Snabbkoll: Hur många skärmar använder du till din dator?

Permalänk
Medlem

Är ju mycket sugen på Corsairs skärm. Men den går ju inte att sätta i porträtt läge... och jag vill absolut att båda skärmarna är lika dana...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

49" Widescreen

Kör med en Dell U4919 49" Widscreen som motsvarar 2st 27" bredvid varndra. Plus en 17" 4K video/SDI refernsmonitor till utgående bild vid videoredigering
Så jag svarade 3 monitorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Svaret; ”jag har ingen skärm” är ganska intressant… några stycken ändå.

Skrivet av medbor:

Skulle gissa någon som anser att en TV inte är en skärm, eller kanske kör enbart projektor eller röksignaler

Har ni inte sett en modern kontorsarbetsplats med maskiner för automatisk databehandling ?

På den här bilden ser man även 2 stycken av nymodigheten magnetisk skivlagring till vänster om terminalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

3. Nivida surround ftw.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Har 3 st monitorer... 1 st 35" UW 1440p och 2 st 27" Wide 1080p

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersX:

Kör med en Dell U4919 49" Widscreen som motsvarar 2st 27" bredvid varndra. Plus en 17" 4K video/SDI refernsmonitor till utgående bild vid videoredigering
Så jag svarade 3 monitorer.

Tror man brukar kalla det Super UltraWide

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Entusiast

Primär: LG 38" UW 3840*1600
Sekundär: Acer 34" UW 3440*1440
Sekundär 2: Benq 27" 1440*2560

När man valt sig med så många är det svårt att sätta sig ner vid en dator med färre.

Permalänk
Medlem

Dubbla 34"

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ni inte sett en modern kontorsarbetsplats med maskiner för automatisk databehandling ?

https://unixsheikh.com/includes/images/univac-1-control-console.webp
På den här bilden ser man även 2 stycken av nymodigheten magnetisk skivlagring till vänster om terminalen.
https://unixsheikh.com/includes/images/univac-9400.webp

Jag har om möjligt sett det där du länkar till på bild (utan att veta vad det är förvisso) men inte hemma hos någon.

Frågan var ju ändå ’Hur många skärmar har du till DIN dator”. Tror väl knappast någon sitter med en rymdstation utan skärm hemma men jag blir gärna rättad om jag har fel 👍🏼

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Till min privata så är det en skärm som gäller, 27” men där spelas det mest.
På mitt hemmakontor så har jag 2x24” och skulle absolut inte vilja ha mindre eller färre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En ultrawide 35” räcker hemma (bättre för spel). 2 st 27” på jobbet dock upplever jag mycket effektivare för fönsterhanteringen.

Permalänk
Medlem

Skaffade en 34" 21:9 3440x1440. Får inte plats med två hemma som jag har på jobbet.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem

Har en 24 tum 1080p äldre modell och en ny 27 tum 1440p.

Måste säga att det är rätt bra med två skärmar. Många fördelar som gör att man undrar varför man inte skaffat det tidigare. Den enda nackdelen är att man blir snabbt medveten om att det är rätt stor skillnad på skärmarna. Hade man varit tvungen att bara välja en skärm så hade jag aldrig gått tillbaka till en 24tums 1080p skärm.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag har en 27" 4k-skärm och en 15.6" Full-hd skärm (USB) på höjden bredvid. Passar bra ihop både storlek- och upplösningsmässigt. PPI'n är nästan densamma också. 125% scalning på 4K-skärmen ger en väldig lik känsla över båda skärmarna.

Jag är väldigt nöjd och vet inte hur jag skulle kunna göra det bättre för mina behov annat än att byta till bättre skärmar panelmässigt.

Visa signatur

.

Permalänk

En 27" och en 48" TV ställda bredvid varandra.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

2 Skärmar. Man behöver ju kolla guiden vart alla mokoko seeds finns i Lost Ark medans man spelar

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Kör 2st 27” 1440p skärmar hemma - har haft 2st i säkert 15 - 20år nu och upplever det som väldigt jobbigt när man behöver köra med en (1) skärm.

Möjligt att det skulle gå bättre med ultrawide då det primärt är skrivbordsytan som jag saknar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

På jobbet sitter jag med 3 skärmar vid min arbetsstation, plus ett gäng övervakningsskärmar på väggen.
Hemma räcker det gott och väl med en 34" ultrawide. Gör hursomhelst bara en sak åt gången.

Permalänk
Medlem

Kör en LG Nano 866 4K 55" 120Hz med mitt MSI 2080 med adapter Club3d 120hz (fungerar klockrent!).
+Har även en 27" LG

Kör även en LG Nano79 4K 50" som arbetsskärm på andra datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem

Jag har 2 datorer.. vilken av dom är primär?
Ordet Primär verkar vara populärt just nu 😁

Permalänk
Medlem

Sitter med en 27" 1440p 144hz hemma vilket funkar bra då jag egentligen bara spelar och känner inget större behov av att ha två.
På jobbet kör jag på två 24" 1080p. Satt tidigare med tre skärmar men den tredje blev en spotify/youtube skärm vilket kändes lite onödigt så gav bort den.

Permalänk
Medlem

Två och en TV, så valde tre.

Permalänk

Sitter på en 48" LG TV på skrivbordet så blir bara en skärm, testade ha min gamla 27" som extra skärm bredvid men det funkade inte då allt blev så jäkla litet på lagom avstånd.
Så en skärm om än jäkligt stor.

Permalänk
Medlem

Efter flytt till en mindre lägenhet har jag tvingats flytta in datorhörnan i sovrummet. Så för närvarande bara en skärm. 34" 21:9, 1440.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Svaret; ”jag har ingen skärm” är ganska intressant… några stycken ändå.

Skrivet av medbor:

Skulle gissa någon som anser att en TV inte är en skärm, eller kanske kör enbart projektor eller röksignaler

Jag svarade "ingen skärm" då jag bara använder laptopens 14-tummare, dvs ingen extra extern skärm.
Men efter att ha läst några av svaren kanske jag skulle satt 1.
Om nu TV'n kan räknas som skärm till Hallonpajen (media center)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Jag svarade "ingen skärm" då jag bara använder laptopens 14-tummare, dvs ingen extra extern skärm.
Men efter att ha läst några av svaren kanske jag skulle satt 1.
Om nu TV'n kan räknas som skärm till Hallonpajen (media center)?

Skärmen i laptopen är väl ändå en skärm? Jag förstår inte riktigt hur man kan anse något annat, om man inte gjort som @JonasT och vaskat den i golvet såklart, då är ju laptopen utan skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Två stycken 27" 4k@60Hz, en vertikal. Med DPI skalning runt 1.7. Primärt användning är koda och andra text baserade aktiviteter, därför jag prioriterade upplösning före frekvens.

Den vertikala funkar som sekundär skärm; för att kolla dokumentation, info i rapporter, chat, musik, video, etc.

Spelar även lite då och då. Vilket funkar bra för mig. Har aldrig testat en skärm med högre uppdateringsfrekvens än 60Hz, så kör principen att det man inte vet har man inte ont av.

Du behöver dock inte välja då det finns 27" 4K skärmar med högre uppdateringshastighet än 60 hz.

Skrivet av Zpnk:

När man valt sig med så många är det svårt att sätta sig ner vid en dator med färre.

Då är det nog snarare stolen än skärmen/skärmarna det är fel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du behöver dock inte välja då det finns 27" 4K skärmar med högre uppdateringshastighet än 60 hz.

Ah, tyvärr kostar dem därefter. Och var lite utanför min budget när jag köpte skärmarna. Sen hade jag planerat att bara köpa en skärm och använda min gamla 24" 1200p skärm som sekundär. Men efter en veckas användning insåg jag att det funkade inte så bra. Dels insåg jag hur kass min 1200p är för text när man har en 4k skärm bredvid. Sen var det ett rent utsagt ett helvete att få skalningen att funka korrekt med dem två i sway. Istället blev det att jag köpte en likadan skärm, fast "open box" så fick lite rea på den.

Men nästa skärmuppgradering blir det nog att spana in någon med högre uppdateringshastighet.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Jag svarade "ingen skärm" då jag bara använder laptopens 14-tummare, dvs ingen extra extern skärm.
Men efter att ha läst några av svaren kanske jag skulle satt 1.
Om nu TV'n kan räknas som skärm till Hallonpajen (media center)?

Skrivet av medbor:

Skärmen i laptopen är väl ändå en skärm? Jag förstår inte riktigt hur man kan anse något annat, om man inte gjort som @JonasT och vaskat den i golvet såklart, då är ju laptopen utan skärm

Ungefär vad medbor tycker. En TV är ju utan tvekan en SKÄRM också som rentutav ypperligt funkar med en dator beroende vad man använder den till. Renodlad eller inte så är det likväl en skärm.

Jag har nån äldre 1440p-skärm jag använder till min dator. Hade fyllt i två om jag fortfarande haft HTPC men den är pensionerad sen några år tillbaka - funderar på vad jag ska göra med den.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

27" 1440 LG skärm som primär och en 24" AOC 1080 som andra skärm.
Väldigt bra med två skärmar skulle inte kunna gå tillbaka till en enda längre.