Permalänk
Medlem

Har 60, hade föredragit 80.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Skiva för kontor bör vara 80cm ur arbetsmiljö synpunkt. Mindre anses för små för kontor med stationär skärm. Dock finns det undantag för arbetsbänkar. Dessa klassas dock som bänk och är oftast 70cm och under. Köksbänkar har standard 62cm just av syfte.

Jag byggde mig ett eget av ädelträ. Var knepigt att hitta en så stor skiva jag ville ha. Men till slut köpte mig en skiva som var tänkt som köksö. 2200x800x30 . Sedan valfria ben.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har 50 idag och det är alldeles för grunt. Har planer på att köpa en Karlby skiva från IKEA och montera den på ett par justerbara ben. Den är 63.5cm i djup men jag hade nog föredragit 70 eller 80.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Bordskiva ca 72 cm medan G13 + G Pro TKL (Tactile) + G Pro Wirelss ännu dras ut ca 35 cm (inklusive handledsstöd). Här har jag dock skärmen nästan 30 cm från bakkanten. Kan justera det ifall jag skaffar LG OLED 42”.

Permalänk

Storleken på skärmen avgör en hel del, för storlek upp till 35" tycker 70 cm är det perfekta djupet. Har idag 60 cm på en 34" men tycker det är något för litet, särskilt om man har skärmen på skrivbordet. Kör man väggmonterad eller arm så kan nog 60 cm funka, men 70 cm är det optimala om du frågar mig. Men kommer du över 40" i skärm bör du ha 80 cm.

Permalänk
Medlem

Körde med 80 i många herrans år, men var nyss tvungen att flytta min mancave och då passade inte riktigt 80 så nu kör jag med 70.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Körde med 80 i många herrans år, men var nyss tvungen att flytta min mancave och då passade inte riktigt 80 så nu kör jag med 70.

Har mer av ett mantower, men tjänar samma syfte.

Permalänk
Medlem

Jag är "tvungen" till att ha ett djup på 100cm. Sitter med ett A3 ritbord framför mig och 80 som är standard blir lite tight. Skulle jag bara sitta med mus och tangentbord så tror jag att jag skulle klara mig fin fint med ett 70cm djupt bord.... Fast då skulle nog min skärm istället bli ett problem kanske, 38" ultrawide. I många år satt jag med armhålorna vid bordskanten, jag låg praktist taget och jobbade med pennan. Då krävs det modellen djupare, hehe...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Hemsnickrar precis ett skrivbord under trappan. 87cm djup och 225cm bredd. 19mm MDF monteras på reglar mot två väggar och sen ett ben vid ungefär 190cm i framkant.
Väggfäste för en 49" ultrawide.
Kommer bli perfekt, hoppas jag...för det är inte klart än.

Permalänk
Medlem

Har 90 djupt, 180 brett, hade större på båda ledderna innan men blev ruled out av min fru, hon önskar nog ett ännu mindre.

Sen beror det väl på man har magcutout på bordet eller inte.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Minst 80, men gärna 1m.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Sambon säger strikt nej till 80 CM och hon tror det skulle ta över för mycket av vardagsrummet.
Blir nog att leta efter något som är 70 CM djupt, jobbigt dock att standard verkar vara 2020x70 eller 3000x62.
Kommer behöva 2040 CM om jag inte vill ha ett gap på 20 CM

Tack för bra input!

Köpte min skiva i massivt trä på bauhaus (krävde såklart en del efterarbete, fräste kanterna så de blev rundade, slipade, oljade osv) men de sågade ner skivan från 2000 till 1500 som jag ville för typ 29kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Har 50 idag och det är alldeles för grunt. Har planer på att köpa en Karlby skiva från IKEA och montera den på ett par justerbara ben. Den är 63.5cm i djup men jag hade nog föredragit 70 eller 80.

Fick hem mitt Karlby förra veckan, funkar bra för mig. Har 2x 27" skärmar på gaslift stativ. Skulle inte kunna nyttja den vanliga foten då jag använder 900x400mm musmatta. Sure, hade varit trevligt med 700mm djup men 635mm funkar. Gick snabbare än vad jag trodde det skulle ta att vänja sig, med tanke på att jag hade 800mm innan.

Permalänk
Medlem

Mitt är 80 och det känns egentligen som onödigt mycket. Blir lätt en avställningsyta för diverse grejer eftersom det finns så mycket plats. Benutrymmet är knappast heller något problem. Är 187 och kan sträcka ut benen och tårna utan att ens vidröra väggen. Känns som 40-50 cm hade räckt om man inte har CRT och tangentbord med världens största handledsstöd och man arbetar i halvliggande ställning.

Sen finns det ju VESA-fästen om man vill spara ännu mer utrymme. Bara att fästa skärmen på väggen (på en liten justerbar arm) så slipper man foten på den och får tillbaks 20-30 cm.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag ville ha djupare än 80 just för jag gillar när skärmen hamnar lite längre ifrån och vill kunna skjuta upp tangentbord mot skärmen och ha ordentligt med plats för anteckningsblock i A4.

Hittade en bänkskiva för tvättstuga i massiv ek från Bauhaus med måtten ca 220x92, borrade för och monterade sedan 5 st snäppet stadigare Ikeaben.

ca 1400kr totalt.

Permalänk
Medlem

Efter ha haft 60 länge så bytte jag till 80 för ca 2 år sedan, föredrar 80 helt klart.
Den enda anledningen att ha ett grunt skrivbord är för att rummet inte klarar annat.

Permalänk
Medlem

jag kör 1800x800 - Riktigt göttigt med utrymme!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop ett eget precis nyligen.
Jag gillar att lägga upp fötterna på en fotpall, och sitta bakåt lutad i stolen.
För att det ska funka så behöver man ordentligt djup på skrivbordet, vilket inte är realistiskt.
Så jag förespråkar en utdragbar skiva!
Jag gjorde min i storlek efter en deskmat (90x40), och köpte en bänkskiva samt rails på Bauhaus, och en höj och sänkbar stomme på ikea! (Uppspel)
Blev riktigt nöjd med resultatet.
Det är inte komplicerat alls att göra själv, om man är lite händig bara.
Och materialvalet påverkar ju slutkostnaden en hel del, går att göra det billigt om man vill.
Har man utdragbar skiva, så behöver ju inte skrivbordet ta så mycket plats hela tiden, utan man får sitt benutrymme oavsett.
Bänkskivan jag valde var ändå 80cm i mitt fall, men det var för att jag verkligen gillade den.
Och jag har utrymmet för ett lite djupare skrivbord ändå.

Om du inte vill ha utdragbart, så skulle jag inte gå under 70cm (helst 80cm) iaf, 60cm blir för lite.

Såhär blev resultatet!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

60 är standard om man har en normalstor datorskärm. Att de var djupare förr berodde på CRT-skärmarna. Kan tänka mig att man vill ha ännu djupare om man kör med en TV som datorskärm som en del gör.

60cm är standard? Que?? Vem har satt den standarden och var står det någonstans? Detta låter snarare som något du hittar på.

Personligen skulle jag aldrig ha ett skrivbord som är under 80 cm djupt, och det har ingenting med min längd att göra. Det blir helt omöjligt att både ha skärmar, tangentbord, böcker och anteckningsblock uppe med något mindre. Hade jag haft plats skulle jag haft 1m djupt utan att tveka.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

80 är att föredra. 1.82 lång, gillar att ha tangentbordet snett när jag spelar och då vill man ju ha yta å lägga armen på. sen om man studerar är det vansinne med mindre än 80, hur fan får man då plats med alla böcker? med 80 får jag precis in ett anteckningsblock och mattebok på djupet med min skärm bakom.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av roo:

jag kör 1800x800 - Riktigt göttigt med utrymme!

det är gött. mitt förra var 240x80. då snackade man skrivbord

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Mitt förra var rätt så enormt, väldigt djupt. Det jag har nu är 60cm och märkbart kortare, men då jag har en flyttbar skiva som jag flyttar tangentbordet in och ut med, så sitter jag inte precis vid skrivbordet utan ~20cm därifrån.

Permalänk
Medlem

Off topic: bilden på framsidan som länkar hit ger mig typ cancer... värre än de grafiska rökvarningarna på ciggpaket 🤮

On topic: har inte regelbundet använt skrivbord alls sedan hemjobb/pandemi började. Jag kör 15” laptop (Mac) i knät på sängen/soffan/köksbordet

Något jag dock märkt med mig själv är att mer horisontella ytor medför mer skräp och orelaterade saker på dessa, så att fundera på varför man behöver ha skrivbord som är längre än man når känns vettigt. Finns såklart undantag där man har flera datorer/arbetsstationer, men oftast räcker ju bredden med kanske 120 och djupet kanske 60-80 beroende på skärmens storlek

Permalänk
Medlem

80+ !

Underarmarna skall ha stöd hela vägen från armbåge till handlov, allt annat pajar axlar och nacke över tid.
Detta är inte möjligt med armstöd då det alltid blir en höjdskillnad samt avstånd mellan stol och bord.
Om du är 190 cm så finns knappt stolar som är tillräckligt höga för att armstöden skall nå upp till rätt höjd på skivan.
om man är 190 cm så bör skivans överkant vara på 80cm höjd eller högre.

Permalänk

Själv funderar man på att skaffa ett som är 240x100x9cm men försöker motivera priset. Har ett 180x85 nu som både datorn och två skärmar står på och så finns det utrymme för annat om man känner för det. Skulle oavsett köra så djupt bord som möjligt om det finns plats och inte ser överdrivet ut.

Permalänk
Medlem

80cm. Perfekt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kör en IKEA Karlby skiva, den är väl 63.5. Perfekt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

80+ !

Underarmarna skall ha stöd hela vägen från armbåge till handlov, allt annat pajar axlar och nacke över tid.
Detta är inte möjligt med armstöd då det alltid blir en höjdskillnad samt avstånd mellan stol och bord.
Om du är 190 cm så finns knappt stolar som är tillräckligt höga för att armstöden skall nå upp till rätt höjd på skivan.
om man är 190 cm så bör skivans överkant vara på 80cm höjd eller högre.

Axlarna ska hänga avslappnat ner längs sidan av kroppen och armbågarna ska vara i 90 grader. Det lyckas du aldrig med om du har hela armarna på bordet. Kolla vilken video som helst på youtube eller någon annanstans som handlar om att sitta korrekt vid skrivbord så kommer rekommendationen vara att sitta en bit ifrån skrivbordet med tangentbord och mus nära kanten på skrivbordet och handlederna vilande vid kanten på skrivbordet, gärna på ett avlastande handledsstöd så inte kanten skär in i handleden. Jag skulle vilja påstå att du pajar axlar och nacke mer genom att sitta intryckt mot skrivbordet med hela armarna på skivan. Armarna kommer hamna framåt och utåt vilket kommer bidra till sämre hållning, och i förlängningen kunna ge framåtroterade axlar vilket i sin tur kan leda till impingementproblem i axlar.
Det första som dock måste stämma för att man ska kunna sitta korrekt vid skrivbordet är en bra stol som är korrekt inställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Vad använde du för delar?

jag sågade till en MDF skiva och återanvände metal benen från IKEA skrivbordet.

tanken är att jag ska skapa en tråd här på Swec till helgen om bygget

Permalänk
Medlem

Beror på många faktorer, skärmstorlek, rummets utformning, och om skrivbordet ska användas för mer än till datorn.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator