Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Hej, jag och sambon har tänkt köpa en bänkskiva och använda som datorbord mot en vägg.

Frågan är nu vad som passar bra, allt under 60 cm djup är uteslutet då vi vill ha benutrymme.

Vad rekommenderar ni?

60, 70 eller 80 cm djup?

Jag är 192 cm lång och kan tycka det är lite trångt även med mina 80cm som dessutom sticker ut 15 cm från väggen. Så Är du lång rekommenderar jag 80+ om du ska ha den hela vägen in

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

80+ !

Underarmarna skall ha stöd hela vägen från armbåge till handlov, allt annat pajar axlar och nacke över tid.
Detta är inte möjligt med armstöd då det alltid blir en höjdskillnad samt avstånd mellan stol och bord.
Om du är 190 cm så finns knappt stolar som är tillräckligt höga för att armstöden skall nå upp till rätt höjd på skivan.
om man är 190 cm så bör skivans överkant vara på 80cm höjd eller högre.

Med utdragbar skiva och höj/sänkbart så går det utmärkt
Har en 24h stol som har armstöden fästa i ryggen, och inte i sitsen som många har.
Går att ställa in höjden på armstöden också.
Men har man inte det, så blir höjden knepig på en fast skiva.

Skriver inte för att säga emot, utan snarare att jag håller med dig helt och hållet, och att man verkligen behöver tänka både ett och två steg extra om man ska få saker ergonomiskt.
Är 197cm lång här med kass rygg/nacke, så fått tänka till ordentligt för att få saker så ergonomiskt som möjligt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag har 80Cm djup och skulle vilja ha djupare. CRT-Skärmen (22") är gigantisk och bordet måste flyttas ut från väggen för att det ska bli behagligt

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

jag har 70cm på den smalaste delen av mitt bord med en böj ut till 110cm hörnet längst in är ju helt orört, men 70 djup kan nästan kännas lite smalt framförallt när man har 40x40cm musmatta och en liten högtalare framför.

Permalänk
Medlem

80cm djup för en 190cm karl.
60cm hade funkat men jag tycker om det extra utrymmet.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBodyLotion:

Allt annat än 80cm känns för litet.

That’s what she said

Permalänk
Medlem

70cm funkar bra för mig. En gasarm på det så att jag kan få skärmen ca 65cm från ögonen. Det är det viktigaste för mig. Längre bort så blir dem ansträngda. 27" 1440p, men hade samma djup på 27" 1080p också.

Kombineras med f.lux för lite gulare ton.

Jag är 184 cm.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hörnbord är en höjdare om man vill ha benutrymme. Har 120 cm från bordskanten till väggen i hörnan. Sitter bekvämt tillbakalutad, med fotpall under bordet, precis på det sättet som skulle orsaka hjärtinfarkt hos vilken ergonom som helst. Huvudskärmen i mitten in mot hörnan, andraskärmen till vänster, och tv till höger. Ytterligare ett steg till höger står retrodator, etc.

De totalt fyra skärmarna delar två kantmonterade dubbelställ, att bli av med skärmfötterna och att lätt kunna svänga undan skärmarna gör dammtorkning och sådant ungefär tusen gånger lättare

Den enda förbättring jag kan tänka mig hade varit att byta ut lådhurtsen allra längst till höger mot en ölkyl, men någon måtta får det vara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sitter vid ett 80cm bord med en 43" skärm fram för mig..fungerar över förväntan.trodde att jag skulle tycka att skärmen var för stor men funkar ypperligt.

Permalänk
Medlem

Köpte en bänkskiva på Ikea för 399 kr med en Alex huts med två ben. Blev riktigt bra längd och djup! Sitter med 49'' ultra wide

Permalänk
Medlem

På jobbet gjorde vi en undersökning där vi skulle räkna med djupet från stol-bordskant in till vägg/panel inklusive ta med ca 50-80mm för armar till bildskärma som hängdes på sagda vägg eller panel.

Vi landade i 80cm, eller mer. Rent arbetsmiljömässigt skall man ha en "armlängds" avstånd till skärmens ovankant. Det varierar ju givetvis, men är en bra grundregel. Monitorarmarna placeras så de kan kompensera för eventuella skillnader, men vi insåg snabbt att bildskärmarna aldrig kunde hamna längre bort än c:a 70 cm, eftersom monitorarmarna hade en tjockleck i sin montering, som sagt, ca 50-80mm beroende på typ, plus VESA fästen och sånt.

Under vissa omständigheter kunde det därför vara önskvärt med ett större totalt djup än 80cm på bordet, men överlag så var 80 ett minimikrav. Jämfört med att ha skärmarna på sina egna "fotstativ" så blev det bättre.

Du kan alltid flytta skärmarna närmare dig, men aldrig flytta skärmarna längre bort från dig om ditt skrivbord inte räcker till på djupet. Välj ett djupare skrivbord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

100-140cm.

Ungefär som ett matbord för 8.

Man får ett riktigt bra skrivbord ifall man köper ett begagnat höj och sänkbart skrivbord från företag eller återvinning och monterar en ny skiva, tex från ett Ikeaköksbord.

Erikshjälpen + Blocket = maffigt billigt skrivbord.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Bytt från 60 till 70 och nu till 80 för ett par månader sen och ångrar det ej!

Kör dels en väldigt djup och kurvad skärm så den behövde mer plats för att hamna bra, men det gav även mer plats för t.ex. min deskmat och övriga prylar så som högtalare, mic-arm osv.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hörnbord är en höjdare om man vill ha benutrymme. Har 120 cm från bordskanten till väggen i hörnan. Sitter bekvämt tillbakalutad, med fotpall under bordet, precis på det sättet som skulle orsaka hjärtinfarkt hos vilken ergonom som helst. Huvudskärmen i mitten in mot hörnan, andraskärmen till vänster, och tv till höger. Ytterligare ett steg till höger står retrodator, etc.

De totalt fyra skärmarna delar två kantmonterade dubbelställ, att bli av med skärmfötterna och att lätt kunna svänga undan skärmarna gör dammtorkning och sådant ungefär tusen gånger lättare

Den enda förbättring jag kan tänka mig hade varit att byta ut lådhurtsen allra längst till höger mot en ölkyl, men någon måtta får det vara.

Värt att tänka på med ölkyl, för mig som testat, dom låter rätt mycket tyvärr (vibration+kompressorljud)! Har flyttat min till garaget istället.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Jag är nästan 1.90 och sambon är 1.70 så benutrymmet är det vi är mest nyfikna över.

Jag är längre än dig och hade tyckt att 60 är för lite i alla fall. Troligen OK med 70 om du inte måste sitta väldigt nära bordet, 80 funkar bra.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Värt att tänka på med ölkyl, för mig som testat, dom låter rätt mycket tyvärr (vibration+kompressorljud)! Har flyttat min till garaget istället.

Hehe, det var väl därför absorptionsskåp uppfanns nångång i forntiden?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

I vardagsrummet har vi ett skrivbord som består av en 120x60 skiva Ikea Åmliden / underrede Billsta. Båda dessa verkar ha utgått.
Billsta underredet var 'normalt' endast avsett för djupare/bredare skivor, men vi skruvade på det med gott resultat. Man kan säga att den lilla skivan precis täcker underredet. Vi tog oss friheten att bära omkring bordsskivan och testa underreden på plats i Ikea varuhuset när vi gjorde inköpet för at hitta bästa Ikea-hacket
120x60 är perfekt för en laptop och en liten lampa.

Det går nog att bolta på en 120x60 skiva på den här.

I källaren står det Galant skrivbord 160x80 för stationära datamaskinen..bordsskivan hade nog kunnat vara 90 eller 100 djup för bästa bensträckar-komfort.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

60 är standard om man har en normalstor datorskärm.

Vad är en "normalstor datorskärm"? Allt är relativt! 80cm skrivbord är standard för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Hej, jag och sambon har tänkt köpa en bänkskiva och använda som datorbord mot en vägg.

Frågan är nu vad som passar bra, allt under 60 cm djup är uteslutet då vi vill ha benutrymme.

Vad rekommenderar ni?

60, 70 eller 80 cm djup?

Jag är som du 190cm och tycker det är konstigt att det inte finns datorbord som är djupare än 80cm. På jobbet är mitt bord 100cm eller lite mer (har inte mätt) vilket är perfekt, dels för stora skärman men även för att kunna vila armarna på borde, något jag inte kan göra hemma. Efter att ha letat på diverse möbelsidor i jakt på ett bord som är 90cm eller mer gav jag upp och köpte IKEAs gamingbord som är 80cm. Denna lösning funkar då jag vilar armbågarna på stolens armstödskuddar.

Egentligen borde man som lång person köpa en skiva på K-Rauta eller liknande och såga den till det måttet man vill ha. Måla/lacka och skruva på vanliga ben man hittar på IKEA. Nackdelen är att ett sådant bord inte är så stabilt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Köpte denna(80cm djup) och kapade längden till 180cm.

När jag bygger om skrivbordet så kommer jag att skaffa en 90cm djup bänkskiva istället.

Fast om sambon tycker att 80cm är för djup, satsa på en 75cm djup.

Permalänk
Medlem

Hur djupt man bör ha det hänger till stor del på hur stor skärm man har, när man väl är på tillräckligt avstånd för att kunna sträcka på benen lite under bordet.

Man kan sitta närmare till skärmen om man t.ex har en 24 tums monitor, än vad man bör göra om man har en 48 tums tv till datormonitor.

Permalänk
Medlem

OT: Var kommer bilden ifrån som den här tråden presenteras med?

Permalänk
Medlem

Jag använder ett höj-/sänkbart skrivbord som är 180x90 yttermått. Där man sitter är det lite insvängt dock.

Jag har 2 st 28 tums skärmar och känner att det blir svårt att få till en bra arbetsplats om djupet är mindre än 80 cm.

Permalänk

3 bord, 2x80cm djupa och ett ikea (77cm)

så mindre än 80 vill jag iallafall inte ha, blir för tight.

två av borden står bredvid varandra så 320cm längd där, räcket hyfsat (4x27")

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Har en bänkskiva som är 220x63.5x2.6cm. Har inga problem alls att få plats med 2st 27" skärmar trots 63.5cm djup då dessa sitter på varsitt bordsfäste.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Mitt ikeabord är 90cm når väggen med tårna när jag sträcker ut benen
Är 182cm lång

Permalänk
Medlem

Byggde mina 85cm djupa, och det är lagom för mig.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har 60 nu men är inte speciellt nöjd med det. Är 185cm lång och sträcker jag ut benen så åker jag bort från skrivbordet. Vill dessutom få plats med grejer mellan skärmen och tangentbordet (tex. papper) och det är kört idag. Skall bygga om någon gång i framtiden men det är ett på-plats-byggt väggfast skrivbord som löper längs med två väggar så det är lite meck. Kommer nog sikta på minst 80 och gasarm till skärmen.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Minst 80cm. Köpte nyss ett höj- och sänkbart bord som är 140x80 cm. Känns lagom.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ha! Jag lade faktiskt ett par timmar på att göra i ordning mitt skrivbord för min efterträdare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner