Snabbkoll: Har du förbokat Steam Deck?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du förbokat Steam Deck?

Den 25 februari lyfter Valve på locket och de som förbokat Steam Deck kan börja köpa enheten. Har du en förbokning som ligger och väntar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nä, bärbart spelande intresserar inte mig, oergonomiskt.

Permalänk
Medlem

Har redan en Gaming PC och ett Switch / 3DS och behöver verkligen inte en maskin till

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Konsolgrävare

Yes en 512 GB här för:

  • Snabbast lagring

  • Anti-reflekterande högkvalitativt etsat glas

Dock Förväntad tillgänglighet: Efter 2:a kvartalet 2022 :(

Blir att byta ut caset man för med till ett från Waterfield, har en CitySlicker Case till min Switch som jag är otroligt nöjd med

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Känns som en rätt nishad produkt. För mig personligen är den för stor. Då köper jag hellre en handkontroll hållare till mobilen om jag vill ha en lite seriösare upplevelse.
Har jag väska med mig så är alltid bärbara datorn där som duger att spela på. Skulle aldrig släpa med mig en extra väska för en konsoll. De bör enligt mig gå ned i valfri ficka.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alltså jag var väldigt sugen men kom fram till att spelen jag spelar på PC drar för mycket nytta av tangentbord och mus. Jag håller utkik efter en liten smidig gamingkapabel laptop istället.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Ång Däck, njae.
Jag köpte ett gameboy för många år sedan, det blev dock snabbt meningslöst när spel på telefonen blev vanligt.
Jag är inte sugen på att ha fler saker som kan tappas (bort) när jag är ute och reser.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kanske är något för de som pendlar el reser mycket, el har ett så stort spelberoende att de absolut måste kunna spela var som helst och varje dag.
Men i övrigt nej, knappast särskilt intressant vilket även undersökningen här visar.

Permalänk
Medlem

Är lite småintresserad, men väntar tills den är allmänt tillgänglig att köpa och har långtidsrecensioner från vanliga användare.

Permalänk
Medlem

Hoppar nog denna, har en mobilhållare till xbox-kontrollen och gamepass för streaming. Funkar bra och slipper köpa fler enheter.

Permalänk
Medlem

Förbokat? Nej, för bokningen krånglade så mycket av trycket att det inte gick att få igenom beställningen när de släppte förbokningen.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Handhållna spelenheter är mysfaktor att ha i sängen. Älskar det.

Det blev en värsting version, första kvartalet står det men är skeptisk om den kommer då.

Har en backlogg på typ 12 år. Blir perfekt med denna att ta igen.

Permalänk
Medlem

Efter jag såg LTTs video så blev jag mer sugen, men väntar på att man kan köpa den utan att vänta i ett år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har varit avhållsam då jag inte riktigt har ett behov av en. Men kan hända att jag köper en när de ploppar upp på andrahandsmarknaden för en billigare peng.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har förbokat 512GB versionen för jag är faktiskt mer intresserad av att köra den dockad och använda den som en PC. Min i7 5820K burk med ett 1080 Ti börjar kännas lite trött nu och det är inte riktigt ekonomiskt lockande att bygga nytt med dagens knasiga priser.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Gick inte att boka två första veckorna med 3 olika kort, hypen svalna.

Permalänk
Medlem

Har bokat en 512GB men blev lite senare på grund av flytt så missade preorder starten med 3 veckor. I alla fall hoppas man får en i år i alla fall.

De få dagar jag tar mig till jobbet tar det runt 4 timmar så, har ganska så stort behov av en sådan här produkt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har beställt 256 GB-versionen, men tänkte låta den bli ett testexemplar till kontoret.

Permalänk
Medlem

Den är ju stor som ett hus!
Jag tycker switchen är för stor för att ha med sig i datorväskan de dagarna man behöver pendla och denna är ju betydligt större.
Kul med innovation men denna är inget för mig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Musikälskare

Hoppar den, kanske blir en revision 2 i framtiden, är inte så imponerad nu initialt imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har förbokat 512GB versionen för jag är faktiskt mer intresserad av att köra den dockad och använda den som en PC. Min i7 5820K burk med ett 1080 Ti börjar kännas lite trött nu och det är inte riktigt ekonomiskt lockande att bygga nytt med dagens knasiga priser.

Ett 1080TI är betydligt mer kraftfullt än denna mojäng.

Jag har förhandsbokat 512GB-modellen, vilket jag ångrar när jag efteråt såg att man kunde byta lagringen själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Efter ett par år med switch har jag insett att det enda jag spelar handhållet är långsamma indiespel eller pusselspel.
Att spela snabbare spel eller komplexa strategispel handhållet är inte för mig. Då sätter jag mig hellre i soffan eller vid skrivbordet.

Är det något jag saknar på switchen så är det högre upplösning på skärmen. Inte så mycket för spelgrafik som för att få text och ikoner skarpare i interfacet. Så när steamdeck har samma 720p men till att spela pc-spel designade för stora skärmar, låter det som att upplevelsen kommer bli sämre. Den snabbare hårdvaran i steamdeck lär inte göra till eller från för mina enkla och långsammare spel.

I nuvarande format känns den som för mycket av en kompromiss åt alla håll. För stor enhet för att vara portabel/handhållen, fel format och för låg upplösning för att ersätta en laptop eller padda och för långsam hårdvara för att vara en permanent dockad speldator.

För mig är det en förvirrande maskin, vem är målgruppen? Vem är det som köper steamdeck istället för stationär burk? Vem är det som köper steamdeck till barnen istället för en switch? Vem väljer steamdeck istället för laptop eller padda? Jag får inte ihop det.

Min bästa idé är att målgruppen är vuxna män som vill ha en switch men inte tycker att switch har tillräckligt hög prestanda i sina AAA-portar.

Ni som förbokat en, hur tänkte ni använda den och vilken typ av spel ska ni köra?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker dessa maskiner ser jättebra ut, men då jag sitter i en liten studentlya så har jag max 3 meter till datorn så det känns inte värt det. Hade jag haft en soffa så hade det kanske varit värt att köpa en bara för att kunna ligga i soffan och spela, men så är inte fallet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ni som har bokat 64GB version hur tänkt ni dar ? Det räcker ju liksom inte ens på en mobil nu för tiden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Förbokade 512 men efter att ha sett hands on är jag inte så säker på att jag vill ha den längre, känns som att det är för mycket kompromisser och svårt att säga hur långlivad den faktiskt blir, både hårdvaran (batteriet specifikt) samt intresset från Valve.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Ni som har bokat 64GB version hur tänkt ni dar ? Det räcker ju liksom inte ens på en mobil nu för tiden.

Man kan spela via SD-kort. Bara snäppet långsammare än SSD. Personligen tycker jag 64GB versionen är mest prisvärd.

Permalänk
Medlem

Jag var löjligt sugen att boka, och nog fan hade jag gjort det men min försiktighet tog över i slutändan. Ser då otroligt lovande ut och inväntar spänt hur det går för Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte koll på konsoller överlag, men vad är själva syftet med prylen? Sitta i soffan och spela (som många gör på mobilen redan)? Varför inte köra med trådlösa kontrollers och köra datorn på TVn då?

Det enda jag spelar på handhållna prylar är sånt som kräver att man är mobil själv. Turf, Badge-r-s och liknande.

Se tex hur mycket folk som är ute och spelar Turf (indieutvecklat & svenskt och det spelar ingen roll när man kollar, folk är ute dygnet runt), man kan följa folk i realtid på kartan här, aka är TurfTV.

https://turfgame.com/map

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ska man resa så ser det ut att vara en bra produkt. Jag skulle hällre spela på handhållen konsoll än på laptop. Men mitt spelbibliotek på Steam är för litet för att köpa Steam Deck. Från spelutvecklarnas perspektiv så tror jag inte det är lönt att optimera spel till ytterliggare än enhet, det är tidskrävande som det är med alla dagens enheter.

Permalänk
Medlem

Nej, och är inte sugen på den heller. Har redan en switch som har stått och dammat i 2 år nu efter vi började arbeta hemifrån.

Jag kan inte tänka mig - ens föreställa mig att behovet skulle finnas eftersom jag redan spelar på en 75" skärm i 4K med 3090 kort, det ville kännas som en nedgradering.

Kan levande föreställa mig att det ville vara bra att ha om man tågpendlar till jobbet, eller om man gick i en skola som barn/tonåring.
Men jag vill heller ha häftig spelupplevelse med jätteskärm, stora maffiga högtalare och häftig arkadupplevelse istället.