Permalänk

Jag ska betala in lite. Och för att jag var en miljövän och valde att arbeta hemifrån så får jag inte ett skit avdrag på skatten för mina privata kostnaden med jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det behöver man inte alltid göra. Har man inte kollektivtrafik inom ett visst avstånd från där man bor så kan man vara berättigad till reseavdrag ändå.

2km har jag för mig

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

2km har jag för mig

https://pasteboard.co/Vgb8fxrO8vQf.png

Stämmer väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att du får 30% stämmer inte. Din beskattningsbara inkomst minskar med den summan och minskningen i skatt beror på vilken marginalskatt du har.

Hopp, så med andra ord så kommer man få mindre än vad som är beräknat nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att du får 30% stämmer inte. Din beskattningsbara inkomst minskar med den summan och minskningen i skatt beror på vilken marginalskatt du har.

Nej, 30% av ränteutgifter sänker den skatt som betalas, den dras inte av från beskattningsbar förvärvsinkomst. Går enkelt att bekräfta genom att kolla på deklarationen där det framgår hur de räknar.

Permalänk

Få tillbaka 7000kr

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Avstängd

Jag för tillbaka strax under 47000kr i år.
66000kr förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Hopp, så med andra ord så kommer man få mindre än vad som är beräknat nu?

Varje månad betalar du av på ditt bolån genom att du amorterar. Du betalar även ränta på ditt bolån. Ränteavdraget gör att du kan få tillbaka upp till 30% av den totala räntekostnaden för ditt bolån. För att du ska kunna få ränteavdrag finns det några grundläggande krav du behöver uppfylla. I slutet av varje år skickar banken ut kontrolluppgifter på den totala ränta som du har betalat under året, dessa uppgifter tas sedan upp i deklarationen. Läs mer på Skatteverket.

Du har skatt att reducera
Eftersom ränteavdraget är en skattereduktion behöver du som privatperson ha betalat skatt som ränteavdraget kan dras av på.

Du har betalat din ränta
Ett ränteavdrag kan bara utföras om du har betalat räntan under det taxeringsår som avdraget ska ske.

Du är betalningsansvarig för lånet
Du som söker ränteavdraget behöver stå som betalningsansvarig för hela bolånet eller en del av det.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Betala 12.000, blev utköpt från förra jobbet och hade dubbel lön i 6 månader.
Kunde varit värre.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Under 100 kr tillbaka i år, skönt att inte ha lånat ut mer än nödvändigt till staten helt utan ränta. Speciellt nu när inflationen är så hög.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

7800 kr tillbaka, blir väl lite till med reseavdrag.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Ska betala en massa tusenlappar men det var ju väntat efter att ha sålt alla mina rysslandsfonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag för tillbaka strax under 47000kr i år.
66000kr förra året

Betalar du in extra för att inte göra av med allt eller är det något mer komplicerat som gör att du får tillbaka så mycket varje år?

Själv får jag tillbaka runt 11000 kr. Men det är för att jag var skriven i en kommun med lägre skatt 2020 än 2021. Men betalade in den högre skatten under 2021. Skattesatsen under året baseras ju på vilket skatt man hade året innan. Sen blir det avdrag för resor till jobbet på runt 10000 kr till. 10 % till fonder och resten läggs på hög inför entusiastbilköp eller stugbygget.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag fick betala en sjuk summa i år
Närmare bestämt hela 6 kr! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbordskrigare:

Ska betala en massa tusenlappar men det var ju väntat efter att ha sålt alla mina rysslandsfonder.

Bra timing! 😲

Permalänk
Medlem

Ska betala 47000:- 😐

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Betala. Har haft lön från två håll och bara den ena har gjort avsättningar. Det är helt och hållet mitt eget fel för jag visste om det från början och gjorde inga extra avsättningar. "Det är framtida ghotis problem". Framtida ghoti är lite besviken på dåtida ghoti.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Snelt skatteverk. 10 lök tillbaka

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Betalar du in extra för att inte göra av med allt eller är det något mer komplicerat som gör att du får tillbaka så mycket varje år?

Själv får jag tillbaka runt 11000 kr. Men det är för att jag var skriven i en kommun med lägre skatt 2020 än 2021. Men betalade in den högre skatten under 2021. Skattesatsen under året baseras ju på vilket skatt man hade året innan. Sen blir det avdrag för resor till jobbet på runt 10000 kr till. 10 % till fonder och resten läggs på hög inför entusiastbilköp eller stugbygget.

Ingen aning, har en del lån också som jag får tillbaka lite på.

Skrivet av Tazadar:

Ska betala 47000:- 😐

Jaha, det är du som ska betala min återbäring helt själv verkar det som.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Välldickt snel skatevärk
Bjussar på 14k i år

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skatteverket är alltid snälla. De ser ju till att skatterna hamnar i statens kassakista. Sedan är det ju en annan fråga hur effektivt vi använder våra gemensamma pengar…

Permalänk
Medlem

Jag brukar sällan få tillbaks något nämnvärt. Har redan fått rejäl ROT- och RUT-rabatt efter en flytt förra året, så den syns på deklarationen men ger inget tillbaks. I år får jag dock tydligen tillbaks några tusen eftersom jag får räntebidrag efter bostadsköpet och tillhörande lån.
Det lägger vi på rummet vi bygger åt dottern. Vi fick ROT-bidrag där också, på eldragningar, men det kommer väl på nästa års deklaration.

Skrivet av Cerb:

Det svåra brukar dock ofta vara att göra en tidsvinst på minst 2h/dag ställt mot kollektivtrafik.

Ja, det där är ju svårt. Börjar man 6.30, som jag, så kan jag med bil åka typ 6.10, med buss 5.30, dvs 40 minuter snabbare med bil, men då måste jag gå 16 minuter också, pga avstånd till hållplats, 2 byten (med promenad), och sedan ett par minuter extra för att komma till själva arbetsplatsen.

Åka hem går 46 minuter snabbare med bil. Och jag får gå ca 15 minuter (enligt bussbolagets beräkningar).

Om man räknar på det är jag inte berättigad till reseavdrag, inte trängselskattavdrag heller. Så vid en kontroll går det väl dåligt.

Men i praktiken, med de förseningar som är i kollektivtrafiken, speciellt med 2 byten, kommer jag att behöva ta höjd för att inte komma för sent (på mitt jobb får man varningar och sedan sparken). Likaså kommer jag inte hem så fort som reseuppskattningen säger. I praktiken gör jag en tidsvinst på 2 timmar per dag.

Och då har jag ändå inte räknat in att jag hämtar och lämnar barn, för det struntar ju skatteverket i. Tidsvinsten att ta bilen blir i praktiken minst 3 timmar per dag för mig, ibland mer. Förutom att förskolan, med rätta får jag väl säga, inte öppnar förrän 06:00 så det är omöjligt för mig att lämna där om jag tar kollektivtrafik.

Jag har under många år både cyklat och åkt kollektivt till arbete, men med barn funkar det inte. Reseavdrag eller inte, bensinpris på 40kr litern, jag kommer inte att låta mina barn gå ännu ett par dryga timmar per dag så långt det går. Vi får spara miljön genom att inte flyga istället. (20 år sedan jag flög sist)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Dom är alltid snälla mot mig får tillbaka mellan 2k till 20k varje år.
I år blev det lite över 15k tillbaka så det är ju trevligt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

8800 kr tillbaka. Blir att slänga in i en resa antagligen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Får betala ca 500kr... :/

Om de nu har räknat rätt...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Dubbelt så snel som 2021! Hela 6900 i år.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Viceroy:

Skatteverket är alltid snälla. De ser ju till att skatterna hamnar i statens kassakista.

Och det som kommer tillbaks har skattebetalarna lånat ut räntefritt.

Ganska märkligt egentligen att man blir glad över att få tillbaka skattepengar man har betalat in. Föredrar att ligga på ±0 men så länge det bara rör sig om typ 2-3000 kr tänker jag att det mest är skit samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Och det som kommer tillbaks har skattebetalarna lånat ut räntefritt.

Ganska märkligt egentligen att man blir glad över att få tillbaka skattepengar man har betalat in. Föredrar att ligga på ±0 men så länge det bara rör sig om typ 2-3000 kr tänker jag att det mest är skit samma.

Jag känner inte att det är så märkligt att man kan bli glad. Om det är pengar man aldrig insett att man haft så känns det som en rimlig reaktion.

Själv håller jag verkligen inte koll på hur jag ligger till varje månad. Och staten verkar behöva pengarna mer än mig så jag ser det som en solidarisk tjänst att de får låna mina pengar en stund.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall dubbel bosättning kan dras av även om man slutat sin tjänst, och påbörjat en ny? (Dvs att det inte är den befintliga tjänsten som föranlett behovet av att flytta)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Lagom shock här blev det denna gång, ska få tillbaka ca 54 tusen.

Skattar extra på mitt andra jobb men har nog jobbet mer än vanligt förre året inser jag!

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco