Mediamöbel för att gömma högtalare

Permalänk
Medlem

Mediamöbel för att gömma högtalare

Har funderat ett tag på att byta ut min tvbänk samt skaffa nytt högtalarsystem, problemet är bara att tjejen avskyr högtalare. Har då funderat på en bänk med tygdörrar för att dölja dessa och undrar lite vad det finns för alternativ på marknaden.

Det jag själv hittat är:

Lemus som säljs av hifiklubben, en tvbänk som kommer med förmonterade högtalare. Smidigt men oklart om det går att bygga ut.

Mistral som säljs av ex möbelmästarna, det verkar att gå att kombinera deras bänkar på massa vis med tygdörrar men blir väldigt mycket pengar på en möbel som jag hellre skulle lägga på högtalare, men verkar vara väldigt bra annars.

Ikea verkar ha någon typ som är perforerat trä, men inte tyg vad jag kan hitta för tex bestå.

Vad finns det mer?

Permalänk
Avstängd

Lemus ska du nog se som en bra "soundbar" och utgå från att den inte går bygga ut.
Men behöver den byggas ut?
https://www.hembiobutiken.se/produkter/mobler/mediamobel/3390...

Ikea och bestå (perforerade dörrar fungerar bra i lågtonområdet men inte högre frekvenser. Perforeringen är inte bra för ljud helt enkelt
Finns fler.
Se hembio butiken expelvis.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/mobler/mediabank/29983...

Permalänk
Medlem

Personligen är jag på jakt efter en tv bänk är jag kan få plats med centern i mitten och ha förstärkaren på en av sidorna. Däremot står frontar och sub utanför i mitt fall vilket inte låter speciellt aktuellt för dig tyvärr.

Mitt mål är att köpa en begagnad tv bänk som har rätt mått för att få in högtalare och förstärkare. Därefter blir det ett litet projekt att bygga ram själv och spänna upp högtalartyg för att täcka hyllorna så den kommer se ut likt "lemus" bänken. Stilrent, bra luftflöde för receiver och viktigast av allt lättstädat!
Detta kanske skulle fungera för dig också om du är beredd att göra en liten insats själv med att bygga ramar och spänna tyg. Då ökar dessutom flexibiliteten i val av högtalare även om det tyvärr är många högtalare som inte vill vara instängda utan stå fritt i rummet...

Vad har du för budget samt mål/krav på ljudet? 2.0, 2.1 eller 7.2+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Har funderat ett tag på att byta ut min tvbänk samt skaffa nytt högtalarsystem, problemet är bara att tjejen avskyr högtalare. Har då funderat på en bänk med tygdörrar för att dölja dessa och undrar lite vad det finns för alternativ på marknaden.

Det jag själv hittat är:

Lemus som säljs av hifiklubben, en tvbänk som kommer med förmonterade högtalare. Smidigt men oklart om det går att bygga ut.

Mistral som säljs av ex möbelmästarna, det verkar att gå att kombinera deras bänkar på massa vis med tygdörrar men blir väldigt mycket pengar på en möbel som jag hellre skulle lägga på högtalare, men verkar vara väldigt bra annars.

Ikea verkar ha någon typ som är perforerat trä, men inte tyg vad jag kan hitta för tex bestå.

Vad finns det mer?

Testat det där. Byggde en själv med tygluckor (köpte luckor från Unnu tror jag). Blir inget bra tyvärr. Mitt råd är att stå på dig. Hon får kompromissa 😄

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Blir inget bra tyvärr.

Varför skulle det INTE bli bra? Finns någon principiell motsättning för högtalare i en möbel mot som gör det att det inte blir bra?

Permalänk
Medlem

@Wastaah
Kolla om https://www.furniturefarm.se/ har någon du gillar. Har ingen skälv men kollade en hel del på deras när jag valde och de har nog någon som kan passa kanske Görs i Sverige med!

Även NorStone kan ha några.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Möbeln är högtalaren, klassikern JBL Paragon.

En för bra pris i Tyskland.
https://www.audio-markt.de/market/jbl-paragon-2433306449
De brukar gå dyrare i USA.
https://www.ebay.com/itm/154675717898?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=7...
Naturligtvis kan man bygga in högtalare i en möbel eller än bättre bygga en högtalare som ser ut som en bänk men att bara ta en vanlig högtalare och placera i en bänk kommer att påverka ljudkvaliten, svårt att säga hur men högtalaren komemr troligen att placeras lägre än den designades för och kanske blir det problem med luftflöden och det kan även finnas kanter och ytor som ger oönskade reflexer. Har man inga jättekrav så har faktiskt Ikea tänkt på det och Eneby 30 låter faktisk bra för pengarna och passar i deras system, en prisvärd högtalare om man letar nått som inte är så dyrt och den är designad för att passa i deras hyllsystem.

https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-g...
Ett par Eneby 30 kostar 1800kr.

Kollade vad Lemus var och den är ju jätteliten för pengarna så den skulle gå bort för min del för den lär ju inte låta bra för så mycket pengar.
Annars går det ju att välja vägghögtalare eller nått som står på golvet vid sidan av en bänk men som inte har den vanliga högtalalrdesignen typ Larsen eller Carlsson.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Varför skulle det INTE bli bra? Finns någon principiell motsättning för högtalare i en möbel mot som gör det att det inte blir bra?

Påverkar ljudkvalitén negativt. Iaf med de B&W och Dynaudio jag testat. Har inte gjort nån djupare analys VARFÖR. Det är min erfarenhet jag delade

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

@Wastaah
Kolla om https://www.furniturefarm.se/ har någon du gillar. Har ingen skälv men kollade en hel del på deras när jag valde och de har nog någon som kan passa kanske Görs i Sverige med!

Även NorStone kan ha några.

Kör själv med deras WOD och är supernöjd med att ha centern i möbeln. Fungerar kanon med min Monitor Audio center.
De är dessutom extremt tillmötesgående och hjälpte mig att få en tv-bänk i en färgkombination de inte hade i sortimentet. Utan extra kostnad dessutom.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Lemus ska du nog se som en bra "soundbar" och utgå från att den inte går bygga ut.
Men behöver den byggas ut?
https://www.hembiobutiken.se/produkter/mobler/mediamobel/3390...

Ikea och bestå (perforerade dörrar fungerar bra i lågtonområdet men inte högre frekvenser. Perforeringen är inte bra för ljud helt enkelt
Finns fler.
Se hembio butiken expelvis.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/mobler/mediabank/29983...

tack

Skrivet av QRikard:

Personligen är jag på jakt efter en tv bänk är jag kan få plats med centern i mitten och ha förstärkaren på en av sidorna. Däremot står frontar och sub utanför i mitt fall vilket inte låter speciellt aktuellt för dig tyvärr.

Mitt mål är att köpa en begagnad tv bänk som har rätt mått för att få in högtalare och förstärkare. Därefter blir det ett litet projekt att bygga ram själv och spänna upp högtalartyg för att täcka hyllorna så den kommer se ut likt "lemus" bänken. Stilrent, bra luftflöde för receiver och viktigast av allt lättstädat!
Detta kanske skulle fungera för dig också om du är beredd att göra en liten insats själv med att bygga ramar och spänna tyg. Då ökar dessutom flexibiliteten i val av högtalare även om det tyvärr är många högtalare som inte vill vara instängda utan stå fritt i rummet...

Vad har du för budget samt mål/krav på ljudet? 2.0, 2.1 eller 7.2+?

Hade kanske tänkt mig 30-40k totalt, tror jag kanske satsar på 3.1 som går att utöka med två bakre högtalare senare. Men är inte helt bestämd ännu och kan ju lägga mer om jag känner för det

Skrivet av Mega-Dark:

@Wastaah
Kolla om https://www.furniturefarm.se/ har någon du gillar. Har ingen skälv men kollade en hel del på deras när jag valde och de har nog någon som kan passa kanske Görs i Sverige med!

Även NorStone kan ha några.

tack bra tips

Skrivet av mrqaffe:

Möbeln är högtalaren, klassikern JBL Paragon.
https://a.1stdibscdn.com/archivesE/1stdibs/071213/TheExchangeCC_DM//9/B.jpg
En för bra pris i Tyskland.
https://www.audio-markt.de/market/jbl-paragon-2433306449
De brukar gå dyrare i USA.
https://www.ebay.com/itm/154675717898?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=7...
Naturligtvis kan man bygga in högtalare i en möbel eller än bättre bygga en högtalare som ser ut som en bänk men att bara ta en vanlig högtalare och placera i en bänk kommer att påverka ljudkvaliten, svårt att säga hur men högtalaren komemr troligen att placeras lägre än den designades för och kanske blir det problem med luftflöden och det kan även finnas kanter och ytor som ger oönskade reflexer. Har man inga jättekrav så har faktiskt Ikea tänkt på det och Eneby 30 låter faktisk bra för pengarna och passar i deras system, en prisvärd högtalare om man letar nått som inte är så dyrt och den är designad för att passa i deras hyllsystem.
https://www.ikea.com/ext/ingkadam/m/ed77dcd7edb557/original/PH178894-crop001.jpg?f=xxxl
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-gen-2__0914163_pe783866_s5.jpg?f=xl
https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-g...
Ett par Eneby 30 kostar 1800kr.

Kollade vad Lemus var och den är ju jätteliten för pengarna så den skulle gå bort för min del för den lär ju inte låta bra för så mycket pengar.
Annars går det ju att välja vägghögtalare eller nått som står på golvet vid sidan av en bänk men som inte har den vanliga högtalalrdesignen typ Larsen eller Carlsson.

Har ju kollat lite på typ sonos och sånt som går att gömma lite diskret men har svårt att få till det bra i min lägenhet, så tror bästa vore om man kunde gömma högtalarna i bänken (typ 3 främre högtalare) och en sub på sidan om soffan

Skrivet av Cyber Judas:

Kör själv med deras WOD och är supernöjd med att ha centern i möbeln. Fungerar kanon med min Monitor Audio center.
De är dessutom extremt tillmötesgående och hjälpte mig att få en tv-bänk i en färgkombination de inte hade i sortimentet. Utan extra kostnad dessutom.

Ser ut som en möbel som skulle passa, och verkar vara lite billigare än mistral fast något mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Hade kanske tänkt mig 30-40k totalt, tror jag kanske satsar på 3.1 som går att utöka med två bakre högtalare senare. Men är inte helt bestämd ännu och kan ju lägga mer om jag känner för det

Tänk på att du vill ha separation mellan högtalarna vilket gör att höger/vänster måste komma ut en del från tvn i sidled vilket kan göra det klart svårt med tvbänk om den inte får bli jättelång så klart...
https://www.dolby.com/en-in/about/support/guide/setup-guides/3.1-virtual-speakers-setup/#gref

Personligen tycker jag det är en enorm skillnad att få upp diskanterna till mitten av tvn, just för att ljudet ska "komma ifrån tvn" och inte från golvet. Jag sätter min center mitt under tvn och så nära som möjligt och L/R står så diskanterna är ungefär i mitten av bilden i höjdled.

Kan detta koncept gå hem? Stilrent men högtalarna syns...

Permalänk
Medlem

Kan du inte köpa inbyggnadshögtalare och sätta i väggen och matcha dammskyddet med väggarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Påverkar ljudkvalitén negativt. Iaf med de B&W och Dynaudio jag testat. Har inte gjort nån djupare analys VARFÖR. Det är min erfarenhet jag delade

Ja dom du valde kommer låta sämre. Men så är dom ju byggda för att vara fristående på ett stativ. Bara att ställa dom direkt mot väg gör ljudet sämre. Å andra sidan finns det ju högtalare som från början är byggde för inbyggnad eller att ställas mot vägg.
Väljer man det senare kommer dom ju låta "rätt" inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ja dom du valde kommer låta sämre. Men så är dom ju byggda för att vara fristående på ett stativ. Bara att ställa dom direkt mot väg gör ljudet sämre. Å andra sidan finns det ju högtalare som från början är byggde för inbyggnad eller att ställas mot vägg.
Väljer man det senare kommer dom ju låta "rätt" inbyggda.

Så är det naturligtvis. Jag har aldrig hört några jag tycker låter bra i en bänk. Är inget fan av inbyggnadshögtalare i vägg heller.

Var det några specifika du tänkte på?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wastaah:

tack

Hade kanske tänkt mig 30-40k totalt, tror jag kanske satsar på 3.1 som går att utöka med två bakre högtalare senare. Men är inte helt bestämd ännu och kan ju lägga mer om jag känner för det

Inom det ryms ju en en emus Home Classic 1800.
Fyra långskalliga 8 tummare ger nog den bas du behöver och förmodligen kan du med fantom center få mycket bra ljud.
Det vill säga den kör som ett 3 system utan något mer. Har du ett bra steropar behövs ingen center och sub behövs inte med tanke på systemets frekvensgång och baskraft.
Jag skulle se home Classic 1800 om den ligger inom budget som en referens att utgå från vad man kan åstadkomma utan att det syns högtalare. Sedan är det lite upp till vad du har för tv om du kan utöka. Jag kan med min TV lägga till bakre högtalare till ett frontsystem i tvns setup via wifi, blåtand. Hur väl det fungerar vet jag inte då jag inte använder funktionen utan bara testat lite för skojs skull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QRikard:

Tänk på att du vill ha separation mellan högtalarna vilket gör att höger/vänster måste komma ut en del från tvn i sidled vilket kan
Personligen tycker jag det är en enorm skillnad att få upp diskanterna till mitten av tvn, just för att ljudet ska "komma ifrån tvn" och inte från golvet.

Beror ju på lysningsavstånd. Men jag håller i stort med.
Även jag vill ha högtalarna i samma höjd som tv och kan tycka fantom center är väl så bra.
Centern har jag över tv.n då jag tycker det gör att ljudet kommer mer rätt än att ha den under.
Man kan ju ha två center i mono. En över, en under om man vill få ljudet mitt i tv;.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Påverkar ljudkvalitén negativt. Iaf med de B&W och Dynaudio jag testat. Har inte gjort nån djupare analys VARFÖR. Det är min erfarenhet jag delade

Porten/reflexen behöver andas, om det inte är stängd eller framportad kommer du kväva högtalaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Porten/reflexen behöver andas, om det inte är stängd eller framportad kommer du kväva högtalaren.

Nja... I de flesta fall låter det ju bättre om man pluggar reflexporten...
Däremot är tidiga reflexer och resonanser en styggelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Porten/reflexen behöver andas, om det inte är stängd eller framportad kommer du kväva högtalaren.

Jag pluggade reflexporten. Lät ändå bättre än att ha dem i bänk. Nu är dessa som Mediabrus poängterat inte byggda för att ha i TV-bänk så det är ju naturligt.
Min åsikt är ändå att jag tycker fristående låter bättre än högtalare avsedda för bänk. Exempelvis Lemus Home Classic 1800, låter nog bättre än de Dynaudio jag hade i en bänk. Men jämför jag med Dynaudio på stativ vs Lemus så tycker jag Dynaudio spelar klart bättre, därav min åsikt att det är en ljudmässig kompromiss att ha högtalare i bänk. Bättre flickvän får kompromissa

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Jag pluggade reflexporten. Lät ändå bättre än att ha dem i bänk. Nu är dessa som Mediabrus poängterat inte byggda för att ha i TV-bänk så det är ju naturligt.
Min åsikt är ändå att jag tycker fristående låter bättre än högtalare avsedda för bänk. Exempelvis Lemus Home Classic 1800, låter nog bättre än de Dynaudio jag hade i en bänk. Men jämför jag med Dynaudio på stativ vs Lemus så tycker jag Dynaudio spelar klart bättre, därav min åsikt att det är en ljudmässig kompromiss att ha högtalare i bänk. Bättre flickvän får kompromissa

Jo sitter högtalarna på annan höjd än de är tänkta för påverkas ljudet så ska de funka bra i en låg bänk bör ljudet oftast riktas lite uppåt om man inte sitter väldigt lågt. det går ju att vinkla högtalarna uppåt elerl så får man välja nått som är designats för att placeras lågt men det är oftast låga golvhögtalare typ Carlson och de passar troligen dåligt i de flesta bänkar.
Då återstår att bygga nått i bänken om det ska låta bra.
Det minst dåliga färdiga som har ganska rätt form är kanske en MTM närfältsmonitor med portatr på framsidan typ >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo sitter högtalarna på annan höjd än de är tänkta för påverkas ljudet så ska de funka bra i en låg bänk bör ljudet oftast riktas lite uppåt om man inte sitter väldigt lågt. det går ju att vinkla högtalarna uppåt elerl så får man välja nått som är designats för att placeras lågt men det är oftast låga golvhögtalare typ Carlson och de passar troligen dåligt i de flesta bänkar.
Då återstår att bygga nått i bänken om det ska låta bra.
Det minst dåliga färdiga som har ganska rätt form är kanske en MTM närfältsmonitor med portatr på framsidan typ >
https://pae-web.presonusmusic.com/uploads/products/media/images/Eris%20E44-01.jpg

Absolut är det så.
Föredrar ändå mina Dynaudio på stativ framför några närfältsmonitorer i bänk (även om jag inte hört just MTM)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Absolut är det så.
Föredrar ändå mina Dynaudio på stativ framför några närfältsmonitorer i bänk (även om jag inte hört just MTM)

MTM är principen för elementplaceringen och inte ett fabrikat.
Dynaudios vägghögtalare låter bättre än motsvarande stativare och de har porten framåt, skulle man placera dem i än bänk skulle de väl tappa lite bas om man inte bygger så de får ordentligt väggstöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

MTM är principen för elementplaceringen och inte ett fabrikat.
Dynaudios vägghögtalare låter bättre än motsvarande stativare och de har porten framåt, skulle man placera dem i än bänk skulle de väl tappa lite bas om man inte bygger så de får ordentligt väggstöd.
https://www.hifix.co.uk/media/catalog/product/cache/b185f18aed464b57f669dfb00702105b/1/0/104723-1.jpg

Det får du gärna tycka. Jag tycker inte det.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det minst dåliga färdiga som har ganska rätt form är kanske en MTM närfältsmonitor med portatr på framsida

Glöm inte alla centerhögtalare som fungerar bra även som stereo par. I bland kan tre centerhögtalare vara en utmärkt lösning. Att dom säljs som center betyder ju inte att det är enda möjliga användning.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, även om den verkar ha dragit iväg åt ett helt annat håll. Letar själv efter en liknande lösning och det enda vettiga jag hittar tycks vara klassikern att bygga en egen möbel av köksskåp från IKEA. Tygdörrarna kan dock bli lite meckigt.

Permalänk
Medlem

Men ett par snygga högtalare är ju den perfekta inredningsdetaljen! Hon kanske tänker på bergsprängare från 90-talet där flest mätare och lampor vinner?

Har du visat upp dyra designade saker? Du får starta en påverkanskampanj helt enkelt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Intressant tråd, även om den verkar ha dragit iväg åt ett helt annat håll. Letar själv efter en liknande lösning och det enda vettiga jag hittar tycks vara klassikern att bygga en egen möbel av köksskåp från IKEA. Tygdörrarna kan dock bli lite meckigt.

https://www.furniturefarm.se/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Men ett par snygga högtalare är ju den perfekta inredningsdetaljen!

Ja helst så stora att de inte ens uppfattas som högtalare likt mina elektrostater, men visst finns det många större högtalare som är väldigt vacker brukskonst, det är faktiskt de mindre modellerna som brukar sticka ut mest på ett negativt sätt för att de är så små att de inte uppfattas som en ordentlig möbel i sig själva utan som nån udda pryl som inte är en möbel ungefär som att ställa en dammsugare i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Tänk på att du vill ha separation mellan högtalarna vilket gör att höger/vänster måste komma ut en del från tvn i sidled vilket kan göra det klart svårt med tvbänk om den inte får bli jättelång så klart...
https://www.dolby.com/en-in/about/support/guide/setup-guides/3.1-virtual-speakers-setup/#gref

Personligen tycker jag det är en enorm skillnad att få upp diskanterna till mitten av tvn, just för att ljudet ska "komma ifrån tvn" och inte från golvet. Jag sätter min center mitt under tvn och så nära som möjligt och L/R står så diskanterna är ungefär i mitten av bilden i höjdled.

Kan detta koncept gå hem? Stilrent men högtalarna syns...
https://media-dali.azureedge.net/1676/fazon-lcr-interior-1.jpg?anchor=center&mode=crop&width=2048&heightratio=0.5&quality=90&slimmage=true&rnd=131426965750000000

Skulle kunna fungera med väggmonterat, ska kolla lite på det med

Skrivet av mattisgn:

Kan du inte köpa inbyggnadshögtalare och sätta i väggen och matcha dammskyddet med väggarna?

Nä betongväggar i flerbostadshus så det går desvärre inte

Skrivet av talonmas:

Men ett par snygga högtalare är ju den perfekta inredningsdetaljen! Hon kanske tänker på bergsprängare från 90-talet där flest mätare och lampor vinner?

Har du visat upp dyra designade saker? Du får starta en påverkanskampanj helt enkelt

Det är ju klart att två monster till golvhögtalare går fetbort men det finns ju snyggare lösningar än så som kanske skulle gå att sälja in

Permalänk
Medlem

Denna kanske går hem hos frugan?
https://www.brl.se/sv/artiklar/monitor-audio-sb-3-soundbar.ht...

Jag gick från Dynavoice största Definition högtalare till den där. Nu är jag ingen riktig ljudnörd utan gillar bara att ha lite bättre ljud men jag kan säga att jag tycker inte de vart sämre ljud direkt efter den fått spelas in några timmar.
Den kompletteras med högtalare i taket för surround och en Audio Pro sub.