Måste aktivera SMBv1 för att se övriga datorer i nätverket

Permalänk
Medlem

W10 brukar försöka autoinlogga med användarnamnet som datorn är inloggade med. Nu pratar vi inte certifikat och liknande utan vanliga W10 och W11 Pro.

Men om SMB v1x fungerar så ja.
Annars
Kolla sparade gamla sertifikat
öppna explorer.exe det som du kallar file manager.
Kopiera in "Control Panel\All Control Panel Items\Credential Manager"
Högra biten för att kolla om det finns gamla lösenord som är sparade. Men då det är återigen mer än en dator så ja ta en titt på nätet och vad säger nasen? Du kan väll logga in på den och kolla i loggen. Denied eller något då du försöker nå den. Synka klockorna innan också.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag råkade upptäcka att när man är uppkopplad mot filservern efter att skrivit \\datornamn i utforskaren i Windows så syns servern under "Nätverk" i windows utforskaren. Då kom jag på att man kanske kan högerklicka på den och fästa i "snabbåtkomst". Ja det kunde man och servern låg sedan kvar där efter omstart av windows.

Kändes smidigare än att ha nätverksenhet ansluten eller lägga genväg på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det kan bero på att namnet var cache'at på din dator. Ibland fungerar det att lägga till .lan till namnet.

Men jag förstår det som att TS kan kommunicera mellan datorerna med \\datornamn.

Det är ju iofs. aldrig fel att testa med ipconfig /flushdns.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Det här verkar vara en bra felsökningsguide för liknande problem som du har, kolla om blir hjälpt av detta:
http://woshub.com/network-computers-not-showing-windows-10/

Tack för tipset, vid en snabbkoll så har jag nog testat det mesta, det som var mest intressant var att de skrev att just "Computer Browser service" är avaktiverat från och med Windows 10 1709 (och SMBv1). Dock förstår jag inte varför NASen fortfarande dyker upp...

Skrivet av giplet:

SMB är ett Windows-protokoll, så det är det protokollet som används mellan Windowsdatorerna också. Det är inte det som man föredrar när man pratar mellan Linux-burkar.

SMB i tidigare versioner är osäkert. Nedgraderar du genom att aktivera SMB 1 så drar du ner byxorna rätt rejält. Dvs gör inte det. Det finns en anledning till att det inte är aktiverat som standard.

Jag förstår inte denna besatthet med att "se" datorerna i utforskaren. Om du kan tänka dig att skapa genvägar eller slå in \\datornamn manuellt när du vill komma åt något behåller du så mycket som möjligt av din säkerhet i nätverket. Om ni är flera som behöver tillgång är det kanske bättre att ta för vana att jobba mot NAS'en istället så behöver man inte kunna koppla mellan datorerna.

Skrivet av hACmAn:

@ByteBitten

Du kanske tänker på SAMBA i NASen
Den är för att prata microsofts språk SMB
Den kan förutom nätverket vara felinställd. Men behöver veta OS ver på NASen då jag inte har en själv.

Ja, har nog blandat ihop SMB och Samba, tack för upplysningen.
Kollade även OSet i NASen och den hade ver 6 så stöd för SMBv3 skall finnas.

Skrivet av hACmAn:

W10 brukar försöka autoinlogga med användarnamnet som datorn är inloggade med. Nu pratar vi inte certifikat och liknande utan vanliga W10 och W11 Pro.

Men om SMB v1x fungerar så ja.
Annars
Kolla sparade gamla sertifikat
öppna explorer.exe det som du kallar file manager.
Kopiera in "Control Panel\All Control Panel Items\Credential Manager"
Högra biten för att kolla om det finns gamla lösenord som är sparade. Men då det är återigen mer än en dator så ja ta en titt på nätet och vad säger nasen? Du kan väll logga in på den och kolla i loggen. Denied eller något då du försöker nå den. Synka klockorna innan också.

Kollade sertifikaten men inget konstigt där.

Skrivet av ronnylov:

Jag råkade upptäcka att när man är uppkopplad mot filservern efter att skrivit \\datornamn i utforskaren i Windows så syns servern under "Nätverk" i windows utforskaren. Då kom jag på att man kanske kan högerklicka på den och fästa i "snabbåtkomst". Ja det kunde man och servern låg sedan kvar där efter omstart av windows.

Kändes smidigare än att ha nätverksenhet ansluten eller lägga genväg på skrivbordet.

Bra tips! Tycker det är en helt ok lösning för mig.

Permalänk

Tack för all hjälp och bra förslag!

Permalänk
Medlem

Hade. Om du inte blir nöjd ja. Swec finns här.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.