive och Dropbox

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Onedrive (primär)
iCloud (sekundär)
Amazon S3, ffa Glacier (för backups från servern, Rsync - så klart krypterat innan det landar hos Amazon)