Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Såg denna precis ur ögonvrån medan jag jobbade. Me like. Annorlunda film som gör mycket med vad den har att jobba med.
Bra foto och stämningsbygge. Tryckande.

4/5 sez I.

Ja, gillade stämningen i den. Letat efter en film som tar tillvara på händelserna i ett lite läskigare format, och inte enbart ur ett sagovänligt perspektiv. Såg till ex Hansel & Gretel: Witch Hunters för ett tag sen...alltså. Nog för att titeln i sig inte inger direkt höga förväntningar, men var länge sen man såg sån dynga.
Denna blir att reappa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Moderator

The Wages of Fear | Thriller/äventyr från 1953 baserad på en novell med samma namn. Fyra desperata män som alla självmant tagit sig till och sedemera fastnat i en sydamerikansk by lejs för att frakta nitroglycerin till en brinnande oljekälla, längs skakiga jordvägar som leder över berg och genom jungel. För att vara en nästan sjuttio år gammal svartvit rulle har den åldrats bra, även om det antagligen bitvis skulle kännas som lite ovan berättarteknik för tittare av tiktokgenerationen.
8 / 10 nervösa sammanbrott

Sorcerer | Filmatisering från 1977 av samma novell som ovan. Lite mer lättillgänglig då den är i färg men samtidigt mer daterad då den känns väldigt sent 70-tal. Lite annorlunda upplägg så det känns inte bara som en upprepning av Wages of Fear, utan man kan väl kolla på båda två med behållning.
7 / 10 läckande dynamitgubbar

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

The Black Cauldron. En rätt så mörk Disney rulle med LOTR-vibbar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Souls 10/10 pixar kan ännu

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Minst en gång per vecka, i ett års tid, har scenen i fiket ur denna film mött mig på TikTok, så gjorde äntligen slag i saken och tittade på den.

The Gentlemen

Gillade den starkt. Har milda koncentrationssvårigheter, och detta var nog den första rulle jag kollat på väldigt länge utan att ta upp telefonen en endaste gång.

8/10 skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Return of the Living Dead (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0089907/

Såg denna klassiska zombie/humorfilm igen. Regisserad av Dan O'Bannon, mannen som skapade och skrev Alien några år tidigare. Return of the Living Dead är rolig och en bra film överlag. Har ett par scener som inte fungerar, när det är gruppanik och några skådisar skriker ut sina repliker och det känns lite amatörteater.

Filmen bryter mot ett par klassiska zombie clicheer. Till exempel går de inte att döda utan i princip total förstörelse. Dessutom har de en viss intelligens, kan prata och svara på frågor, och lukta till sig hjärnor att äta. Filmen kom ut samma år som Day of the Dead, kanske min favoritfilm i zombie-genren. Day of the Dead har också en semiintelligent zombie, Bub.

8/10

Permalänk
Medlem

Per un pugno di dollari 1964
Per qualche dollaro in più 1965
Il buono, il brutto, il cattivo 1966

Vad ska man säga, Clintans look är nånting man skulle vilja ta efter 😁
Outstanding!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Hard Target från 1993, HDR gjorde rätt mycket, filmen såg fenomenal ut i 4k, Van Damme film, en av hans bättre. Escape from New York, okej men inget mästerligt.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Per un pugno di dollari 1964
Per qualche dollaro in più 1965
Il buono, il brutto, il cattivo 1966

Vad ska man säga, Clintans look är nånting man skulle vilja ta efter 😁
Outstanding!

Jag har sällan tålamodet sen jag fick barn och sällan kan plocka upp en rulle och se från början till slut utan avbrott, men jag älskade hur Leone kunde låta scener ta all tid i världen och bygga upp en personlighetsbild av hur någon kisar med ögonen eller på vilket sätt de gör revolvern skjutklar. Och Morricones musik är ju alltid en fantastisk del av filmupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Den sista i trilogin är ju utan tvekan den bästa, även om dom andra har sin tjusning.
Är just hur vissa scener kan pågå i flera minuter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Clean - Film av och med Adrien Brody som sopåkare men ett jobbigt förflutet. Mörk och brutal och den går precis som man tor att den ska gå. Rätt ok. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kollar just nu på Evergrey's nya Bluray Before The Aftermath (Live in Gothenburg)(2022).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Conjuring 2 (hbo max)
4/5 läskig och spännande

Antlers (disney+)
3/5
Plemons verkar vara med i väldigt många filmer/serier just nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har sällan tålamodet sen jag fick barn och sällan kan plocka upp en rulle och se från början till slut utan avbrott, men jag älskade hur Leone kunde låta scener ta all tid i världen och bygga upp en personlighetsbild av hur någon kisar med ögonen eller på vilket sätt de gör revolvern skjutklar. Och Morricones musik är ju alltid en fantastisk del av filmupplevelsen.

Minns C'era una volta il West
https://www.imdb.com/title/tt0064116/?ref_=nv_sr_srsg_0

Tror det var ~10 minuter innan någon ens sade ett ord. En av mina favoriter av Sergio.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Minns C'era una volta il West
https://www.imdb.com/title/tt0064116/?ref_=nv_sr_srsg_0

Tror det var ~10 minuter innan någon ens sade ett ord. En av mina favoriter av Sergio.

Japp, den har också fantastisk storytelling.

Permalänk

Dune 4/5
Bra gjord Man förstod knappt hälften utav historien. Att den bara slutar ofärdigt.

Nyaste Spiderman 3/5
Lite för barnslig i många scener. Gillade när de gamla karaktärerna dök upp. Coola effekter såg I atmos ljud. Mina öron var sådär med atmos. Första gången jag hör det. Gillar hellre vanlig 7.1 bättre.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Buddaz112:

Dune 4/5
Bra gjord Man förstod knappt hälften utav historien. Att den bara slutar ofärdigt.

Det är del 1 av minst 2, troligen 3. Så den är bara till för att sätta upp konflikterna och presentera "spelarna".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Det är del 1 av minst 2, troligen 3. Så den är bara till för att sätta upp konflikterna och presentera "spelarna".

Ok. Den var ändå svår att förstå. Avaktat att se filmen. Pandemi och jobb så till slut hyrde jag i 4K.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Buddaz112:

Ok. Den var ändå svår att förstå. Avaktat att se filmen. Pandemi och jobb så till slut hyrde jag i 4K.

Okej, men med kunskapen att storyn fortsätter efter första filmen, vilka bitar tycker du är oklara?
Jag ska säga att jag har sett den gamla Dune nån gång i min ungdom, men det är flera årtionden sen, och jag har inte läst böckerna. Jag tycker ändå det är relativt klart vad som händer, och vad som är tänkt att vara ett mysterium going forward.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag trodde mig ha missat ett mästerverk (eller åtminstone ett halvt).. men ack vad jag hade fel.
Kikade på Small Town Murder Songs men blev besviken.
Det känns som om de siktade på något i Fargo stämmning men missade det p.g.a. en alltför torftig berättelse.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

The House på Netflix.

Snygg, surrealistisk och bisarr stop-motionfilm. Sevärd! Sven Wollter bidrar med sin röst till en bi-roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Okej, men med kunskapen att storyn fortsätter efter första filmen, vilka bitar tycker du är oklara?
Jag ska säga att jag har sett den gamla Dune nån gång i min ungdom, men det är flera årtionden sen, och jag har inte läst böckerna. Jag tycker ändå det är relativt klart vad som händer, och vad som är tänkt att vara ett mysterium going forward.

Svårt begripa vad man kan missa med nya dune. Toklångsamt tempo ju. Fast nu har man ju läst böckerna, sett tv serien och gamla filmen. Lirat spelen och framförallt sett star wars flera gånger som snott mycket av storyn

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Såg Red Dot
Svensk film.

Var väl sevärd, men inget speciellt! Lite obehaglig på sina ställen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Death of a Telemarketer 2021
Trailer betyg 10/10: https://www.youtube.com/watch?v=83wEHLZDvFU
En telemarker ringer till en person som är med i "NIX-registret" och får ångra för detta.

Filmen se den inte, se enbart trailern och fantisera ihop hur resten av filmen är.
Filmen dras lite av problemet filmen Idiocracy hade. Det är lätt att göra en kort sketch kring en smart ide. Men sedan ska de fylla ut det med något och detta blev mindre lyckat.

Jag skulle inte kalla filmen urkass, men jag blev besviken.

Permalänk
Medlem

The endless - 2 bröder återvänder till en kult de flydde från när de var små. Där händer konstiga saker som har med tid att göra. Den var rätt ok. Tydligen hänger den ihop med andra filmer av samma regissör, senaste är Synchronic men det finns även en annan som heter Resolution där händelser är med i denna. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The power of the dog

5/10. En seg film med tunt manus men räddas en del av bra skådespelarinsatser överlag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Tindersvindlaren Netflex.
Dokumentär om en Ponzi scheme romans svindlare. Att utger sig för att vara typ miljardär och lever som han vore detta. Han ser bra ut, klär sig snyggt i svindyra kläder, fordon you name it. Raggar sedan på kvinnor bjuder ut dem på lyx, dejtar ett tag sedan blir hans kort av olika anledningar spärrade. Och kvinnorna skickar in pengar till honom, lånar så mycket som de bara kan och säljer allt de äger.
En intressant dokumentär som gav många tankeställare.
Och ja, de grep han tillslut och han fick höra, aja baja så får du ej göra och fick sitta 5 månader på fängelse.

Permalänk
Medlem

Prometheus
Jag såg en gammal Intervju med Fredrik (Filip och Fredrik) i Schulmans show. Och där pratade han om Prometheus och att han hade läst manus till och med efter filmen. Så där blev jag väldigt nyfiken för jag är väldigt svag för sci-fi och jag trodde mig inte ha missat en sådan guldklimp. Jag hittade filmen på Viaplay. Jag gick in i filmen utan någon vetskap om den. Och jag gillade den. Riktigt bra film. Jag hade helt missat att det var en del i Alien franschise. Så jag tänkte mest att det var roligt att det lyckas få en mordernare film med den gamla Alien känslan.

Filmen handlar som vanligt om ett rymskepp som beger sig långt bort till en främmande planet. Och på planeten händer det förstås mycket spännande saker. Det som uppskattas är historien. Det finns lite djup och bakomliggande story när det kommer till "skaparna". Jag vill inte säga för mycket för det är bättre att se filmen utan att veta något.

Iaf efter filmen så ville jag veta mer och jag hittade diverse youtube klipp där de gick igenom bortklippta delar ur manus. Blandannat konversationen mellan " "Skaparen" och besättningen.

Summa summarum vill jag ge filmen 7.5/10
Vilket på min skala blir en film som jag varmt rekommenderar att se.

Permalänk
Medlem

Prometheus är ju en riktig skitfilm. Bristen på logik är ju helt uppenbar genom hela filmen, man liksom sitter o är konstant frustrerad över hur korkade karaktärerna är. Enda som räddar den är att den är snygg, men det kommer man bara så långt på. Att Scott fick fortsätta göra Alien Covenant efter det är rätt märkligt, o jag kan inte rekommendera någon av dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Prometheus är ju en riktig skitfilm. Bristen på logik är ju helt uppenbar genom hela filmen, man liksom sitter o är konstant frustrerad över hur korkade karaktärerna är. Enda som räddar den är att den är snygg, men det kommer man bara så långt på. Att Scott fick fortsätta göra Alien Covenant efter det är rätt märkligt, o jag kan inte rekommendera någon av dom.

Håller fullständigt med.

Hade karaktärerna haft högre än 5 IQ hade ingenting i filmen inträffat.
"The Prometheus school of running away from things" är ju bästa saken som den här filmen åstadkommit.

https://www.youtube.com/watch?v=y56kWIr-RjI&ab_channel=Screen...
Den här videon om filmen är bättre än filmen, 10/10 rekommenderar den istället

Visa signatur

Mr. Scriptman