Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jobba hemma om man har möjlighet (vilket jag haft halvtid, men inte fått för min arbetsgivare). Dom som inte äger en bil och är beroende av kollektivtrafiken får åka. Resten kör. Sunt förnuft väl?

Var ju inte det saken gällde. Det fanns inga direktiv att man skulle undvika kollektivtrafiken helt om man kunde. Skatteverket kommer knappast godkänna reseavdrag pga restriktionerna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Men om du får en smäll på 15k så borde du ju vara överlycklig! Då har ju du lånat från staten och investerat redan så du har gått plus.

Det är så jag uppfattar alla som är negativa att få tillbaka pengar på skatten (nu vet jag inte om du är negativ till det men det fanns ändå en antydan i ditt svar ovan).

Jag har betalat tillbaks mer än så för att jag medvetet lånat pengar räntefritt av staten, men om man är omedveten om det, så kan det ju såklart skapa lite suckande. Det är det jag menar; jag förstår att en oförutsedd utgift är jobbig och därför är det roligare att få pengar tillbaks, men det bästa är att se till att det stämmer från början eller, om man vill, utnyttja det till sin fördel och skapa ett räntefritt lån med ca 1 års löptid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var ju inte det saken gällde. Det fanns inga direktiv att man skulle undvika kollektivtrafiken helt om man kunde. Skatteverket kommer knappast godkänna reseavdrag pga restriktionerna.

Exakt, vi är många som även gärna hade sett att man skulle få göra avdrag för utrustning till hemmakontor p.g.a. pandemin och rekommendationen att arbeta hemma. Men de har varit extremt tydliga med att det inte kommer godkännas.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Får preliminärt tillbaka ca 45.000:-, ungefär samma som förra året. Betalar tydligt in för mycket under året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Exakt, vi är många som även gärna hade sett att man skulle få göra avdrag för utrustning till hemmakontor p.g.a. pandemin och rekommendationen att arbeta hemma. Men de har varit extremt tydliga med att det inte kommer godkännas.

Du måste förstå att staten kan inte ge extra avdrag under en kris eftersom de då behöver extra pengar att betala ut till folk som drabbats hårdast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag har betalat tillbaks mer än så för att jag medvetet lånat pengar räntefritt av staten, men om man är omedveten om det, så kan det ju såklart skapa lite suckande. Det är det jag menar; jag förstår att en oförutsedd utgift är jobbig och därför är det roligare att få pengar tillbaks, men det bästa är att se till att det stämmer från början eller, om man vill, utnyttja det till sin fördel och skapa ett räntefritt lån med ca 1 års löptid.

Man kan jobba enligt skatteverkets kalkyler eller så kan ens inkomst faktiskt variera beroende på övertid/sjukfrånvaro(som då inte räknas på samma sätt) eller varför inte permittering som varit aktuellt. Jobbskatteavdraget räknas på och beroende på vad det baseras på så får du en reduktion.

Så nej, det är inte enkelt att räkna ut och som andra påpekat, det blir en glad överraskning

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det kan väl inte vara en överraskning om det blir pengar tillbaka eller inte? Om du tycker att det är tråkigt att få tillbaka pengar varje år, varför gör du inget åt det? Steg 1 kan vara ett jämka.

Jag kan inte göra någonting åt det själv, tyvärr. Men det rör sig ju inte om några stora summor, så egentligen inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 11500 iår, fick väl tillbaka 15 papp förra året men har utnyttjat rot (eller Rut) detta år.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag kan inte göra någonting åt det själv, tyvärr. Men det rör sig ju inte om några stora summor, så egentligen inget att bry sig om.

#19515724

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ingen aning, har en del lån också som jag får tillbaka lite på.

Just ja, glömde bort att politikerna valt att stödja hög belåning. Spara dom pengarna, för när jag blir kejsare så ryker dom till förmån för en liten skattesänkning till alla.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag kan inte göra någonting åt det själv, tyvärr. Men det rör sig ju inte om några stora summor, så egentligen inget att bry sig om.

Fungerar det inte att jämka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Just ja, glömde bort att politikerna valt att stödja hög belåning. Spara dom pengarna, för när jag blir kejsare så ryker dom till förmån för en liten skattesänkning till alla.

Om ett par år, så är dem borta (lånen alltså).
Mitt fall började som "ung och dum" (Tack OnOff)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:
Skrivet av joakim99:

Fungerar det inte att jämka?

Nej, tyvärr icke.

Permalänk
Medlem

Strax över 4000:- tillbaka. Åker raka vägen till golfklubben (för medlemskapet).

Permalänk
Medlem

Betala 16 kr.. bra beräknat av skatteverket får jag väl säga

Permalänk
Skrivet av oxh:

Betala 16 kr.. bra beräknat av skatteverket får jag väl säga

Belopp under 100kr drivs dessutom inte in, så om du kan leva med räntan är det fritt att låta skulden stå oreglerad.

Permalänk
Medlem

5000 kr tillbaka, blir att lägga på sparande.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Får 4500 tillbaka, bättre än väntat. Det ska rakt in på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Får tillbaka 11500 iår, fick väl tillbaka 15 papp förra året men har utnyttjat rot (eller Rut) detta år.

Är inte rut/rot redan avdraget vid köptillfället och påverkar inte slutskatten?

Permalänk

Minus 274K. Gjorde dock en hacka på aktier.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Lite över 6400 kronor, inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Jag ska betala tillbaka 5000 kr

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Får 700 spänn, helt okej.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka runt 8 tusen. Men får dem inte förens i sommar då jag sålt värdepapper. Blir att hitta på något kul på semestern med dem.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Är inte rut/rot redan avdraget vid köptillfället och påverkar inte slutskatten?

Jag har absolut ingen aning om jag ska vara ärlig, såg bara att det nämndes på deklaration.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Jag har absolut ingen aning om jag ska vara ärlig, såg bara att det nämndes på deklaration.

Så är det. Det är företaget du köpt tjänsten av som ansökt om att få pengarna i ditt namn, så dom pengarna har redan gått till företaget i fråga.

Permalänk
Medlem

Får dryga 24000 kronor tillbaka. Detta blir en del av resan till Mexico.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka 13k. Sen kom en rättad deklaration och sänkte det till 3k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man har 0 i inkomst men ändå har lån? Jag studerar och har 0 i inkomst men har ändå en bostadsrätt med lån på. Ska ränteavdraget kvittas mot inkomst eller hur funkar det? Så i mitt fall blir det ändå 0?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blub:

Hur funkar det om man har 0 i inkomst men ändå har lån? Jag studerar och har 0 i inkomst men har ändå en bostadsrätt med lån på. Ska ränteavdraget kvittas mot inkomst eller hur funkar det? Så i mitt fall blir det ändå 0?

Skulle anta att du måste betala skatt för att kunna få tillbaka skatt

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?