SSD skrivhastighet max endast 30 MB/s vid steam update

Permalänk
Medlem

SSD skrivhastighet max endast 30 MB/s vid steam update

Den senaste steam-patchen till cyberpunkt(7.7GB) kom ut och jag får ett lustigt mönster på disk-usage, se bifogad bild.

Den verkar inte skriva mer än 30MB/s som max, för att gradvis bli lägre och lägre tills den bottnar på ett bar KB/s, för att sen spika upp och börja om samma resa igen med att bli gradvis lägre skriv.

SSD fråga är en NVMe WD SN550 Nvme 1TB som speldisk(parallelt med en ytterligare WDSN550 som systemdisk där Windows 10 ligger.

Visst att det inte skall vara den snabbaste disken, men att endast skriva i ett par MB/s på en redan nedladdad fil känns..fel? Vill inte minnas att den betett sig så tidigare. Det tar därför mig nästan 1h totalt att installera en patch på 7.7GB från steam med 250Mbit trådat internet.

Jag har testat att starta om steam, och då går initalt skrivhastigheten upp till kring 500MB/s, men sen dippar ner igen mot KB/s.

Finns det något jag kan testa för att avgöra om något är fel med SSDn eller isolera felet på annat sätt? Kan jag reklamera detta, eller är det normalt på en budget-SSD? Vill inte minnas att den betett dig såhär tidigare.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Fast... en patch är ju inte bara något som kopierar och/eller skriver över, utan den långsamma skrivhastigheten beror högst sannolikt inte på SSDn utan på att CPUn extraherar och processar datan i patchen.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det nog är CPU-bound med kanske en massa beräkningar och kanske mycket skrivande med 4k-block på gaming-filerna genom en rätt jobbig NTFS-filsystemhantering och det är mycket overhead om man bara skriver 4k-block här och där i jämförelse med sekventiella skrivningar.

Prova med hdtune (den lite bättre versionen som även tillåter skrivning på disken har man typ 30 dagars testtid på), crystal disk mark mfl. disktestprogram - och det kan vara stor skillnad i mätningar med små filer/block och riktigt stora filer/block (och SLC-cachen tar slut i din lagring) så bör du se om disken verkar vara som förväntat eller om du har stora fel.

Glöm inte att många dagens flashlagring (speciellt QLC-typen) har SLC-cache och när den tar slut för att du skriver mer än 15-30 GB med data på kort tid, så kan det bli väldigt långsamt utan att det är något fel på lagringen.