Permalänk

Nu har jag inte läst allt som skrivits i tråden så sorry om det blir repetition, men gällande val av bil så är frågan om du behöver en stor eller liten bil? hur många mil kör du i snitt per dag, mestadels korta sträckor avrådes om du väljer diesel då partikelfiltret kan sota igen, egentligen gäller det med korta sträckor även bensinbilar då dem liksom dieselbilar kan bilda kondens i oljan om dem inte uppnår arbetstemp, men det försvinner å andra sidan när man kör en längre sträcka.
Fördelen jämfört med elbil är ju priserna samt har du planer på att dra släp el husvagn så kan du mer el mindre glömma en elbil.
Din nuvarande är från 2013? i mitt tycke är det inte gammalt men förstår att när suget på något nytt är svårt att stå emot, men tänk istället på alla pengarna du sparar istället genom att hålla ut, förutsagt att bilen är problemfri, chansen är även att den kan öka i värde i sommar då det planeras att höja skatten ytterligare på nya bensin och dieselbilar samtidigt sägs det att bonusen försvinner från elbilar som kostar mer än 700tkr och bonusen för laddhybrider ska sänkas rejält.
Vill man undvika bonus/malus och vill ha bensin el diesel så köp en som är reggad innan den 1e juli 2018, för även efter 3år när dem ska återgå till det normala istället för malus så är skatten högre än för en likadan bil som reggades innan den 1e juli 2018.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nyfiken, vilken mack har stängt av pumparna?

Cirkel K utanför Göteborg. En gick sönder och ersattes aldrig. Nu är den bortmonterad och när jag frågade om det så sa han att han förväntade sig minskad efterfrågan så ville inte investera i en ny (finns ändå 6 kvar).

Och det är ju bara att se elbilsprognoser så fattar man att bensinmackar kommer försvinna en o en.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Cirkel K utanför Göteborg. En gick sönder och ersattes aldrig. Nu är den bortmonterad och när jag frågade om det så sa han att han förväntade sig minskad efterfrågan så ville inte investera i en ny (finns ändå 6 kvar).

Och det är ju bara att se elbilsprognoser så fattar man att bensinmackar kommer försvinna en o en.

Jo det där tycker jag man ser allt oftare. Pumpar plockas bort istället för att ersättas. Samtidigt stängs det ju en del mackar också. I "stan" i Göteborg finns det inte många kvar längre exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man lär sig nått nytt varje dag: jag vet inte om 25k är sant, men det verkar som kamremmen är dyr på enliterssnurrorna, även om bytesintervallet lär vara rätt långt. (oljedränkt rem)
Definitivt något värt att tänka på vid inköp.

Här är det ju billigare att byta kamkedja på en BMW (som många fristående tar på sig) än att underhålla Hondamotorn. 25k var med vattenpumpen, och den byter man nog om man ändå måste plocka ur motorn. Tittar man på billiga småbilar så är det ju Kia och Hyundai som gäller när det gäller felfrekvens ändå...

Permalänk

När jag behövde en pendlarpulka letade jag länge och väl innan jag bestämde mig.

Kraven var:
Låg skatt <1500kr / år
Låg förbrukning <0.5l/mil
<10år gammal
Tillslut stod det mellan Ford Focus eller Renault Megane runt 2012/2013 modellerna.
Kan tillägga att jag avskyr Ford samt franska bilar över lag.

Tillslut valde jag en Renault Megane 2012 med 1.6l diesel.
Skatten ligger på 1103kr om året.
Förbrukningen enligt spec är 0.44 landsväg ( om man håller 90 så går det ) jag ligger på 0.52l/mil
Att det blev just 1.6 är att den är den enda av 3 motoralternativ som har kamkedja.

Har kört snart 2000mil sedan inköp i september och har faktiskt inget ont att säga om den. Förutom att det känns som om man sitter på backen och kör om man jämför med fruns bil som är en T-roc -22

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Cirkel K utanför Göteborg. En gick sönder och ersattes aldrig. Nu är den bortmonterad och när jag frågade om det så sa han att han förväntade sig minskad efterfrågan så ville inte investera i en ny (finns ändå 6 kvar).

Och det är ju bara att se elbilsprognoser så fattar man att bensinmackar kommer försvinna en o en.

Det är klart att tankstationer kommer försvinna med tiden men det är ju faktiskt sjukt långt kvar tills dess. Om 10 år kommer det fortfarande finnas stationer kvar. Det är absolut ingenting man bör ta hänsyn till just nu vid bilköp. Det är helt enkelt inte aktuellt. Såvida man inte ska ha bilen i sisådär 20 år då.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Är inte miljöbonusen redan slut för i år? Har för mig jag läste det någonstans. Antingen köper folk elbilar som fan just nu eller så har någon räknat fel någonstans

Just Volvo är ett jobbigt exempel för jag känner verkligen att de satt priset helt åt helvete för XC40 och framförallt C40. Tom Polestar 2 känns som ett bättre alternativ om man jämför med C40 och då är Tesla 3 ett ännu bättre alternativ. De bra elbilarna (stora batterier, snabbladdning, lastutrymme) behöver komma en bra bit under halvmiljonen.

Skrivet av anon134512:

Jag tror Volvo släppte sin status som folkbil för ett bra tag sen för att röra sig mer mot lyxigare bilar. Folkhemsbilar nu är nog snarare Toyota, Honda och andra prisvärda asiatiska bilar.

Jag personligen är dock ok med det, Volvo är bättre än någonsin. Däremot tycker jag deras bilabonnemang verkar vara skitdåligt och dyrt.

Måste ändå säga att deras kampanj på XC40 electric för 3995kr/månad för leasing är ganska konkurrenskraftigt (även om bilen lämnar en del att önska avseende förbrukning/räckvidd, men kvalitetskänslan och interiören finns det inget att klaga på). https://www.stendahlsbil.se/erbjudande/recharge-privatleasing...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Måste ändå säga att deras kampanj på XC40 electric för 3995kr/månad för leasing är ganska konkurrenskraftigt (även om bilen lämnar en del att önska avseende förbrukning/räckvidd, men kvalitetskänslan och interiören finns det inget att klaga på). https://www.stendahlsbil.se/erbjudande/recharge-privatleasing...

Grundpaketet har inte ens adaptiv farthållare så njaa. Men nej kvalitetskänslan och interiör kan ej klagas på.

Dock har erbjudandet du länka till 1000mil per år bara, det är ju faktiskt hutlöst lite. Vinterdäck ingår inte heller. Tror det där går på lätt över 5k i månaden om man höjer milen och lägger till däck. Och då får man inte särskilt bra utrustning heller.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Grundpaketet har inte ens adaptiv farthållare så njaa. Men nej kvalitetskänslan och interiör kan ej klagas på.

Dock har erbjudandet du länka till 1000mil per år bara, det är ju faktiskt hutlöst lite. Vinterdäck ingår inte heller. Tror det där går på lätt över 5k i månaden om man höjer milen och lägger till däck. Och då får man inte särskilt bra utrustning heller.

Men jämfört med kontantpriset på bilen och tidigare privatleasingkostnad så gör det ju iaf att den är möjlig att överväga till skillnad från tidigare. Lägg till däck är nästan alltid dumt på leasingbilar. Höja milen tror jag kostar några hundralappar 1000 -> 1500 och 1500 -> 2000 mil om jag minns rätt

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Men jämfört med kontantpriset på bilen och tidigare privatleasingkostnad så gör det ju iaf att den är möjlig att överväga till skillnad från tidigare. Lägg till däck är nästan alltid dumt på leasingbilar. Höja milen tror jag kostar några hundralappar 1000 -> 1500 och 1500 -> 2000 mil om jag minns rätt

300 extra per 500 mil och då saknas (enligt mig) grundläggande utrustning. Känns som en dålig deal om man vill ha Volvo.

För nästan halva priset kan man få en 2 gammal diesel v90 med bra utrustning, klimatpaket, Volvo on call, vinterdäck osv. Med samma kvalitetskänsla.

Även om den är dyrare att köra än en elbil med nuvarande dieselpris så skulle det likväl bli billigare i längden. Det tar lång tid att köra ikapp mellanskillnaden på inköpspris. Det är väl om man prompt måste leasa istället för att köpa. Och man prompt måste ha elbil över annat. Jag har inget emot elbilar men det är inte värt att betala så mycket mer för det just nu. Klimatbonusen man får är för liten. Dags för staten att gå momsfritt på elbilar också. (Även på beg. Elbilar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Cirkel K utanför Göteborg. En gick sönder och ersattes aldrig. Nu är den bortmonterad och när jag frågade om det så sa han att han förväntade sig minskad efterfrågan så ville inte investera i en ny (finns ändå 6 kvar).

Och det är ju bara att se elbilsprognoser så fattar man att bensinmackar kommer försvinna en o en.

Oki, tror fortfarande att det är rätt långt kvar innan det sker även om det nu försvunnit en pump av sex på en mack av många. Ser man i norrland så tror jag övergången kommer ta ännu längre tid.
Sen beror mycket på utvecklingen och vad elbilen kommer kunna erbjuda framöver.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Oki, tror fortfarande att det är rätt långt kvar innan det sker även om det nu försvunnit en pump av sex på en mack av många. Ser man i norrland så tror jag övergången kommer ta ännu längre tid.
Sen beror mycket på utvecklingen och vad elbilen kommer kunna erbjuda framöver.

Finns många stationer som minskat antalet pumpar, betyder ju inte att de slutar sälja bränsle. Så länge man inte behöver köpa på dunk som alkylatbensin är det lugnt. Miljökrav kommer inte göra att det försvinner, det kommer bli syntetisk bensin (eller inblandat) istället.

Någon motsättning mellan stad och landsbygd finns inte riktigt, folk kommer installera laddare ute vid hästen också och många i mindre orter kör inte särskilt långt. Så gott som alla har service inom 20 min från hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man lär sig nått nytt varje dag: jag vet inte om 25k är sant, men det verkar som kamremmen är dyr på enliterssnurrorna, även om bytesintervallet lär vara rätt långt. (oljedränkt rem)
Definitivt något värt att tänka på vid inköp.

Citroën har kört med dessa länge, där byts dom på 18 tusen mil det vill säga aldrig och det är samma på hondan den är konstruerad att hålla hela bilens livslängd.

men ja den behöver kontrolleras för slitage lite då och då.

1 liters motorer är förövrigt horribla, har kört en 1.0 T ecoboost från ford ett bra tag och det är inte något jag kan rekommendera, svaga och varvar något brutalt samt helt värdelösa när turbon inte snurrar.

här står det lite om oljedränkta kamremmar: https://www.ngfeurope.com/~/media/NGF%20Europe/Site%20Content...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Citroën har kört med dessa länge, där byts dom på 18 tusen mil det vill säga aldrig och det är samma på hondan den är konstruerad att hålla hela bilens livslängd.

men ja den behöver kontrolleras för slitage lite då och då.

1 liters motorer är förövrigt horribla, har kört en 1.0 T ecoboost från ford ett bra tag och det är inte något jag kan rekommendera, svaga och varvar något brutalt samt helt värdelösa när turbon inte snurrar.

här står det lite om oljedränkta kamremmar: https://www.ngfeurope.com/~/media/NGF%20Europe/Site%20Content...

Om du menar PSA:s (Stellantis numera) trepip så är det lilla problemet att det bara är femårsintervall enligt i landet gällande direktiv, åtminstone på tidigare årsmodeller. Det var som jag uppfattat det tänkt att det skulle vara tio år, men sedan visade det sig att remmarna kunde börja ramla sönder. Något som fick till resultat att oljesilen sattes igen och oljetrycket blev liiite lågt... Det verkar finnas en nyare remversion, men om den är bättre kanske är något som tiden utvisar.

Detta har jag inte hittat på, utan jag begärde ut serviceschemat för en som har trepipen som jag övertagit från en släktng. På en del håll på nätet återfinns uppgifter som inte överensstämmer med vad som märkesverkstädernas system spottar ur sig. Jag ska nog byta den i år, vilket egentligen är lite för sent, men den har gått så få mil vilket inte beror på extremt korta sträckor. Däremot är det många mil mellan bytena, om man "bor" i bilen.

Det var väl rätt kort intervall även på Hondas motor, om jag inte missminner mig från den tidigare tråden, annars hade väl tråden inte varit någon "fråga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du menar PSA:s (Stellantis numera) trepip så är det lilla problemet att det bara är femårsintervall enligt i landet gällande direktiv, åtminstone på tidigare årsmodeller. Det var som jag uppfattat det tänkt att det skulle vara tio år, men sedan visade det sig att remmarna kunde börja ramla sönder. Något som fick till resultat att oljesilen sattes igen och oljetrycket blev liiite lågt... Det verkar finnas en nyare remversion, men om den är bättre kanske är något som tiden utvisar.

Detta har jag inte hittat på, utan jag begärde ut serviceschemat för en som har trepipen som jag övertagit från en släktng. På en del håll på nätet återfinns uppgifter som inte överensstämmer med vad som märkesverkstädernas system spottar ur sig. Jag ska nog byta den i år, vilket egentligen är lite för sent, men den har gått så få mil vilket inte beror på extremt korta sträckor. Däremot är det många mil mellan bytena, om man "bor" i bilen.

Det var väl rätt kort intervall även på Hondas motor, om jag inte missminner mig från den tidigare tråden, annars hade väl tråden inte varit någon "fråga".

Japp och det är anledningen att jag bara köper bilar med kamkedja då det brukar hålla hela bilens livslängd på riktigt och inte bara i teorin.

Jag har hört att de senare revisionerna av den franska motorn ska remmen bytas vid 14 tusen / 7 år.

Åkte inte Volvo dit nyligen för att ha för långa intervaller på kamremsbyte också?

Edit: https://www.motormagasinet.se/article/view/669281/volvo_chock...

Hondas motorer är väl ganska otestade hittills dock men fords motorer verkar gå åt pipan runt 5+ år

Förövrigt så pressade jag min gamla mazda 323 -99 med original kamrem och den bilen hade 6 tusen mil intervaller och när bilen skrotades på 16k mil hade inte originalremmen gett upp än (elproblem kabelbrand = skrot), lider honda av samma "problem" så kan man kanske chansa och bara köra vidare? japanare brukar hålla hög klass.

Efter en googling verkar honda ha 12 tusen mil som intervall, det betyder 1 byte vid 12k mil sen kör man tills den är skrot i princip

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Begagnad trampebil är det bästa alternativet dessa dagar om man inte vill sponsra staten och och dess feta nackar!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

300 extra per 500 mil och då saknas (enligt mig) grundläggande utrustning. Känns som en dålig deal om man vill ha Volvo.

För nästan halva priset kan man få en 2 gammal diesel v90 med bra utrustning, klimatpaket, Volvo on call, vinterdäck osv. Med samma kvalitetskänsla.

Även om den är dyrare att köra än en elbil med nuvarande dieselpris så skulle det likväl bli billigare i längden. Det tar lång tid att köra ikapp mellanskillnaden på inköpspris. Det är väl om man prompt måste leasa istället för att köpa. Och man prompt måste ha elbil över annat. Jag har inget emot elbilar men det är inte värt att betala så mycket mer för det just nu. Klimatbonusen man får är för liten. Dags för staten att gå momsfritt på elbilar också. (Även på beg. Elbilar)

Det är klart att det är billigare att köpa en begagnad bil än att leasa en ny. Men man får ju också en begagnad bil och inte en ny, många verkar inte fatta skillnaden riktigt. Ska du ha en V90 diesel från 2019-2020 som kostar hälften av en XC40 elbil så har den gått över 10K mil. Efter tre år är vagnskadegarantin slut och då får man betala för helförsäkring och har den gått så långt så är det många delar av försäkringarna som inte gäller längre, så eventuella haverier kan bli väldigt dyra att reparera. Sen lär ju en bil som gått så långt vara rätt sliten, speciellt i inredningen. Sen är ju Volvos rostskydd inte det bästa direkt, Vi Bilägare fick exempelvis rätt kraftiga rostangrepp på sin långtest V90 på ett par år och 6000 mil, vilket är något man inte behöver tänka på vid leasing.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på ny bil. Idag har jag en Kia Optima som jag köpte i slutet av förra året för att se om laddhybrid skulle fungera för mig, vilket det verkar göra då jag tankade i början av november sist och har halv tank kvar. Tyvärr är bilen så fruktansvärt tråkig, både utseende och infotainment-mässigt. Den är även trött, känns som att köra en långtradare när man ska på motorvägen.

Har sneglat lite på Tucson och nya Sportagen.
Av någon outgrundad anledning vill jag ha SUV med 4WD.
Finns det fler bilar som faller under samma kategori och prisklass jag bör ha i åtanke?
Volvo-bmw premium segmentet går bort då jag anser att nyare kia/hyundai osv har tillräckligt hög premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Av någon outgrundad anledning vill jag ha SUV med 4WD.

SUV är fantastiskt.
Man sitter i lagom höjd, markfrigången är bra både i stadskörning (trasiga vägar och vägarbete överallt) och på landet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Är också sugen på ny bil. Idag har jag en Kia Optima som jag köpte i slutet av förra året för att se om laddhybrid skulle fungera för mig, vilket det verkar göra då jag tankade i början av november sist och har halv tank kvar. Tyvärr är bilen så fruktansvärt tråkig, både utseende och infotainment-mässigt. Den är även trött, känns som att köra en långtradare när man ska på motorvägen.

Har sneglat lite på Tucson och nya Sportagen.
Av någon outgrundad anledning vill jag ha SUV med 4WD.
Finns det fler bilar som faller under samma kategori och prisklass jag bör ha i åtanke?
Volvo-bmw premium segmentet går bort då jag anser att nyare kia/hyundai osv har tillräckligt hög premium.

Dyrare skatt, försäkring, service och drar mer bränsle. 😁

När jag provkörde några olika SUV-modeller så fann jag en fördel med dem, att man sitter lite högre och det är bekvämt att stiga in och ur. Men jag tyckte inte riktigt att det kunde motivera det högre priset.

Däremot så har jag ju ändå fyrhjulsdrift nu, vilket också är totalt onödigt, med tanke på vilka vägar vi har. Men man kan ju se fram emot den lite dyrare servicen vid omkring 6000 mil. 👍

Permalänk
Medlem

BMW E60 M5 LCI
Snart så! Det ska vara kul att åka till jobbet

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Dyrare skatt, försäkring, service och drar mer bränsle. 😁

Och fulare och sämre väghållning, och generellt sämre utrymmen för samma storlek/vikt på bil.
Aldrig förstått mig på SUV:ar men smaken är som baken
(och visst finns det nischfall där SUV fyller ett praktiskt syfte)

Skrivet av BadNewsBrod:

BMW E60 M5 LCI
Snart så! Det ska vara kul att åka till jobbet

E60 M5 som daily? Coolt, men låter dyrt - potentiellt katastrofalt dyrt.
(alla M är kostsamma, men just den generationen M5 sägs väl vara en av de skörare/dyrare?)
Själv skulle jag nog nöja mig med en E39 M5 (skrämmande hur gamla de börjar bli nu dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Dyrare skatt, försäkring, service och drar mer bränsle. 😁

När jag provkörde några olika SUV-modeller så fann jag en fördel med dem, att man sitter lite högre och det är bekvämt att stiga in och ur. Men jag tyckte inte riktigt att det kunde motivera det högre priset.

Däremot så har jag ju ändå fyrhjulsdrift nu, vilket också är totalt onödigt, med tanke på vilka vägar vi har. Men man kan ju se fram emot den lite dyrare servicen vid omkring 6000 mil. 👍

Skatten är väl densamma om vi snackar hybridsuvar, eller har jag missat något? Frågan är hur länge denna skattereducering kommer vara kvar tills hybridare räknas som "vanliga" bilar, verkar vara omöjligt att veta vad våra kära politiker kokar ihop när det kommer till miljöfrågor. Denna vecka har jag läst om både parkeringsskatt och milskatt...

Försäkring kan jag tänka mig sticker iväg lite då bilen är dyrare än icke suv motsvarighet, men det är väl inte några enorma summor där om vi inte snackar bmw/merca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och fulare och sämre väghållning, och generellt sämre utrymmen för samma storlek/vikt på bil.
Aldrig förstått mig på SUV:ar men smaken är som baken
(och visst finns det nischfall där SUV fyller ett praktiskt syfte)
E60 M5 som daily? Coolt, men låter dyrt - potentiellt katastrofalt dyrt.
(alla M är kostsamma, men just den generationen M5 sägs väl vara en av de skörare/dyrare?)
Själv skulle jag nog nöja mig med en E39 M5 (skrämmande hur gamla de börjar bli nu dock)

Måste väl ändå vara E60 M5an som tar priset? Där ventilkåpspackningen säcka ihop med motorbyte som följd. Något åt det hållet iallafall om jag inte missminner mig.

E39an är klart min favorit också. Tyvärr har dem börjat dra iväg i pris så ska man ha en borde man slå till ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Måste väl ändå vara E60 M5an som tar priset? Där ventilkåpspackningen säcka ihop med motorbyte som följd. Något åt det hållet iallafall om jag inte missminner mig.

Är något vevlager/vevstaklager som kan paja också med katastrofala följder, plus säkert en hel del andra potentiella omkostnader för tex VANOS, SMG lådan mm mm.
Så jo, den kan nog vara den dyraste M modellen att hålla liv i.
(Eller ptja, den ursprungliga M1 från 78 är nog en dyrare daily )

Skrivet av cosmo_k:

E39an är klart min favorit också. Tyvärr har dem börjat dra iväg i pris så ska man ha en borde man slå till ganska snart.

Jupp, om man ville ha en sån till bästa pris så har man ju redan missat tåget, men välskötta lär ju kunna fortsätta klättra.
Men realistiskt lär det aldrig bli nån sån bil för egen del. Vill inte ha en "museum piece" men vill heller inte heller förstöra värdet på den genom att köra den för mycket/ofta.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

BMW E60 M5 LCI
Snart så! Det ska vara kul att åka till jobbet

Kul bil till jobbet?

https://www.toyota.se/bilar/gr-yaris

Där kan man använda 100% av all kraft och inte bara bränna bakdäcken iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Frågar du mig så är diesel fortfarande det enda gångbara, åtminstone om man kör 2000+ mil och inte bara pendlar från A till B hela tiden. Hänger lite på körmönstret, men infrastrukturen för el är fortfarande för dålig för att fungera i praktiken.

Permalänk
Skrivet av Schwalan:

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Fördelar med dieselbilar är att de generellt brukar dra mindre än bensinbilar så i slutändan kan det bli billigare med diesel än bensin även fast själva drivmedlet är dyrare. Så blev det för mig då bensinaren drog 0,8 och dieseln 0,45 med samma körmönster.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kul bil till jobbet?

https://www.toyota.se/bilar/gr-yaris

Där kan man använda 100% av all kraft och inte bara bränna bakdäcken iallafall

Jämför inte legendaren med en skruttig Toyota tack

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Vi har någorlunda samma frågeställning som TS. Jag kommer att byta roll om ett par månader och behöver då lämna in min förmånsbil. Vi behöver därför köpa en bil privat. Med 3 barn behöver vi en modell större bil men satan vad svårt det är att välja bil idag.

Har tagit in en del offerter och satt upp TCO kalkyler. Enligt mina beräkningar så är det relativt lika mellan en stor Elbil (Model X) och en Q7a / XC90 Diesel (båda begagnade). Jag har höftat lite med servicen men månadskostnaden blir ändå rätt så snarlik. Försäkringen är högre på elbilen och den estimerade värdeminskningen (om den går att lita på). Å andra sidan är bränslekostnaden hög för dieselbilarna samt handsvärdet högst osäkert… så svårt!!

Ska oavsett provköra en Q7a imorgon med 85 liters Dieseltank😀