Snabbkoll: Har du förbokat Steam Deck?

Permalänk
Medlem

Har inte förbokat och spelar väldigt sällan mobilt. Äger ett moddat switch ifall jag vill spela lite nintendotitlar vilket händer väldigt sällan.

Däremot ser jag mycket fram emot hur det blir prismässigt begagnat och vad som sker med Steam OS.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Förbeställt 512GB modellen, spännande apparat.

Jag tycker spel är och kan vara så mycket mer än bara en grafikdemonstration, och med ett gediget steam-arkiv och attraktivt pris så är det en no-brainer för mig.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Jag var snabb och fick igenom bokningen av 512GB fem minuter efter släpp, hoppas på första leveransvågen.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Bokade för någon vecka sen, så får helt enkelt se vad folk tycker om den när det är min tur att köpa senare och om mjukvaran blivit bättre osv. Bokade mellanversionen då den främst ska användas för enklare spel men vill inte behöva bråka med SD-kort om jag inte verkligen måste.

Permalänk
Medlem

Till exempel jag som är borta allt mellan fyra och tio dar i stöten i jobbet och spenderar mellan två och fyra dagar av min fritid borta från mitt hem så är switchen och denna perfekt att kunna ha med sig lite spel.

Köpa en för att bara använda den i soffan låter som lätt slöseri.

Skrivet av Tempel:

Jag har ju inte koll på konsoller överlag, men vad är själva syftet med prylen? Sitta i soffan och spela (som många gör på mobilen redan)? Varför inte köra med trådlösa kontrollers och köra datorn på TVn då?

Det enda jag spelar på handhållna prylar är sånt som kräver att man är mobil själv. Turf, Badge-r-s och liknande.

Se tex hur mycket folk som är ute och spelar Turf (indieutvecklat & svenskt och det spelar ingen roll när man kollar, folk är ute dygnet runt), man kan följa folk i realtid på kartan här, aka är TurfTV.

https://turfgame.com/map

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Inaktiv

Det skulle vara en fin kompanjon på flyget 👍

Edit. Ljudnivån är nog ett problem, det tänkte jag inte på

Permalänk
Medlem

Har PC och PS5...
Håller mig till dessa.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ni som har bokat 64GB version hur tänkt ni dar ? Det räcker ju liksom inte ens på en mobil nu för tiden.

Har inte bokat men var inne på 64GB modellen, har redan stora SD-kort liggande. Har ca 130 steam spel installerade på SD-kort i min GPD Win2 och har inte märkt någon större skillnad mot att ha dom på SSDn.

Nu lutar det mot 512 modellen mest för antireflexbehandlingen. Men väntar lite till innan beställning.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Nope. Denna produkt är inte riktad till mig.

Skrivet av anon201296:

Det skulle vara en fin kompanjon på flyget 👍

Edit. Ljudnivån är nog ett problem, det tänkte jag inte på

Ok, det skulle vara detta då. Men med tanke på att jag flyger ungefär vartannat år, tycker jag nog att det är lite overkill för mig i alla fall.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Näe, bärbart är inget för mig, ser inte tjusningen helt enkelt. Begränsande, fyllt med kompromisser både gällande kontroll och prestanda (och därmed spelupplevelse) ställt mot stationärt. Så nej tack.

Min gamla Gameboy color fick bekänna färg dock när jag var liten. Men utöver det har bärbart aldrig lockat faktiskt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det skulle vara en fin kompanjon på flyget 👍

Edit. Ljudnivån är nog ett problem, det tänkte jag inte på

Frågan är om inte batteritiden också sätter stopp för spelandet rätt snart? Eller så kör kanske alla flygplan med 110/230V numera? När jag körde Breath of the Wild på Nintendo Switch på hemresan från Japan efter releasen, så drog den mer batteri än vad min powerbank klarade av att mata ut (den kunde dock laddas samtidigt).

Är inte så påläst på Steam Deck, men går den att ladda med enbart 5V/2A? Tvivlar på det då laddaren verkar vara på 45W.

https://www.pcgamer.com/the-steam-deck-can-drain-its-battery-...

En och halv timmes batteritid räcker inte ens för att ta sig från Sturup till Bromma

Själv tror jag inte på Steam Deck, men hoppas det blir en succé så att vi får se fler enheter baserade på SteamOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ni som har bokat 64GB version hur tänkt ni dar ? Det räcker ju liksom inte ens på en mobil nu för tiden.

Går förhoppningsvis att byta ssd till en större för lägre pris än mellanskillnaden. Om det visar sig inte vara möjligt kan man köra sd-kort eller vänta

Permalänk

Jag har förbokat och kommer troligen få min i Q2. Är helt såld Steam Deck som produkt och framförallt med tanke på hur mycket man får för pengarna.
Jag planerar att kombinera Steam Deck med en medium-end stationär rig som i princip bara används för attack-fps spel som CS och Valorant. Så initiala tanken blir att spela spel som The Witcher 3, Dark Souls, Tomb Raider osv på Steam Deck och sedan hålla mig till ett fåtal spel på dator med mus och tangentbord.
Hade ju kunnat uppgradera den stationära datorn för samma pengar, men tycker möjligheten att kunna variera har ett värde och jag tror nästan inte de hade gått att få en stationär med samma prestanda för samma pengar ändå.

Hade nog varit lite mer återhållsam och väntat på fler tester om jag inte vetat att jag i princip garanterat kan få tillbaka pengarna om jag väljer att sälja den kommande året.

Permalänk
Medlem

nä ser inget sug i dagsläget.. sen verkar inte batteritiden bli sådär imponerande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Till exempel jag som är borta allt mellan fyra och tio dar i stöten i jobbet och spenderar mellan två och fyra dagar av min fritid borta från mitt hem så är switchen och denna perfekt att kunna ha med sig lite spel.

Köpa en för att bara använda den i soffan låter som lätt slöseri.

Borde inte en laptop som ju har lite mer användningsområden vara att föredra i dessa fall? Jobbade ju till sjöss för och var borta mer än 3mån i stöten och känner att en sån här är rätt begänsad... men visst vi är alla olika.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nja ibland behöver man koppla sig bort från dator världen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Min bästa idé är att målgruppen är vuxna män som vill ha en switch men inte tycker att switch har tillräckligt hög prestanda i sina AAA-portar.

Det här prickar in på mig om du byter ut AAA mot indie-spel. Enda anledningen att jag är intresserad av denna är för att Switch inte riktigt orkar hålla 60fps konstant i alla indie-spel.

Men det är nog inte riktigt nog än för att jag skulle byta, Switch får duga ett tag till.

Permalänk
Medlem

Nope, inte för mig. Reser sällan och då funkar min Vita fint, bra storlek.
Spelar främst på PS5 och i viss mån på PC. Ser inte behovet att spela steamspel på språng.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Efter ett par år med switch har jag insett att det enda jag spelar handhållet är långsamma indiespel eller pusselspel.
Att spela snabbare spel eller komplexa strategispel handhållet är inte för mig. Då sätter jag mig hellre i soffan eller vid skrivbordet.

Är det något jag saknar på switchen så är det högre upplösning på skärmen. Inte så mycket för spelgrafik som för att få text och ikoner skarpare i interfacet. Så när steamdeck har samma 720p men till att spela pc-spel designade för stora skärmar, låter det som att upplevelsen kommer bli sämre. Den snabbare hårdvaran i steamdeck lär inte göra till eller från för mina enkla och långsammare spel.

I nuvarande format känns den som för mycket av en kompromiss åt alla håll. För stor enhet för att vara portabel/handhållen, fel format och för låg upplösning för att ersätta en laptop eller padda och för långsam hårdvara för att vara en permanent dockad speldator.

För mig är det en förvirrande maskin, vem är målgruppen? Vem är det som köper steamdeck istället för stationär burk? Vem är det som köper steamdeck till barnen istället för en switch? Vem väljer steamdeck istället för laptop eller padda? Jag får inte ihop det.

Min bästa idé är att målgruppen är vuxna män som vill ha en switch men inte tycker att switch har tillräckligt hög prestanda i sina AAA-portar.

Ni som förbokat en, hur tänkte ni använda den och vilken typ av spel ska ni köra?

Jag har lagt en bokning. Jag tänkte väl lite som så att stationära datorn inte är lika prioriterat för mig längre. Kontoret ska göras om till barnrum snart. Just nu står stationära bakom soffan kopplad till TVn med trådlös utrustning för mus/tangentbord/handkontroll hörlurar. Det fungerar ju ochså, men det tar också upp TVn för både sambo och dottern.
Och datorhörnan är inge vidare snygg alltså. Tycker jag då. Tidigare har det inte ens varit en fråga - givetvis behöver den stationära en plats. Men det där är inte lika givet längre.
En handhållen ger möjlighet att sitta i fåtöljen och spela nån gång ibland utan skrymmande utrustning eller att jag bokar upp TVn.

Det hade fungerat bra med en switch också. Så är det helt säkert. Och det har funnits tankar på att skaffa en switch också. Men spelbiblioteket är ju lockande att få ha kvar och bara fortsätta med på steamdeck istället för att behöva köpa de ganska dyra switch-spelen.

Jag ser det kanske lite som att jag kan testa att gå över till konsol på ett mjukt sätt där jag får ha kvar steambiblioteket.

En padda hade väl inte riktigt löst någonting för mig tror jag. Spelutbudet och touchkontroller intresserar mig inte. En laptop. Ja kanske, men det är meckigt att ha i knät med en handkontroll till. Enkelheten allt i samma är av intresse.

Med det sagt så får vi väl se om jag alls köper den. Den är rätt så stor ändå! Men framförallt har man med stationära blivit rätt bortskämd med att själv kunna bygga lösningar som håller tyst när man spelar. Den här delen med flåsande hårdvara är jag inge vidare förtjust i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Nej, jag förbokar ingenting för det är ett beteende som bara skadar konsumenterna i slutändan. Vad det gäller PC spel så har jag ju redan en desktop, och om jag är on the move så skulle en steam deck vara för stor. Den är helt klart intressant dock och jag hoppas att valve lyckas med den, framförallt pga vad det betyder för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har lagt en bokning. Jag tänkte väl lite som så att stationära datorn inte är lika prioriterat för mig längre. Kontoret ska göras om till barnrum snart. Just nu står stationära bakom soffan kopplad till TVn med trådlös utrustning för mus/tangentbord/handkontroll hörlurar. Det fungerar ju ochså, men det tar också upp TVn för både sambo och dottern.
Och datorhörnan är inge vidare snygg alltså. Tycker jag då. Tidigare har det inte ens varit en fråga - givetvis behöver den stationära en plats. Men det där är inte lika givet längre.
En handhållen ger möjlighet att sitta i fåtöljen och spela nån gång ibland utan skrymmande utrustning eller att jag bokar upp TVn.

Det hade fungerat bra med en switch också. Så är det helt säkert. Och det har funnits tankar på att skaffa en switch också. Men spelbiblioteket är ju lockande att få ha kvar och bara fortsätta med på steamdeck istället för att behöva köpa de ganska dyra switch-spelen.

Jag ser det kanske lite som att jag kan testa att gå över till konsol på ett mjukt sätt där jag får ha kvar steambiblioteket.

En padda hade väl inte riktigt löst någonting för mig tror jag. Spelutbudet och touchkontroller intresserar mig inte. En laptop. Ja kanske, men det är meckigt att ha i knät med en handkontroll till. Enkelheten allt i samma är av intresse.

Med det sagt så får vi väl se om jag alls köper den. Den är rätt så stor ändå! Men framförallt har man med stationära blivit rätt bortskämd med att själv kunna bygga lösningar som håller tyst när man spelar. Den här delen med flåsande hårdvara är jag inge vidare förtjust i.

Precis detta! Familjesituationen/hemmet tillåter inte stationär dator längre. Jag kan inte "boka" upp (enda) TV:n för spel för resten av familjen (nej, vi har inte plats för en till tv på annat ställe). Jag behöver något som jag kan spela på från fotöljen för att få någon speltid nu för tiden. Just nu kör jag laptop i knät i brist på annat. Jag ser fram emot när recensionerna börjar ramla in, jag är nog långt bak i kön för att en klar bild av vad Steam Deck kan prestera innan jag behöver ta beslutet om jag ska köpa en eller dra mig ur.

Visa signatur

I mörkret hittar du en kanelbulle

Permalänk

Är mycket glad och hoppfull för Steam Deck och vad den kan göra för spelande under Linux med tanken på att Steam Deck kör Steam OS 3 som är baserat på Arch Linux. Sedan så spelar jag knappt på telefonen och att gå runt med en handhållen konsol är inte direkt lockande heller, gillar inte handkontroller ens. Så nej, jag har inte förbokat någon Steam Deck och kommer inte göra det heller, tror även att jag inte kommer att köpa någon heller.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Oj vilken negativ inställning det verkar vara mot Steam deck.
Jag ser framför mig att kunna ligga ute på uteplatsen i vår/sommar och lira i en solstol under ett parasoll...

Har förbokat 256gb versionen, dock sen förbokning i början av september förra året.
(preliminärt efter Q2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har förbokat 512GB versionen för jag är faktiskt mer intresserad av att köra den dockad och använda den som en PC. Min i7 5820K burk med ett 1080 Ti börjar kännas lite trött nu och det är inte riktigt ekonomiskt lockande att bygga nytt med dagens knasiga priser.

Det var min första tanke med. I dockat läge blir den en kompetent surfdator för 5000kr som dessutom går att ta med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Jag var snabb och fick igenom bokningen av 512GB fem minuter efter släpp, hoppas på första leveransvågen.

Du kan se på Steam förväntat leveransdatum om du kollar i "Store" och letar reda på Steam Deck.
Jag bokade också inom någon minut, men för mig står det Q2

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska med sånt bös till.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hoppar i stort sätt aldrig på första-generationer ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Nej inte ett dugg intresserad av handhållet spelande, speciellt inte när de kommer till PC. Har en Switch som jag använder dockat nästintill varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har förbokat 512GB versionen för jag är faktiskt mer intresserad av att köra den dockad och använda den som en PC. Min i7 5820K burk med ett 1080 Ti börjar kännas lite trött nu och det är inte riktigt ekonomiskt lockande att bygga nytt med dagens knasiga priser.

Fast sett som en stationär PC och då särskilt jämfört med din nuvarande, så skulle ju Steam Deck rimligtvis räknas som "riktigt trött"?

Börja på ny kula m ny windowsinstallation istället

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Jag var snabb och fick igenom bokningen av 512GB fem minuter efter släpp, hoppas på första leveransvågen.

Skrivet av Lodisen:

Du kan se på Steam förväntat leveransdatum om du kollar i "Store" och letar reda på Steam Deck.
Jag bokade också inom någon minut, men för mig står det Q2

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn