Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vangen:

Majoriteten som röstade nej är ändå beroende av Facebook och Instagram här inne. Men det är typiskt svennen, gå emot något som den använder dagligen.

Typisk projektion

Det finns inget Facebook gör idag som andra inte gör bättre, så varför skulle man fortsätta med Facebook?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig hända. Det är bara snack....

Permalänk

Tror inte heller de stänger ner Facebook och Instagram i EU.

Permalänk
Medlem

juh snabbare de stänger ner skiten desto bättre. 😂👍

Permalänk
Medlem

Facebook går mot sitt slut som alla andra sociala medier innan det. Nytt kommer och tar över. Själv har jag aldrig haft fb så för mig blir det ingen skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hoppas att ingen har tagit Marks hot på allvar

Däremot så kan man ju önska att Mark gör verklighet av sitt tomma hot, vilket då innebär avyttring (eller överlämnande) av 3 st datacenter i EU:
- Luleå, Sverige
- Odense Danmark
och
- Clonee, Irland.

Källa (PDF):
https://datacenters.fb.com/wp-content/uploads/2021/12/Lulea.p...
https://datacenters.fb.com/wp-content/uploads/2021/12/Odense....
https://datacenters.fb.com/wp-content/uploads/2021/12/Clonee....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Bengt-Arne:

Däremot så kan man ju önska att Mark gör verklighet av sitt tomma hot, vilket då innebär avyttring (eller överlämnande) av 3 st datacenter i EU:

Det är faktiskt rätt intressant hur lätt folk glömmer vilka klåpare Zuckerberg & C:o ändå är. De lovade tusentals jobb med deras etablering i Sverige och fick skattesubventionerad el till sina serverhallar, men i själva verket var det väl knappt femtio som blev anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är faktiskt rätt intressant hur lätt folk glömmer vilka klåpare Zuckerberg & C:o ändå är. De lovade tusentals jobb med deras etablering i Sverige och fick skattesubventionerad el till sina serverhallar, men i själva verket var det väl knappt femtio som blev anställda.

Ja, elen är i det närmaste gratis för dom.
Uppöver det så har jag för mig att dom fick marken gratis (rätt vanligt vid etablering), ihop med en del bidrag.

Vore rätt tid att ta bort subventionen på el, så dom kommer i samma sits som alla andra företagare.

Antalet anställda är svårt att få fram från deras doc. i dom så står det 300+ per serverhall i EU.
Det påstås att dom ger 2816 jobb årligen i EU, hur det nu skall räknas?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag har både fb och ig, men om de tar bort det för mig och förhoppningsvis min data också så skulle jag tacka dem för det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, elen är i det närmaste gratis för dom.
Uppöver det så har jag för mig att dom fick marken gratis (rätt vanligt vid etablering), ihop med en del bidrag.

Vore rätt tid att ta bort subventionen på el, så dom kommer i samma sits som alla andra företagare.

Antalet anställda är svårt att få fram från deras doc. i dom så står det 300+ per serverhall i EU.
Det påstås att dom ger 2816 jobb årligen i EU, hur det nu skall räknas?

Det är just det som "subventionen" gör, de betalar lika mycket för el som annan elintensiv industri (tänk Stora Enso och dyl.). Syftet är att inte försämra deras konkurrenskraft mot utlandet
Men visst hade det varit bättre om alla företag fick lägre skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är just det som "subventionen" gör, de betalar lika mycket för el som annan elintensiv industri (tänk Stora Enso och dyl.). Syftet är att inte försämra deras konkurrenskraft mot utlandet
Men visst hade det varit bättre om alla företag fick lägre skatter.

Ja, dom stora aktörerna.
Samtidigt så kämpar nu en del mindre, först pandemin som nu följts upp av svårigheter att få tag på råvara som ger bra mycket högre priser på densamma. Å upp till det elpriset.

Ändå så kan man fråga sig, vilka konkurrenter har FB?
Man kan ju tycka att det borde gälla producerande aktörer som drar in till Sverige.

Var uppriktigt dom mindre industrierna som jag hade i tanken, men du har helt rätt, dom större har el subvention.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, dom stora aktörerna.
Samtidigt så kämpar nu en del mindre, först pandemin som nu följts upp av svårigheter att få tag på råvara som ger bra mycket högre priser på densamma. Å upp till det elpriset.

Ändå så kan man fråga sig, vilka konkurrenter har FB?
Man kan ju tycka att det borde gälla producerande aktörer som drar in till Sverige.

Var uppriktigt dom mindre industrierna som jag hade i tanken, men du har helt rätt, dom större har el subvention.

Om det kostar 10kr i Sverige men 5kr i utlandet så krävs det mycket för att Facebook ska välja Sverige. Politikerna förstår detta men de kan inte sänka skatten för alla eftersom landet är beroende av intäkterna. Istället väljer de att prioritera de branscherna som drabbas hårdast av den här skatten (dvs elintensiva branscher), på så sätt blir prisskillnaden mellan Sverige och utlandet liten. Det leder till nyetableringar utan att det har någon stor påverkan på de nuvarande intäkterna från el, eftersom de inte var en del av intäkterna förut. Utöver det bidrar de med nya intäkter som inte är knutna till elen.
Varför gör de inte samma sak för småföretag? Det cyniska svaret är väl att de inte har någonstans att ta vägen, de kan inte shoppa runt mellan olika länder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Let the mircwar commence again. 😂

Meta stod just för historiens största tapp på en dag, lär ju inte bli bättre av att stänga ner i Europa. 🤣
Meta har panik och försöker ta till alla metoder de kan för att smeka aktieägarna medhårs, fram med popcornen!

Man får bara hoppas att inte EU går med på eftergifter.
De kan mycket väl släppa en liten bit eller något, då har Meta mfl vunnit på sin strategi.
Sedan kan man undra om det verkligen är några större pengar de pratar om kontra hur mycket de tjänar…
Själv ser jag ser som lite möjlighet till konkursens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Whatsapp ägs av meta så det skulle också försvinna. Signal FTW.

Mer än vad jag hade koll på 👍, tack för upplysningen.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om det kostar 10kr i Sverige men 5kr i utlandet så krävs det mycket för att Facebook ska välja Sverige. Politikerna förstår detta men de kan inte sänka skatten för alla eftersom landet är beroende av intäkterna. Istället väljer de att prioritera de branscherna som drabbas hårdast av den här skatten (dvs elintensiva branscher), på så sätt blir prisskillnaden mellan Sverige och utlandet liten. Det leder till nyetableringar utan att det har någon stor påverkan på de nuvarande intäkterna från el, eftersom de inte var en del av intäkterna förut. Utöver det bidrar de med nya intäkter som inte är knutna till elen.
Varför gör de inte samma sak för småföretag? Det cyniska svaret är väl att de inte har någonstans att ta vägen, de kan inte shoppa runt mellan olika länder

Intressant resonemang!

Där är bara ett egentligt problem, Sverige har under lång tid haft fördelaktiga elpriser för konsumenter i förhållande till övriga EU.
Notera att detta är börspriser, men representerar ändå rätt väl prisförhållande till slutkund. Valdes då den ger en bra bild

Källa: https://klimatsans.com/2021/12/06/aktuella-elpriser-i-europa/

Sen vad storföretagen betalar i skatt gör det än mer ett ICKE argument!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fanns ju förr MSN Messenger/Yahoo/ICQ/Trillian etc.

Visst. Det använde jag då men det finns ingen smidig motsvarighet som gamla vänner använder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.