Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

Marknaden har en tendens att överdriva i både upp och nedgång, och man blir lika förvånad varje gång, och det enda man kan trösta sig med är att ingen kan förutse börsens rörelser, ingen.

Och jorden går inte under denna gång heller, det vänder igen......så småningom

Har väl ”förlorat” flera hundratusen på de här två månaderna, men å andra sidan har ju mina tillgångar vuxit över miljonen. Man måste helt enkelt sluta glo på börsen när det skakar, iaf om man är långsiktig. Det tär ju på psyket liksom.

Permalänk

Från en som hållit på 15 år med ämnet och försökt sig på alla möjliga värderingsmodeller TA FA diverse kpi:er osv. Vi kan inte förutse en timme framåt så lyssna inte på "experter" och deras råd.

Jag rekommenderar alla läsa följande guide för att få en bra förståelse varför vi inte kan förutspå aktiekurser:

https://jlcollinsnh.com/stock-series/

Permalänk
Medlem

Snart lön igen!

Det fina med allmänna nedgångar om man ska se något positivt med det hela är ju att det är rea på mer eller mindre hela sortimentet så bara välja och vraka. De beflintliga innehaven som nu sjunkit i värde har jag därför att jag tyckt de varit värda priset jag en gång betalat, att de är billigare nu gör de inte sämre. Tvärtom bara ett utmärkt tillfälle att återinvestera och fylla på, och så får man nytta av det torra krutet innan det blir för gammalt!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Började testa börsen i oktober och "lyckades" pricka in ett par bolag som var högt värderade. Dom har gått ner 20% nu. Fortsatte fylla på med fler bolag under vintern och alla har backat. Dock är det inga enorma summor utan gick in med sånt jag kan vara utan. Köpte in två bolag till förra veckan som gått ner 40% senaste tiden. Behövde bättre spridning på bolagen, var lite för smal portfölj. Tanken från början har varit att bygga upp en portfölj som ska användas om drygt 15 år. Kommer nog ligga lågt nu nåt år pga studier men sedan är tanken att pytsa in regelbundet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fratercula:

Började testa börsen i oktober och "lyckades" pricka in ett par bolag som var högt värderade. Dom har gått ner 20% nu. Fortsatte fylla på med fler bolag under vintern och alla har backat. Dock är det inga enorma summor utan gick in med sånt jag kan vara utan. Köpte in två bolag till förra veckan som gått ner 40% senaste tiden. Behövde bättre spridning på bolagen, var lite för smal portfölj. Tanken från början har varit att bygga upp en portfölj som ska användas om drygt 15 år. Kommer nog ligga lågt nu nåt år pga studier men sedan är tanken att pytsa in regelbundet.

Det är bra att lära sig hur man fungerar vid en nedgång. Jag erkänner att jag är absolut sämst och mår dåligt när det går nedåt. Får inte alls samma glädje när det går uppåt. Har något med att människan tar en förlust hårdare än glädjen över en vinst (samma belopp). Förstå då kan man kötta på. Vill du satsa på aktier med stadig utdelning, kör nåt investmentbolag för där kommer du åt bolag som inte är börsnoterade. Men det är en lysande tid att börja nu. Alltid roligt för nya att börja vid en nedgång och jobba sig uppåt. Då finns det chans att man håller ut vid en dipp.

Permalänk
Skrivet av Mrbond:

För de som är intresserade kan jag varmt rekommendera en gratiskurs i financial markets med Robert Shiller som är professor i ekonomi vid Yale.
Finns tillgänglig här: https://www.coursera.org/learn/financial-markets-global#instr...

Vill gärna också slå ett slag för denna kurs! Tog den för något år sedan och den var väldigt givande, på riktigt!

Min investeringsstrategi bygger på långsiktighet (20-40år sparhorisont), månadssparande och likviditet, starkt influerad av Rikatillsammans vilket verkar vara poppis här.

2000kr/månad direktinvesteras i 10+st olika fonder, cirka 10% räntefonder (säljs och återinvesteras vid stora nedgångar) och 90% aktiefonder.

3000kr/månad förs per automatik över från min bank till ett ISK på Avanza varje månad.
I detta ISK-konto investerar jag i enstaka aktier. När börsen har gått bra (lite för bra i vissa fall) så har jag haft svårt att hitta köptillfällen vilket betyder att min likviditet på kontot ökat. Så nu när börsen går neråt har jag pengar över att investera utan att behöva ta av något buffert-konto.

Jag säljer i princip aldrig fonder eller aktier utan ökar mitt innehav vid nedgång förutsatt att min värdering och framtidstro håller.
Detta hjälper mycket kring psykologin vid nedgångar då jag alltid kan blicka tillbaka 1år och se vinst.
Att dessutom kunna stoppa in mer pengar vid nedgång bidrar också till ökad trygghet.

Sen ska det ju sägas att dessa 3000kr/månad inte blir särskilt mycket procentuell likviditet med tiden men det har fungerat bra för mig hittills.

Det är så jag hanterar risk och nergångar.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är bra att lära sig hur man fungerar vid en nedgång. Jag erkänner att jag är absolut sämst och mår dåligt när det går nedåt. Får inte alls samma glädje när det går uppåt. Har något med att människan tar en förlust hårdare än glädjen över en vinst (samma belopp). Förstå då kan man kötta på. Vill du satsa på aktier med stadig utdelning, kör nåt investmentbolag för där kommer du åt bolag som inte är börsnoterade. Men det är en lysande tid att börja nu. Alltid roligt för nya att börja vid en nedgång och jobba sig uppåt. Då finns det chans att man håller ut vid en dipp.

har du märkt på dig själv att du kollar börsen/portföljen oftare när den börjar gå nedåt till skillnad från när börsen ligger lite mer stabilt?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

3000kr/månad förs per automatik över från min bank till ett ISK på Avanza varje månad.
I detta ISK-konto investerar jag i enstaka aktier. När börsen har gått bra (lite för bra i vissa fall) så har jag haft svårt att hitta köptillfällen vilket betyder att min likviditet på kontot ökat. Så nu när börsen går neråt har jag pengar över att investera utan att behöva ta av något buffert-konto.

I och med att även icke investerade pengar på ISK beskattas bör du inte ha likvida medel oinvesterade på ditt ISK. Det må inte handla om speciellt mycket extra i skatt, men värt att tänka på.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

I och med att även icke investerade pengar på ISK beskattas bör du inte ha likvida medel oinvesterade på ditt ISK. Det må inte handla om speciellt mycket extra i skatt, men värt att tänka på.

Det är sant! Har faktiskt tänkt på det själv och det vore såklart inte speciellt svårt att ha likviderna på att vanligt konto sidan om.
Ren lathet att jag inte tagit tag i det.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är bra att lära sig hur man fungerar vid en nedgång. Jag erkänner att jag är absolut sämst och mår dåligt när det går nedåt. Får inte alls samma glädje när det går uppåt. Har något med att människan tar en förlust hårdare än glädjen över en vinst (samma belopp). Förstå då kan man kötta på. Vill du satsa på aktier med stadig utdelning, kör nåt investmentbolag för där kommer du åt bolag som inte är börsnoterade. Men det är en lysande tid att börja nu. Alltid roligt för nya att börja vid en nedgång och jobba sig uppåt. Då finns det chans att man håller ut vid en dipp.

Tror det handlar mycket av förväntan, ingen hade ju lagt pengar på börsen om förväntan var att det inte gav någoting eller rent av hade blivit en kostnad över tid. Så när börsen/innehaven går upp så når det bara förväntan (undantaget då om ens innehav gör oväntade glädjeskutt uppåt), när den går +-0 känns det lite dåligt eftersom det är under förväntan, och när den backar blir det lätt panik för många.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ryssland är extremt översålt och jag slänger in en relativt stor del där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Ryssland är extremt översålt och jag slänger in en relativt stor del där.

Kan du rekommendera några ryska företag som tu tycker man bör köpa aktier från?

Permalänk

Gud förbannat. Sålde halva innehavet. Eventuellt blir det lägenhetsköp snart. Skulle lyssnat på far och sålt för flera veckor sen. Har sån beslutsångest, tappat en hel del på börsen. Ska jag sälja hela med skaplig förlust eller ska jag behålla en del?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon333222:

Men om man kör indexfonder? Vad är man då?

Troligen en klok, snål och diversifierad sparare.
Spara på och glöm bort att sparandet existerar.

Skrivet av HickeHiskelig:

Gud förbannat. Sålde halva innehavet. Eventuellt blir det lägenhetsköp snart. Skulle lyssnat på far och sålt för flera veckor sen. Har sån beslutsångest, tappat en hel del på börsen. Ska jag sälja hela med skaplig förlust eller ska jag behålla en del?

Låter som du haft för mycket på börsen om det känns jobbigt.
Jag har tappat mer än 25% i år och ser ingen anledning att sälja några innehav.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen en klok, snål och diversifierad sparare.
Spara på och glöm bort att sparandet existerar.

Låter som du haft för mycket på börsen om det känns jobbigt.
Jag har tappat mer än 25% i år och ser ingen anledning att sälja några innehav.

Tanken var inte att jag skulle sälja. Men… blev sugen på att flytta från studentkorridor. Och att sälja med förlust känns jobbigt, inte att ligga på rött

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HickeHiskelig:

Gud förbannat. Sålde halva innehavet. Eventuellt blir det lägenhetsköp snart. Skulle lyssnat på far och sålt för flera veckor sen. Har sån beslutsångest, tappat en hel del på börsen. Ska jag sälja hela med skaplig förlust eller ska jag behålla en del?

Du får nog väga olika scenarion själv om det är värt risken. Låt oss säga att det finns 5 scenarion där du får värdesätta hur ditt liv förändras olika mycket...
Exempel på scenarion (påhittade siffror):

  • Börsen går upp 20%, 11% sannolikhet

  • Börsen går upp 10%, 22,5% sannolikhet

  • Börsen förblir oförändrad, 33% sannolikhet

  • Börsen går ner 10%, 22,5% sannolikhet

  • Börsen går ner 20%, 11% sannolikhet

Personligen tycker jag inte om att investera pengar som jag behöver på kort sikt eftersom värdet på aktierna du köper är beroende på vad andra är villiga att betala för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

I och med att även icke investerade pengar på ISK beskattas bör du inte ha likvida medel oinvesterade på ditt ISK. Det må inte handla om speciellt mycket extra i skatt, men värt att tänka på.

Man blir även beskattad på pengarna man sätter in, så att flytta pengar in och ut ur ditt ISK i onödan är inget att rekommendera.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HickeHiskelig:

Tanken var inte att jag skulle sälja. Men… blev sugen på att flytta från studentkorridor. Och att sälja med förlust känns jobbigt, inte att ligga på rött

Så ett oväntat uttag bara?
Du får ställa kostnaden att bo i korridor vs att sälja med förlust.

Låter som ett olyckligt scenario bara, jag har inte varit i sitsen så har inga vägledande ord mer än det ovan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

har du märkt på dig själv att du kollar börsen/portföljen oftare när den börjar gå nedåt till skillnad från när börsen ligger lite mer stabilt?

Under coronadippen så körde jag strutsmetoden. Sket i att läsa några nyheter överhuvudtaget på cirka 2 månader. Jag har lite skvättar här och där och har egentligen bara koll på hur mycket jag har satt in på respektive konto, inte själva värdeförändringen. Är rätt säker på att jag ligger på plus fortfarande, men har ingen järnkoll så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv Nordnet, men speciellt för att handla med aktier utanför norden tycker jag dom har ganska dyrt courtage, speciellt om man köper/säljer mycket.

Vad använder ni för tjänster som har billigare courtage?

Permalänk
Medlem

Här kommer dagens dummaste fråga då jag blottar min okunskap: men vad baseras egentligen procenten på?

Varje dag så går aktier/börsen upp eller ned, och då anger man det i procent. Så långt är jag med. Men vad baseras procenten på? Är det gårdagens värde? För i så fall innebär en nedgång på 4% igår och en uppgång på 4% idag fortfarande att värdet är på nettominus.

Försökte googla men hittade inget :/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är det gårdagens värde? För i så fall innebär en nedgång på 4% igår och en uppgång på 4% idag fortfarande att värdet är på nettominus.

Försökte googla men hittade inget :/

Korrekt.

Index är i sin tur en sammanvägning av en grupp (eller alla) aktier på en marknad eller i en bransch. De kan viktas på olika sätt, det finns hundratals varianter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Korrekt.

Index är i sin tur en sammanvägning av en grupp (eller alla) aktier på en marknad eller i en bransch. De kan viktas på olika sätt, det finns hundratals varianter.

Danke

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Här kommer dagens dummaste fråga då jag blottar min okunskap: men vad baseras egentligen procenten på?

Varje dag så går aktier/börsen upp eller ned, och då anger man det i procent. Så långt är jag med. Men vad baseras procenten på? Är det gårdagens värde? För i så fall innebär en nedgång på 4% igår och en uppgång på 4% idag fortfarande att värdet är på nettominus.

Försökte googla men hittade inget :/

Borde väll vara så här?

Värdet minskar med 4% --> 100 sek * 0,96 = 96 SEK
Värdet ökar sen med 4% --> 96 sek * 1,04 = 99,84 SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Här kommer dagens dummaste fråga då jag blottar min okunskap: men vad baseras egentligen procenten på?

Varje dag så går aktier/börsen upp eller ned, och då anger man det i procent. Så långt är jag med. Men vad baseras procenten på? Är det gårdagens värde? För i så fall innebär en nedgång på 4% igår och en uppgång på 4% idag fortfarande att värdet är på nettominus.

Försökte googla men hittade inget :/

Som redan skrivits är det den procentuella förändringen jämfört med gårdagen (eller senaste veckan, månad, år etc om du väljer den tidsperioden).

Men en nedgång på 4 procent följt av en uppgång på 4 procent är inte tillbaka på noll.
Principen syns lättast med större förändringar. Anta att du har 100 kr som går ner med 99 procent. Då har du 1 kr. Om du sedan ökar med 99 procent har du 1,99 kr, inte 100 kr.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Som redan skrivits är det den procentuella förändringen jämfört med gårdagen (eller senaste veckan, månad, år etc om du väljer den tidsperioden).

Men en nedgång på 4 procent följt av en uppgång på 4 procent är inte tillbaka på noll.
Principen syns lättast med större förändringar. Anta att du har 100 kr som går ner med 99 procent. Då har du 1 kr. Om du sedan ökar med 99 procent har du 1,99 kr, inte 100 kr.

Men är det jämfört med för exakt 24 timmar sedan eller jämfört med midnatt i UTC-tid? Lurigt när man kollar på marknader som handlas dygnet runt. Kursen har gått upp med 1% sedan igår. När då igår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men är det jämfört med för exakt 24 timmar sedan eller jämfört med midnatt i UTC-tid? Lurigt när man kollar på marknader som handlas dygnet runt. Kursen har gått upp med 1% sedan igår. När då igår?

Nej det är jämfört med gårdagens stängningskurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej det är jämfört med gårdagens stängningskurs

Och vad är stängningskursen på världsomspännande marknader som är öppna dygnet runt? Bitcoin exempelvis? 24 tidszoner i världen och aldrig någon stängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Borde väll vara så här?

Värdet minskar med 4% --> 100 sek * 0,96 = 96 SEK
Värdet ökar sen med 4% --> 96 sek * 1,04 = 99,84 SEK

Skrivet av bubbelbabbel:

Som redan skrivits är det den procentuella förändringen jämfört med gårdagen (eller senaste veckan, månad, år etc om du väljer den tidsperioden).

Men en nedgång på 4 procent följt av en uppgång på 4 procent är inte tillbaka på noll.
Principen syns lättast med större förändringar. Anta att du har 100 kr som går ner med 99 procent. Då har du 1 kr. Om du sedan ökar med 99 procent har du 1,99 kr, inte 100 kr.

Yep, alltså nettonegativ, precis som jag skrev.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och vad är stängningskursen på världsomspännande marknader som är öppna dygnet runt? Bitcoin exempelvis? 24 tidszoner i världen och aldrig någon stängning.

Vad priset var för 24 timmar sedan skulle jag gissa på.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD