Microsoft optimerar prestanda för spel i fönsterläge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft optimerar prestanda för spel i fönsterläge

Förbättrad latens och stöd för funktioner likt Auto HDR och variabel uppdateringsfrekvens blir tillgängligt även när spel inte körs i fullskärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice. Kanske till och med får mig att uppdatera till win 11, om de nu inte kommer till 10.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Bra!
Hoppas även att det går att göra allt annat svart även om man kör i fönsterläge.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till 10an 🙏😄

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av krEJZi:

Nice. Kanske till och med får mig att uppdatera till win 11, om de nu inte kommer till 10.

Skrivet av FixT:

Hoppas det kommer till 10an 🙏😄

De specar ingen version alls utan säger bara "till Windows" vilket kan betyda båda. Försökte gräva i versionen till insider för att se mer, men hittade inget vettigt. Håller med om att det vore väldigt trevligt om det är till båda versioner

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man skulle vilja spela i fönsterläge?

Jag är helt för power to the people, ju mer alternativ desto bättre. Men kan inte förstå varför.

Permalänk
Medlem

Har ju alltid hoppats på att Microsoft ska lyckas göra det möjligt för mig att ha ett spel i fullskärm på en monitor men ändå kunna använda webbläsare osv på den andra monitorn utan att spelet minimeras. Men inte än tydligen. Windows 12 kanske?

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Kan någon förklara varför man skulle vilja spela i fönsterläge?

Jag är helt för power to the people, ju mer alternativ desto bättre. Men kan inte förstå varför.

Jag har en 48" OLED teve som skärm och jag sitter för nära för att det ska vara bekvämt att använda hela skärmen. Genom att spela i fönster kan jag dessutom ha webläsare och Discord uppe vid sidan.

Permalänk
Medlem

Borderless windowed brukar ge bättre resultat när man tabbar ut ur spel så det brukar jag köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan någon förklara varför man skulle vilja spela i fönsterläge?

Jag är helt för power to the people, ju mer alternativ desto bättre. Men kan inte förstå varför.

Det är väl framförallt "borderless windowed", där fönstret typiskt då tar upp en hel skärm, som är intressant i vissa lägen. (Det är ju rent visuellt "fullskärm", men inte tekniskt samma sak och fönsterhanteringen fungerar helt annorlunda).

Detta bara så vi inte pratar om helt olika saker när du tar upp detta med fönsterläge, som ju också nämns i sammanhanget. Det rena fönsterläget är nog inte särskilt prioriterat i jämförelse, men det blir ju också bättre för dem som är intresserade som en bieffekt av att det rent tekniskt är i princip samma sak som läget man har god anledning att förbättra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Kan någon förklara varför man skulle vilja spela i fönsterläge?

Jag är helt för power to the people, ju mer alternativ desto bättre. Men kan inte förstå varför.

Borderless window använder jag en hel del. Exempelvis kan man få till 21:9 i titlar som diablo 3. Kör man fullscreen så erbjuds däremot inte 21:9. Eller gjorde inte när jag spelade iaf. Så det är ett sätt att få till rätt upplösning i en del titlar.

En del spel har svårt med att tabba ut och byta fönster om det körs i helskärm. Om man ska kolla något i webläsaren eller bara discord medan man spelar. En del spel klarar inte alls av att tabba ur så länge man kör fullscreen. Även här förenklar borderless window eftersom alt tab fungerar klockrent då.

Men du kanske bara undrar varför man kör spel i en ruta som inte ens är helskärm. Bra fråga!

Det använder jag när jag spelar exempelvis faster than light och into the breach. Det är pixelgrafik med rätt stora pixlar som alltså faktiskt ser lite bättre ut av att inte ta upp hela skärmen. Hela skärmen behövs inte för de spelen. Framförallt kan man ha igång något annat samtidigt. Hearthstone har jag använt windowed mode när jag körde det. Alla spel behöver inte fullskärm.

Jag skulle såklart inte köra horizon zero dawn eller starcraft 2 i fönsterläge som inte tar upp hela skärmen däremot. Såklart ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

De specar ingen version alls utan säger bara "till Windows" vilket kan betyda båda. Försökte gräva i versionen till insider för att se mer, men hittade inget vettigt. Håller med om att det vore väldigt trevligt om det är till båda versioner

22xxx-versionerna (som då t.ex. 22545 som nämns här) är Windows 11-versionerna som verkar leda fram till nästa version ("feature update" eller vad de nu vill kalla det), dvs den version som förväntas släppas i höst om planen de kommunicerade från början hålls.

Vet inte om just versionen de nämner där släppts publikt, men 22543 och 22557 kan tas som referenspunkter. Det verkar väl som att 22557 (första högre än 22545 som de skrivit om att de släppt publikt) kanske är den första version man realistiskt kan få tag på och att testa detta i.

Sedan om det även backportas till 10 eller för den delen första versionen av 11 är väl osagt, gissar på "nej" spontant men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jehuty:

Kan någon förklara varför man skulle vilja spela i fönsterläge?

Jag är helt för power to the people, ju mer alternativ desto bättre. Men kan inte förstå varför.

För att svara på din fråga, samtidigt som jag svarar på artikelns frågeställning:

Spel jag lirar i fullskärm:
FPS- och singleplayer-spel. Detta för bästa möjliga prestanda och att det mer ofta än sällan flyter bättre rent allmänt. Vill inte få FPS-drop eller taskiga frametimes (som kan hända med windowed/borderless) i en viktig eldstrid eller under något episkt som händer.

Spel jag lirar i Borderless Windowed:
ARPG's som Lost Ark och Path of Exile, eller MMO-spel där jag kanske har en guide öppen på andra skärmen eller kollar YT/twitch/serie samtidigt som jag grindar något. Här vill jag snabbt o enkelt kunna tabba mellan spelet och webbläsaren. Rent allmänt vid multiplayer-spelande och en andra skärm med Discord öppet fungerar Borderless bäst för egen del också.

Spel jag lirar helt i Windowed Mode:
Emulatorer är en stor sak här, men även vissa äldre titlar som skalar kasst i modernare upplösning. Även spel som inte stödjer Ultrawide kör jag i fönsterläge, hellre det än svarta kanter som äter upp delar av skärmen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

hur gör man i windows så HDR endast går igång om ett spel/film stödjer det? Alltså att inte HDR är igång hela tiden?

Permalänk
Hedersmedlem

Optimeringen för windowed mode - dras det med nackdelar också?
Finns det någon annan anledning att ha det som ett reglage istället för att bara förbättra windows generellt med att alltid ha det igång?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det står endast tillgänglig på Insider; är det just nu och…är det Insider som finns under Windows Update?

Nu svävar jag kanske iväg, men kan detta även lösa det fenomen jag upptäckt finns i vissa program; jag kör skärmen i 120hz (av 165 möjliga) men när jag har en del program i fönster, ”laggar” det, som om programmet tvingar helskärm till 60hz. Det blir nämligen samma ”känsla” om jag sänker skärmen till 60hz (och då märks inte denna effekten).

Lät det konstigt? 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns det någon annan anledning att ha det som ett reglage istället för att bara förbättra windows generellt med att alltid ha det igång?

En del titlar gillar inte inställningen och kan bli instabila om de tvingas använda DXGI flip model.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det står endast tillgänglig på Insider; är det just nu och…är det Insider som finns under Windows Update?

Ja, det är samma och det är förstås meningen att det ska släppas på riktigt senare, det är bara om man vill testa det senaste nu (inte på någon viktig dator) som det där gäller.
Vad jag förstått så krävs i nuläget versionen i "dev"-kanalen (dvs "minst färdiga") för att få detta, se även #19501093

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Iptimeringen för windowed mode - dras det med nackdelar också?
Finns det någon annan anledning att ha det som ett reglage istället för att bara förbättra windows generellt med att alltid ha det igång?

Det verkar som att det kan ge screen tearing i vissa fall, vilket de rekommenderar att lösa genom att antingen låsa bildfrekvensen eller aktivera V-sync eller dylikt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av evil penguin:

22xxx-versionerna (som då t.ex. 22545 som nämns här) är Windows 11-versionerna som verkar leda fram till nästa version ("feature update" eller vad de nu vill kalla det), dvs den version som förväntas släppas i höst om planen de kommunicerade från början hålls.

Vet inte om just versionen de nämner där släppts publikt, men 22543 och 22557 kan tas som referenspunkter. Det verkar väl som att 22557 (första högre än 22545 som de skrivit om att de släppt publikt) kanske är den första version man realistiskt kan få tag på och att testa detta i.

Sedan om det även backportas till 10 eller för den delen första versionen av 11 är väl osagt, gissar på "nej" spontant men man vet ju aldrig.

Tack för väldigt bra förklaring! Jag uppdaterar artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

hur gör man i windows så HDR endast går igång om ett spel/film stödjer det? Alltså att inte HDR är igång hela tiden?

Det görs automatiskt i win 10 för mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan någon förklara varför man skulle vilja spela i fönsterläge?

Ett exempel är i vissa RTS t.ex. så är det skönt att ha ett mindre fönster för att snabbare kunna flytta bilden åt sidorna med musen osv.

Nu spelar jag själv inte så men det är ett exempel jag stött på där folk gör så.

Permalänk
Medlem

Den där VRR toggeln gäller väl bara för UWP appar? Kanske även så med den här nyheten?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

27 år efter Windows 95, inte illa...

Permalänk
Medlem

Varför får detta mig att tänka på Unreal Tournament, då det spelet ofta envisades med att starta i ett fönster som default?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan någon förklara varför man skulle vilja spela i fönsterläge?

Jag är helt för power to the people, ju mer alternativ desto bättre. Men kan inte förstå varför.

Min anledning är i fönsterläge när jag ”drar ner spelet” går mitt grafikkort i viloläge då jag ofta afkar i game.
Så brummar grafikkortet igång igen när man drar fram rutan igen. Effektivt? Jao

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är samma och det är förstås meningen att det ska släppas på riktigt senare, det är bara om man vill testa det senaste nu (inte på någon viktig dator) som det där gäller.
Vad jag förstått så krävs i nuläget versionen i "dev"-kanalen (dvs "minst färdiga") för att få detta, se även #19501093

Man tackar!

Permalänk
Medlem

Eftersom det står DX 10 / 11 lär det ju gälla W10 också? eller jag vet inte iof hur bakåtkompabilitet fungerar i DirecX alls iof gissar bara.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Många spel som inte ens har fullscreen "exclusive" längre, det är väl på tiden att Windows följer utvecklingen trots att det är just Microsoft som påbörjat det här tramsandet med fullscreen borderless i Windows 10/ DX12.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan någon förklara varför man skulle vilja spela i fönsterläge?

Jag kör oftast klassisk exclusive fullscreen fortfarande, men har börjat köra med borderless fullscreen window mer och mer, främst för att risken för krasch när man växlar mellan spelet och annat (oftast webbläsare för att kolla upp något på någon spelrelaterad wiki) är väldigt mycket mindre. Visst, att alt-tabba med exclusive fullscreen funkar oftast bra, men fler än ett spel får rejäla problem och visar bara en svart skärm när man kommaer tillbaka igen senare.

Dessutom kör jag aldrig någon annan upplösning än skärmens native, så att kunna köra annan upplösning i exclusive fullscreen har jag ingen användning för.

Det enda egentliga abret är G-sync, som funkar bäst i exclusive fullscreen, åtminstone för mig.

Visa signatur

5950X, 3090