Permalänk
Medlem

Den bästa vertikala musen?

Hej,

Jag lider sedan flera år tillbaks av RSI i handleden/underarmen. Jag har testat många olika lösningar, bl.a. med Contour RollerMouse Red kombinerat med ett kompakt, mekaniskt tangentbord, men den bästa lösningen för mig har visat sig vara tangentbordet Ergodex-EZ med en vertikal mus, i mitt fall Evoluent VerticalMouse 4 placerad i mitten mellan tangentbordshalvorna.

Jag har dock tyvärr haft fortsatta problem med RSI, så jag köpte en vertikal mus för vänster hand. Den fungerar bättre än med en vanlig mus, men jag tycker fortfarande att den orsakar viss smärta i underarmen. När jag nu gjorde lite mer efterforskningar för att hitta den bästa lösningen så upptäckte jag dock att många menar på att "handskakningspositionen" på 90° som man får med VerticalMouse inte anses vara den mest avslappnade och ergonomiska placeringen av handen. Man menar istället på att en vinkel på handleden på ungefär 20-30° är det bästa, en position som kallas "position of function."

Jag drar mig till minnes att Logitech MX Vertical skryter om vad man påstår är en optimal vridning av handleden på specifika 57°. Nu finns denna mus bara för höger hand, men just det där med 57° får mig att fundera mer om VerticalMouse verkligen är den bästa lösningen?

Är det någon här som har erfarenhet av ergonomiska möss? Har ni några tankar på det här?

Mvh / seriegubben

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Felidae:

Hej,

Jag lider sedan flera år tillbaks av RSI i handleden/underarmen. Jag har testat många olika lösningar, bl.a. med Contour RollerMouse Red kombinerat med ett kompakt, mekaniskt tangentbord, men den bästa lösningen för mig har visat sig vara tangentbordet Ergodex-EZ med en vertikal mus, i mitt fall Evoluent VerticalMouse 4 placerad i mitten mellan tangentbordshalvorna.

Jag har dock tyvärr haft fortsatta problem med RSI, så jag köpte en vertikal mus för vänster hand. Den fungerar bättre än med en vanlig mus, men jag tycker fortfarande att den orsakar viss smärta i underarmen. När jag nu gjorde lite mer efterforskningar för att hitta den bästa lösningen så upptäckte jag dock att många menar på att "handskakningspositionen" på 90° som man får med VerticalMouse inte anses vara den mest avslappnade och ergonomiska placeringen av handen. Man menar istället på att en vinkel på handleden på ungefär 20-30° är det bästa, en position som kallas "position of function."

Jag drar mig till minnes att Logitech MX Vertical skryter om vad man påstår är en optimal vridning av handleden på specifika 57°. Nu finns denna mus bara för höger hand, men just det där med 57° får mig att fundera mer om VerticalMouse verkligen är den bästa lösningen?

Är det någon här som har erfarenhet av ergonomiska möss? Har ni några tankar på det här?

Mvh / seriegubben

Jag kör MX vertical och är väldigt nöjd. Har i princip ingen möjlighet att använda vanliga datormöss men köpte en vertical och det funkade så har inte tittat åt annat håll eller annan datormus.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör MX vertical och är väldigt nöjd. Har i princip ingen möjlighet att använda vanliga datormöss men köpte en vertical och det funkade så har inte tittat åt annat håll eller annan datormus.

Tack för tipset, och vad roligt att det fungerar bra för dig!

Synd att Logitech inte gör en MX Vertical för vänster hand. Får jag förresten lov att fråga vad för problem du lider av som gör att du inte kan använda vanliga datormöss? För min egen del är det inte så mycket handleden, utan mer underarmen och insidan av armbågen som spökar. Känns rätt trist att känna sig handikappad som 32-åring, när andra springer runt med senaste Formel 1-versionen av Razer-gamingz-datormus utan problem, men det är vad det är.

Du har heller aldrig testat en annan vertikal mus än Logitech's?

Permalänk
Medlem

Jag kör ett liknande tangentbord som du och har liknande problem. För mig funkar det bäst att variera, men generellt är trackball bra nog. Har du testat det? Jag har en Deft Pro för högerhanden och en CST L-Trac för vänster. Ibland kör jag med en Evoluent Vertical för höger hand.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Felidae:

Tack för tipset, och vad roligt att det fungerar bra för dig!

Synd att Logitech inte gör en MX Vertical för vänster hand. Får jag förresten lov att fråga vad för problem du lider av som gör att du inte kan använda vanliga datormöss? För min egen del är det inte så mycket handleden, utan mer underarmen och insidan av armbågen som spökar. Känns rätt trist att känna sig handikappad som 32-åring, när andra springer runt med senaste Formel 1-versionen av Razer-gamingz-datormus utan problem, men det är vad det är.

Du har heller aldrig testat en annan vertikal mus än Logitech's?

Jag har faktiskt inte gått och fått någon diagnos av läkare men det är karpaltunnelsyndrom eller något snarlikt besvär. Dvs jag klämmer nerverna i underarmen när benen i underarmen korsar (ligger platt på skrivbordsytan). Det ger stora smärtor i underarm och hand men flera dagar med "platt mus" resulterar även i spänningar i nacke och framförallt axlar. Tillslut får jag svårt att sova pga smärtan i axlarna som i sig bara är ett följdsymptom på att jag har ont i underarmarna.

Med lite handövningar och fortsatt rätt ergonomi så har jag nästan ingen upplevd smärta längre. Det kommer dock tillbaka fort om jag slackar på det där med rätt vinkel på handen.

Jag har inte testat någon annan mus än Logitech men är öppen för att pröva andra.
Vi kanske kan få @erson och @dimestam att jobba lite extra på att få in ergonomiska datormöss för test!? 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag älskar MX Vertical. Har inga kroppsliga besvär som kräver det, men finner komforten mycket bättre än klassiska möss. Sedan kan det vara bra med lite proaktivt agerande tänker jag. Sitter ändå väldigt mycket vid datorn. Kör den både hemma och på jobbet för allt från gaming till kontorsarbete.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felidae:

Hej,

Jag lider sedan flera år tillbaks av RSI i handleden/underarmen. Jag har testat många olika lösningar, bl.a. med Contour RollerMouse Red kombinerat med ett kompakt, mekaniskt tangentbord, men den bästa lösningen för mig har visat sig vara tangentbordet Ergodex-EZ med en vertikal mus, i mitt fall Evoluent VerticalMouse 4 placerad i mitten mellan tangentbordshalvorna.

Jag har dock tyvärr haft fortsatta problem med RSI, så jag köpte en vertikal mus för vänster hand. Den fungerar bättre än med en vanlig mus, men jag tycker fortfarande att den orsakar viss smärta i underarmen. När jag nu gjorde lite mer efterforskningar för att hitta den bästa lösningen så upptäckte jag dock att många menar på att "handskakningspositionen" på 90° som man får med VerticalMouse inte anses vara den mest avslappnade och ergonomiska placeringen av handen. Man menar istället på att en vinkel på handleden på ungefär 20-30° är det bästa, en position som kallas "position of function."

Jag drar mig till minnes att Logitech MX Vertical skryter om vad man påstår är en optimal vridning av handleden på specifika 57°. Nu finns denna mus bara för höger hand, men just det där med 57° får mig att fundera mer om VerticalMouse verkligen är den bästa lösningen?

Är det någon här som har erfarenhet av ergonomiska möss? Har ni några tankar på det här?

Mvh / seriegubben

Jag inbillar mig att en Arbetsterapeut kan ge dig värdefull input här och har god kunskap i frågan.

Kontakttips:

Hur kommer jag (eller du ) i kontakt med en arbetsterapeut?

Du behöver ingen remiss för att träffa en arbetsterapeut. Kontakta din vård- eller hälsocentral eller din kommun. Du kan också vända dig till 1177 Vårdguiden för mer information genom att ringa 1177 eller besöka 1177.se

Dold text