Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Har tyvärr inte möjlighet att bemöta allt just nu. Men jag rullar nu en bil som är större än en Renault Zoe med 126 hästkrafter. På längre resor drar den ca 0.5, när jag åker till jobbet här i Göteborg, ca 0.65-0.7.

Detta är alltså fler hästkrafter och mer kräm än en Zoe vilket min jämförelse var mot. Så i sammanhanget liten motor? Nja.

Zoe är dock ett väldigt dåligt exempel att jämföra med. Gammal teknik, katastrof för andrahandsvärdet och konstigt upplägg med batterihyra. Men absolut, tittar man på småbilar så är utbudet av elbilar dåligt och batteriets höga kostnad påverkar ju relativt mer för en så mycket billigare bil. Ska man ha ett visst antal kWh i batterikapacitet så kostar det lika mycket oavsett bil, medan exempelvis kostnaden för en enliters bensinmotor ju är väldigt låg jämfört med en treliters i en större bil. Elmotorerna kostar också mer med mer kraft och större bil förstås, men de är ändå en relativt liten del av totalkostnaden för en elbil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Är inte miljöbonusen redan slut för i år? Har för mig jag läste det någonstans. Antingen köper folk elbilar som fan just nu eller så har någon räknat fel någonstans

Jo det är ju ett orosmoln förstås. Men regeringen har ju sagt att de kommer att skjuta till pengar, vilket de har gjort varje år de har haft detta upplägg.

Citat:

Just Volvo är ett jobbigt exempel för jag känner verkligen att de satt priset helt åt helvete för XC40 och framförallt C40. Tom Polestar 2 känns som ett bättre alternativ om man jämför med C40 och då är Tesla 3 ett ännu bättre alternativ. De bra elbilarna (stora batterier, snabbladdning, lastutrymme) behöver komma en bra bit under halvmiljonen.

Jo jag säger inte att XC40 är ett bra val eller något. Bara att det är ganska uppenbart att el-XC40 är billigare än plugin-hybrid-XC40, redan på inköpspriset men skillnaden ökar ju bara med tiden.

En hybrid kan ändå vara ett bra val, men situationerna där den är det minskar ju både med utbyggnaden av laddare och förstås ju dyrare bensinen är och så. Men har man kort pendling, kan ladda hemma, och åker på längre resor ofta på helgen och inte vill pausa på vägen exempelvis så passar ju en hybrid bra. Men kan man pausa säg varannan timme på längre resor så är ju elbilen bättre. Under förutsättning att det finns laddare på vägen man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Zoe är dock ett väldigt dåligt exempel att jämföra med. Gammal teknik, katastrof för andrahandsvärdet och konstigt upplägg med batterihyra. Men absolut, tittar man på småbilar så är utbudet av elbilar dåligt och batteriets höga kostnad påverkar ju relativt mer för en så mycket billigare bil. Ska man ha ett visst antal kWh i batterikapacitet så kostar det lika mycket oavsett bil, medan exempelvis kostnaden för en enliters bensinmotor ju är väldigt låg jämfört med en treliters i en större bil. Elmotorerna kostar också mer med mer kraft och större bil förstås, men de är ändå en relativt liten del av totalkostnaden för en elbil.

Ja, räknar vi bort Zoe så kvarstår faktum att det inte finns några elbilar, ens begagnade med rimlig räckvidd för under 370 000 vilket är mer än dubbelt så mycket jag fick ge för en 2 årig bensinare (150k) med 2000 mil på mätaren där åtminstone jag tycker att en ID.3 exempelvis inte skiljer något vidare i lyx. Visst du får några hästar extra, men prisskillnaden är väldigt stor.

Även intressant att du nämner gammal teknik. Hur snabbt kommer den elektriska tekniken föråldras? Vad är det som säger att nuvarande generation inte kommer vara väldigt daterad inom 5 år också? Traditionellt sett har vi sett extremt snabb utveckling på elektronik och tekniska prylar. Vad får dig att tro att en ID.3 exempelvis kommer åldras finare än en Zoe?

Skrivet av snajk:

Du går några mindre antaganden och missar några kostnader som sammanlagt har ganska stor effekt. Sen verkar du ha en bild av att elbilar är väldigt dyra men så illa är det ju inte riktigt. Sen tittar du på prisutvecklingen för Zoe som är lite speciell, dels så innebär batterihyran en konstig prisbild och dels så fick de precis noll stjärnor i EuroNCAP vilket förstås fått priserna att sjunka som en sten. Det är förstås tråkigt för de som har en Zoe men det är inte något man kan applicera på elbilar generellt.

Detta är alltså den nya Zoe. De begagnade har fortfarande 5 stjärnor, eller har man skärpt kraven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är ju ett orosmoln förstås. Men regeringen har ju sagt att de kommer att skjuta till pengar, vilket de har gjort varje år de har haft detta upplägg.

Ja det är iofs sant. Men tog den inte slut på rekordfart denna gången? Eller hände samma sak förra året?

Skrivet av snajk:

Jo jag säger inte att XC40 är ett bra val eller något. Bara att det är ganska uppenbart att el-XC40 är billigare än plugin-hybrid-XC40, redan på inköpspriset men skillnaden ökar ju bara med tiden.

En hybrid kan ändå vara ett bra val, men situationerna där den är det minskar ju både med utbyggnaden av laddare och förstås ju dyrare bensinen är och så. Men har man kort pendling, kan ladda hemma, och åker på längre resor ofta på helgen och inte vill pausa på vägen exempelvis så passar ju en hybrid bra. Men kan man pausa säg varannan timme på längre resor så är ju elbilen bättre. Under förutsättning att det finns laddare på vägen man kör.

Hehe nej, mitt missnöje är riktat mot Volvo, inte mot dig Det är ambitiöst av dem att bara sälja elbilar år 2030 men ska de fortsätta ha status som "folkbil" i Sverige kan man inte ha sådana galna priser. Om C40 börjar på 539k vad kommer då nästa V60 eller V90 kosta?

Känner bara generellt att man måste kunna känna att man kan tanka el utan att behöva planera alltför mycket. Vi får väl se om det blir verklighet i framtiden eller ej. Sen minns jag inte hur mycket batterikapaciteten påverkas av kylan vi har i 4-5 månader per år (mer i Norrland)?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Ja det är iofs sant. Men tog den inte slut på rekordfart denna gången? Eller hände samma sak förra året?

Hehe nej, mitt missnöje är riktat mot Volvo, inte mot dig Det är ambitiöst av dem att bara sälja elbilar år 2030 men ska de fortsätta ha status som "folkbil" i Sverige kan man inte ha sådana galna priser. Om C40 börjar på 539k vad kommer då nästa V60 eller V90 kosta?

Känner bara generellt att man måste kunna känna att man kan tanka el utan att behöva planera alltför mycket. Vi får väl se om det blir verklighet i framtiden eller ej. Sen minns jag inte hur mycket batterikapaciteten påverkas av kylan vi har i 4-5 månader per år (mer i Norrland)?

Jag tror Volvo släppte sin status som folkbil för ett bra tag sen för att röra sig mer mot lyxigare bilar. Folkhemsbilar nu är nog snarare Toyota, Honda och andra prisvärda asiatiska bilar.

Jag personligen är dock ok med det, Volvo är bättre än någonsin. Däremot tycker jag deras bilabonnemang verkar vara skitdåligt och dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Zoe är dock ett väldigt dåligt exempel att jämföra med. Gammal teknik, katastrof för andrahandsvärdet och konstigt upplägg med batterihyra. Men absolut, tittar man på småbilar så är utbudet av elbilar dåligt och batteriets höga kostnad påverkar ju relativt mer för en så mycket billigare bil. Ska man ha ett visst antal kWh i batterikapacitet så kostar det lika mycket oavsett bil, medan exempelvis kostnaden för en enliters bensinmotor ju är väldigt låg jämfört med en treliters i en större bil. Elmotorerna kostar också mer med mer kraft och större bil förstås, men de är ändå en relativt liten del av totalkostnaden för en elbil.

Det finns exemplar både med hyrda och köpta batterier, men man måste hålla koll på detta om man diskuterar priser, eftersom de med hyrda föga förvånande är billigare. Lägg till tre olika batterikapaciteter och lika många motorstyrkor beroende på variant och årsmodell, plus skillnaden mellan fas 1 och fas 2 (eller vad man vill kalla det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Detta är alltså den nya Zoe. De begagnade har fortfarande 5 stjärnor, eller har man skärpt kraven?

Det gamla resultatet och det nya är inte alls jämförbart. Skulle man testa den nuvarande enligt dåvarande testprotokoll skulle den säkert få ett antal stjärnor, möjligen med avdrag för det märkliga beslutet att försämra krockkuddarna vid sidokrock beroende på hur det i praktiken skulle slå i dåvarande testutförande.

Tillägg:
De flesta bilar testas inte om sent i modellcykeln som man gjorde med Zoe, men skulle man ha gjort det med flera andra mindre bilar så skulle de säkerligen få mycket lägre betyg och i en hel del fall säkert också åka nedtill noll stjärnor såsom betygssystemet fungerar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag tror Volvo släppte sin status som folkbil för ett bra tag sen för att röra sig mer mot lyxigare bilar. Folkhemsbilar nu är nog snarare Toyota, Honda och andra prisvärda asiatiska bilar.

Jag personligen är dock ok med det, Volvo är bättre än någonsin. Däremot tycker jag deras bilabonnemang verkar vara skitdåligt och dyrt.

Det är nog mer prisvärt att köra BMW än Toyota eller Honda

Permalänk
Medlem

Kör slut på din nuvarande... har bytt flera gånger de senaste åren men ångrar alltihopa, skulle bara haft kvar min hyundai i30 cw -11 diesel istället för att ha bytt bil 3 gånger sen dess.

har väl förlorat närmare 100 tusen i värdeminskning då 2 av de bilarna var helt nya vid inköp.

Nu har jag en Mazda 3 -18 auto som jag köpte istället för min Mazda CX-3 auto -19 då den blev för liten och min första nya bil var en Mazda 3 -16 manuell.

Möter på alla mina gamla bilar då och då i stan då alla sålts här lokalt (hyundaien och mazda 3 -16 hos samma familj) och får alltid en klump i magen när jag tänker på hur mycket pengar jag la ut på dem och bara sålde vidare dem sen.

Nu byter jag fanimej inte bil förrän den rasar totalt eller man inte får köra på bensin längre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Vilken halvkombi, bensin, skulle någon rekommendera för max 150 k? Under 10 k mil och helst inte äldre än 2017.

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schwalan:

Har aldrig haft problem med den förutom att jag har haft roligare bilar förr. Så det är ju prylbegäret som pushar på…

Du kanske kan chiptrimma bilen bara.
Vad är det för bil vi pratar om egentligen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pistvakt83:

Vilken halvkombi, bensin, skulle någon rekommendera för max 150 k? Under 10 k mil och helst inte äldre än 2017.

Hur stor ska den va? Jag menar man kan ju få en Toyota Aygo som drar lika mycket som en gräsklippare för det priset. Men även större Yaris, Clio, Leon, Polo typ -19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du kanske kan chiptrimma bilen bara.
Vad är det för bil vi pratar om egentligen?

Bilen jag har är en VW Passat Sedan -13 Multi fuel
Den har en 1.4L 160hk och drivs på Bensin/ Etanol, därav den obefintliga skatten. Men jag har aldrig tankat etanol i den. Och köra trimmat, det gjorde jag när jag körda SAAB, det är jag färdig med nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Hur stor ska den va? Jag menar man kan ju få en Toyota Aygo som drar lika mycket som en gräsklippare för det priset. Men även större Yaris, Clio, Leon, Polo typ -19.

Har tittat en del på VW Golf, så gärna i den storleken.

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pistvakt83:

Vilken halvkombi, bensin, skulle någon rekommendera för max 150 k? Under 10 k mil och helst inte äldre än 2017.

Du kan ju få nästan vad som helst för det priset? Volvo V40, Mazda 3, Volkswagen Golf, Peugeot 308, Toyota Auris, Kia Cee´d, Hyundai i30, Fiat Tipo o.s.v. Olika motoralternativ får du också välja på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du kan ju få nästan vad som helst för det priset? Volvo V40, Mazda 3, Volkswagen Golf, Peugeot 308, Toyota Auris, Kia Cee´d, Hyundai i30, Fiat Tipo o.s.v. Olika motoralternativ får du också välja på.

Haha ja så är det kanske. Vilken i denna kategori skulle du ha valt? Det kanske nästan är skit samma

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schwalan:

Bilen jag har är en VW Passat Sedan -13 Multi fuel
Den har en 1.4L 160hk och drivs på Bensin/ Etanol, därav den obefintliga skatten. Men jag har aldrig tankat etanol i den. Och köra trimmat, det gjorde jag när jag körda SAAB, det är jag färdig med nu

Då förstår jag bättre att du vill byta, passat är inte en rolig bil någonstans😀
Att chiptrimma är väl annars lite annat än vad man höll på med i unga dagar men förstår problemet, det kommer ändå vara en passat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pistvakt83:

Haha ja så är det kanske. Vilken i denna kategori skulle du ha valt? Det kanske nästan är skit samma

Tycker det handlar mer om tycke och smak, själv är det inte riktigt relevant för mig när man sätter just de ramarna. Jag skulle nog välja t.ex. Mazda 3 över Mazda 2, Golf över Polo, i30 över i20, Astra över Corsa o.s.v. men då åker jag själv mycket landsväg och ska man bara åka ett par km kanske man föredrar de mindre även om de kan vara billigare byggda med mer buller o.s.v.

Poängen var nog lite mer att det är så pass brett att du själv får skära ner det lite, vill du bara ha ett alternativ till Golf att titta på? Vad är det då med Golf som lockar?

I tidigare inlägg hade jag ju kunnat skriva många bilar till så som Opel Astra, Ford Focus, Renault Mégane, Honda Civic, Mini Cooper, Nissan Pulsar, Seat Arona, Suzuki Swift, Skoda Rapid o.s.v.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tycker det handlar mer om tycke och smak, själv är det inte riktigt relevant för mig när man sätter just de ramarna. Jag skulle nog välja t.ex. Mazda 3 över Mazda 2, Golf över Polo, i30 över i20, Astra över Corsa o.s.v. men då åker jag själv mycket landsväg och ska man bara åka ett par km kanske man föredrar de mindre även om de kan vara billigare byggda med mer buller o.s.v.

Poängen var nog lite mer att det är så pass brett att du själv får skära ner det lite, vill du bara ha ett alternativ till Golf att titta på? Vad är det då med Golf som lockar?

I tidigare inlägg hade jag ju kunnat skriva många bilar till så som Opel Astra, Ford Focus, Renault Mégane, Honda Civic, Mini Cooper, Nissan Pulsar, Seat Arona, Suzuki Swift, Skoda Rapid o.s.v.

Det kommer antagligen mest bli pendling till jobb i stadstrafik. Men sen kanske man vill dra iväg på en semester eller hälsa på släkt så då kan det vara trevligt med en bil som känns bra även på motorväg och landsväg. Vet att VW Golf halv-kombi kan ses som ett bra mellanting där. Kört en del VW Golf på jobbet och gillar den bilen. Sen är min sämre hälft en kort jävel (148 cm) så hon måste nå ner till pedalen också. Vilket hon gör på Golfen. Finns det något mått för bilar som säger att "Du måste vara den här längden för att nå ner till pedalen"?. Så en halv-kombi i "golf-klass "där en kort jävel når ner till pedalen, poor favor.

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är nog mer prisvärt att köra BMW än Toyota eller Honda

Nyfiken: hur menar/tänker du då?
BMW lär ju generellt kosta mer, vara dyrare i drift (och mindre driftsäker), dra mer soppa och tappa värde snabbare.

Eller menar du att man får mer komfort, körglädje eller lyx eller nått sånt per krona?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: hur menar/tänker du då?
BMW lär ju generellt kosta mer, vara dyrare i drift (och mindre driftsäker), dra mer soppa och tappa värde snabbare.

Eller menar du att man får mer komfort, körglädje eller lyx eller nått sånt per krona?

Nej jag tänker på pengar. Toyota och Honda är dyra och tappar inte värde lika snabbt som BMW begagnat och är dyra att reparera. Något som en BMW 118i är billig jämfört mot en Civic som ingen verkstad kommer vilja röra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pistvakt83:

Det kommer antagligen mest bli pendling till jobb i stadstrafik. Men sen kanske man vill dra iväg på en semester eller hälsa på släkt så då kan det vara trevligt med en bil som känns bra även på motorväg och landsväg. Vet att VW Golf halv-kombi kan ses som ett bra mellanting där. Kört en del VW Golf på jobbet och gillar den bilen. Sen är min sämre hälft en kort jävel (148 cm) så hon måste nå ner till pedalen också. Vilket hon gör på Golfen. Finns det något mått för bilar som säger att "Du måste vara den här längden för att nå ner till pedalen"?. Så en halv-kombi i "golf-klass "där en kort jävel når ner till pedalen, poor favor.

Så säten med minnesfunktion? Det är nog bara att provköra bilar som V40, Focus o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej jag tänker på pengar. Toyota och Honda är dyra och tappar inte värde lika snabbt som BMW begagnat och är dyra att reparera. Något som en BMW 118i är billig jämfört mot en Civic som ingen verkstad kommer vilja röra.

Vet inte om jag direkt hänger med alls där.
BMW:n går på ca 300k ny i snikutförande.
Honda går på typ 250k ny med lilla enlitersturbon och förvisso närmre 300 i "sportvarianten" med 1,5 litersmotorn, men då lär det vara påtagligt mer utrustning än BMW.n.

Skulle verkligen vilja se underlag på att Hondan skulle vara dyrare att reparera! Driftsäkerheten överlag brukar japanarna överlag vara bättre på. (för några år sen vann de iallafall över tyskarna i vilka bilar som hade minst anmärkningar hos besiktningen tex) Otroligt svårt att se att en bilmek skulle bli bortskrämd av en Civic också

Med det sagt så har jag en gammal BMW 130i själv. Finns andra värden än rent ekonomiska

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte om jag direkt hänger med alls där.
BMW:n går på ca 300k ny i snikutförande.
Honda går på typ 250k ny med lilla enlitersturbon och förvisso närmre 300 i "sportvarianten" med 1,5 litersmotorn, men då lär det vara påtagligt mer utrustning än BMW.n.

Skulle verkligen vilja se underlag på att Hondan skulle vara dyrare att reparera! Driftsäkerheten överlag brukar japanarna överlag vara bättre på. (för några år sen vann de iallafall över tyskarna i vilka bilar som hade minst anmärkningar hos besiktningen tex) Otroligt svårt att se att en bilmek skulle bli bortskrämd av en Civic också

Med det sagt så har jag en gammal BMW 130i själv. Finns andra värden än rent ekonomiska

Finns lite statistik här:

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/b...

Både maskinskada och reparationskostnad

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tack!
Lägsta reparationskostnaderna: Honda
(och fjärde bäst i skadefrekvens)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte om jag direkt hänger med alls där.
BMW:n går på ca 300k ny i snikutförande.
Honda går på typ 250k ny med lilla enlitersturbon och förvisso närmre 300 i "sportvarianten" med 1,5 litersmotorn, men då lär det vara påtagligt mer utrustning än BMW.n.

Skulle verkligen vilja se underlag på att Hondan skulle vara dyrare att reparera! Driftsäkerheten överlag brukar japanarna överlag vara bättre på. (för några år sen vann de iallafall över tyskarna i vilka bilar som hade minst anmärkningar hos besiktningen tex) Otroligt svårt att se att en bilmek skulle bli bortskrämd av en Civic också

Med det sagt så har jag en gammal BMW 130i själv. Finns andra värden än rent ekonomiska

Enligt en annan tråd kostar det 25k att byta kamrem i Hondas 1-litersmotor och bara ett fåtal auktoriserade verkstäder kan tänkas ta på sig jobbet.

1,5-liters är mycket mycket bättre, men kan inte tänka mig att någon som inte är Honda-auktoriserad skulle få för sig att göra jobb på motorn.

Beg (2-4 år) kostar de ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tror inte elbilar kommer försvinna med tanke på hur mycket bolagen har plöjt ner i just elbilar, batteriteknik och liknande men jag tror heller inte att bensinbilar kommer försvinna lika fort som många tycks tro.
Vi har idag bilar från både 60, 70 och 80-talet på våra vägar och även om de inte är jättemånga så räkna iallafall att en del av de bilar vi köper idag som fortfarande går på diesel eller bensin kommer fortfarande vara på vägarna om 40 år om nu inte elektroniken har tagit död på dem innan dess.

Jo, fast bensinmackarna kommer sluta med bensin på 9 av 10 stationer så hur kul är det att ha bensin då? Har redan sett pumpar börja stänga pga minskad efterfrågan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Nej jag tänker på pengar. Toyota och Honda är dyra och tappar inte värde lika snabbt som BMW begagnat och är dyra att reparera. Något som en BMW 118i är billig jämfört mot en Civic som ingen verkstad kommer vilja röra.

Båda dessa bilar har dock ett grundläggande problem.

De är inte en Volvo. Till alla som vill köpa bil så är Volvo det enda bästa, rimliga och prisvärdaste alternativet. Det påståendet är okränkbart och fast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Jo, fast bensinmackarna kommer sluta med bensin på 9 av 10 stationer så hur kul är det att ha bensin då? Har redan sett pumpar börja stänga pga minskad efterfrågan.

Nyfiken, vilken mack har stängt av pumparna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Enligt en annan tråd kostar det 25k att byta kamrem i Hondas 1-litersmotor och bara ett fåtal auktoriserade verkstäder kan tänkas ta på sig jobbet.

1,5-liters är mycket mycket bättre, men kan inte tänka mig att någon som inte är Honda-auktoriserad skulle få för sig att göra jobb på motorn.

Beg (2-4 år) kostar de ungefär lika mycket.

Man lär sig nått nytt varje dag: jag vet inte om 25k är sant, men det verkar som kamremmen är dyr på enliterssnurrorna, även om bytesintervallet lär vara rätt långt. (oljedränkt rem)
Definitivt något värt att tänka på vid inköp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.