Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det här är ju din åsikt men du uttrycker dig som om det vore fakta. Jag delar inte åsikten utan tycker Witcher 3 var grymt bra med tangentbord och mus, och jag skulle aldrig vilja spela det med handkontroll.

I ett spel där timing är allt, så fungerar inte sega "hold leftclick to attack". Tycker KB/Mus i Witcher 3 känns galet klumpigt, dels pga de konstiga keybindsen som Dodge på Alt like wtf! och lite annat. Men främst pga hur Geralt rör sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nooro:

Undrar om det funkar att ha en PS5-kontroll som man ansluter till datorn...

Nej, endast mus och tangentbord på pc tyvärr. Har testat med xbox controller dual shock och dual sense. From Software borde bannas från steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Nej, endast mus och tangentbord på pc tyvärr. Har testat med xbox controller dual shock och dual sense. From Software borde bannas från steam.

Det går hur bra som helst att ansluta en handkontroll och spela med på PC... Själv kör jag en DualShock från PS4 utan bekymmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Igår kunde jag inte ansluta till nätverket stod typ: failed to connect

Är det fler som haft så? Jag har xbox, men internet för övrigt fungerar på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Undrar om det funkar att ha en PS5-kontroll som man ansluter till datorn...

Skrivet av anna_jo86:

Nej, endast mus och tangentbord på pc tyvärr. Har testat med xbox controller dual shock och dual sense. From Software borde bannas från steam.

jag spelar med ps5 kontroll på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Nej, endast mus och tangentbord på pc tyvärr. Har testat med xbox controller dual shock och dual sense. From Software borde bannas från steam.

Går ju utmärkt. Steam har ju inbyggt stöd för de kontrollerna. Bara para ihop och spela, eller köra med sladd. Jag kör min psr-kontroll över bluetooth. Med tangentbord och mus är det ju knappt spelbart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icetec:

Går ju utmärkt. Steam har ju inbyggt stöd för de kontrollerna. Bara para ihop och spela, eller köra med sladd. Jag kör min psr-kontroll över bluetooth. Med tangentbord och mus är det ju knappt spelbart

Hur då, steam upptäcker de, men de funkar ändå inte ens i menyn. Alla steam-spel utom Sekiro och Elden ring fungerar så det måste ju vara From Software relaterat.

Och nej, det är inte spelbart med tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Hur då, steam upptäcker de, men de funkar ändå inte ens i menyn. Alla steam-spel utom Sekiro och Elden ring fungerar så det måste ju vara From Software relaterat.

Och nej, det är inte spelbart med tangentbord och mus.

jag hade lite strul att få ps5 kontrollen att koppla först. Jag testade lite olika usb-kontakter i datorn tills det fungerade. Jag kör alltså trådat och inte via blutooth

Permalänk
Medlem

servers är online igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Hur då, steam upptäcker de, men de funkar ändå inte ens i menyn. Alla steam-spel utom Sekiro och Elden ring fungerar så det måste ju vara From Software relaterat.

Och nej, det är inte spelbart med tangentbord och mus.

Min funkar rakt av iaf, men jag har redan krånglat en massa med det där för ett annat spel. Du kan testa att köra i big picture mode och ställa in kontrollinställningarna där och se om det hjälper, vill minnas att jag fick göra det. Men det funkar rakt av annars med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Jag tänker precis tvärt om... nu när man är "30+" så gör ju 600 på ett spel då och då inget större avtryck på plånboken. Värre var det när man var 12 år och fick spara månader för att ha råd med ett spel, eller vänta tills födelsedag/julafton.

Då var å andra sidan njutningen, när man väl fick trycka in den där kasetten/cd:n i t.ex. spelkonsolen, så väldigt mycket större. Förutsatt att det var ett bra spel man fick tag på. Det var inte ovanligt att jag när jag var väldigt liten gick litegrann på känsla när det kom till vilket spel jag skulle köpa, och även om hur omslaget till spelet såg ut. Ibland fick man tji, och köpte någonting som visade sig vara riktigt kasst. Det hände mer än en gång till GameBoy, t.ex.!

Skrivet av SCORPIUS:

Ursäkta men kan inte låta bli att skratta lite haha. " 30+ år gammal gubbe"
Jisses, hur kommer du vara när du är 50?
Chilla, du är ung än.
Att inte lägga 600kr på ett spel kan jag förstå. Men samtidigt är det först i den åldern som många faktiskt har råd att köpa spel.
Att inte lägga tid på att spela kan jag med förstå. Men samtidigt.. varför inte? En del målar, andrar bygger grejer, andra gör en uppsjö att andra saker som ger allt från verklighetsflykt till hobby.
Att spendera tid med något som ger glädje osv är bra spenderad tid enligt mig.

Tack för de betryggande orden! Nog för att vi alla blir äldre, och att det inte borde hindra en så länge man rent fysiskt och psykiskt kan fortsätta göra vad det än är man nu vill pyssla med, men det känns ändå som att jag borde göra någonting annat. Det lustiga är att när jag inte arbetar, studerar eller läser en bok så slösurfar jag i vilket fall som helst, och den tiden borde jag ju lika gärna kunna lägga på datorspel. Såvida det inte blir överdrivet, så tycker jag att du har helt rätt om att tid spenderat med att göra någonting som ger en glädje är bra spenderad tid. Jag har hört det förut, och ibland tycker jag att människor rättfärdigar lite för mycket med den logiken, men överlag är det ju sant. Så länge man sköter sitt ansvar, så ska man få chilla.

Work hard, play hard!

Skrivet av Kern:

Kör på! Själv är jag 54 år men känner mig som en hormonstinn 16-åring nu när download pågår, have fun!

Haha, du är en förebild! Hur är spelet hittills?

Permalänk
Medlem

Kör med confessor. Hur sjutton får jag fler incantarions? Jag är just nu lvl 20 och har 23 i faith.

Jag fick en som heter "the flame of frenzy" fråga mig inte hur jag fick den... men jag kan inte lära mig den. Man kan liksom inte trycka på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Username related?

Det är inte samma typ av spel. Hela grejen med FromSoftwares spel är att inget blir serverat på silverfat, varken storyn eller waypoints eller quests. Det är det som gör det kul. Och om du säger att världen är tom har du inte utforskat speciellt mycket. Det är ju grejer överallt.

Skillnad på att ha svår svårighet och inte ha system för att jämföra ens utrustning med det säljaren säljer eller man har i ryggsäcken... Jag har spelat alla Soulborne och kan tycka det är charmigt men vissa system borde verkligen ha uppgraderats.

Det är långa tomma landskap om du inte sitter på hästen, sen har caves och dungeons 99% skräp och samma upplägg allt igenom.
Men absolut byte till 2H och det känns genast mycket bättre än dual swords.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Kör med confessor. Hur sjutton får jag fler incantarions? Jag är just nu lvl 20 och har 23 i faith.

Jag fick en som heter "the flame of frenzy" fråga mig inte hur jag fick den... men jag kan inte lära mig den. Man kan liksom inte trycka på den.

Kolla under equipment, brukar stå vad som krävs. Ibland behövs INT, Arcane eller FAITH med.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Skillnad på att ha svår svårighet och inte ha system för att jämföra ens utrustning med det säljaren säljer eller man har i ryggsäcken... Jag har spelat alla Soulborne och kan tycka det är charmigt men vissa system borde verkligen ha uppgraderats.

Absolut, men det är ju inte riktigt samma typ av problem som att bli 2-shottad och att bossar är extremt aggressiva. Jag håller med om att UIt kunde fått sig lite QoL-förändringar men det är ju ingenting jag orkar bry mig om känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Absolut, men det är ju inte riktigt samma typ av problem som att bli 2-shottad och att bossar är extremt aggressiva. Jag håller med om att UIt kunde fått sig lite QoL-förändringar men det är ju ingenting jag orkar bry mig om känner jag.

Verkar som problemet med bossarna är att de är balanserade för att man ska använda spirits eller iaf summons, för när de slår så tar de aggro nästan direkt vilket underlättar när bossarna har så jäkla mycket hp...
I de äldre spelen kunde man nästan alltid köra "reset" själv.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Kolla under equipment, brukar stå vad som krävs. Ibland behövs INT, Arcane eller FAITH med.

Hmm jag köpte en sån där amulett som gör att man har en till slot och då kunde jag equipa den.

Övriga incantarions. Är det något man köper eller låser man upp dem i samband med att man lvlar Faith?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Hmm jag köpte en sån där amulett som gör att man har en till slot och då kunde jag equipa den.

Övriga incantarions. Är det något man köper eller låser man upp dem i samband med att man lvlar Faith?

Det finns att köpa av en NPC vid

the Roundtable hold

Dold text

. Men går säkert att hitta ute i världen på olika sätt också.

Hur länge har ni spelat som inte har lämnat Limgrave än? Jag är så sugen på att utforska så det blir lite spretigt för min del, men ska försöka att hålla mig till Limgrave tills jag känner mig färdig med det stället tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för de betryggande orden! Nog för att vi alla blir äldre, och att det inte borde hindra en så länge man rent fysiskt och psykiskt kan fortsätta göra vad det än är man nu vill pyssla med, men det känns ändå som att jag borde göra någonting annat. Det lustiga är att när jag inte arbetar, studerar eller läser en bok så slösurfar jag i vilket fall som helst, och den tiden borde jag ju lika gärna kunna lägga på datorspel. Såvida det inte blir överdrivet, så tycker jag att du har helt rätt om att tid spenderat med att göra någonting som ger en glädje är bra spenderad tid. Jag har hört det förut, och ibland tycker jag att människor rättfärdigar lite för mycket med den logiken, men överlag är det ju sant. Så länge man sköter sitt ansvar, så ska man få chilla.

Work hard, play hard!
Haha, du är en förebild! Hur är spelet hittills?

Asså, jag är en 83:a, har en grabb på sju år.
Jag spelar, surfar etc mycket vid datorn, alltid gjort sen 486:a tiden. Andra människor är ute på krogen, spenderar tid med vänner, ser på film serie etc.
Så länge man har koll på "tiden" När jag fick min son så drog jag ner på mitt spelande drastiskt.
Nu har jag fixat en dator till han så han kan sitta bredvid mig och spela. Eller så kör vi splitscreen.

Ser folk säljer sin dator för fått sitt barn etc. Har du så svårt att låta bli datorn annars? Förstår om man gör det för en ekonomiskt anledning.

Men, hur som. Vad ska du annars göra för skoj?

Sitta titta på serier dagarna ut?

Snart kommer sommaren.. då är det dags igen att dra ner på spelandet

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Verkar som problemet med bossarna är att de är balanserade för att man ska använda spirits eller iaf summons, för när de slår så tar de aggro nästan direkt vilket underlättar när bossarna har så jäkla mycket hp...
I de äldre spelen kunde man nästan alltid köra "reset" själv.

Ja, jag har ju gjort ett par försök på Godrick, med summons, och presterat kanske ner till 70% som bäst. Det är inte direkt så att de gör bossarna enkla vilket jävla as till boss alltså. Får väl cheesa det lite genom att grinda några levels. Vägrar ta hjälp av andra spelare första gången

Permalänk
Medlem

Random funfact, men verkar fungera helt ok på linux! Kört en timme nu med proton experimental, och det flyter på fint har inte hunnit testa onlineläget än men den klagar inte iaf

Edit: mp fungerar finfint det också!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Folket som snott ihop det här spelet måste ju ha några förstklassiga mardrömmar att dra inspiration från, med tanke på hur mobsen ser ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Aldric T:

Folket som snott ihop det här spelet måste ju ha några förstklassiga mardrömmar att dra inspiration från, med tanke på hur mobsen ser ut.

Jotack, där ligger nog många terapitimmar bakom vissa sjuka skapelser. Som om silent hill och H.R Giger hade ett barn tillsammans 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hur långt har alla tagit sig hittills då? Har endast fått ner tree sentinel och nights cavalry än så länge.

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanoten:

Hur långt har alla tagit sig hittills då? Har endast fått ner tree sentinel och nights cavalry än så länge.

Tree sentinel plockade jag ganska snabbt men nights cavalry har jag bara gett ett enstaka försök, och då kom det där andra jävla aset på häst och blandade sig in sista 20% så det gick åt h-e. Men tack för påminnelsen! Annars har jag träffat min första tegelvägg i form av Godrick men han ska väl åka på smisk förr eller senare han också, det är bara extremt svårt att lära sig hans mönster för han attackerar ju heeeela tiden. Men jag är väl inte tillräckligt duktig för min level helt enkelt. Det är det som är det fina med de här spelen, du kan ju alltid göra spelet enklare genom att helt enkelt grinda några levlar till innan du försöker igen. Sen vet jag ju att han går att döda som level 1 med bara nävarna om man är duktig nog, men jag är inte duktig.

Sen skulle jag väl inte direkt säga att Tree Sentinel är en av de enklare minibossarna heller, finns mycket lågt hängande frukt om du kollar in lite grottor i närheten.

EDIT: Det gick på det berömda håret

Kan tipsa om att maneten är rätt bra för bossar, tillräckligt många skott så blir de förgiftade. Inte för att det skedde här, för Godrick gjorde pannkaka av den inom 15 sekunder, men om man inte är lika feg som jag så.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Grejen med Elden Ring är att det är ett nytt spel från FromSoftware som kombinerar allt de gjort innan till ett superpaket. Om den där videon gör att man skippar spelet, så är man nog inte riktigt målgruppen till att börja med. Det är lite som om Freddy Mercury hade uppstått från de döda och kört en ny konsert med Queen och sen kommer någon och analyserar rösten och påpekar på att han sjunger falskt ibland. Liksom, ja, men det spelar ingen roll i sammanhanget. Jag får lite stuttering på ett specifikt ställe när jag spawnar där och hoppar på hästen, vilket är störigt, men det stör ju inte upplevelsen eftersom det är isolerat till 1 sekund där ingenting annat händer. Ska det va så? (/mvh Sverker Olofsson) Nej. Men det är så, och när resten av spelet är det bästa som släppts senaste fem+ åren så är det acceptabelt ändå. Vill man grafikrunka så är ju Elden Ring ändå inte speciellt snyggt så man gör nog bättre i att köra nya Horizon i så fall, det är också ett bra spel så vitt jag förstår (ettan var skitbra). Men det är inte samma genre som Elden Ring, och det finns ingen annan studio som gör samma grej som From gör på samma sätt så man har liksom inga alternativ.

Permalänk

4h in: Coolt spel även om världen är tommare än vad jag tycker att den borde vara. Men det är riktigt snyggt och jag tycker om det mycket, med undantaget för att jag konstant får framedips (5600x + 6600xt) som nämns i filmen ovan. Riktigt irriterande och hoppas verkligen det kommer en patch snart, annars kan jag inte rekommendera spelet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Nisch och nisch det var trots alla över 10 år sen den första ultawide skärmen släpptes på marknaden.

Elden Ring är trots alla en Tripel-A titel och förmodligen ett av årets största spel så det finns verkligen inte ursäkt för att där inte nativ ultrawide support.

Tycker inte att år 2022 vi ska behöva vänta på att moddare gör spelutvecklarnas jobb och implementerar ultrawide support.

Även om något är lanserat sedan länge så kan det fortfarande vara en nischad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

4h in: Coolt spel även om världen är tommare än vad jag tycker att den borde vara. Men det är riktigt snyggt och jag tycker om det mycket, med undantaget för att jag konstant får framedips (5600x + 6600xt) som nämns i filmen ovan. Riktigt irriterande och hoppas verkligen det kommer en patch snart, annars kan jag inte rekommendera spelet tyvärr.

Kolla in subredditen så finns det lite tips på vad du kan göra för att minska det. Gjort 3 grejer typ och tycker det är stor skillnad. Som nämnt händer det ibland men det är kort och sällan så det påverkar inte spelbarheten.