Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Håller fullständigt med.

Hade karaktärerna haft högre än 5 IQ hade ingenting i filmen inträffat.
"The Prometheus school of running away from things" är ju bästa saken som den här filmen åstadkommit.

https://www.youtube.com/watch?v=y56kWIr-RjI&ab_channel=Screen...
Den här videon om filmen är bättre än filmen, 10/10 rekommenderar den istället

Jag hoppar på tåget! Riktig dynga (tyvärr), även om produktionen och fassbender gör det någorlunda sevärt.

https://www.youtube.com/watch?v=-x1YuvUQFJ0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Prometheus är ju en riktig skitfilm. Bristen på logik är ju helt uppenbar genom hela filmen, man liksom sitter o är konstant frustrerad över hur korkade karaktärerna är. Enda som räddar den är att den är snygg, men det kommer man bara så långt på. Att Scott fick fortsätta göra Alien Covenant efter det är rätt märkligt, o jag kan inte rekommendera någon av dom.

Jag tycker filmer är helt ok. Det som är en fruktansvärd besvikelse är Alien: Covernant som skulle vara Prometheus 2 så att säga.
I Prometheus kämpar alla om att få svar...tjejen som till slut klarar sig och flyger till planeten där allt startade skapade förväntan på vad hon skulle hitta osv.
Sen kom Alien Covenant där man får veta att hon blev dödad innan hon fick svar....och de som kunde ge svar blev dödade samtidigt. Nä...där dog det för mig fullständigt. Plågade mig igenom filmen men kommer aldrig se den igen.
Har nog aldrig sett en film"serie" där de fullkomligt utrotar första filmens cliffhanger så grundligt och gjorde vitsen med allt till ingenting.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Sen kom Alien Covenant där man får veta att hon blev dödad innan hon fick svar....och de som kunde ge svar blev dödade samtidigt. Nä...där dog det för mig fullständigt. Plågade mig igenom filmen men kommer aldrig se den igen.
Har nog aldrig sett en film"serie" där de fullkomligt utrotar första filmens cliffhanger så grundligt och gjorde vitsen med allt till ingenting.

De följde väl i nästan perfekt spår som Alien och Aliens iofs om man ska se det så ;D

*film 1*
"Yes de klarade sig!"

*film 2*
"Nej de dog off screen"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag tycker filmer är helt ok. Det som är en fruktansvärd besvikelse är Alien: Covernant som skulle vara Prometheus 2 så att säga.
I Prometheus kämpar alla om att få svar...tjejen som till slut klarar sig och flyger till planeten där allt startade skapade förväntan på vad hon skulle hitta osv.
Sen kom Alien Covenant där man får veta att hon blev dödad innan hon fick svar....och de som kunde ge svar blev dödade samtidigt. Nä...där dog det för mig fullständigt. Plågade mig igenom filmen men kommer aldrig se den igen.
Har nog aldrig sett en film"serie" där de fullkomligt utrotar första filmens cliffhanger så grundligt och gjorde vitsen med allt till ingenting.

Ja Covenant var en riktigt konstig film det.
O annars är väl senaste Star Wars trilogin rätt bra på att göra typ samma sak, där både andra o tredje filmen gör allt för att utrota det filmen innan byggt upp, o där dessutom hela trilogin upphäver allt det som gjordes i orginaltrilogin o tillomed försöker göra om exakt samma grej men med en modernare touch, massvis bristande logik och sprinklat med nostalgi här o där för att lura folk att dom tycker om filmern trots att dom är skit.

Permalänk
Avstängd

Gillar man Alien men är besviken på de 2 senaste så bör man kolla på LIFE
https://www.imdb.com/title/tt5442430/
Den har bara 6.6/10 på imdb men förtjänar högre. De flesta i filmen är faktiskt rätt kompetenta t.o.m.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Gillar man Alien men är besviken på de 2 senaste så bör man kolla på LIFE
https://www.imdb.com/title/tt5442430/
Den har bara 6.6/10 på imdb men förtjänar högre. De flesta i filmen är faktiskt rätt kompetenta t.o.m.

Ja den var sevärd skulle jag också säga.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De följde väl i nästan perfekt spår som Alien och Aliens iofs om man ska se det så ;D

*film 1*
"Yes de klarade sig!"

*film 2*
"Nej de dog off screen"

(viss spoilervarning men nåja )

Förstår inte riktigt vad du menar: det du säger stämmer till stor del mellan Aliens och (den kanske inte speciellt omtyckta) Alien 3, men det stämmer väl inte mellan Alien och Aliens?

... och mellan Alien 3 och (den kanske inte heller speciellt omtyckta) Alien Resurrection är det ju snarare tvärtom
*film 3*
"Hon och alien dog"

*film 4*
"Nej kloning!111!!11!"

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

(viss spoilervarning men nåja )

Förstår inte riktigt vad du menar: det du säger stämmer till stor del mellan Aliens och (den kanske inte speciellt omtyckta) Alien 3, men det stämmer väl inte mellan Alien och Aliens?

... och mellan Alien 3 och (den kanske inte heller speciellt omtyckta) Alien Resurrection är det ju snarare tvärtom
*film 3*
"Hon och alien dog"

*film 4*
"Nej kloning!111!!11!"

Ah bara jag som blandar ihop filmerna ja
Första filmen är det bara Ripley (och katten?) kvar ja. Men i början på 3an när lilla tjejen och marinsoldaten dog off screen mellan filmerna, så dåligt xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Gillar man Alien men är besviken på de 2 senaste så bör man kolla på LIFE
https://www.imdb.com/title/tt5442430/
Den har bara 6.6/10 på imdb men förtjänar högre. De flesta i filmen är faktiskt rätt kompetenta t.o.m.

Är regisserad av Daniel Espinosa - Snabba Cash (2010), han regisserar nya marvelfilmen Morbius även.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

The Tinder Swindler (2022)

https://www.imdb.com/title/tt14992922/

Crazy story from Netflix!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forestlander:

Jaha…?
Ska vi gissa oss till betyget på denna eller vad du tyckte om den?

Permalänk
Medlem

Ghostbusters: Afterlife

Efter haveriet 2016 hade man kanske inte de högsta förväntningarna men ändå positivt överraskad.

För att rädda upp varumärket och franchisen är känslan att man tagit i från tårana gällande "fan service" och den är stundtals helt skamlös, dock ganska charmig på sina håll och landar hyfsat på fötterna ändå men på slutet är det på gränsen!

Storyn är OK+ men stundtals rätt långsökt på sina håll, räddas upp av hyfsat gedigna skådespelarinsatser. Paul Rudd spelar Paul Rudd och Carrie Coon (The Leftovers) var ett kärt återseende, bra!

Ungdoms- och barnskådisarna är alla godkända och ibland rör sig faktiskt smilbanden i nordlig riktning, något som inte kan sägas om 2016-filmen

Helt ok förströelse och finns definitivt sämre alternativ att välja en söndag i soffan efter en blöt helg så att hjärnkontoret inte behöver vara fullt påkopplat

6,5/10

Permalänk
Medlem

Ja juste, jag såg också Ghostbusters: Afterlife häromdagen. Helt okej rulle med bra uppbyggnad, även om slutet kändes lite sisodär krystat o deus ex machina. Fanservicen går på 110% o det känns som det (tyvärr) är helt oundvikligt när det ska göras filmer o serier på gamla grejer. Ibland görs det riktigt dåligt o ibland mindre dåligt, detta var i den senare kategorin. Även Mandalorain o The Book of Boba Fett hamnar i den kategorin, alltså att det görs på ett hyfsat snyggt sätt men att det är helt uppenbart att den är där för att spela på våra nostalgiska känslor för att vi ska gilla det vi kollar på liite extra. Egentligen gillar jag det inte, vilket nog var den största anledningen till att jag inte riktigt gillade slutet på filmen heller.
6,5/10 är en slutpoäng jag håller med om japp.

Permalänk

Venom: Let There Be Carnage 2021
Jag såg trailen, jag gillade den ej. Men jag ville ha en bakgrundsfilm och flo på när jag jobbade och det blev denna.
Min åsikt gillar man trailern så gillar man säkert även filmen. Om man inte gillar trailen och ändå ser filmen ja..
Jag tror det är en klassisk film av typ samla ett gäng polare och glo..

Permalänk
Medlem

Red Rocket
(Drama/Komedi)
Betyg: */*

Svårt att sätta betyg på denna... en så kallad "film-festival" film där den tyvärr lider av hur den är filmad och klippt. Skådespelarna gör gedigna insatser över lag och får den att flyta över sina strax 2+ timmar, de lyckas även med de "komiska" aspekterna att göra den mer "lättsam" istället för "komisk/rolig" vilket är ett enormt plus.

Hade man filmat den mer traditionellt och inte försökt sig på konstnärliga inslag (eller bristande förmåga kanske?) hade man lätt kunnat tro att det är en "based on a true story" film. En aning udda slut dock som lämnar mycket att önska enligt egen mening. Men står man ut med att den "ser skit" ut och lite konstigt filmad/klippt kan jag faktiskt rekommendera den.

Edit:
Ser man det från huvudkaraktärens synvinkel (vilket inte riktigt framkommer av slutet) så förklarar det en aning mer, då den är extremt egocentrisk där en "has been" lever lite i sin egen fantasi-värld.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Texas Chainsaw Massacre (2022)
https://www.imdb.com/title/tt11755740/
Samproducerad med Netflix, där jag också såg filmen.

Rätt fånig setup med vad som verkar en grupp rika unga som köpt upp en övergiven stad på landet och tar dit en massa andra rika 20-30 åringar som ska buda på de rätt ruttna husen för att bo där, för det är tydligen hippt (yeah right). Ungdomarna är allmänt osympatiska och väldigt "moderna".

Filmen bjuder på absolut inga överraskningar, och det var knappt spännande (en sekvens där en försökte gömma sig från Leatherface var bra). Men det var rejält med blod, gore och brutaliteter.

En fotnot, sheriffen i filmen spelas av William Hope, som var Lt. Gorman i Aliens.

5/10 + för fin gore

Permalänk
Medlem

Sunshine. Sett den en gång för länge sen men mindes typ bara att det var en sci-fi som handlade om solen och att Cillian Murphy är med, såå var dags att se om den. Snygg som fan! Inte så Hollywoodig i sin sci-fi utan karaktärerna var faktiskt smart o var tämligen logiska genom hela filmen vilket tyvärr är lite ovanligt att se i en film nuförtiden. Ganska tajt manus genom hela o den touchar på lite filosofi till o från också vilket är gött.
7.5 solar av 10 möjliga.

Permalänk
Avstängd

Uncharted. Lättsam popcorn film, bra när man bara vill relaxa.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

The Night Comes for Us (2018)
https://www.imdb.com/title/tt6116856/
Såg den på Netflix.

En indonesisk film med några från The Raid filmerna. Sanslöst brutala och blodiga action- och fightscener. Storyn är obefintlig, men lyckas trots det också vara konstig och ologisk. Filmen är fylld av helt osympatiska personer, även de som ska vara några slags huvudpersoner. Maffiabossen bakom det hela var väldigt mesig och gav noll intryck av pondus eller hotfullhet (dålig skådis också). Lite som Steve Urkel skulle försöka styra ett kriminellt gäng. Bästa fightscenen var när några tjejer slogs med huggvapen i en korridor med döda och kroppsdelar.

En dålig film. Litet plus i kanten för brutaliteter, blod och gore. Se The Raid filmerna igen istället, de är överlägset bättre.
4/10

Permalänk
Medlem

Moonfall. Gillade den skarpt och har svårt att förstå mig på alla klagomål. Visst, det finns en del plot holes men det gör det i alla filmer. Kanske lite lättare att märka i den här filmen så fler klagar 🤔

Det är en riktig jäkla mastodont-disaster movie. Rolig utan att bli för löjlig. Inte överdrivet woke. Coola cgi-scener och brutalt ljud. Udda handling och orsak till katastrofen. Bra skådisar.
Ska nog helst ses på bio. Hade förmodligen inte uppskattat den lika mycket hemma i soffan.

8/10

https://m.imdb.com/title/tt5834426/

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Sagan om ringen för 4556 gången.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Såg Red Dot
Svensk film.

Var väl sevärd, men inget speciellt! Lite obehaglig på sina ställen.

Den där minns jag. Tyckte den var den sämsta svenska film jag sett.
Betyg 1/5

Spoiler nedan.

Dåligt manus som gör huvudrollsinnehavarna till psykopater. Ingen normal människa skulle ha gjort som dem när de körde på ett barn.
Sedan mördar de en "livräddare" helt utan orsak, eller kanske bara för att de är rädda...
Pinsamt dåligt detta.

Aldrig varit med om en film där man ogillar huvudkaraktärerna så pass mycket. Sambon tyckte inte heller om denna film

Dold text
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Femte Elementet, fortfarande världens bästa film. Har sett den för alldeles många gånger o kommer se den minst lika många gånger till. Det känns som att jag är ett synskt medium medans jag kollar på den, jag vet vad alla ska säga innan dom säger det. Helt unik rulle, den var helt olikt allt annat när den kom o det kommer aldrig kunnas göras nånting liknande heller. Perfektion rakt igenom.
Betyg: Supergreen!

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Sunshine. Sett den en gång för länge sen men mindes typ bara att det var en sci-fi som handlade om solen och att Cillian Murphy är med, såå var dags att se om den. Snygg som fan! Inte så Hollywoodig i sin sci-fi utan karaktärerna var faktiskt smart o var tämligen logiska genom hela filmen vilket tyvärr är lite ovanligt att se i en film nuförtiden. Ganska tajt manus genom hela o den touchar på lite filosofi till o från också vilket är gött.
7.5 solar av 10 möjliga.

Fotot är så jävla bra i den filmen. Även soundtracket, även om det tjatats ut en del av att ha använts till allt möjligt i efterhand - men det är ju inte filmens fel.

Permalänk
Medlem

Texas Chainsaw Massacre (2022)
(Netflix)

Lite svårt att sätta betyg på en Slasherfilm, men överlag tycker jag det är ett värdigt tillägg till Leatherface.
Något seg i tempot men riktigt bra och "trevlig" gore, samt förvånade bra skådisar. Förutsägbar och man kan direkt säga vem/vilka som överlever, precis som i alla klassiker från 70-80-talet

Är man ett fan av 70-80tals skräck/slasher kommer man inte bli besviken, småflörtande till Originalet var lite extra grädde på moset ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Matrix Resurrections via HBO.

Dold text

Antal NOPE till återseende: 9.8/10

26min in, kom frågan: kan det bli värre än så här?

Jada Pinkett Smith leker gamling:
- "JooooOOOoodå... (...) hjälp."

Runda slängar 1.1: "It was a dream." Nom, nom... blue pills o/
Runda slängar 1.4: "Neo, I'm yer biggest faN!"
Runda slängar 2: varje replik kändes genom fejk.
Runda slängar 2.7: Lol. Den bästa stunden i filmen var the moment of Tiffany.
Runda slängar 3: inget awesome, inga inspirerande stunder som Enter the Matrix.

Nej, detta projekt var knappt en skugga i jämförelse med originalet(n). Budget för filmen var 190 mille dollar och allt ni får uppleva är ett smältande paket margarin.

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att det skulle bli en liten George Clooney-söndag så passade på att se två gamla favoritfilmer med denna herre och undersöka hur väl de åldrats. Häng med!

Först ut, Michael Clayton från 2007:

Clooney spelar en "fixaradvokat", någon man ringer när man gjort bort sig rejält, tänk "The Wolf" i Pulp Fiction men kanske inte så pass extremt

Filmen leker lite med kronologin, första kvarten utspelar sig i "nutid", efter det backar storyn 4 dagar och vi får bit för bit mer förståelse för vad som hänt i början. Ett inte helt nytt grepp, tyvärr görs det ibland för att dölja ett tunt manus / story och nja, det här var nog inte lika bra som jag mindes det. Storyn i sig är, när det kommer till kritan inte så engagerande. Då är det mer intressant att följa Mr Claytons personliga och privata problem som är ett sidospår i sig.

Skådespeleriet är dock på topp och Clooney hade kanske sin absoluta topp som skådis under en 5-10 årsperiod runt 2005-2010.

Birollerna är även dessa mycket bra. Tilda Swinton vann en Oscar för bästa biroll och Tom Wilkinson var nominerad för samma (Även Clooney för huvudroll!) så absolut inget att klaga på här!

Jag ger detta trots en lite mindre engagerad story, 7/10!

Film nummer två blev Up in the Air från 2009:

Ett väldigt kärt återseende! 🥰 Clooney är perfekt som den åldrande, poängsamlande Ryan Bingham med 320 resdagar om året vars jobb är att åka kors och tvärs i USA för att säga upp personal från diverse olika företag.

Kanske är något bias här eftersom jag själv har ett flygintresse vilket gör storyn extra intressant! Minirysning när scenen i början kommer: "To know me is to fly with me".

Detta är dock en film för alla för det är en charmig, varm och underhållande komedi som inte följer den utstakade mallen, dvs där man vet ungefär 2min in i filmen hur den ska sluta!

Samspelet och kemin mellan honom och Vera Farmiga men även Anna Kendrick är toppklass! För mig är detta definitivt på topp-3 listan över Clooney's bästa rollprestationer någonsin!

Extra plus för fotot (Öppningsscenen!) samt musiken, väldigt bra!

Jag ger detta 8,5/10 men som sagt, något uppblåst för teamat så kanske närmare 8/10 objektivt sett
Se den oavsett om du missat!

Permalänk

Såg en klassiker
Once upon a time in america
4/5
Lång historia. Slutet är märkligt

Permalänk
Medlem

Blade Runner (1982) - Original variationen.
En futuristisk miljö med en underbar visuell filmning som kompas av Vangelis musik. Är svag för denna typen av filmer men måste ändå säga att den håller än idag. En film jag sett många gånger och musiken finns på Spotify. Kan varmt rekommenderas om ni har tid över och inte har sett den tidigare.
Blade Runner 2049.
Bra men inte samma känsla även om musik och visuell filmning var något man jobbat mycket med. Har sett både på bio där de dock gör sig bäst.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

The King's Man
(Disney+)
5.5/10

Fantasilös och seg med få glimtar som blixtrar till några enstaka gånger. De "komiska" försöken kändes mest löjliga, ett sista försök att krama pengar ur en franchise som aldrig tog över Bond (?) Typisk film som "går i bakgrunden" medan man gör något annat.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal