Snabbkoll: Har du förbokat Steam Deck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ett 1080TI är betydligt mer kraftfullt än denna mojäng.

Så klart men jag behöver knappast något kraftfullt mer för det jag gör och behöver. Jag hade klarat mig med en NUC typ.

Skrivet av Teddis:

Fast sett som en stationär PC och då särskilt jämfört med din nuvarande, så skulle ju Steam Deck rimligtvis räknas som "riktigt trött"?

Börja på ny kula m ny windowsinstallation istället

Med tanke på spelen som jag spelar så fungerar "trött" hårdvara riktigt bra.

Däremot undrar jag varför du föreslår att jag börjar om med Windows? Det är ju Windows jag vill komma bort ifrån.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Lyckades förhandsboka en 512 GB till q1.
Men vet inte om jag inte bara ska ta och lägga pengarna på en ny dator istället.

Permalänk
Avstängd

Nej, hyfsat bra PC så finns ingen mening att ha något med sämre prestanda

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bärbart = gamnacke och skelögdhet för min del, så det kommer inte hända.

Har aldrig känt behovet av att spela när jag är på språng hursomhelst. Spela gör jag hemma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Den är verkligen groteskt ful, garvade ihjäl mig när jag såg storleken på den, fick flashbacks från Canons gamla reklam om framtiden hur allt skulle vara större och större.
Den här kan ju inte ens Valve vara stolta över. 😂

Permalänk
Medlem

Kunde inte välja mellan 256gb å 512gb varianten så sitter nu med båda i Q1, får se vilken man behåller och vilken som går till familjemedlem.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Nej, den intresserar mig inte.

Permalänk

Största problemet jag hade med Switchen är att den är sjukt obekväm o sitta att spela med. Finns endast ett fåtalet ställningar jag kan sitta i bekvämt o spela. Och då tröttnar man rätt fort. Steamdeck ser ju inte bekvämare ut direkt.. Tyvärr verkar inte strlken va i proportioner till prestandan heller. Ser även ut att gå varm enligt tidiga reviews så detta osar flopp.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så klart men jag behöver knappast något kraftfullt mer för det jag gör och behöver. Jag hade klarat mig med en NUC typ.

Med tanke på spelen som jag spelar så fungerar "trött" hårdvara riktigt bra.

Däremot undrar jag varför du föreslår att jag börjar om med Windows? Det är ju Windows jag vill komma bort ifrån.

Mest för hur du uttryckte dig. Du kallar en dator som är miltals mer kraftfull än Steam Deck för "trött" och jag blev orolig att du förväntat dig att de stoppat in en M1:a i den eller något

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Mest för hur du uttryckte dig. Du kallar en dator som är miltals mer kraftfull än Steam Deck för "trött" och jag blev orolig att du förväntat dig att de stoppat in en M1:a i den eller något

Men det var ju inte det du föreslog, du föreslog att jag skulle göra en nyinstallation av Windows så jag undrar vad har texten ovan med saken att göra?

Min i7 5280K är trots allt från 2014, den har några år på nacken så det känns rätt naturligt att kalla den för "trött" när den har ändå hängt med under årens gång. Själv så räknade jag aldrig med att Steam Deck skulle vara något prestanda monster när jag såg specsen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Förbokade 512 men efter att ha sett hands on är jag inte så säker på att jag vill ha den längre, känns som att det är för mycket kompromisser och svårt att säga hur långlivad den faktiskt blir, både hårdvaran (batteriet specifikt) samt intresset från Valve.

Det var många om du är osäker. Varför köper du inte bara en och testar först?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Väntar till sensommar/höst och köper nytt gfx kort istället. Har haft erbjudanden via Steam angående deras "konsol", men föga intresserad.

Permalänk

har lagt en förbokning på en 256gb. står mellan steamdeck och nytt grafikkort. För några år sen hade det varit ett enkelt val, men som småbarnsförälder så lutar jag mer o mer mot steamdecken.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har förbokat 512GB versionen för jag är faktiskt mer intresserad av att köra den dockad och använda den som en PC. Min i7 5820K burk med ett 1080 Ti börjar kännas lite trött nu och det är inte riktigt ekonomiskt lockande att bygga nytt med dagens knasiga priser.

Skrivet av Lodisen:

Ett 1080TI är betydligt mer kraftfullt än denna mojäng.

Skrivet av Solaris:

Så klart men jag behöver knappast något kraftfullt mer för det jag gör och behöver. Jag hade klarat mig med en NUC typ.

Okay then...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Japp - ser det som en kul grej att bocka av ett par av indie och plattformspelen i backloggen med. Skönt som alternativ att sätta sig i soffan eller i sängen och slöspela lite. Ogillar att spela på telefonen så något lättillgängligt och hyfsat behändigt känns bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Okay then...

Han skrev att hans 1080 TI kändes trött och tänkte köra denna dockad istället. Jag hänger inte med på vad du vill få sagt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Han skrev att hans 1080 TI kändes trött och tänkte köra denna dockad istället. Jag hänger inte med på vad du vill få sagt?

Ja, exakt?

Han vill köpa nytt för att hans 1080 ti börjar kännas trött, det han vill köpa nytt är steam deck som är tröttare. Han nämner även att en NUC skulle funka som mest troligt är tröttare än tidigare nämnda 1080 ti även den maskinen.

Han vill alltså 'uppgradera' (nedgradera) något han tycker är slött till något ännu slöare.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, exakt?

Han vill köpa nytt för att hans 1080 ti börjar kännas trött, det han vill köpa nytt är steam deck som är tröttare. Han nämner även att en NUC skulle funka som mest troligt är tröttare än tidigare nämnda 1080 ti även den maskinen.

Han vill alltså 'uppgradera' (nedgradera) något han tycker är slött till något ännu slöare.

Det var ju det jag skrev? Att ett 1080TI är bra mycket snabbare än Steam deck.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det var ju det jag skrev? Att ett 1080TI är bra mycket snabbare än Steam deck.

Ja, mitt inlägg var riktat mot Solaris och du var citerad för att du var en del av konv

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Känns som att många helt felaktigt jämför den mot en vanlig ny gamingdator. Både sådana som säger "aldrig att jag köper en så slö dator som bara har 720p skärm, värdelöst!" eller de som säger "oh vad bra, nu när det inte går att köpa grafikkort köper jag en sådan här istället och kör den i docka".

De av oss som har sunda förväntningar och gillar ny teknik, förstår att det är ett komplement och inte en ersättare till din vanliga dator. Jag antar att de flesta som förbokat redan har en vettig rigg hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, exakt?

Han vill köpa nytt för att hans 1080 ti börjar kännas trött, det han vill köpa nytt är steam deck som är tröttare. Han nämner även att en NUC skulle funka som mest troligt är tröttare än tidigare nämnda 1080 ti även den maskinen.

Han vill alltså 'uppgradera' (nedgradera) något han tycker är slött till något ännu slöare.

Läs igen. Läs rätt. Dina antaganden om vad jag syftar på när jag säger trött är lite förhastade så kanske lugna ner dig lite och läsa inläggen långsamt och stilla?

Skrivet av Lodisen:

Han skrev att hans 1080 TI kändes trött och tänkte köra denna dockad istället. Jag hänger inte med på vad du vill få sagt?

Det skrev jag aldrig. Jag skrev att datorn kändes lite trött. Men å andra sidan, allt jag spelar är typ Paradox strategi spel så det är inte som så att jag behöver det senaste för att klara mig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Läs igen. Läs rätt. Dina antaganden om vad jag syftar på när jag säger trött är lite förhastade så kanske lugna ner dig lite och läsa inläggen långsamt och stilla?

Det skrev jag aldrig. Jag skrev att datorn kändes lite trött. Men å andra sidan, allt jag spelar är typ Paradox strategi spel så det är inte som så att jag behöver det senaste för att klara mig.

Skriv om. Skriv rätt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ni som har bokat 64GB version hur tänkt ni dar ? Det räcker ju liksom inte ens på en mobil nu för tiden.

Jag resonerar såhär! Dom 64Gb som den kommer med är fastlöd lagring vilket ingen av de uppgraderade versionerna har, dom uppgraderade modellerna kommer med m.2 nvme-diskar i antingen 256 eller 512Gb vilket betyder att den m.2 m-sloten är upptagen från start, det är däremot inte så på bas-modellen vilket betyder att man/jag kan köpa en 512Gb/1Tb Nvme-ssd själv och installera, helt utan att behöva nyttja micro-sd kortläsaren. Alltså kan man få mest lagring totalt sätt i bas-modellen om man maxar nvme-ssd och 1Tb Sd-kort 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonx9455:

Jag resonerar såhär! Dom 64Gb som den kommer med är fastlöd lagring vilket ingen av de uppgraderade versionerna har, dom uppgraderade modellerna kommer med m.2 nvme-diskar i antingen 256 eller 512Gb vilket betyder att den m.2 m-sloten är upptagen från start, det är däremot inte så på bas-modellen vilket betyder att man/jag kan köpa en 512Gb/1Tb Nvme-ssd själv och installera, helt utan att behöva nyttja micro-sd kortläsaren. Alltså kan man få mest lagring totalt sätt i bas-modellen om man maxar nvme-ssd och 1Tb Sd-kort 😁

64GB använder också m.2-slotten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

64GB använder också m.2-slotten

Nej, där tror jag nog du har missuppfattat det hela. Av allt att dömma från LTT och GN så har jag (i alla fall) uppfattat det som att 64Gb är med så kallad eMMc lagring vilket betyder att den är fastlöd i enheten, om det nu vore så att den använder m.2 nvme slot, varför skulle dom inte skriva det när man väljer vilkem modell man vill ha? Dom andra står det ju klart och tydligt att det är t.ex 256Gb nvme, om eMMc skulle sitta på en 2230 m.2-disk så skulle det nog också stå det.

Kan ha helt fel, men det är så jag förstått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonx9455:

Nej, där tror jag nog du har missuppfattat det hela. Av allt att dömma från LTT och GN så har jag (i alla fall) uppfattat det som att 64Gb är med så kallad eMMc lagring vilket betyder att den är fastlöd i enheten, om det nu vore så att den använder m.2 nvme slot, varför skulle dom inte skriva det när man väljer vilkem modell man vill ha? Dom andra står det ju klart och tydligt att det är t.ex 256Gb nvme, om eMMc skulle sitta på en 2230 m.2-disk så skulle det nog också stå det.

Kan ha helt fel, men det är så jag förstått det

Jag har förstått det som att det är ett eMMc baserat 2230 minne, dock tror jag inte att det är fastlött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Jag har förstått det som att det är ett eMMc baserat 2230 minne, dock tror jag inte att det är fastlött?

Ja det är ju inte omöjligt, men låter konstigt om det skulle vara de då det känns som art det skulle räknas som en m.2-disk då 😅 om det är fastlöd så menar jag såklart direkt på "moderkortet". oavsätt vad så ska jag ändå köpa mig en 1Tb nvme och stoppa in 😁 onödigt att spendera pengar på större lagring om man ändå vill ha minst 1tb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonx9455:

Nej, där tror jag nog du har missuppfattat det hela. Av allt att dömma från LTT och GN så har jag (i alla fall) uppfattat det som att 64Gb är med så kallad eMMc lagring vilket betyder att den är fastlöd i enheten, om det nu vore så att den använder m.2 nvme slot, varför skulle dom inte skriva det när man väljer vilkem modell man vill ha? Dom andra står det ju klart och tydligt att det är t.ex 256Gb nvme, om eMMc skulle sitta på en 2230 m.2-disk så skulle det nog också stå det.

Kan ha helt fel, men det är så jag förstått det

De har sagt att alla lagringsenheter använder samma slot, de har nog satt en EMMC på ett simpelt kretskort som kör pcie x1 eller något, jag vet inte detaljerna

Inget minne är fastlödda på moderkortet, alla använder sloten enligt vad valve sade (tror det var verge?)

En länk där en bild visar ’64 GB EMMC PCIe2x1’
https://www.steamdeck.com/sv/tech

(Detta är Valves officiella sida)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De har sagt att alla lagringsenheter använder samma slot, de har nog satt en EMMC på ett simpelt kretskort som kör pcie x1 eller något, jag vet inte detaljerna

Inget minne är fastlödda på moderkortet, alla använder sloten enligt vad valve sade (tror det var verge?)

En länk där en bild visar ’64 GB EMMC PCIe2x1’
https://www.steamdeck.com/sv/tech

(Detta är Valves officiella sida)

Grymt, tackar då är det uppklarat. Då är det jag som missuppfattat det hela! Dock så spelar det mig ingen roll då jag ändå tänkt köpa en större nvme-disk oavsätt 😁 tyckte inte den extra kostnaden rättfärdiga antiglare skärmen och 512gb 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonx9455:

Ja det är ju inte omöjligt, men låter konstigt om det skulle vara de då det känns som art det skulle räknas som en m.2-disk då 😅 om det är fastlöd så menar jag såklart direkt på "moderkortet". oavsätt vad så ska jag ändå köpa mig en 1Tb nvme och stoppa in 😁 onödigt att spendera pengar på större lagring om man ändå vill ha minst 1tb!

Håller med om att man vill ha så mycket minne som möjligt för att slippa tidsödande swappande av spel mellan spelburken och decken. Förhandsbokade själv 256 för att inte vara begränsad av för liten disk ifall jag vill sideloada ett annat os. Kommer köpa ett 1tb microsd med vettig hastighet som vad det verkar av recensionerna inte kommer att påverka spelbarheten. Verkar ligga på runt 1200-1500:-