Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Baldur's gate 3 har ju tyvärr blivit försenat till nästa år i alla fall så gott om tid har du, men vart att notera att Elden ring är inte alls likt BG, finns inte mycket överlapp mellan de spelen.

Nej, men jag ska ändå hålla koll på det. Det blir dock att vänta några månader för mig så att de hinner fixa de värsta buggarna.

Permalänk
Medlem

Jämrans vad sugen jag är på att lira det här.

Jag är 32 år gammal, och har spelat datorspel åtminstone sedan jag fick mitt första GameBoy när jag var typ 6-7 år. Det är ändå rätt intressant att av alla datorspel jag ödslat alldeles för många timmar på, istället för att göra någonting vettigt och produktivt med mitt liv, så har Souls-serien varit något alldeles särskilt för mig. Jag minns när jag testade Dark Souls för första gången, och stängde av efter några minuter. Jag insåg att det var rätt svårt, och orkade inte med sådant just då. Något år senare testade jag det igen, efter att ha hört hur mycket ros det fått, och blev helt fast efter att ha gett det en ärlig chans.

Ingen annan spelserie har gett mig så mycket valuta för pengarna som Dark Souls 1-3, och då har jag alltså inte spelat Demon Souls eller Bloodborne. Sekiro var dock riktigt bra, men det kanske inte räknas som ett "Souls-spel"? Hela genren "Souls-like" är trots allt lite subjektiv.

Jag älskar bokserien "A Song of Ice and Fire" av George R.R. Martin också, och jag har läst att han skrivit en del av historien till spelet? Blir ännu mer sugen! Jag vill verkligen lira det här, men jag kan inte som 30+ år gammal gubbe motivera 600 kr för ett datorspel längre. Inte heller kan jag längre motivera att spendera så väldigt mycket tid med datorspel i övrigt. Det är så sämst att inte kunna vara en hedonistisk bäbisvuxen och spela datorspel på dagarna, när någonting så här riktigt intressant äntligen dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

"men jag kan inte som 30+ år gammal gubbe motivera 600 kr för ett datorspel längre"

Jag tänker precis tvärt om... nu när man är "30+" så gör ju 600 på ett spel då och då inget större avtryck på plånboken. Värre var det när man var 12 år och fick spara månader för att ha råd med ett spel, eller vänta tills födelsedag/julafton.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Jämrans vad sugen jag är på att lira det här.

Jag är 32 år gammal, och har spelat datorspel åtminstone sedan jag fick mitt första GameBoy när jag var typ 6-7 år. Det är ändå rätt intressant att av alla datorspel jag ödslat alldeles för många timmar på, istället för att göra någonting vettigt och produktivt med mitt liv, så har Souls-serien varit något alldeles särskilt för mig. Jag minns när jag testade Dark Souls för första gången, och stängde av efter några minuter. Jag insåg att det var rätt svårt, och orkade inte med sådant just då. Något år senare testade jag det igen, efter att ha hört hur mycket ros det fått, och blev helt fast efter att ha gett det en ärlig chans.

Ingen annan spelserie har gett mig så mycket valuta för pengarna som Dark Souls 1-3, och då har jag alltså inte spelat Demon Souls eller Bloodborne. Sekiro var dock riktigt bra, men det kanske inte räknas som ett "Souls-spel"? Hela genren "Souls-like" är trots allt lite subjektiv.

Jag älskar bokserien "A Song of Ice and Fire" av George R.R. Martin också, och jag har läst att han skrivit en del av historien till spelet? Blir ännu mer sugen! Jag vill verkligen lira det här, men jag kan inte som 30+ år gammal gubbe motivera 600 kr för ett datorspel längre. Inte heller kan jag längre motivera att spendera så väldigt mycket tid med datorspel i övrigt. Det är så sämst att inte kunna vara en hedonistisk bäbisvuxen och spela datorspel på dagarna, när någonting så här riktigt intressant äntligen dyker upp.

Ursäkta men kan inte låta bli att skratta lite haha. " 30+ år gammal gubbe"
Jisses, hur kommer du vara när du är 50?
Chilla, du är ung än.
Att inte lägga 600kr på ett spel kan jag förstå. Men samtidigt är det först i den åldern som många faktiskt har råd att köpa spel.
Att inte lägga tid på att spela kan jag med förstå. Men samtidigt.. varför inte? En del målar, andrar bygger grejer, andra gör en uppsjö att andra saker som ger allt från verklighetsflykt till hobby.
Att spendera tid med något som ger glädje osv är bra spenderad tid enligt mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem det och testade men det här är verkligen inget för mig. Testat flera olika klasser, alldeles för slött, klumpiga kontroller och för lite reward-feeling. Är nog inget för souls-spel överlag, kul att souls-fantasterna får något att göra i alla fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag laddade hem det och testade men det här är verkligen inget för mig. Testat flera olika klasser, alldeles för slött, klumpiga kontroller och för lite reward-feeling. Är nog inget för souls-spel överlag, kul att souls-fantasterna får något att göra i alla fall!

Finns inget som heter klasser, Det du väljer är dina start stats samt gear du har i första timmen typ, allt annat är helt öppet, om du tycker det är för slött ta av lite armor och se till att du är i 'Light' weight, så kommer du se att det går betydligt fortare.

Vapen spelar också väldigt mycket roll på hur snabbt du attackerar. Om du gillar mer face paste börja som Pirate och ta av armor tills du är Light.

Värt att notera att som pirat är det extra bra att lära sig hantera Parry också på en gång då din sköld släpper igenom för mycket skada.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Finns inget som heter klasser [...]

Jo det gör det, men jag förstår vad du säger. Det är själva mekanikern i spelet jag inte fastnar för. Inget för mig helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kör det med 360 kontroll på pc i 1080p med max inställningar. Har inte varit under 60 fps än.
Däremot har jag för första gången på väldigt väldigt länge fått screen tearing.
Läste att v-sync ska vara på i nvidias kontrollpanel. Så provar det.

Vad @Tenerezza länkar ovan på GitHub verkar intressant med.
https://github.com/uberhalit/EldenRingFpsUnlockAndMore

Har inte köpet spelet men testa att sätta prerender fram till 2 brukar fungera i vissa spel. Jag kör 1 som standard även om standarden 3FPS, är jobbigt med det den imputlaggen men testa Några min för att utesluta andra problem.
Värt att prova i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Provade en timme idag. Dödade fiender i godan ro och plötsligt gick jag i en fälla så jag teleporterades till andra sidan kartan och stendog av allt som rörde sig, är fortfarande fast där.

10/10

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Blev väldigt besviken på bristen av ultrawide-support. Är det verkligen rimligt för ett spel som släpps år 2022 att inte stödja det?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av GlidZ:

Blev väldigt besviken på bristen av ultrawide-support. Är det verkligen rimligt för ett spel som släpps år 2022 att inte stödja det?

Men det är lugnt, du har i alla fall upplåst frame rate... oh wait

Permalänk
Medlem

Tragiskt jävla besviken, var rätt sugen här och såg fram emot något att sjunka in i på kvällarna. Spelar på Playstation 5 och första timmarna gav ungefär det här intrycket;

Grafik/animationer som hämtade ur 2017, tyngdlag som får GTA V att framstå som en simulator och lika dålig responstid på input-action som Red Dead Redemption typ. Känns som att simma i smör och ser sämre ut än Shadow of Mordor. Världens minst intuitiva crafting/equipment-system och varje gång du ska heala behöver karaktären stanna upp i 3 sekunder för att i walk-speed dricka en flaska. Pepp? Glöm inte då att det dessutom är ett open world/exploration-upplägg fast med CHECKPOINTS (japp).

4/10 typ. Än så länge iaf, får se igen om några fler kvällar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

Tragiskt jävla besviken, var rätt sugen här och såg fram emot något att sjunka in i på kvällarna. Spelar på Playstation 5 och första timmarna gav ungefär det här intrycket;

Grafik/animationer som hämtade ur 2017, tyngdlag som får GTA V att framstå som en simulator och lika dålig responstid på input-action som Red Dead Redemption typ. Känns som att simma i smör och ser sämre ut än Shadow of Mordor. Världens minst intuitiva crafting/equipment-system och varje gång du ska heala behöver karaktären stanna upp i 3 sekunder för att i walk-speed dricka en flaska. Pepp? Glöm inte då att det dessutom är ett open world/exploration-upplägg fast med CHECKPOINTS (japp).

4/10 typ. Än så länge iaf, får se igen om några fler kvällar.

Gissar på att du aldrig spelat ett Souls spel tidigare.

Permalänk
Medlem

Lyckades köpa en kopia från en sida och aktiverade via VPN. Allt gick bra. Nu laddar man hem spelet. Första gången man spelar den här typen av spel.

Jag har egentligen bara spelar wow och skyrim. Det här spelet känns som att det kommer bli en jäkla prövning. Hoppas jag tycker om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Blev väldigt besviken på bristen av ultrawide-support. Är det verkligen rimligt för ett spel som släpps år 2022 att inte stödja det?

Det är cappat till 60 FPS också.

Helt VÄRDELÖSA keybindingdunktioner till dator, går inte sänka sensen på musen under en viss grad heller (som är alldeles för hög). Kan inte förstå hur dom kunde komma undan med allt detta i recensionerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Tragiskt jävla besviken, var rätt sugen här och såg fram emot något att sjunka in i på kvällarna. Spelar på Playstation 5 och första timmarna gav ungefär det här intrycket;

Grafik/animationer som hämtade ur 2017, tyngdlag som får GTA V att framstå som en simulator och lika dålig responstid på input-action som Red Dead Redemption typ. Känns som att simma i smör och ser sämre ut än Shadow of Mordor. Världens minst intuitiva crafting/equipment-system och varje gång du ska heala behöver karaktären stanna upp i 3 sekunder för att i walk-speed dricka en flaska. Pepp? Glöm inte då att det dessutom är ett open world/exploration-upplägg fast med CHECKPOINTS (japp).

4/10 typ. Än så länge iaf, får se igen om några fler kvällar.

Kan bara hålla med tyvärr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Blev väldigt besviken på bristen av ultrawide-support. Är det verkligen rimligt för ett spel som släpps år 2022 att inte stödja det?

Word! nästan lite absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Helt VÄRDELÖSA keybindingdunktioner till dator,

Rekommenderar alla att starkt spela Soulsbourne med kontroll. Införskaffade en xbone-kontroll till Dark Souls och kört med den genom samtliga titlar. Spelat lite nu på förmiddagen och ungefär detsamma.

Permalänk

Jag blev sugen på spelet efter ha läst recensionen inne på Gamereactor, har dock en fråga angående spelet som jag hoppas någon välvillig person här kan svara på.

Jag har egentligen aldrig varit särskilt inne på FromSoftwares spel där det känns som att det är svårighetsgraden som är "hypen" istället för berättelsen, dock så köpte jag Bloodborne för det verkade vara så stämningsfullt, jag tappade tyvärr intresset ganska så fort och jag gillade inte att man skulle skapa sin egen karaktär i början av spelet, rent generellt så gillar jag inte rollspel där "character creation" är en stor del av spelet, jag har t.ex. aldrig spelat Elder Scrolls eller liknande spel där man ska välja ras, kön osv osv, utan jag föredrar "färdiga" karaktärer man spelar som.

Så för att komma till frågan, jag undrar om Elden Ring har samma upplägg som Bloodborne och andra rollspel?, skapar man sin egen karaktär i spelet eller är det en befintlig person och berättelse man upplever i spelet?

Tack på förhand för ev. svar och önskar alla som läser detta en trevlig helg! (samt trevligt spelande )

Permalänk
Medlem

Tänkte testa för att se om det mot förmodan är någon för mig men det är helt ospelbart då kameran bara snurrar runt hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

Det är cappat till 60 FPS också.

Helt VÄRDELÖSA keybindingdunktioner till dator, går inte sänka sensen på musen under en viss grad heller (som är alldeles för hög). Kan inte förstå hur dom kunde komma undan med allt detta i recensionerna.

För att alla recensenter som spelat ett souls spel vet att man spelar med en handkontroll. Precis som Sekiro, Nioh mfl så är spelet inte alls kul med mus/tb.

Angående FPS Cap så är det nog för att spelets animationer är per-Frame. I tidigare spelen så var det optimalt att lira i 30. Precis som BOTW. Högre FPS så blir det allt svårare att timea sina dodges i invincible frames bl.a

Permalänk
Medlem

Nu kom jag ihåg varför jag inte gillade dark souls.
Klarar inte av att spela med "lock on target" system, så jävla klumpigt! musen stängs ju av helt så fort man låser på ett mål.

Går det att ändra på något sätt?

Kom där alldrig en mod till dark souls som gör om kontrollerna till vanlig strafe med mouse look?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Tipset har säkerligen redan tagits upp men för er som spelar på PS5 och föredrar att spelet flyter bör välja Ps4-versionen i menyn. Det flyter, tyvärr, väldigt mycket bättre än ifall PS5-versionen i performance mode är förvalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dennisen:

Nu kom jag ihåg varför jag inte gillade dark souls.
Klarar inte av att spela med "lock on target" system, så jävla klumpigt! musen stängs ju av helt så fort man låser på ett mål.

Går det att ändra på något sätt?

Kom där alldrig en mod till dark souls som gör om kontrollerna till vanlig strafe med mouse look?

Nej. Kommer aldrig att ske.

Spelet är och förblir ett Kontroll spel.

Permalänk
Medlem

Trist att ingen verkar spela.

Permalänk
Medlem

vad ska man lira för klass när man e nybörjare? detta är mitt första souls-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

För att alla recensenter som spelat ett souls spel vet att man spelar med en handkontroll. Precis som Sekiro, Nioh mfl så är spelet inte alls kul med mus/tb.

Angående FPS Cap så är det nog för att spelets animationer är per-Frame. I tidigare spelen så var det optimalt att lira i 30. Precis som BOTW. Högre FPS så blir det allt svårare att timea sina dodges i invincible frames bl.a

Fast om man som recensent missar att nämna att kontrollerna är helt värdelösa med mus och tangentbord så har man inte gjort sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

vad ska man lira för klass när man e nybörjare? detta är mitt första souls-spel

Här är en bra video om det...

https://youtu.be/oc915Caa2S8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Jämrans vad sugen jag är på att lira det här.

Jag är 32 år gammal, och har spelat datorspel åtminstone sedan jag fick mitt första GameBoy när jag var typ 6-7 år. Det är ändå rätt intressant att av alla datorspel jag ödslat alldeles för många timmar på, istället för att göra någonting vettigt och produktivt med mitt liv, så har Souls-serien varit något alldeles särskilt för mig. Jag minns när jag testade Dark Souls för första gången, och stängde av efter några minuter. Jag insåg att det var rätt svårt, och orkade inte med sådant just då. Något år senare testade jag det igen, efter att ha hört hur mycket ros det fått, och blev helt fast efter att ha gett det en ärlig chans.

Ingen annan spelserie har gett mig så mycket valuta för pengarna som Dark Souls 1-3, och då har jag alltså inte spelat Demon Souls eller Bloodborne. Sekiro var dock riktigt bra, men det kanske inte räknas som ett "Souls-spel"? Hela genren "Souls-like" är trots allt lite subjektiv.

Jag älskar bokserien "A Song of Ice and Fire" av George R.R. Martin också, och jag har läst att han skrivit en del av historien till spelet? Blir ännu mer sugen! Jag vill verkligen lira det här, men jag kan inte som 30+ år gammal gubbe motivera 600 kr för ett datorspel längre. Inte heller kan jag längre motivera att spendera så väldigt mycket tid med datorspel i övrigt. Det är så sämst att inte kunna vara en hedonistisk bäbisvuxen och spela datorspel på dagarna, när någonting så här riktigt intressant äntligen dyker upp.

Kör på! Själv är jag 54 år men känner mig som en hormonstinn 16-åring nu när download pågår, have fun!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Fast om man som recensent missar att nämna att kontrollerna är helt värdelösa med mus och tangentbord så har man inte gjort sitt jobb.

Pratar vi PC Recensioner eller allmänt?

FromSoft kommer aldrig göra ett spel med TB/Mus i åtanke. Det vet nog de flesta som följt Souls spelen. De är Konsollspel i förstahand, PC andra. Allt fungerar så mycket bättre med en kontroller ändå. Bara kika på Witcher 3, mycket bättre med en handkontroll bortsett från att sikta med Crossbow. Förstapersons spel som Skyrim är däremot trevligare med TB/Mus.

Spel för Mus/TB brukar ju ha rätt klumpig melee combat. Speciellt om de ska ha block+attack på höger/vänster och på det ska man ju ha en heavy attack där man håller in vänsterklick, inte alls lika flytande som att bara trycka på en knapp för vardera sak.

Sifu t.ex. mycket trevligare med kontroll än TB/Mus.

Japanska utvecklare vill helt enkelt inte, och bryr sig inte särskilt mycket om PC. Deras egna marknad är dominerad av konsoller och mobiler.