Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Yep, alltså nettonegativ, precis som jag skrev.

Absolut, som du skrev: nettonegativ

Tänkte att det var bra med ett räkneexempel, om det fanns fler som undrade och behövde se det i konkreta siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Yep, alltså nettonegativ, precis som jag skrev.

Hoppla. Jag var säker på att det stod nettoneutral. Sorry.

Nettonegativ, precis som du skrev

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Man blir även beskattad på pengarna man sätter in, så att flytta pengar in och ut ur ditt ISK i onödan är inget att rekommendera.

Om man avser att ha ute pengarna än en skattecykel + tiden till att nästa blir det det, men inte om det är kortare period än så (och speciellt inte om man ska ta ut och sätta in flera gånger under denna tiden).

Skrivet av Gorian:

Här kommer dagens dummaste fråga då jag blottar min okunskap: men vad baseras egentligen procenten på?

Varje dag så går aktier/börsen upp eller ned, och då anger man det i procent. Så långt är jag med. Men vad baseras procenten på? Är det gårdagens värde? För i så fall innebär en nedgång på 4% igår och en uppgång på 4% idag fortfarande att värdet är på nettominus.

Försökte googla men hittade inget :/

Utöver de svar som redan getts kan också påpekas att detta är rätt viktigt att ha i åtanke om man kollar på t.ex. en graf över hur börsen gått varje år. Om där exempelvis är 2 år där den gick -50% ena året och +50% det andra, är summan av både inte +-0%, utan -25%.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Moskvabörsen fallit 40 procent senaste tiden, rena rean nu

Någon som har tips på vettiga Ryska fonder via Avanza? Gärna med fokus på olja/gas då det känns som en bra investering.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Politik borttaget*

Håller er till investeringsnack (vad tråden är menad för) och inte politik, tack!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta från Nordea till en annan bank. Mestadels för stöket med att ha utdelningsskatt, och eller stök med att flytta med till en finsk notering för att få mindre skatt, men då ha stöket med euro.
Jag har ”köp och behåll” strategi. Så inget hoppande i köp och sälj alls annars alltså.
Bara köper månadsvis hela tiden och behåller i upp och nedgång minst 5-10 år till.

Någon som har några tankar kring svenska bankaktierna?

Swedbank, vet inte, inte så sugen trots att det är ”min” bank.
SEB har jag sneglat lite på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bowman99:

Jag funderar på att byta från Nordea till en annan bank. Mestadels för stöket med att ha utdelningsskatt, och eller stök med att flytta med till en finsk notering för att få mindre skatt, men då ha stöket med euro.
Jag har ”köp och behåll” strategi. Så inget hoppande i köp och sälj alls annars alltså.
Bara köper månadsvis hela tiden och behåller i upp och nedgång minst 5-10 år till.

Någon som har några tankar kring svenska bankaktierna?

Swedbank, vet inte, inte så sugen trots att det är ”min” bank.
SEB har jag sneglat lite på.

Avanza är bästa valet imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Avanza är bästa valet imo

Som aktie att äga eller som bank att använda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Som aktie att äga eller som bank att använda?

Att använda som bank, trodde du ville byta bank för aktieköp?
Edit: Missuppfattade 🤷‍♀️

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Jag funderar på att byta från Nordea till en annan bank. Mestadels för stöket med att ha utdelningsskatt, och eller stök med att flytta med till en finsk notering för att få mindre skatt, men då ha stöket med euro.
Jag har ”köp och behåll” strategi. Så inget hoppande i köp och sälj alls annars alltså.
Bara köper månadsvis hela tiden och behåller i upp och nedgång minst 5-10 år till.

Någon som har några tankar kring svenska bankaktierna?

Swedbank, vet inte, inte så sugen trots att det är ”min” bank.
SEB har jag sneglat lite på.

Swedbanks kurs brukar röra sig mer och har längre till sin toppnotering. SEB är mer stabil men ligger redan ganska högt. Med en sådan orolig marknad som är nu så är nog SEB säkrare. På längre sikt kan nog Swedbank ge mer pengar dock. Jag har blivit försiktigare för varje år som gått och skulle nog välja SEB nu. Sålde mina Nordea av samma anledning som dig.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Här kommer dagens dummaste fråga då jag blottar min okunskap: men vad baseras egentligen procenten på?

Varje dag så går aktier/börsen upp eller ned, och då anger man det i procent. Så långt är jag med. Men vad baseras procenten på? Är det gårdagens värde? För i så fall innebär en nedgång på 4% igår och en uppgång på 4% idag fortfarande att värdet är på nettominus.

Försökte googla men hittade inget :/

För vad det är värt tycker jag detta var en bra fråga. Ofta är det dom enkla grejerna man underskattar/missar eftersom ingen vågar fråga om dom vilket kan leda till dyra misstag. I detta fall var väl svaret ungefär som väntat, men inte helt sällan är det just de dumma frågorna som får en att tänka efter ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För vad det är värt tycker jag detta var en bra fråga. Ofta är det dom enkla grejerna man underskattar/missar eftersom ingen vågar fråga om dom vilket kan leda till dyra misstag. I detta fall var väl svaret ungefär som väntat, men inte helt sällan är det just de dumma frågorna som får en att tänka efter ordentligt

Tack det uppskattas

Visa signatur

---

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av griid:

Många börser som faller nu pga. invasion. Håll er borta från börsen. Ni som är långsiktiga bör inte sälja.
Köpläge.

Vänta nu, vi ska hålla oss borta från börsen, men inte sälja, och det är köpläge? Det känns som något motstridiga råd?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vänta nu, vi ska hålla oss borta från börsen, men inte sälja, och det är köpläge? Det känns som något motstridiga råd?

Ja, får väl förtydliga. De som mår dåligt och vill sälja av ska hålla sig borta idag

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Ja, får väl förtydliga. De som mår dåligt och vill sälja av ska hålla sig borta

Köpläge.. blir och handla lite idag. Lönen kommer ju imorgon, men vi får se helt enkelt. Man får inte sluta handla när det går ned. Ju mera krigsrubriker, desto bättre att börja spara.

Permalänk
Medlem

Jag satte över en liten chunk till från min kvarvarande buffert (kommer ändå ha ca 6 månadslöner kvar), för att slänga in i lite breda fonder nu när det är rea. Jäkligt störigt att man ständigt ska ha så usel timing på börsen; gick in med 80% för en månad sen. Men det är bara att HODLa och hålla ut.

Förhoppningsvis blir det ingen vidare global upptrappning i Ukraina-situationen.

Permalänk
Medlem

...så när nås botten, nu har alla panik och börserna kraschar men hur många dagar fortsätter det neråt tror ni? Det lär ju inte bli 3dje världskrig av detta utan folk kommer sansa sig om ett tag och inse att resten av världen rullar på som vanligt även om det är synd om ukrainarna. Finns säkert uppsidor här också för en del företag, vapentillverkare, stålindustri o.s.v. som kommer få ökad orderingång p.g.a. kriget när närliggande länders arméer vill upprusta.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Köpt mer investor och sbb b.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...så när nås botten, nu har alla panik och börserna kraschar men hur många dagar fortsätter det neråt tror ni? Det lär ju inte bli 3dje världskrig av detta utan folk kommer sansa sig om ett tag och inse att resten av världen rullar på som vanligt även om det är synd om ukrainarna. Finns säkert uppsidor här också för en del företag, vapentillverkare, stålindustri o.s.v. som kommer få ökad orderingång p.g.a. kriget när närliggande länders arméer vill upprusta.

Jag är upp ca 6% på mitt totala innehav idag, så alla har verkligen inte panik👍
Titta på utvecklingen och vilka vinster vissa oljebolag gör och har i dagsläget och hur framtiden ser ut.

fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Jag är upp ca 6% på mitt totala innehav idag, så alla har verkligen inte panik👍
Titta på utvecklingen och vilka vinster vissa oljebolag gör och har i dagsläget och hur framtiden ser ut.

Går åt skit-mycket fossila bränslen när man krigar, inte många el-pansarvagnar ute på marknaden än.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Visst gör det det, men det upptrappade kriget är inte orsak till att många oljebolag går riktigt bra, annat än just idag. Stora vinster och låg till ingen skuldsättning hos flera bolag, samt hög direktavkastning är det👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Swedbanks kurs brukar röra sig mer och har längre till sin toppnotering. SEB är mer stabil men ligger redan ganska högt. Med en sådan orolig marknad som är nu så är nog SEB säkrare. På längre sikt kan nog Swedbank ge mer pengar dock. Jag har blivit försiktigare för varje år som gått och skulle nog välja SEB nu. Sålde mina Nordea av samma anledning som dig.

Tack, alltid kul att höra lite olika tankar.

I vilket fall som helst så hoppade jag in och krängde av alla Nordea och köpta sen SHB. SHB gick ner mer än Nordea så själva skiftet kändes som en fördel precis nu, alltid bra att det blir åt det hållet.

I efterhand insåg jag att A aktien låg nästan 10% lägre.
Sjukt att det är sån skillnad, folk borde väl kränga alla B och köpa A istället typ. Men men..

Håll i hatten där ute

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Jag satte över en liten chunk till från min kvarvarande buffert (kommer ändå ha ca 6 månadslöner kvar), för att slänga in i lite breda fonder nu när det är rea. Jäkligt störigt att man ständigt ska ha så usel timing på börsen; gick in med 80% för en månad sen. Men det är bara att HODLa och hålla ut.

Förhoppningsvis blir det ingen vidare global upptrappning i Ukraina-situationen.

Jag har också ständig dålig timing. Därför ska man sluta tajma.. men det är svårt.. ja.. vi får väl se hur det här slutar.

Permalänk
Medlem

Moskvabörsen ser inte rolig ut, ner 44% just nu lol.
Oslo Børs står emot bra. Har tur i oturen som har en hel del i norsk indexfond/ETF men resten av portföljen kommer gråta ett tag 😢

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Moskvabörsen ser inte rolig ut, ner 44% just nu lol.
Oslo Børs står emot bra. Har tur i oturen som har en hel del i norsk indexfond/ETF men resten av portföljen kommer gråta ett tag 😢

och jag som har lite rysslandfonder.. bläääää.. men finns ju uppsida om 10 år när kriget är över.

Permalänk
Medlem

Det är rea kan man säga, jag HÅLLER och köper för det jag kan, det kommer sjunka, man kommer säkert drabbas få en släng av ängslighet men jag håller och köper !.

Jag har hus, mark, bil, jobb och mat på bordet jag har inget att spara till endå

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

och jag som har lite rysslandfonder.. bläääää.. men finns ju uppsida om 10 år när kriget är över.

Säker på det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Säker på det?

Absolut. Ukraina kommer införlivas i Ryssland. Sen är ju Europa i knät på den ryska gasen. Annat kommer folk frysa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

och jag som har lite rysslandfonder.. bläääää.. men finns ju uppsida om 10 år när kriget är över.

Eller så är detta en upptrappning till något mycket värre =/
Men det hoppas jag såklart inte på..
Känns som hela 2022 kommer bli ett dåligt börsår med många köplägen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Eller så är detta en upptrappning till något mycket värre =/
Men det hoppas jag såklart inte på..
Känns som hela 2022 kommer bli ett dåligt börsår med många köplägen.

Kör ju inte all in på Rysslandfonder nu.