Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nu blev jag lite nyfiken på hur hårt du saftar till skrivbordet (och till viss del varför)?

Inte särskilt ofta, och inte särskilt hårt heller, men det behövs inte för det här tangentbordet.
Vill inte börja slå här nu på natten men spelade in en liten film så ser du hur löst keycapsen sitter och hur lätt det är att "ploppa" port dem. Behövs ingen keycap puller här inte

video
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hade ett ducky shine som jag var nöjd med tidigare men ett par av brytarna fungerade inte allitd vilket är rätt drygt när man spelar så jag fick byta.

Där ser man:
Min förra "daily driver" var ett Ducky G2pro men efter 5+ år så började entertangenten missa registeringar, och lite senare gav den upp helt. Undrar om det är en Ducky-specifik bugg eller bara en switch som pajade?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har två, använder framförallt mitt Keychron K6 hotswap wireless (väntar på nya switchar och massa annat mys, har redan bytat stabs och lubat dom). Nr 2 som polaren skulle köpa men fortfarande inte genomfört affär på är ett moddat ducky one 2 mini med aluminium chassi, och eftermarknads keycaps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Oooh, mycket vacker bräda
(även om jag vet med mig att jag skulle bli komplett vansinnig av att använda en såndär minimalistisk skapelse)
QWERTZ dock... Är du smygtysk (och var är Å och Ä? Ännu en grej att bli vansinnig över om de ligger på ett annat lager för egen del)

Tack 🙂
QWERTZ är en uppoffring jag fick göra då det är mycket svårare (och oftast dyrare) att få tag på gamla Cherry keyboard med QWERTY.
Å & Ä är till höger om P & Ö som vanligt men själva keycap'en får offra sig för symmetrins skull.
Samma gäller för Y&Z.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tack 🙂
QWERTZ är en uppoffring jag fick göra då det är mycket svårare (och oftast dyrare) att få tag på gamla Cherry keyboard med QWERTY.

Tänkte inte på det: vinkeln på själva tangenterna gör att du inte kan swappa dem antar jag?
Inte en så stor grej egentligen kanske: det är väl inte så man tokstirrar på vanliga bokstäverna för att hitta dem.

Skrivet av StuntmanMike:

Å & Ä är till höger om P & Ö som vanligt men själva keycap'en får offra sig för symmetrins skull.
Samma gäller för Y&Z.

... men du har väl bara en fri tangent till höger om Ö - hur täcker den både Å och Ä?
Eller ersätter Å backspace? (dvs backspace flyttad nån annanstans?)
Isåfall skulle det vara ännu en sak som skulle göra mig vansinnig på det tangentbordet

...

Alltså, rent estetiskt så ser (sub) 60% layouter väldigt minimalistiskt vackra ut! ... men kan man verkligen argumentera för att de är en bättre lösning rent praktiskt? Jag är väldigt skeptisk

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Logitech MX Keys, vilket är ett av de bästa tangentborden jag har använt. Trådlös, stadigt byggd och batteritid som räcker veckor.

Permalänk
Medlem

Har just nu ett Qpad MK 90 RGB med röda brytare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Privat: IBM model m 198x
Jobb: random logitech trådlös
Det bokstavligen rasslar när man kodar på IBMen 😄
Har 3 till i källaren som reservdelar om olyckan skulle vara framme. Men jag tror den ska överleva både mig och ett par generationer till...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Inte särskilt ofta, och inte särskilt hårt heller, men det behövs inte för det här tangentbordet.
Vill inte börja slå här nu på natten men spelade in en liten film så ser du hur löst keycapsen sitter och hur lätt det är att "ploppa" port dem. Behövs ingen keycap puller här inte

https://i.imgur.com/fTileKY.gif

Blev tvungen att testa det på mitt Corsair Strafe RGB MK.2 med röda brytare och om jag gör som du i videon (trycker ner och drar bort fingret) så ploppar dem bort efter några försök.
Men de lossnar inte vid normal användning för fingrarna är slöare än tangenten när den fjädrar tillbaka och förhindrar att keycapen kommer högre upp när den slår i toppen, och om den skulle göra det så trycker man vanligen ner den nästa gång man trycker på den tangenten.

Testade även på ett K70 RGB Rapidfire och på det sitter dem bättre och går inte att få dem att ploppa bort på det när man trycker ner och drar bort fingret. Och minns på det första Corsair K60 Vengeance som jag hade så var det nästan problem med att få bort vissa med keycap pullern till och med.

Men kan väl vara något problem med att hålen i keycapsen är för stora på ditt tangentbord som gör att de inte sitter som de ska.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Tänkte inte på det: vinkeln på själva tangenterna gör att du inte kan swappa dem antar jag?
Inte en så stor grej egentligen kanske: det är väl inte så man tokstirrar på vanliga bokstäverna för att hitta dem.

Precis, profilen är olika på (nästan) varje rad.

Citat:

... men du har väl bara en fri tangent till höger om Ö - hur täcker den både Å och Ä?
Eller ersätter Å backspace? (dvs backspace flyttad nån annanstans?)
Isåfall skulle det vara ännu en sak som skulle göra mig vansinnig på det tangentbordet

Ja Å sitter på backspace och backspace har jag på "FN"+spacebar.
Man vänjer sig rätt snabbt 😁

Citat:

Alltså, rent estetiskt så ser (sub) 60% layouter väldigt minimalistiskt vackra ut! ... men kan man verkligen argumentera för att de är en bättre lösning rent praktiskt? Jag är väldigt skeptisk

Tanken med Ortholinear(4x12) är att allt är en knapp ifrån home-row och att tummen får jobba lite mer än bara trycka på space.
Jag tycker det fungerar förvånande bra.

Permalänk
Medlem

Använder Logitech G915TKL och Logitech G Pro TKL

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Ducky Shine 3/Ducky One. Cherry MX Red/Black.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Inte särskilt ofta, och inte särskilt hårt heller, men det behövs inte för det här tangentbordet.
Vill inte börja slå här nu på natten men spelade in en liten film så ser du hur löst keycapsen sitter och hur lätt det är att "ploppa" port dem. Behövs ingen keycap puller här inte

https://i.imgur.com/fTileKY.gif

Ha! Jäklar så löst, då förstår jag! tack för filmen

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Där ser man:
Min förra "daily driver" var ett Ducky G2pro men efter 5+ år så började entertangenten missa registeringar, och lite senare gav den upp helt. Undrar om det är en Ducky-specifik bugg eller bara en switch som pajade?

Det var bara problem med A så jag antar att det var den switchen. Nu har jag köpt ett gäng reservswitchar till mitt svive om någon skulle dö.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Iqunix F60 med Gateron ink blacks v2. Lubade såklart.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Leopold FC980M

mycket praktisk layout

Permalänk
Medlem

E9270P. Underlättar enormt med ett trådlöst då jag sitter i soffan. Riktigt nöjd med detta. Sköna scissor-switches och åtminstone ett halvårs batteritid.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Fnatic MiniStreak MX Silent Red.

Gediget och tyst med löstagbar kabel. Jag köpte den första varianten med inkluderat handlovsstöd för en tusenlapp ungefär. Fanns inget annat som var i närheten med tysta brytare och TKL då.

Det enda som krånglat lite är mjukvaran, då den läckt massa minne en lång period, men det enda jag använder det till är att konfigurera RGB på tangentbelysningen, sen låter jag det vara avstängt. Vet inte om det kommit någon ny version som fixar det än.

Väldigt nöjd hursomhelt. Svart och fint, oftast mild röd bakgrundsbelysning igång.
Jag har lite svårt för alla konstiga färgkombinationer som många kör på sina dyrare tangentbord. För mig ser det ut som färgglada leksakstangentbord, även om jag förstår att det är praktiskt med kontrasterna det ger. Det vore ju tråkigt om alla tyckte om exakt samma saker

En extra eloge till Fnatic för att de gratis skickade mig separata Ä och Ö-tangenter från den tyska varianten, så jag slapp de jobbiga "nordiska" varianterna med tre symboler på, som jag bara tryckte fel på rätt vad det var, eftersom jag aldrig lärt mig att skriva helt utan att titta. Belysningen hamnade inte på de svenska när det var tra olika symboler, men nu är allt fint!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

ducky one 3 tkl med smorda och filmade aqua kings.. 62 gram versionen..tyvärr för lätta gör för mycket misstag..kommer byta fjäder.. men annars ger dem nice ljud och krämig känsla när man skriver..

Permalänk
Medlem

Filco Majestouch TKL, med blåa brytare, nöjd med det, men gillar nog mitt noname från Amazon bättre med bruna brytare

EDIT: då mitt noname har backled

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

För dagen ett Rama Zenith med box ink pinks.

Permalänk
Medlem

HyperX Alloy med blåa switchar, rätt så nöjd. Inget flashigt, är diskret och älskar det taktila ljudet och respons. Hade nog föredragit Model M stuk om jag hade fått pröva men Unicomp verkar ha kompromissat även om den är menad att behålla det som gjorde Model M bra, men är inte villig att lägga pengar på "att prova".

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Byggde ihop ett custom Tofu65 för 3 år sen kanske, väldigt nöjd med det!
Tofu 65 Alu case
DZ65 RGB Hotswap PCB
Gateron Yellows, Cherry mx silent i shift tangenterna, Zealios i Esc och Caps.
PBT Keycaps från kina.

Endast smorda stabs, inte orkat smörja alla switchar

Permalänk
Inaktiv

Förslagsvis omformulera till: "Hur många" och/eller "Vilka/vilket tangentbord" använder du
(Mitt svar: Fler än jag kan komma ihåg på rak arm, men färre än att det kräver en dedikerad server för databasen och en dedikerad lagerlokal för förvaring)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikazu:

Ducky x Varmilo MIYA-Pro Panda Edition MX Brown

När var och hur fick du tag på ditt? Väntat sedan Oktober-ish utan att få tag på det. Nyfiken på när det faktiskt fanns i lager senast.

Permalänk

Asus ROG Strix Flare MX. Älskar det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Inte särskilt ofta, och inte särskilt hårt heller, men det behövs inte för det här tangentbordet.
Vill inte börja slå här nu på natten men spelade in en liten film så ser du hur löst keycapsen sitter och hur lätt det är att "ploppa" port dem. Behövs ingen keycap puller här inte

https://i.imgur.com/fTileKY.gif

WAOW [edit].. dumt att det finns så dåligt (oavsett pris).

edit
Permalänk
Medlem

Stark överrepresentation av knatterknarkare här!

Logitech MX Mini, körde fullversionen förut. Superbra!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfv1ng:

När var och hur fick du tag på ditt? Väntat sedan Oktober-ish utan att få tag på det. Nyfiken på när det faktiskt fanns i lager senast.

Köpte mitt på Inet för över ett år sedan.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Inaktiv

Varierar mitt tangentbordsanvändande mellan ett 50-tal (drygt) olika: Cherry MX/MY, Topre, ALPS, Optiska, induktiva, capacitiva och buckling spring (Linjära, tacktila, klickiga och annat)