Pioneer håller liv i optisk lagring med ny Blu-ray-brännare

Permalänk
Melding Plague

Pioneer håller liv i optisk lagring med ny Blu-ray-brännare

Optisk media har inte gått i graven ännu. Pioneers nya brännare klarar upp till 16x BD-R-hastighet och har stöd för fyrskiktsmedia på 128 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis över två timmar att skriva en hel fyrskiktsskiva alltså, om 18 MB/s är snitthastigheten. Känns ganska utdaterat i dagsläget, men det finns väl säkert användningsområden för åtminstone ett fåtal.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fan vad saknar CD/DVD - tiden. Det var något magiskt med att bränna och lagra på fysisk media

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Optiskmistiskt

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Har inte haft optisk enhet på över 10 år, förlegat format.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Fan vad saknar CD/DVD - tiden. Det var något magiskt med att bränna och lagra på fysisk media

Vad hindrar dig från att fortsätta?

Permalänk
Medlem

Nero media burner
Blir helt pirrig när jag tänker på det

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Förutom Fractal så var det länge sen man såg chassin med plats för diverse diskenheter. Hade varit trevligt om man kunde ha den utanför chassit och koppla in med typ USB-C.

Permalänk
Medlem

Har en liten smidig ASUS BD-RW kopplad i USB-hubben. Ser inte så VÄRST mycket action men när man köpt en film som ska in i plex så. Lagra på Blu-Ray har jag inte haft så många ursäkter till. Har för mig jag lade Futurama-filmerna på en BD-R när dom snuvade mig på dem i "Complete Collection"-kartongen jag köpte.

Skrivet av klotim:

Nero media burner
Blir helt pirrig när jag tänker på det

Nero Burning ROM, om jag får be

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Inte helt dumt att plocka ut alla bilder på med jämna mellanrum. Det håller väl bättre än hdd och sdd i lagring över tid.
Då är dom helt offline också. Inte alls dumt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jättebra för backuper, att lagra utanför hemmet. I dessa tider av Ransomware en enkel extra lösning.

Visst, 25GB skivor är kanske säkrast och snabbast, men 100GB BDXL är smidigt.

Vet dock inte om just denna nya brännare är bättre än redan existerande man får för under 1000-lappen på Amazon, typ LG BH16NS55.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Teddis:

Nero Burning ROM, om jag får be

Fortfarande en av bästa ikonerna för en mjukvara.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Hoppas någon i Sverige plockar hem den så jag kan köpa ett par.

M-DISC är i princip det enda arkivbeständiga format som har en chans att överleva på längre sikt. LTO i all ära men det kräver väldigt dyr och mekaniskt komplicerad hårdvara som historiskt sett inte kommer att hålla alltför länge.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Blu-Ray är definitivt vad jag föredrar att backa upp saker på om jag vill att de ska hålla. Med alla idiotiska virus, krypteringar och annan skit som man kan drabbas av känns det inte längre lika bra att bara förvara filer på hårddiskar och minneskort. Inte för att jag drabbats av något, men risken känns mycket större idag än förr.

Permalänk
Avstängd

Har nog en dvd-brännare insatt men den är aldrig inkopplad. Kanske är det någon som behöver en?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det är bra att någon gör optiska enheter fortfarande.
På dator är det inte ofta jag använder längre. Men händer någon gång ibland.
Sen har jag flera TV spel som använder skivor där GameCube/PlayStation 2 är mina äldsta att använda skivor.

Om jag skulle bygga en "riktig" HTPC så hade jag nog föredragit att ha en optisk enhet.
Dels för att kunna se DVD och Blu Ray utan att rippa först.
Dels att kunna använda HTPC för att rippa (för eget bruk).

Permalänk
Skrivet av Darc:

Blu-Ray är definitivt vad jag föredrar att backa upp saker på om jag vill att de ska hålla. Med alla idiotiska virus, krypteringar och annan skit som man kan drabbas av känns det inte längre lika bra att bara förvara filer på hårddiskar och minneskort. Inte för att jag drabbats av något, men risken känns mycket större idag än förr.

Speciellt med tanke på hur många som ser nas och molnet som backup.
Känner för många som trott att det är backup och blivit förvånade när dator krypterat där också

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Aldrig fel om man känner sig lite nostalgisk och vill köra en helg med gamla filmer eller spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det känns inte riktigt som att BD-ROM-enheter slog igenom på PC, kanske för att andra lagringsmedier blev billiga samtidigt som de inte hade samma problem med långsamma accesstider och överföringshastigheter.

Att det tar lång tid att bränna spelar kanske inte jättestor roll för en skiva man tillverkar för ändamålet att kunna lägga undan en backup, men annars känns optiska enheter passé. Jag hade DVD-läsare i datorn fram till 2012, sen har jag haft en extern enhet som jag använt totalt två gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har en liten smidig ASUS BD-RW kopplad i USB-hubben. Ser inte så VÄRST mycket action men när man köpt en film som ska in i plex så. Lagra på Blu-Ray har jag inte haft så många ursäkter till. Har för mig jag lade Futurama-filmerna på en BD-R när dom snuvade mig på dem i "Complete Collection"-kartongen jag köpte.

Nero Burning ROM, om jag får be

Pfff, ni är för unga :).

Adaptec Easy CD Creator är det som gäller, det körde man på sin HP SureStore 4020i SCSI-2-brännare som satt påkopplat på en Adaptec AHA-1542 ISA-kort på en 486:a som precis orkade med att läsa datan från hårddisk. Och fanns ingen recovery eller resume, utan om disken inte hann med, poff, kasta skivan och ca 40kr i sopen... Finfina grejer då :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

HP SureStore 4020i SCSI-2-brännare

Pfffft. Plextor ftw!

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

M-disc lät ju som ett intressant format. Spara bilder till mina barnbarn är ungefär det behovet jag har. Det här täcker ju det.

Kanske ska spara tillsammans med ett brev som beskriver mediet och formatet så då kan läsa det i framtiden

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

hmm jag har fortfarande 4 bluray skrivare i datorn, dessa används åtminstone var/varannan vecka, dock mest för film.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

128 GB för en skiva... ok då behöver jag för mitt filbibliotek... typ närmare 90 skivor... vilket då tar 180 timmar att bränna, plus hantering mellan....det är längre tid än vad jag behöver för att flytta rubbet från en disklagring till en annan i 100Mbit/s.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Pfff, ni är för unga :).

Adaptec Easy CD Creator är det som gäller, det körde man på sin HP SureStore 4020i SCSI-2-brännare som satt påkopplat på en Adaptec AHA-1542 ISA-kort på en 486:a som precis orkade med att läsa datan från hårddisk. Och fanns ingen recovery eller resume, utan om disken inte hann med, poff, kasta skivan och ca 40kr i sopen... Finfina grejer då :).

Mmm, CD-brännare på den tiden bundlades med personlig utveckling (man fick lära sig att vara tålmodig samt att hantera frustration och ilska).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag drog fram en extern cd brännare för ca 5 månader sen, behövde den för jobbet. Var ett lager damm på den oöppnade kartongen som legat i en bokhylla i 5 år eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nero Burning ROM, om jag får be

Ändå skämmigt att jag skrev fel där! Ber om ursäkt mäster!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en Plextor DVD-brännare i primär-burken hemma!
Men gluttar på att skaffa en extern USB-BD-brännare för att både kunna rippa och bränna BD på valfri PC!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Vänta, denna klarar inte läsa UHD-BR?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Optisk media är väldigt sällan jag använder..

Använder däremot disketter varje vecka, i arbetet.

Så i min värld överlevde disketterna brända skivor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.