Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder kronor

Prisjämförelsesajten har lämnat in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen där Google anklagas för konkurrensbrott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men vänta har jag missat hela februari och mars? För det är inte 1a april än va...?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Uff, det var ingen dålig summa.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Bra sätt för klarna att subventionera sitt uppköp

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Google Shopping, vad är det för något?

Permalänk
Bildexpert

Om PriceRunner skulle fokusera mer på att göra sin sajt mer användbar hade det nog gått bättre för dem. Ffa nu när Prisjakt förfaller.

Permalänk
Medlem

Google shopping? Aldrig hört talas om.

Permalänk
Medlem

Märkligt. Så fort jag söker på en produkt så är det Pricerunner (ad) högst upp, och sedan Pricerunner direkt efter som en "vanlig" länk. Prisjakt finns mer eller mindre aldrig med så jag måste specifikt söka efter PRODUKT prisjakt för att få fram denne.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Google shopping? Aldrig hört talas om.

Jag antar att det är dessa?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om Pricerunner i synnerhet, men allt som får det att svida för Google gör mig glad.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Faller det till pricerunners fördel ser jag ingen anledning för prisjakt att inte göra samma sak.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nej det där är köpt marknadsföring. Här har du det

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Google shopping? Aldrig hört talas om.

Det är väl det här som kommer upp när man söker på varor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Bryr mig inte om Pricerunner i synnerhet, men allt som får det att svida för Google gör mig glad.

Vem sket i ditt morgonkaffe?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag ganska automatiskt använder Google Shopping när jag googlar på en produkt jag letar efter att köpa.
Men å andra sidan går jag ju in till Google för att söka.
Inte får jag Google Shopping förslag om jag går till Pricerunner.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Känns spontant som de drar till med löjlig fantasisumma för att skrämmas och sen hoppas på förlikning och lyckas få ett par miljoner.
Klarna är ju maffia-styrt så lite samma metod som de använder i övrigt med påhittade skulder.

Hoppas verkligen google står på sig så skiten klarna en gång för alla går i konkurs av rättegångskostnader så vi slipper skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder kronor

Hur kom de fram till denna summa egentligen?

Permalänk
Medlem

Google shopping har ju hamnat högre i sökresultaten till och med när "prisjakt" varit en del av söksträngen, så de har ju rätt, Men tror knappast de vinner då Google har råd med dyrare advokater. Ännu en dag med #denfriamarknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Rimlig summa xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hur kom de fram till denna summa egentligen?

De har ”Efter omfattande och noggranna förberedelser” kommit fram till beloppet. Kan liknas med prissättningen av datorer på Blocket.

Fullt rimligt 😆… eller kanske…. inte.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Google Shopping, vad är det för något?

När du söker på en produkt får du ofta ett fält längst upp på googles sida med resultat från olika affärer med varan och deras priser, man kan även söka direkt i google shopping.

Så söker du på pricerunner (eller t.ex prisjakt) och en vara får du ändå upp resultat från Google först, vilket såklart inte gynnar prisjämförelsesajterna i längden.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Hur kom de fram till denna summa egentligen?

De gjorde nog som när herr Pontén räknade ut hur mycket piratebay tjänat på sin sökmotor, där de räknade med att 100% av besökarna var unika och varenda en klickade på 100% av alla reklambanners.

Alla som sökt en produkt på google hade ju såklart köpt den på pricerunner och betalat med klarna om inte google-resultatet kommit upp.............. såklart

Permalänk
Medlem

Så Googles sökmotor visar Googles resultat och inte direkt vid Pricerunner siten? Väldigt upprörande. Klarna och Pricerunner kan dra åt helvete!

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fan av Google, men Pricerunner är i mitt tycke en värdelös sörja av reklam och usla sökresultat. Tråkigt att de måste starta bråk och skylla på andra för att få uppmärksamhet.

Prisjakt har länge varit jättebra däremot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hur kom de fram till denna summa egentligen?

De tog del av samma formel som användes för Åsa-Nisse

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Google Shopping, vad är det för något?

Skrivet av Kilroy:

Det är väl det här som kommer upp när man söker på varor?

https://i.imgur.com/EoO9wHD.png

Fattade inte heller riktigt vad det var så jag sökte på produkter men såg inget "Google Shopping", inte förrns jag såg Kilroys bild förstod jag vad det var.
Det blockeras av adblockers så är inget jag sett hemma på länge, men känner helt klart igen det.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobbeyblade:

När du söker på en produkt får du ofta ett fält längst upp på googles sida med resultat från olika affärer med varan och deras priser, man kan även söka direkt i google shopping.

Så söker du på pricerunner (eller t.ex prisjakt) och en vara får du ändå upp resultat från Google först, vilket såklart inte gynnar prisjämförelsesajterna i längden.

Ofan? Inget jag tänkt på. Trist läge. :/

Permalänk
Medlem

Varken pricerunner eller google shopping är ju nått att ha. Prisjakt alla dagar i veckan.
Men håller med om att Pricerunner är fan det första som kommer upp om man söker på varor..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Samtidigt så väljer ju "konsumenten" att använda googles sökmotor så det är ju inte jättekonstigt att man ser googles alternativ. Det är ju knappast så att om man surfar in på pricerummer så visas googles (motsvarande) resultat i topp på pricerunners sajt.

Jag är självklart för en rättvis konkurrens men det blir ju lite konstigt om Google inte får visa sina saker på din egna sida.

Vad blir nästa steg? Att Google stämmer duckduck för att man exkluderat googles (och alla andras) resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

snarare shopping som står i raden ovanför

Visa signatur

here we go!