3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Yes! Inte det tystaste kortet, dock har jag ett väldigt litet meshify c chassi. Temperaturerna och ljudnivån blev bättre med en "akasa pci fan bracket" som gör att man kan sätta 2 fläktar under kortet. hjälpte definitivt! Då gick fläktarna från typ ca 2.2-2.3k rpm ned till typ 1.7-1.8k men då testade jag inte så länge och det var i något spel.

Tuf-kortet har rätt mycket sag enligt mig, så jag brukade ha ett lego torn som höll det uppe.

Omg "akasa pci fan bracket" verkar riktigt nice ju. Jag har flertal p12 arctic fläktar till övers så ska kanske testa det.

Frågan är väl om det går att ha den bracket samt sag bracket samtidigt.

Jag tror generellt att 3080 är varmare kort så lite svårt att få det med låg ljudnivå. 3070 lät ju mindre för den använder avsevärt mindre W samt TUF kortet är en bjässe för 3070 modellen.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men fick du tillbaks mellanskillnaden är det väll helt okej ?. Om du verkligen inte vill ha kortet så kunde du ju bara sälja det vidare ?

Fick det generösa erbjudandet om "samma pris som det du beställt!".
Inte illa att beställa ett av de mest påkostade 3080 korten och bli erbjuden budgetvarianten till samma pris.
Och då lade jag ordern i februari till ett pris på 11 999 kr, så det var inga enorma marginaler de förlorade där jämfört med ordrarna till lanseringspris.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Eller så anmäler man webhallen till ARN och drar dom i långa sträckbänken.

Count me in on that

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

https://i.imgur.com/UeZOibR.jpg

Fick det generösa erbjudandet om "samma pris som det du beställt!".
Inte illa att beställa ett av de mest påkostade 3080 korten och bli erbjuden budgetvarianten till samma pris.
Och då lade jag ordern i februari till ett pris på 11 999 kr, så det var inga enorma marginaler de förlorade där jämfört med ordrarna till lanseringspris.

Samtidigt: vilket annat kort kan du få idag för 12000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samtidigt: vilket annat kort kan du få idag för 12000kr?

Gick ett 3080 tuf för ca 11000kr ett tag sedan på webhallen. Samma hos Netonnet förra året i typ november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

De förhalar inte. Efter ett år av ersättande av v1 mot v2, och byten av modeller för de som beställt för MSRP så tog de ett beslut att sluta göra det.

sweclockers.com/forum/post/19356039

Nu får man vänta tills just det kortet som beställts kommer in i lager (om det någonsin gör det), eller byta till plats i V2 kön, och då betala fullt pris.

Det var ny information och inget vad de skrev i svaret till mitt supportärende, kanske finns hopp men kan väl bara tycka det är tråkigt och blir lite irriterad då de redan ändrat från ett Gaming X till ett Gaming Z en gång men antar tiderna förändras...

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Gick ett 3080 tuf för ca 11000kr ett tag sedan på webhallen. Samma hos Netonnet förra året i typ november.

Jag menar bara att få tag på ett 3080 alls verkar ju vara ganska ovanligt. 3080 TUF är väl ett av de billigare korten också förresten.

Jag menar inte alls att du behöver vara nöjd med kortet som erbjöds, men det behöver inte vara menat som ett hån heller. Har de bara enstaka kort så är det väl bra om de ställer frågan i alla fall, annars kanske du får vänta några månader till...

Permalänk
Medlem

Fråga om du kan ställa dig först i kö för 4000 istället 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar bara att få tag på ett 3080 alls verkar ju vara ganska ovanligt. 3080 TUF är väl ett av de billigare korten också förresten.

Jag menar inte alls att du behöver vara nöjd med kortet som erbjöds, men det behöver inte vara menat som ett hån heller. Har de bara enstaka kort så är det väl bra om de ställer frågan i alla fall, annars kanske du får vänta några månader till...

Menar endast att ventus verkar ses som är väldigt mycket sämre kort än aorus. Förbeställningen på 12000 svider ju ännu mer. Knappast att han får ett likvärdigt kort enligt mig.

Men visst, detta är endast min åsikt.

Var det heller inte något i stilen med att om man inte tog dealen så blev man borttagen från kön? Inte säker på detta dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Menar endast att ventus verkar ses som är väldigt mycket sämre kort än aorus. Förbeställningen på 12000 svider ju ännu mer. Knappast att han får ett likvärdigt kort enligt mig.

Men visst, detta är endast min åsikt.

Var det heller inte något i stilen med att om man inte tog dealen så blev man borttagen från kön? Inte säker på detta dock!

Ditt sista stycke låter riktigt otrevligt om det stämmer, hoppas han kan lösa det med butiken

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag fått kort från Elgiganten som sitter i datorn nu. Beställde 09/23. Nu blir det att köra något ur backloggen med RTX/DLSS spel innan Elden Ring

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

@Webhallen kommer inte att ära sina gamla beställningar på TUF 3080 OC? Så nyligen att dom hade 14st i lager av detta kort (LHR). Riktigt uselt.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

@Webhallen kommer inte att ära sina gamla beställningar på TUF 3080 OC? Så nyligen att dom hade 14st i lager av detta kort (LHR). Riktigt uselt.

Kan inte alla vi som inte blir hedrade göra upp oss och köra ett skick samtidigt till ARN, borde vara mer slagkraftigt då tycker man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan inte alla vi som inte blir hedrade göra upp oss och köra ett skick samtidigt till ARN, borde vara mer slagkraftigt då tycker man

Troligen inte, det bästa vore nog att den med mest utförlig dokumentation gör ett ärende som ARN förhoppningsvis bedömer till köparens fördel, sen skickar resten in sina ärenden med 1-2 veckors mellanrum. Om det finns ett prejudikat att hänvisa till blir det enklare att få rätt även om man inte har lika bra på fötterna men situationen i grunden är densamma. ARN publicerar utfallen så om ett företag åker dit med jämna mellanrum kommer det ju finnas på listan länge...

Jag menar inte att ni som förköpt kommer få rätt, men OM ni får det tror jag ovan strategi är optimal

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Beskedet jag fått nu från mitt supportärende är att de kollar fortarande om de kan byta min beställning från ett MSI Gaming Z till ett MSI Gaming Z LHR men då skulle jag få betala mellanskillnaden (ca 4700kr extra), vilket är rätt surt, ännu inget beslut dock och de 4 som fanns i lager är nog slut nu (kanske var planen för förhalandet)

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Beskedet jag fått nu från mitt supportärende är att de kollar fortarande om de kan byta min beställning från ett MSI Gaming Z till ett MSI Gaming Z LHR men då skulle jag få betala mellanskillnaden (ca 4700kr extra), vilket är rätt surt, ännu inget beslut dock och de 4 som fanns i lager är nog slut nu (kanske var planen för förhalandet)

Ironiskt nog så ska man som bokat för ett år sen behöva kontakta webhallen för att få de utbytt, om de nu respekterade äldre bokningar så hade de själva kommit med erbjudandet. Men de skäms förmodligen över ett sånt erbjudande.

Permalänk
Avstängd

Verkar som att priserna fortsätter uppåt, för i stort sett alla kort, i Sverige medans neråt i Europa? Hur kommer det sig, är det åf som försöker sno åt sig pengar medans de fortfarande kan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Verkar som att priserna fortsätter uppåt, för i stort sett alla kort, i Sverige medans neråt i Europa? Hur kommer det sig, är det åf som försöker sno åt sig pengar medans de fortfarande kan?

Jag har också noterat det. Vilket är konstigt för det ryktas om flera modeller till Q2 - Q3. Jag hade förväntat mig att flera skulle försöka stycka upp och sälja sina miningriggar.

Det är många riggar ute nu för helt sjuka summor som inte blir sålda. Det är säkert bra över 1000 exemplar som borde komma ut på andrahandsmarknaden.

Folk som fortfarande tror att man ska betala 15.000kr + för ett begagnat 3080.

Permalänk

Jag tycker man kan se att allt fler datorer med RTX kort börjar bli billiga hos handlarna. Man får maskiner med RTX 3060/3060ti för runt 10.000.

Och flera ställen har erbjudanden på kraftiga datorer med 3080 runt 20.000.

Ser även att handlarna har kvar i lager och att andra hands marknaden börjar kylas av.

Jag kommer iallafall avvakta. Tror det kan bli rejält mycket billigare när 3090 ti / 16 gb 3070ti och billiga kort från Intel kommer.

Permalänk
Medlem

Priserna är på väg ned, kolla bara spannet mellan billigaste och dyraste kort i lager, inte sällan 30% eller mer beroende på när kortet kom i lager.

Förvänta er dock ingen snabb nedgång i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Priserna är på väg ned, kolla bara spannet mellan billigaste och dyraste kort i lager, inte sällan 30% eller mer beroende på när kortet kom i lager.

Förvänta er dock ingen snabb nedgång i pris.

Håller med om detta. Kommer ju inte sjunka som en sten, utan mer en hundralapp här eller där för varje nytt parti som kommer in. Återförsäljarna måste fortfarande sälja av det som de själva köpt till överpris från distributörerna utan att gå med förlust på det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Håller med om detta. Kommer ju inte sjunka som en sten, utan mer en hundralapp här eller där för varje nytt parti som kommer in. Återförsäljarna måste fortfarande sälja av det som de själva köpt till överpris från distributörerna utan att gå med förlust på det.

Har inte återförsäljare fast pris på sina leveranser? Annars kan bara en kedja köpa upp alla exemplar. Någon som vet vilka marginaler eller vad t.e.x Inet köper in dom för?

Permalänk
Medlem

Tror det scalpas en hel del bland ÅF, så länge de går åt tycker dom nog själva att dom har rent mjöl i påsen, finns inget fast utpris bara rekommenderat

Vad dom köper för baseras nog på hur stor kund dom är, finns troligen en massa konstiga rabattsystem

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Priserna är på väg ned, kolla bara spannet mellan billigaste och dyraste kort i lager, inte sällan 30% eller mer beroende på när kortet kom i lager.

Förvänta er dock ingen snabb nedgång i pris.

3070 är ju nu dyrare än vad det var för längesedan. 3070Ti kostar numera närmare 12000 kr för vissa modeller. Lite sjukt eller?!

3080 TUF OC man kunde hitta för 11000 hamnar numera på runt 12500. Gigabyte Vision/Gaming OC fanns förr på runt 11990 numera 13490-13890 kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

3070 är ju nu dyrare än vad det var för längesedan. 3070Ti kostar numera närmare 12000 kr för vissa modeller. Lite sjukt eller?!

3080 TUF OC man kunde hitta för 11000 hamnar numera på runt 12500. Gigabyte Vision/Gaming OC fanns förr på runt 11990 numera 13490-13890 kr!

3080 för 11k har vi väl knappt fått se sedan strax efter lansering? Speciellt inte TUF Gaming som har varit helt omöjliga att få tag på. Den går väl inte ens få tag i för 12,5k?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

3080 för 11k har vi väl knappt fått se sedan strax efter lansering? Speciellt inte TUF Gaming som har varit helt omöjliga att få tag på. Den går väl inte ens få tag i för 12,5k?

LHR TUF OC har inte varit omöjliga att få tag på.
Netonnet fick in de veckovis (LHR) under förra året och sålde varje vecka ett par stycken, för 11490.

KFA 3080 låg på runt 11-12 förra året, numera 12990. Det var det billigaste efter TUF OC.

Så priserna går definitvt uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

@Webhallen kommer inte att ära sina gamla beställningar på TUF 3080 OC? Så nyligen att dom hade 14st i lager av detta kort (LHR). Riktigt uselt.

Webhallen vill uppenbarligen inte att folk ska lägga beställningar på kort hos dem. Riktigt trashföretag.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

så ska dem kosta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VA77E:

Webhallen vill uppenbarligen inte att folk ska lägga beställningar på kort hos dem. Riktigt trashföretag.

Hade de varit tvärt om och priserna gått ner innan leveransen kom så hade de bara skickat ut för det högre priset som då gällde när ordern var lagd.
Riktigt dålig stil får jag verkligen hålla med om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10