Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem

Jag har spelat ett tiotal timmar och har haft fruktansvärt roligt. Känslan när jag äntligen klarade av satans j*vla Maggan är svårslagen

Spelet spelas förstås bäst på kontroll och lyckligtvis så märker jag inte av 60fps något speciellt då. Bra spel helt enkelt imo

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Pinsamt om man måste köpa till handkontroll för att spela på PC.

Pinsamt att inte ha en handkontroll till PC när 90% av alla AAA titlar som släpps är konsollportar utvecklade för handkontroll.

Seriöst aldrig fattat folk som gnäller om key+mouse support i såna här spel. Det är för fan inte utvecklat för mus och tangentbord! Det är som att gnälla över att jag inte kan spela starcraft med joypad. Att det överhuvudtaget går får väl ses som tillräcklig support om ni sen prompt ska spela spelet på ett unintended sätt så får ni väl va on your own.

Permalänk
Skrivet av grimmoire:

Pinsamt att inte ha en handkontroll till PC när 90% av alla AAA titlar som släpps är konsollportar utvecklade för handkontroll.

Seriöst aldrig fattat folk som gnäller om key+mouse support i såna här spel. Det är för fan inte utvecklat för mus och tangentbord! Det är som att gnälla över att jag inte kan spela starcraft med joypad. Att det överhuvudtaget går får väl ses som tillräcklig support om ni sen prompt ska spela spelet på ett unintended sätt så får ni väl va on your own.

Har spelat alla Souls spel på PC med M+K och det har fungerat perfekt.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Pinsamt att inte ha en handkontroll till PC när 90% av alla AAA titlar som släpps är konsollportar utvecklade för handkontroll.

Seriöst aldrig fattat folk som gnäller om key+mouse support i såna här spel. Det är för fan inte utvecklat för mus och tangentbord! Det är som att gnälla över att jag inte kan spela starcraft med joypad. Att det överhuvudtaget går får väl ses som tillräcklig support om ni sen prompt ska spela spelet på ett unintended sätt så får ni väl va on your own.

Skrivet av Pvt_Rinzler:

Har spelat alla Souls spel på PC med M+K och det har fungerat perfekt.

Tycker det är en märklig diskussion oavsett. Man spelar ju PC just för att slippa handkontroll? Handkontroll är ju generellt jobbig, minns tiderna man spelade fps-spel som t ex Halo med kompisarna och det kändes hur gimpat som helst med att sikta med handkontroll jämtemot hur man var van vid mus och CS 1.6. Att då gå emot och köpa till handkontroll för PC ?... Nä, jag har aldrig varit ett fan av handkontroller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laddin:

Tycker det är en märklig diskussion oavsett. Man spelar ju PC just för att slippa handkontroll?

Nja. Man kan spela på PC för att få högre upplösning och bättre FPS också. Jag kör många spel till PC med kontroller, men inte ett FPS som Halo MCC.

Men Dying Light, Days Gone, RDR2, Witcher 3 är skönt att spela med en xboxkontroll istället. Men det förutsätter ju också att man har lite vana av kontroller, annars det är rätt jobbigt att komma in i det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Man spelar ju PC just för att slippa handkontroll?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Tycker det är en märklig diskussion oavsett. Man spelar ju PC just för att slippa handkontroll? Handkontroll är ju generellt jobbig, minns tiderna man spelade fps-spel som t ex Halo med kompisarna och det kändes hur gimpat som helst med att sikta med handkontroll jämtemot hur man var van vid mus och CS 1.6. Att då gå emot och köpa till handkontroll för PC ?... Nä, jag har aldrig varit ett fan av handkontroller.

Finns spel där tangentbord och mus är överlägsna, typ FPS, RTS och sånt. Men även spel där de är rätt kassa, t.ex. Souls-spel eller racingspel. Det är ju inte som om du måste köpa en ratt för att spela iRacing, det är bara det att det inte kommer vara speciellt enkelt eller roligt utan en. Jag ser det på samma sätt vad gäller dessa spel, en kontroll är lite av en nödvändighet för att det ska vara kul att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Tycker det är en märklig diskussion oavsett. Man spelar ju PC just för att slippa handkontroll? Handkontroll är ju generellt jobbig, minns tiderna man spelade fps-spel som t ex Halo med kompisarna och det kändes hur gimpat som helst med att sikta med handkontroll jämtemot hur man var van vid mus och CS 1.6. Att då gå emot och köpa till handkontroll för PC ?... Nä, jag har aldrig varit ett fan av handkontroller.

Du kanske spelar på PC för att slippa handkontroll. Jag likt många andra använder handkontroll till spel även på PC, dels för att vissa spel gör sig helt enkelt bättre med handkontroll (exempelvis soulsbourne-serien) men också för att ha valet att kunna spela via dator men ändå softa med handkontroll i exempelvis soffan. Bara för du gör på ett sätt innebär det inte att resten av världens befolkning gör detsamma.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Du kanske spelar på PC för att slippa handkontroll. Jag likt många andra använder handkontroll till spel även på PC, dels för att vissa spel gör sig helt enkelt bättre med handkontroll (exempelvis soulsbourne-serien) men också för att ha valet att kunna spela via dator men ändå softa med handkontroll i exempelvis soffan. Bara för du gör på ett sätt innebär det inte att resten av världens befolkning gör detsamma.

Klart att mitt uttalande är simplifierat, men det var ju lite den bilden som var förr. Antingen hade man konsol, satt med soffa+tv och handkontroll. Eller så hade man dator, skrivbord, mus och tangentbord när man spelade spel. Klart att det ser annorlunda ut nu, men det var lite den uppställningen det var förr i tiden när jag själv började spela spel. Och just för att jag aldrig tyckte det var skoj att spela med handkontroll eftersom det bara kändes klumpigt så skaffade jag aldrig nått konsol utan körde dator och piratbukten.

Jag respekterar att ni har andra åsikter och smaker, men för min del är jag endast intresserad av tangentbord och mus. Om spelet inte skulle vara roligt, eller gå att spela på det sättet så är det kritik riktat mot spelföretaget, och då avstår jag från att spela det. Tycker det funkar ok just nu, men just exempelvis strider på häst tillsammans med att använda Q för att fokusa/un-fokusa är lite klumpigt. Har för övrigt inte datorn kopplad till TV:n heller, använder aldrig TVn för någon typ av spel, sån är jag.

Permalänk

Någon som testat att spela med PS4 kontroll eller Switch kontroll?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Laddin:

Klart att mitt uttalande är simplifierat, men det var ju lite den bilden som var förr. Antingen hade man konsol, satt med soffa+tv och handkontroll. Eller så hade man dator, skrivbord, mus och tangentbord när man spelade spel. Klart att det ser annorlunda ut nu, men det var lite den uppställningen det var förr i tiden när jag själv började spela spel. Och just för att jag aldrig tyckte det var skoj att spela med handkontroll eftersom det bara kändes klumpigt så skaffade jag aldrig nått konsol utan körde dator och piratbukten.

Jag respekterar att ni har andra åsikter och smaker, men för min del är jag endast intresserad av tangentbord och mus. Om spelet inte skulle vara roligt, eller gå att spela på det sättet så är det kritik riktat mot spelföretaget, och då avstår jag från att spela det. Tycker det funkar ok just nu, men just exempelvis strider på häst tillsammans med att använda Q för att fokusa/un-fokusa är lite klumpigt. Har för övrigt inte datorn kopplad till TV:n heller, använder aldrig TVn för någon typ av spel, sån är jag.

Varför har du Q? Jag har mittknappen på musen. Så klickar man bara när man vill låsa in en fiende osv. Sen får man baar stänga av AUTO inställningen för den har dödat mig några ggr

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Ja ville skjuta mig själv till en början för mycket för hjärnan att hantera :D. Men efter ca 30h in så tycker jag att det spelbart med mus/t-bord.

Man blir straffad direkt man inte har fingrarna på rätt plats så det är helt klart viktigt i ett spel som detta.

Problemet jag ser med mus/tangentb är att man inte kan "sikta" med sina attacker speciellt när man vill dodga bakom en boss och snabbt vända för attackera mot ryggen.

Jag gav upp och försöker lära mig köra med kontroll.

Har du kommit på nåt bra sätt?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som testat att spela med PS4 kontroll eller Switch kontroll?

Jag spelar med en PS4-kontroll. Funkar perfekt via bluetooth rakt i Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Tycker det är en märklig diskussion oavsett. Man spelar ju PC just för att slippa handkontroll?

Älskar min handkontroll och den passar perfelt till alla open world jag lirar. Enda ggn jag ens funderar på att testa mus och tangentbord är till first person-lir men dying light 2 fungerar tokbra med kontroll.

Så liksom, alla gör sin grej. Who cares...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Gissar på att du aldrig spelat ett Souls spel tidigare.

Då gissar du åt helvete.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Köpte Elden Ring i Steam nu i helgen och har spelat drygt 3 och en halvtimma... trodde jag skulle uppleva stuttering men den var helt frånvarande så jag började undra vad alla snackar om Sen mot sista halvtimman hände något konstigt... det var som spelet stannade upp och sedan när det började röra sig igen så rörde det sig jättefort som om den skulle ta igen den stillastående tiden?

Jag har tidigare sett en video med Linus som spelade Forza Horizon 5 på Steam Deck och där var det samma konstiga betende... han kallade det för "strange rubberband effect"? Jag stängde av spelet och gick till Windows update och såg att det var en uppdatering på gång... för det är ju något Windows är bra så är det att bete sig konstigt när en ny uppdatering är pågång valde "install and shutdown" och hoppas problemet är borta i Elden Ring när jag testar nästa gång
Bra spel förövrigt... kör med Xbox One handkontroll.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Stefan_JL: Känt fel tyvärr. Man ska patcha ut det ”snart”™️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tror ni att det kommer nån modd för att sänka/ställa in svårighetsgraden?? Och kanske så man kan savea när man vill.

Är nån timme in i spelet och är i nån grotta och det är rätt frustrerande när man dör oförberedd av några monster som hoppar fram och man måste börja om från början i grottan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tror ni att det kommer nån modd för att sänka/ställa in svårighetsgraden?? Och kanske så man kan savea när man vill.

Är nån timme in i spelet och är i nån grotta och det är rätt frustrerande när man dör oförberedd av några monster som hoppar fram och man måste börja om från början i grottan..

Svaret på din fråga är mestadels "nej". Klart det kommer komma moddar som ändrar diverse saker, men något som "lägre svårighetsgrad" lär inte dyka upp.

Jag rekommenderar istället att du summonar någon annan spelare eller gör annat tills du är starkare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Då gissar du åt helvete.

Hur kan du vara besviken i så fall? Striderna känns som de andra spelen, i DS1 stod du ju helt stilla om du ville dricka men i Bloodborne och DS3 är det samma som det är här. Det är liksom märkligt att bli upprörd över att spelet är exakt som förväntat vad gäller de punkterna?

Skrivet av Gizmo_8:

Tror ni att det kommer nån modd för att sänka/ställa in svårighetsgraden?? Och kanske så man kan savea när man vill.

Är nån timme in i spelet och är i nån grotta och det är rätt frustrerande när man dör oförberedd av några monster som hoppar fram och man måste börja om från början i grottan..

Nej. Du får savegame-fuska om du vill göra det (d.v.s. avsluta spelet, kopiera din save, fortsätta spela och sen ersätta din save med din backup varje gång du vill ladda spelet igen). Det är ju inte så det är tänkt att spelas, men å andra sidan så får man väl fuska bäst man vill i ett singleplayerspel. Nu är det ju anticheat med så tveksamt om det kommer komma regelrätta trainers så att du kan bli odödlig etc men någon form av fusk kanske kommer som gör det lagom mycket enklare.

Annars är det väl bara till att spela spelet som det var tänkt. Det är ingen level scaling i Souls-spelen så du kan alltid hitta en liten rutt av grejer som är enkla att döda och grinda dem ett tag och levla 5-10 levlar extra så blir det mycket enklare att göra saken du dog på innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Stefan_JL: Känt fel tyvärr. Man ska patcha ut det ”snart”™️

Nu körde jag spelet igen efter Windowsuppdateringen och det var hemsk stuttering... det stannade upp kanske en tredjedels sekund eller halvsekund då och då... ospelbart om det hände när man slogs. Jag tänkte spela in en video för att visa all stuttering med Nvidia shadowplay (heter det så fortfarande?) men när jag startat inspelningen så hände det inte alls och efter det försvann all stuttering så nu funkar det bra igen hoppas det håller i sig och inte kommer tillbaka.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Hur ska jag tänka med statsen egentligen?

Jag kör confessor och är typ lvl 32 eller så..

28 Faith
18 dex
13 strenght

Resten en default bortsett från typ 1-2 poäng på mind och endurance

Ska jag bara maxa Faith och dex? Typ starka spells + snabba.

Jag kör fortfarande med första vapnet. Jag har verkligen inte hittat något nytt vapen. Alla vapen jag har hittat har krävt mer strenght, men jag har typ inte vågat lägga så mycket på det.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu är jag inte så långt in i spelet men är belöningen bakom dimmbarriären i kyrkan där man börjar, värt det? Jag har kommit till slutfighten men torskat och vet inte om jag orkar göra om hela igen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu är jag inte så långt in i spelet men är belöningen bakom dimmbarriären i kyrkan där man börjar, värt det? Jag har kommit till slutfighten men torskat och vet inte om jag orkar göra om hela igen

Den bästa belöningen där inne är inte från den bossen utan från ett hemligt område.

När du kommer till den smala bron, strax efter första svängen medan du blir jagad av den där maskinen, hoppa ner precis där stupet börjar. Då landar du på en plattform och kan gå in i tunnlarna där du möter några gargoyler. Fortsätt tills du kommer till ett nytt rum med en bro fram till ett altare. Spring snabbt över bron och plocka upp föremålet som finns där, en extremt bra talisman. Gör detta snabbt då TVÅ bossar av samma typ som dödade dig precis när spelet startade dyker upp. Dessa två ska dock inte ge någon belöning, så lyckas du bara få tag i talismanen gör det inget om du dör.

Vaka till liv i början av området och börja om igen, hoppa ner vid bron igen och ta dig fram till rummet där du hittade talismanen. Den här gången går du inte över bron, utan hoppar ner igen till ett nytt hemligt område. Efter ett litet tag kommer du fram till en plattform där du kan titta ner på tunneln där maskinen jagade dig. Den kommer vara nedanför dig och åka fram och tillbaka. Titta på taken ovanför den. Tre stora bollar hänger i taket. Ta fram ett distansvapen och skjut av ett av repen som håller en boll. Tajma in det så att den faller på maskinen och den förstörs. Du får nu en lyxig pilbåge (och kanske något mer) som belöning.

Bossen som du har haft problem med lyckades jag döda igår. Ta fram en Spirit Ashes, typ maneten som tål en hel del stryk så den tar aggro ibland. Sedan ska du vara så nära kroppen på monstret du kan, då träffar den dig inte lika mycket. Sedan finns det en bugg som gör att ifall du fick in en stun/stagger precis innan den går in i en ny fas vid runt 50-70% liv så slutar den attackera.
Om jag minns rätt så var belöningen en Spirit Ashes som ska vara väldigt stark, men kostar 100 mana att kasta, så väldigt dyr för de flesta som inte har speccat magi. Du får även en Golden Seed som används för att att uppgradera dina flaskor.

Dold text
La till spoilertaggar /mod
Permalänk
Moderator
Forumledare

@Runeclaw: Sweet, får testa det igen idag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu är jag inte så långt in i spelet men är belöningen bakom dimmbarriären i kyrkan där man börjar, värt det? Jag har kommit till slutfighten men torskat och vet inte om jag orkar göra om hela igen

Vilken kyrka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Vilken kyrka ?

Precis innan du kommer ut i den öppna världen för första gången har du en Grace och där är en genomsynlig vägg du inte kan passera utan att först använda en nyckel (de som ser ut som knivar av sten, kommer inte ihåg namnet just nu).

Permalänk

Denna får ni skaffa om ni vill äga i Elden Ring. Kräver dock en hel del Strength. Tror dock det räcker med 30 strength för att hålla den med båda händer, en hand kräver 40 i strength. Den har också en väldigt bra skill som ger en plus stats i allt nästan under en stund.

https://imgur.com/a/B0PEFQf

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Här visas en massa exempel på diverse trolldom, av intresse för de som vill köra intelligensbaserad karaktär.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Denna får ni skaffa om ni vill äga i Elden Ring. Kräver dock en hel del Strength. Tror dock det räcker med 30 strength för att hålla den med båda händer, en hand kräver 40 i strength. Den har också en väldigt bra skill som ger en plus stats i allt nästan under en stund.

https://imgur.com/a/B0PEFQf

Fick den när jag slutade spela igår, men håller mig nog till Claymore. Det är ju så otroligt fult