Måste aktivera SMBv1 för att se övriga datorer i nätverket

Permalänk

Måste aktivera SMBv1 för att se övriga datorer i nätverket

Hej,

Har brottats med problem att se övriga datorer i nätverket en längre tid och har "löst" det genom att aktivera SMBv1 på datorerna som jag vill kunna se övrga datorer från. Då man avråds att använda SMBv1 pga av säkerhestproblem så gjorde jag ytterligare tester idag och konstaterar att jag måste ha "SMBv1 Client" aktiverat på datorn jag är på för att kunna se övriga datorer, detta trots att övriga datorer inte har SMBv1 aktiverat.

Intressant att notera är också att jag har en NAS med i nätverket som alltid är synlig oberoende av SMBv1 inställningen.

Min setup kan förenklas till detta:
PC1: Windows 10 Pro maskin som agerar media server (ingen SMBv1 aktiverad)
PC2: Windows 10 Pro maskin som agerar klient
NAS: Lagring av dokument

Använder mig av WORKGROUP och lokala konton för att kunna styra tillängligheten av data i nätverket på användarnivå.

Så:
- Från PC1 kan jag endast se NASen
- Från PC2 kan jag alltid se NASen men endast PC1 om SMBv1 är aktiverad (på PC2)

Uppenbarligen så går det att få en enhet "synlig" på nätverket utan att SMBv1 är aktiverad då NASen lyckas med detta, men jag lyckas inte få Windows maskinerna att göra motsvarande.

Tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut detta!

Permalänk
Medlem

Det finns ett protokoll som heter WS-Discovery som kan användas med nyare SMB-versioner. Skulle kunna vara relaterat till det kanske?

https://fitzcarraldoblog.wordpress.com/2020/06/16/using-ws-di...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kommer alla datorer åt varanda då om du i utforskaren skriver \\datornamn eller IP-adress?

Jag brukar "mappa" de utdelningar som ja vill komma åt så att de ligger som nätverksdiskar i utforskare, då blir det smidigare att komma åt det jag vill komma åt, man får bara se till att bocka i "Återanslut vid inloggning"

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/mappa-en-n%C3%A4t...

Permalänk
Medlem

Vad är det för NAS förresten? På qnap och synology så definerar man smb version rätt enkelt vid behov.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det finns ett protokoll som heter WS-Discovery som kan användas med nyare SMB-versioner. Skulle kunna vara relaterat till det kanske?

https://fitzcarraldoblog.wordpress.com/2020/06/16/using-ws-di...

Tack för tipset, skall läsa på och testa.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Kommer alla datorer åt varanda då om du i utforskaren skriver \\datornamn eller IP-adress?

Jag brukar "mappa" de utdelningar som ja vill komma åt så att de ligger som nätverksdiskar i utforskare, då blir det smidigare att komma åt det jag vill komma åt, man får bara se till att bocka i "Återanslut vid inloggning"

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/mappa-en-n%C3%A4t...

Nej, jag kommer inte åt dem via Explorer oavsett om SMBv1 Client är aktiverad eller ej, dock så kan jag pinga PC1 från PC2 utan ha SMBv1 aktiverad.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Vad är det för NAS förresten? På qnap och synology så definerar man smb version rätt enkelt vid behov.

Det är en Netgear ReadyNas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Nej, jag kommer inte åt dem via Explorer oavsett om SMBv1 Client är aktiverad eller ej, dock så kan jag pinga PC1 från PC2 utan ha SMBv1 aktiverad.

Ok, om du inte kommer åt sakerna ens när du försöker att manuellt ansluta så låter det ju nästan som att det har med någon mjukvarubrandvägg att göra. har du provat att helt avaktivera Windowsbrandväggen, eller vad du nu har för brandväggsmjukvara, på datorerna?

Permalänk
Medlem

EDIT: Förtydligande.

Låter som du har problem med brandväggen på W10 burkarna eller fel inställt på NASen.
På W10 Burkarnas brandväggar kan det vara Domän, Privat eller Publikt det står fel på. (även network discovery vad det nu blir på svenska)

Du kan temporärt stänga av dem för att testa.
Kan även vara ett antivirus eller den nu mera idiotiska trenden med anti spamfilter som även blockar både battlenet och origin, lite random. Trafiken tajmar ut pga fördröjningen och du får ett misslyckat inlogningsförsök.

Passus:
SMB1? Gick inte det via NetBios för namnuppslag. Är alla datorer på samma IP nät?
Jag har SMB1 igång ibland för att prata med Windows 98SE datorer.

On:
Som @No_Jah nämnt
Borde vara brandvägg, antivirus eller fininställning i NASen

Lycka till. Det borde gå att lösa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Ok, om du inte kommer åt sakerna ens när du försöker att manuellt ansluta så låter det ju nästan som att det har med någon mjukvarubrandvägg att göra. har du provat att helt avaktivera Windowsbrandväggen, eller vad du nu har för brandväggsmjukvara, på datorerna?

Skrivet av hACmAn:

EDIT: Förtydligande.

Låter som du har problem med brandväggen på W10 burkarna eller fel inställt på NASen.
På W10 Burkarnas brandväggar kan det vara Domän, Privat eller Publikt det står fel på. (även network discovery vad det nu blir på svenska)

Du kan temporärt stänga av dem för att testa.
Kan även vara ett antivirus eller den nu mera idiotiska trenden med anti spamfilter som även blockar både battlenet och origin, lite random. Trafiken tajmar ut pga fördröjningen och du får ett misslyckat inlogningsförsök.

Passus:
SMB1? Gick inte det via NetBios för namnuppslag. Är alla datorer på samma IP nät?
Jag har SMB1 igång ibland för att prata med Windows 98SE datorer.

On:
Som @No_Jah nämnt
Borde vara brandvägg, antivirus eller fininställning i NASen

Lycka till. Det borde gå att lösa.

Bra tanke med brandväggen! Dock så testade jag nu att slå av den på både PC1 och PC2 och de dök ändå inte upp i File Explorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Bra tanke med brandväggen! Dock så testade jag nu att slå av den på både PC1 och PC2 och de dök ändå inte upp i File Explorer.

Det brukar nog kunna ta en liten stund för saker och ting att dyka upp, men om du inte kommer åt datorernas utdelningar när du manuellt skriver \\datornamn så har du något annat problem.

Permalänk

Vad händer om du aktiverar SMB1 så du ser övriga datorer i nätverket, och då högerklickar på dom och "skapar genväg" som du placerar e.x. på skrivbordet. Vad händer då när du sedan avaktiverat SMB1? Kommer du fortfarande åt övriga datorer via genvägen/genvägarna som finns kvar på skrivbordet?

Permalänk
Medlem

De ska inte dyka upp i File Explorer om du forfarande har valt att stänga av network discorery på enheterna. Vilket jag rekomenderar som standard.

Pratar de om du pingar dem? W10 burkarna med brandvägar av är nog lättast.
Nasen är *nix derivata.

Nu tänker jag högt.
Kan det vara så att du inte har SMB v2/v3 påslaget på NASen.
eller så installerar du NFS på windows burkarna
https://graspingtech.com/mount-nfs-share-windows-10/
Du får lägga till det i läg till ta bort progrem eller på eng Settings -> aps bla bla bla > upper right corner. Program and Features -> Servises for NFS.
Du läger till alla men borde inte behövas.
Vilket OS kör din readynas?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har du någon dator du kan starta med W10 Build 19xx eller en W7a
Ser ut att finnas en del klagåmål på Senare W10 builds (google) och på Insider hub på W11 Builds om jag bara på Insider hub.

Jag lägger ner för nu. Blir bara grinig.
Powershell komandot du kan köra på w10 datorerna för att se vilken verision av SMB de vill prata på eller om det är installerat är:
Get-SmbConnection

I mitt fall får jag. xxxx minna namn men det är min mappade disk som syns
xxxx z$ xxxx\xxxxx MicrosoftAccount\xxxx@xxxxxxxx.xxx 3.1.1 1

Så jag pratar i 3.1.1
Så Till nästa steg dela ut en mapp och mappa den mellan båda w10 datorerna och kolla om de kan prata minst 3. något mellan varandra. Vi struntar i NASen bara de två. Dela map. Kom ihåg användarnamns skapande och att låta datorerna ha tillgång till mappen rent sälerhets messigt inte bara delad map. Fungerar det så har du vad w10 burkarna pratar genom.
Get-SmbConnection

Kom ihåg att ta bort rättigheterna då du vet vad dinna w10 burkar pratar internt som max protocol. Skriv upp det på papper eller phota det. Vad som känns bäst. Då har du en annan utgångspungt gentemot NASen.
Fungerar inte SMB3 melan windows och windows så lär det inte fungera mellan NAS och windows.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

De ska inte dyka upp i File Explorer om du forfarande har valt att stänga av network discorery på enheterna. Vilket jag rekomenderar som standard.

Pratar de om du pingar dem? W10 burkarna med brandvägar av är nog lättast.
Nasen är *nix derivata.

Nu tänker jag högt.
Kan det vara så att du inte har SMB v2/v3 påslaget på NASen.
eller så installerar du NFS på windows burkarna
https://graspingtech.com/mount-nfs-share-windows-10/
Du får lägga till det i läg till ta bort progrem eller på eng Settings -> aps bla bla bla > upper right corner. Program and Features -> Servises for NFS.
Du läger till alla men borde inte behövas.
Vilket OS kör din readynas?

Men även om Networ discovery är avslaget så ska man ju kunna hitta en dators utdelningar om man manuellt går till \\datornamn, vilket inte heller verkar fungera i detta fallet, men självklart måste "file and printer sharing" vara påslaget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av No_Jah:

Kommer alla datorer åt varanda då om du i utforskaren skriver \\datornamn eller IP-adress?

Skrivet av ByteBitten:

Nej, jag kommer inte åt dem via Explorer oavsett om SMBv1 Client är aktiverad eller ej, dock så kan jag pinga PC1 från PC2 utan ha SMBv1 aktiverad.

Bara för att vara tydlig så har du provat att komma åt datorerna med hjälp av att skriva så som No_Jah skriver?
Jag kan inte heller se andra datorer via Explorer, dock kan jag ansluta till dem mha \\datornamn eller \\ipadress

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Först ett stort tack för alla förslag!

Gjorde lite mer testning nu och insåg att jag missade \\ när jag testade att ansluta med File Explorer... ber ursäkt för denna fadäs.
Resultatet är att jag _kan_ ansluta till PC1 från PC2 med IP-adressen och även pinga oavset om SMBv1 är aktiverat eller ej.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

De ska inte dyka upp i File Explorer om du forfarande har valt att stänga av network discorery på enheterna. Vilket jag rekomenderar som standard.

Pratar de om du pingar dem? W10 burkarna med brandvägar av är nog lättast.
Nasen är *nix derivata.

Nu tänker jag högt.
Kan det vara så att du inte har SMB v2/v3 påslaget på NASen.
eller så installerar du NFS på windows burkarna
https://graspingtech.com/mount-nfs-share-windows-10/
Du får lägga till det i läg till ta bort progrem eller på eng Settings -> aps bla bla bla > upper right corner. Program and Features -> Servises for NFS.
Du läger till alla men borde inte behövas.
Vilket OS kör din readynas?

Var tvungen att dubbelkolla men jag har Network Discovery aktiverat på båda datorerna, så då borde de dyka upp i File Explorer eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Först ett stort tack för alla förslag!

Gjorde lite mer testning nu och insåg att jag missade \\ när jag testade att ansluta med File Explorer... ber ursäkt för denna fadäs.
Resultatet är att jag _kan_ ansluta till PC1 från PC2 med IP-adressen och även pinga oavset om SMBv1 är aktiverat eller ej.

Då skulle jag föreslå att du mappar utdelningarn som du vill ha åtkomst till, sähär:

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/mappa-en-n%C3%A4t...

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Har du någon dator du kan starta med W10 Build 19xx eller en W7a
Ser ut att finnas en del klagåmål på Senare W10 builds (google) och på Insider hub på W11 Builds om jag bara på Insider hub.

Jag lägger ner för nu. Blir bara grinig.
Powershell komandot du kan köra på w10 datorerna för att se vilken verision av SMB de vill prata på eller om det är installerat är:
Get-SmbConnection

I mitt fall får jag. xxxx minna namn men det är min mappade disk som syns
xxxx z$ xxxx\xxxxx MicrosoftAccount\xxxx@xxxxxxxx.xxx 3.1.1 1

Så jag pratar i 3.1.1
Så Till nästa steg dela ut en mapp och mappa den mellan båda w10 datorerna och kolla om de kan prata minst 3. något mellan varandra. Vi struntar i NASen bara de två. Dela map. Kom ihåg användarnamns skapande och att låta datorerna ha tillgång till mappen rent sälerhets messigt inte bara delad map. Fungerar det så har du vad w10 burkarna pratar genom.
Get-SmbConnection

Kom ihåg att ta bort rättigheterna då du vet vad dinna w10 burkar pratar internt som max protocol. Skriv upp det på papper eller phota det. Vad som känns bäst. Då har du en annan utgångspungt gentemot NASen.
Fungerar inte SMB3 melan windows och windows så lär det inte fungera mellan NAS och windows.

Jag testade att köra Get-SmbConnection men får inget tillbaka, krävs det någon mer parameter?

Skrivet av No_Jah:

Då skulle jag föreslå att du mappar utdelningarn som du vill ha åtkomst till, sähär:

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/mappa-en-n%C3%A4t...

Jo, jag förstår vart du vill komma men jag har flertalet datorer uppkopplade och vill kunna logga in på servern med olika användare ibland från samma dator så det blir en ganska klumpig lösning för mig.

Permalänk
Medlem

@ByteBitten
Förutsatte att du skulle se då du var trådskaparen.
Skulle varigt mer tydlig.

Edit:
@ByteBitten
Om du har fler användare och flera datorer så kommer vi fortfarande tillbask till vad pratar dina datorer för SMB verion. Sen kan du kanske i värsta fall gå ner till 2 men helst en 3 något. Men om du inte ens testar hur dina W10 burkar pratar med varandra hur ska vi då hitta felet med Nasen som tydligen går på SMB 1.x?
Samt åter igen viöken verision av ReadyNas körs?. Svårt att hitta korrekt manual.

Vi tänkter ISO modellen:
Fungerar det i mitten Ja/Nej
Om inte gå ner.
Om det fungerar gå upp. Kanske kolla på nivå 9 eller mer. (skämt)

Pratar Android telefoner med den? Jag kör ett program jag inte kollat upp om det är säkert, (om den gör något i bakgrunden) för att nå min FTP. Det heter X-plore. Lite olågiskt men fungerar där.
Då vi vet vilken verision av ReadyNas som körs kan vi gå vidare annars är det bara att läga ner.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kanske ett långskott, men har du någon form av intern DNS i ditt nät som stökar till det, eller har du satt andra namn på datorerna i DHCP-servern än namnen som är satt lokalt på datorena?

Om du tex. pingar ip-adressen för en dator med flaggan -a vad får du då för namn? Alltså: ping -a xxx.xxx.xxx.xxx

Permalänk
Medlem

@ByteBitten
@No_Jah
Inte så säker på att revers arp än fungerar i 10 även om NASen borde svara.
I w10 så behöver man minst, minst slå på TCPIP simple services i program and fetures.
Kanske installera https://nmap.org/nping/ Kör apr poison på dig själv. Nej gör inte det.
https://superuser.com/questions/877768/how-to-reverse-arp-usi...
Överkurs.

Annars:
tracert för att se hur trafiken går. En test per W10 i ditt exempel då du skriver att det är FLER datorer.
nslookup för att kolla var datorn tror den ska gå.
kolla om du har satt något i hosts filen. Byt DNS.
Kolla om som ovan nämnt @No_Jah om du har DHCP igång både på router och NAS. Kolla så det är samma IP nät i alla fäll så det inte går via ett annat protokoll än IPv4 eller IPv6.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@ByteBitten
Förutsatte att du skulle se då du var trådskaparen.
Skulle varigt mer tydlig.

Edit:
@ByteBitten
Om du har fler användare och flera datorer så kommer vi fortfarande tillbask till vad pratar dina datorer för SMB verion. Sen kan du kanske i värsta fall gå ner till 2 men helst en 3 något. Men om du inte ens testar hur dina W10 burkar pratar med varandra hur ska vi då hitta felet med Nasen som tydligen går på SMB 1.x?
Samt åter igen viöken verision av ReadyNas körs?. Svårt att hitta korrekt manual.

Vi tänkter ISO modellen:
Fungerar det i mitten Ja/Nej
Om inte gå ner.
Om det fungerar gå upp. Kanske kolla på nivå 9 eller mer. (skämt)

Pratar Android telefoner med den? Jag kör ett program jag inte kollat upp om det är säkert, (om den gör något i bakgrunden) för att nå min FTP. Det heter X-plore. Lite olågiskt men fungerar där.
Då vi vet vilken verision av ReadyNas som körs kan vi gå vidare annars är det bara att läga ner.

Det kan vara så att jag inte hänger med helt i ditt resonemang men för mig är det inget problem med NASen, den dyker upp i File Explorer som förväntat ovsett om SMBv1 är aktiverat eller inte. Problemet som jag ser det är att jag inte får upp tillgängliga Windows datorer i File Explorer trots att Network Discovery är aktiverat.

Försökte också testa vilken SMB version som kördes genom kommandot du förslog men fick inget tillbaka vilket jag tolkar som att antingen så används inte SMB eller också har jag inte förstått hur komandot skall användas.

Jag tänker att SMB krävs väl egentligen bara för att att dela filer mellan Windows och Linux maskiner, så då borde inte SMB vara inblandat i Windows till Windows kommunikation.

Angående access från Android så fungerar det och jag kan även se vilka maskiner som är tillgängliga i nätverket via appen.

PS. Du noterade att jag korrigerade mitt svar angående att jag inte kunde nå PC1 från PC2 ifrån File Explorer med \\xxx.xxx.xxx.xxx, då det fungerar när jag gjorde rätt? DS.

Skrivet av No_Jah:

Kanske ett långskott, men har du någon form av intern DNS i ditt nät som stökar till det, eller har du satt andra namn på datorerna i DHCP-servern än namnen som är satt lokalt på datorena?

Om du tex. pingar ip-adressen för en dator med flaggan -a vad får du då för namn? Alltså: ping -a xxx.xxx.xxx.xxx

Jag får förväntat namn vid ping -a xxx.xxx.xxx.xxx dvs samma namn som dyker upp när jag har SMBv1 aktiverat för den datorn

Förtydliganden
Permalänk
Medlem

Det här verkar vara en bra felsökningsguide för liknande problem som du har, kolla om blir hjälpt av detta:
http://woshub.com/network-computers-not-showing-windows-10/

Permalänk
Hedersmedlem

SMB är ett Windows-protokoll, så det är det protokollet som används mellan Windowsdatorerna också. Det är inte det som man föredrar när man pratar mellan Linux-burkar.

SMB i tidigare versioner är osäkert. Nedgraderar du genom att aktivera SMB 1 så drar du ner byxorna rätt rejält. Dvs gör inte det. Det finns en anledning till att det inte är aktiverat som standard.

Jag förstår inte denna besatthet med att "se" datorerna i utforskaren. Om du kan tänka dig att skapa genvägar eller slå in \\datornamn manuellt när du vill komma åt något behåller du så mycket som möjligt av din säkerhet i nätverket. Om ni är flera som behöver tillgång är det kanske bättre att ta för vana att jobba mot NAS'en istället så behöver man inte kunna koppla mellan datorerna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet
Var mer jag som bad honom testa om datorerna kunde prata med varandra för att eliminera andra felkällor.
För om inte SMB i W10 burkarna ens kan prata med varandra så ja...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ja, någon sådan skit verkar det vara. //hostname slutade fungera för mig att nå min NAS när jag uppgraderade till W10, men det fungerade fortfarande på en W7-dator. Efter ett tag lekte jag med brandväggen, och kan ha varit någon SMB-inställning också, och efter det hoppade det igång.

Permalänk
Medlem

@ByteBitten

Du kanske tänker på SAMBA i NASen
Den är för att prata microsofts språk SMB
Den kan förutom nätverket vara felinställd. Men behöver veta OS ver på NASen då jag inte har en själv.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, någon sådan skit verkar det vara. //hostname slutade fungera för mig att nå min NAS när jag uppgraderade till W10, men det fungerade fortfarande på en W7-dator. Efter ett tag lekte jag med brandväggen, och kan ha varit någon SMB-inställning också, och efter det hoppade det igång.

Det kan bero på att namnet var cache'at på din dator. Ibland fungerar det att lägga till .lan till namnet.

Men jag förstår det som att TS kan kommunicera mellan datorerna med \\datornamn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!