MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Va skulle ni rekomendera för mc om man ska köra längre sträckor men även en del på skogsvägar? Tityat på honda african twin men är lite för dyr. Har runt 120k att lägga på en ny mc ( A kort )

Permalänk
Livsnjutare 😎

BMW har ju en del bra i deras GS-serie väl ?

Jag gillar personligen inte hojarna, men det är en smaksak.

Typ denna:
https://www.motorradcenterstockholm.se/sv/motorrad-modell-bmw...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Skulle vilja ha en enkel och smidig naken hoj och 390 Duken såg ut att passa fint för mina ändamål. Vad finns mer för alternativ utöver den?

Har även läst rykten om en Duke 490 men inte hitta något officiellt uttalande från KTM själva.
https://www.hotcars.com/heres-everything-we-know-about-the-kt...

Ska även nämna att jag har A-kort utan några begränsningar, men vill ändå gärna hålla mig runt max 500cc.

Jag skulle rekommendera dig till att kolla på MT07. Jag kör själv idag MT09 men hade en 690 Duke i många år.
MT07s CP2 motor är riktigt bra.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Va skulle ni rekomendera för mc om man ska köra längre sträckor men även en del på skogsvägar? Tityat på honda african twin men är lite för dyr. Har runt 120k att lägga på en ny mc ( A kort )

Kör själv F800GSA.
Älskar den, men F800GS är väldigt trevlig den med (dvs utan A) och kan gott rekommendera hojen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Va skulle ni rekomendera för mc om man ska köra längre sträckor men även en del på skogsvägar? Tityat på honda african twin men är lite för dyr. Har runt 120k att lägga på en ny mc ( A kort )

KTM 790/890 adventure S/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Kör själv F800GSA.
Älskar den, men F800GS är väldigt trevlig den med (dvs utan A) och kan gott rekommendera hojen

R1250GSA ska det va men en ny får man ju inte för 120K

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

R1250GSA ska det va men en ny får man ju inte för 120K

Personligen klarar jag verkligen inte 1200GS eller 1250GS.
Superhärlig motor men också det som gör att jag inte klarar av den..
Storlek 48 på skorna gör att utrymme mellan cylinder och fotpinnar inte är så jättestort och långa ben gör att jag gärna sträcker ut benen lite också varpå jag då såklart sparkar smalbenen in i motorn.

Så är bra nyfiken på nya Triumph Tiger 1200

Permalänk
Medlem

@bovinejoni:
Jag gjorde precis det du funderar på:
Köpte först av allt hojen, en MT07 faktiskt, sen började jag öva. Blir en liten spark i arslet också att komma igång när man helt plötsligt ligger ute med massa pengar. Känner att den hojen kan jag ha kvar efter kortet också tills man är säker nog att kika på nått annat åka.
Har aldrig kört moppe eller så just, men kört bil I många år nu, så mitt fokus har varit manöverbanorna framförallt. Trafikvana har jag, och känner mig redan väldigt trygg i Stockholmstrafiken på hojen.
Har en handledare på jobbet jag övar med, sen lite med farsan också på andra sidan landet.
Jag har enbart övat privat, inte en enda lektion ännu.
Kände mig i stort sett redo att köra upp förra hösten (började övningsköra i juni typ?), men stört omöjligt att hitta tider då.
Nu har jag en uppkörningstid bokad i slutet på maj.

Så länge det är inhägnat område skulle jag säga att det är ok att mängdöva där? Har för mig att det är ok iallafall.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Personligen klarar jag verkligen inte 1200GS eller 1250GS.
Superhärlig motor men också det som gör att jag inte klarar av den..
Storlek 48 på skorna gör att utrymme mellan cylinder och fotpinnar inte är så jättestort och långa ben gör att jag gärna sträcker ut benen lite också varpå jag då såklart sparkar smalbenen in i motorn.

Så är bra nyfiken på nya Triumph Tiger 1200

Mycket fin hoj och var inne på att skaffa en sådan också, 3-cylindrig som går jämnare och ska vara snäppet bättre på vanliga vägar medans BMW'n ytterligare kapabel i vildmarkerna. Båda med axel så stort + för min del. Känner ingen som har Tigern men ska väl vara bra på alla sätt. Annars mycket nytt med 2022 års modeller på tigern (4 olika) med ny motor och skalat av 25kg sen förra generationen

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Så länge det är inhägnat område skulle jag säga att det är ok att mängdöva där? Har för mig att det är ok iallafall.

Inhägnat område är rätt så omdiskuterat. Övar du på din uppfart med ett hinder, säg en plastfilm som det står "STOP" på eller något, som hindrar bilar att svänga in, så räknas det som inhägnat område, typ.
Övar du inne på t.ex F21's flygfält bakom bommar, stängsel, beväpnade vakter, så räknas det inte som inhägnat område, eftersom att folk har tillgång till området utanför din förmåga att hålla folk ute.

Inhägnat område är väldigt svårt att bedöma. Men skulle inte räkna kallt med att en större asfalterad yta omgiven av stängsel med grindar räknas som inhägnat område.

https://lawline.se/answers/vad-menas-med-inhagnat-omrade

Edit:
Har du tillgång till en bra yta som folk inte åker runt på("inhägnat område"), ta med din handledare dit och låt den stå på sidan och leka med telefonen medans du övar lågfart så har du ryggen fri

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Årets första tur avklarad.
Blev nog inte mer än 5km, men ville egentligen bara se hur lättstartad han var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Årets första tur avklarad.
Blev nog inte mer än 5km, men ville egentligen bara se hur lättstartad han var.

https://imgur.com/Cxiqyuf.jpg

Han…??
Alla mina fyra hojar är av honkön…

Permalänk
Medlem

Gonatt!
Ligger här o drömmer i natten.
Gått o funderat på hoj i flera år nu. Vore kul att kunna nöjesåka på helger och vardagskvällar i närområdet (Västerås)
Har aldrig kört hoj men kört mycket moppe i yngre dagar, både växlat och scooter. Även åkt med som passagerare på stor-MC många gånger (om det nu ens spelar någon roll)

Jag är 191cm lång-smalt byggd. Fyller 30 i höst och har haft idén att nu är det dags att unna mig mc-kort o hoj efter 6år med bilkörkort och bil.

"Dilemmat" för stunden...
En granne säljer nu sin väldigt fina välvårdade Kawasaki er-6n (2015 ~ 900mil)
Är jag knäpp som ens funderar på att köpa den?
Jag tänker att det är en lagom hoj att börja köra med lite smått i sommar. (Möjligtvis lite för liten hoj?)

Dumt och onödigt för mig utan någon körvana?
Bättre att köpa något billigare eller ingen alls?
Hur kan jag tänka? Drömma vidare i natten eller förverkliga det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Gonatt!
Ligger här o drömmer i natten.
Gått o funderat på hoj i flera år nu. Vore kul att kunna nöjesåka på helger och vardagskvällar i närområdet (Västerås)
Har aldrig kört hoj men kört mycket moppe i yngre dagar, både växlat och scooter. Även åkt med som passagerare på stor-MC många gånger (om det nu ens spelar någon roll)

Jag är 191cm lång-smalt byggd. Fyller 30 i höst och har haft idén att nu är det dags att unna mig mc-kort o hoj efter 6år med bilkörkort och bil.

"Dilemmat" för stunden...
En granne säljer nu sin väldigt fina välvårdade Kawasaki er-6n (2015 ~ 900mil)
Är jag knäpp som ens funderar på att köpa den?
Jag tänker att det är en lagom hoj att börja köra med lite smått i sommar. (Möjligtvis lite för liten hoj?)

Dumt och onödigt för mig utan någon körvana?
Bättre att köpa något billigare eller ingen alls?
Hur kan jag tänka? Drömma vidare i natten eller förverkliga det?

Det är väl en alldeles utmärkt hoj att starta på.
Klart du ska förverkliga din dröm, med utveckligen i världen just nu så kanske det inte finns något ”i morgon”, så passa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Gonatt!
Ligger här o drömmer i natten.
Gått o funderat på hoj i flera år nu. Vore kul att kunna nöjesåka på helger och vardagskvällar i närområdet (Västerås)
Har aldrig kört hoj men kört mycket moppe i yngre dagar, både växlat och scooter. Även åkt med som passagerare på stor-MC många gånger (om det nu ens spelar någon roll)

Jag är 191cm lång-smalt byggd. Fyller 30 i höst och har haft idén att nu är det dags att unna mig mc-kort o hoj efter 6år med bilkörkort och bil.

"Dilemmat" för stunden...
En granne säljer nu sin väldigt fina välvårdade Kawasaki er-6n (2015 ~ 900mil)
Är jag knäpp som ens funderar på att köpa den?
Jag tänker att det är en lagom hoj att börja köra med lite smått i sommar. (Möjligtvis lite för liten hoj?)

Dumt och onödigt för mig utan någon körvana?
Bättre att köpa något billigare eller ingen alls?
Hur kan jag tänka? Drömma vidare i natten eller förverkliga det?

Er6n är en perfekt förstahoj. Lagom kraft och enkel att köra. Funderade själv på en sådan när jag skulle börja. Får du den för ett bra pris så kör på. Du kan enkelt ha den under uppkörning och byta efter du har kortet om du är sugen på nåt annat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Gonatt!
Ligger här o drömmer i natten.
Gått o funderat på hoj i flera år nu. Vore kul att kunna nöjesåka på helger och vardagskvällar i närområdet (Västerås)
Har aldrig kört hoj men kört mycket moppe i yngre dagar, både växlat och scooter. Även åkt med som passagerare på stor-MC många gånger (om det nu ens spelar någon roll)

Jag är 191cm lång-smalt byggd. Fyller 30 i höst och har haft idén att nu är det dags att unna mig mc-kort o hoj efter 6år med bilkörkort och bil.

"Dilemmat" för stunden...
En granne säljer nu sin väldigt fina välvårdade Kawasaki er-6n (2015 ~ 900mil)
Är jag knäpp som ens funderar på att köpa den?
Jag tänker att det är en lagom hoj att börja köra med lite smått i sommar. (Möjligtvis lite för liten hoj?)

Dumt och onödigt för mig utan någon körvana?
Bättre att köpa något billigare eller ingen alls?
Hur kan jag tänka? Drömma vidare i natten eller förverkliga det?

Köp den och du får den för ett vettigt pris. Efter att ha fått MC-körkortet i augusti förra året köpte jag tämligen omgående en ER-6N -12 och körde Mälaren runt med den.

Min kollega ska ta körkort i sommar (i Västerås) och köpte i onsdags en ER-6N -13 som är likadan som min. Jag följde med honom till Värmland och provkörde hojen åt honom. Jag kan tänka mig att motorcykeln känns "klen" om man är van vid att köra större maskiner, men har man aldrig kört annat än moped känns den förstås fantastisk i jämförelse.

Här är min:

Och kollegans:

I Västerås har du två stycken vettiga körskolor och förhållandevis gott om tider för både teoriprov och uppkörning. När jag gjorde riskutbildningen och övade manöverbana i Hässlö var det folk som kommit dit från hela landet för att ta körkort. Vi ses på Mälaren runt!

Permalänk
Medlem

Gott om teori och körtider? Jag tog kortet förra året och hade jag gjort det privat hade jag aldrig haft kortet!
Det fanns inte en enda uppkörningstid förän slutet på augusti när tittade på det i April, och de fanns absolut ingen i Västerås utan då vare i angränsandelän.

Mitt tips är att gå via körskola då kan du har kortet i handen på 1.5 månad. Jag bor också i Västerås och hade aldrig kört hoj mer än moppe i yngre dagar. Gick till Västerås bil & MC med Roberto och från första körlektionen 24 Maj hade jag kortet i handen 28e Juni. Då hade jag gjort risk1 innan det. Jag hade ingen hoj utan köpte hoj när jag väl hade kortet i handen för att kunna provköra.
Skulle säga att de är bättre du lägger pengar på utrustningen hellre än en hoj. Mkt smidigare att ha sin egen utrustning än att behöva låna.

Sen kan du göra som jag gjorde. Ringde Västerås bil & MC och frågade om dom hade sina utbildningar för nya MC lärare och visst hade dom det, Roberto utbildar nämligen nya MC-lärare och till det behöver dom elever att "öva på". Så då kan man komma dit och bli tilldelad en MC-lärare som ska lära en köra, dom är duktiga och engagerade och man får 30% rabatt på normala timkostnaden. Perfekt för att möngdträna.
Se även mitt inlägg här:
#19515982

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Gott om teori och körtider? Jag tog kortet förra året och hade jag gjort det privat hade jag aldrig haft kortet!
Det fanns inte en enda uppkörningstid förän slutet på augusti när tittade på det i April, och de fanns absolut ingen i Västerås utan då vare i angränsandelän.

Jag nämnde utbudet av kör- och teoritider i samma mening som jag tipsade om körskolorna, det var alltså inte privat jag syftade på.

Jag bokade både teori och uppkörning via en trafikskola och sparade många månader på det. Killen som körde upp precis före mig kuggade och fick genom skolan en ny tid dagen efter, så det är mycket lämpligt att gå den vägen. Det som krävdes för att boka via skolan var åtminstone förra året att man kört minst en lektion hos dem.

Permalänk
Avstängd

Kan även jag rekommendera Västerås Bil och MC

En intensivkurs från 0 erfarenhet, tog kortet på första försöket. Fick dock vänta några månader mellan kursen och uppkörning och fick därför kortet sent på hösten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Gonatt!
Ligger här o drömmer i natten.
Gått o funderat på hoj i flera år nu. Vore kul att kunna nöjesåka på helger och vardagskvällar i närområdet (Västerås)
Har aldrig kört hoj men kört mycket moppe i yngre dagar, både växlat och scooter. Även åkt med som passagerare på stor-MC många gånger (om det nu ens spelar någon roll)

Jag är 191cm lång-smalt byggd. Fyller 30 i höst och har haft idén att nu är det dags att unna mig mc-kort o hoj efter 6år med bilkörkort och bil.

"Dilemmat" för stunden...
En granne säljer nu sin väldigt fina välvårdade Kawasaki er-6n (2015 ~ 900mil)
Är jag knäpp som ens funderar på att köpa den?
Jag tänker att det är en lagom hoj att börja köra med lite smått i sommar. (Möjligtvis lite för liten hoj?)

Dumt och onödigt för mig utan någon körvana?
Bättre att köpa något billigare eller ingen alls?
Hur kan jag tänka? Drömma vidare i natten eller förverkliga det?

Kan vara en aning liten, är själv 190 och tog steget upp till en 1000 cc hoj mer eller mindre direkt. Men överlag så är er-6n, sv650 eller Honda CB600F det bästa man kan börja med! har provsuttit på en polares er-6n tror det va en från 2014 och va aningen liten för mig, då sitter jag betydligt bättre på min SV1000S (med superbike kit). Men just 600/650cc hojarna är mer eller mindre det bästa att börja med, lagom effekt så man tröttnar inte efter en sommar.

Men provsitt och så länge det känns okej så slå till om du får ett bra pris, skulle du efter ett tag känna att du vill ha något annat så är det bara att sälja den för de du köpte den för (sen beror det såklart på hur mycket grannen säljer den för såklart)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Gonatt!
Ligger här o drömmer i natten.
Gått o funderat på hoj i flera år nu. Vore kul att kunna nöjesåka på helger och vardagskvällar i närområdet (Västerås)
Har aldrig kört hoj men kört mycket moppe i yngre dagar, både växlat och scooter. Även åkt med som passagerare på stor-MC många gånger (om det nu ens spelar någon roll)

Jag är 191cm lång-smalt byggd. Fyller 30 i höst och har haft idén att nu är det dags att unna mig mc-kort o hoj efter 6år med bilkörkort och bil.

"Dilemmat" för stunden...
En granne säljer nu sin väldigt fina välvårdade Kawasaki er-6n (2015 ~ 900mil)
Är jag knäpp som ens funderar på att köpa den?
Jag tänker att det är en lagom hoj att börja köra med lite smått i sommar. (Möjligtvis lite för liten hoj?)

Dumt och onödigt för mig utan någon körvana?
Bättre att köpa något billigare eller ingen alls?
Hur kan jag tänka? Drömma vidare i natten eller förverkliga det?

Kan inte rekommendera er-6n om du vill nöjesåka, bara effekt i dem lägre varvtalen så det blir en hel del växlande. Inget för mig iaf, jag gillar sport/gathoj med effekt i hela registret.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Gonatt!
Ligger här o drömmer i natten.
Gått o funderat på hoj i flera år nu. Vore kul att kunna nöjesåka på helger och vardagskvällar i närområdet (Västerås)
Har aldrig kört hoj men kört mycket moppe i yngre dagar, både växlat och scooter. Även åkt med som passagerare på stor-MC många gånger (om det nu ens spelar någon roll)

Jag är 191cm lång-smalt byggd. Fyller 30 i höst och har haft idén att nu är det dags att unna mig mc-kort o hoj efter 6år med bilkörkort och bil.

"Dilemmat" för stunden...
En granne säljer nu sin väldigt fina välvårdade Kawasaki er-6n (2015 ~ 900mil)
Är jag knäpp som ens funderar på att köpa den?
Jag tänker att det är en lagom hoj att börja köra med lite smått i sommar. (Möjligtvis lite för liten hoj?)

Dumt och onödigt för mig utan någon körvana?
Bättre att köpa något billigare eller ingen alls?
Hur kan jag tänka? Drömma vidare i natten eller förverkliga det?

Rätt bra storlek som första hoj och öva med men kolla att den inte är begränsad till 35KW (A2), kanske går att ta bort smidigt i fall det behövs men värt att kontrollera. Du kommer nog rätt snart vilja ha något kraftfullare.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NiQ3:

Hur kan jag tänka?

191 cm på en ER6 låter trångt. Fot- och benposition är viktigt för bekvämligheten. Åk runt till MC-firmor och provsitt olika typer och modeller innan köp. Du kanske ska vänta med MC-köpet tills du tagit körkortet. Uppkörning privat eller körskola?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

191 cm på en ER6 låter trångt. Fot- och benposition är viktigt för bekvämligheten. Åk runt till MC-firmor och provsitt olika typer och modeller innan köp. Du kanske ska vänta med MC-köpet tills du tagit körkortet. Uppkörning privat eller körskola?

191cm på ER6 är rätt trångt, men går utmärkt att börja på.
Jag började med en Honda CB600F Hornet och är 196cm.
Ja det var trångt, men jag hade verkligen inga problem att lära mig köra på den.
Det var väldigt bekvämt att utan problem kunna få ner båda hälarna på marken men inte ha några problem på lågfart.
Det viktigaste att tänka på är att ha framdynan av fötterna på fotpinnarna så att man inte sitter som att man har ankfötter, för annars så kunde tårna skrapa i, hehe..

Men som första lära sig köra hoj så är de "små" hojarna perfekta.
Sen är det nog mest ADV hojar som gäller för folk över 190cm om man vill ha det bekvämt utan smärtor och bra storlek.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era råd och synpunkter!
Grannen hann sälja hojen redan under lördagen, så det infallet jag fick gick snabbt över..

Men jag kommer definitivt tänka o drömma vidare på hoj till en inte alltför långt borta framtid.
Kanske försöka få till någon provkörning i sommar och satsa på att boka in mig till en hyfsat intensiv kurs i vår medans tider finns.

Återkommer någon vacker dag!

Permalänk
Medlem

Jag försöker övertala hjärnan att det är bra att förstå "förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten" men sinnet protestlåser sig för att det säkert är någon besvärlig matteformel som jag ska kunna.

A1 = ”förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten inte är över 0,2 kW/kg.”

Är det någon som har ett lätt exempel på hur man ska tänka ifall frågan kommer på testet?
Säkert busenkelt ifall man slutar överanalysera.
(Jag brukar få rätt när jag ignorerar och det och tittar på kW istället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag försöker övertala hjärnan att det är bra att förstå "förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten" men sinnet protestlåser sig för att det säkert är någon besvärlig matteformel som jag ska kunna.

A1 = ”förhållandet mellan nettoeffekten och tjänstevikten inte är över 0,2 kW/kg.”

Är det någon som har ett lätt exempel på hur man ska tänka ifall frågan kommer på testet?
Säkert busenkelt ifall man slutar överanalysera.
(Jag brukar få rätt när jag ignorerar och det och tittar på kW istället)

Tjänstevikt / 5 = Max kW/kg

Säg att hojen väger 150kg. 0.2 är 1/5 del om man använder bråk så vi delar på 5.

150/5=30

30 kW eller i runda slängar 40HK är således max nettoeffekt.

Väger hojen 200kg blir det istället 200/5=40kW eller 54 HK

För A2 får dem inte heller ha över 35kW nettoeffekt, så 200kg hojen hade vart en A även om relationen är 0,2kW/kg

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tjänstevikt / 5 = Max kW/kg

Säg att hojen väger 150kg. 0.2 är 1/5 del om man använder bråk så vi delar på 5.

150/5=30

30 kW eller i runda slängar 40HK är således max nettoeffekt.

Väger hojen 200kg blir det istället 200/5=40kW eller 54 HK

För A2 får dem inte heller ha över 35kW nettoeffekt, så 200kg hojen hade vart en A även om relationen är 0,2kW/kg

Perfekt! Tack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tjänstevikt / 5 = Max kW/kg

Säg att hojen väger 150kg. 0.2 är 1/5 del om man använder bråk så vi delar på 5.

150/5=30

30 kW eller i runda slängar 40HK är således max nettoeffekt.

Väger hojen 200kg blir det istället 200/5=40kW eller 54 HK

För A2 får dem inte heller ha över 35kW nettoeffekt, så 200kg hojen hade vart en A även om relationen är 0,2kW/kg

Värt att tänka på här är att det inte är hojen som är A eller A2, det är ens behörighet. Motorcyklarna registreras aldrig för att vara A eller A2 vilket det dock kan låta som om man kollar runt på blocket och försäljare kan påstå det. Det är begränsningen för vad man är tillåten att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Värt att tänka på här är att det inte är hojen som är A eller A2, det är ens behörighet. Motorcyklarna registreras aldrig för att vara A eller A2 vilket det dock kan låta som om man kollar runt på blocket och försäljare kan påstå det. Det är begränsningen för vad man är tillåten att köra.

Det finns dock regbesiktade A2 och A motorcyklar. Dessa kan vara godkända för båda typer av behörigheter men stryps (oftast digitalt) i ECU ned till korrekt viktförhållande.
Ta exempelvis Kawasaki Z900 som finns i A2 och vanligt. För att byta från A2 till A (flasha ECU) kostar runt 10k från Kawasaki och sedan en regbesiktning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.