Intel vill förse miljontals spelare med grafikkort

Permalänk
Medlem

Dagens nyhet:

Företag vill tjäna pengar genom att sälja produkter till sin tänkta målgrupp xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dem8n:

Intel har ju ingått partnerskap med TSMC och får en egen fabrik, Intel bli en storkund till TSMC likt Apple, så det kommer spruta ut kort ska du se. Nvidia får snällt titta påedans Intel vräker ut kort och kan hålla ner priserna tack vare stora volymer.

Det förutsätter ju såklart att korten blir bra också så folk köper dem, men någonstans i skalan kommer Intel hitta sin plats. 😊

Nej korten måste inte ens vara bra, de måste bara vara "inte hemskt dåliga" och tillgängliga så kommer de att sälja miljontals. Klarar korten tex att driva 2st 4k hdr tv/monitorer anslutna med hdmi 2.1 för videouppspelning så har de en intressant produkt så länge den är billigare än Nvidias svindyra kort, idag är det svårt att få tag i grafikkort som klarar skrivbordet och video för inga gamla spelkort klarar det för de kan inte anslutas till en modern bildvisare för bandbredden räcker inte i hdmi 2.0 interfacen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om korten har inbyggda "fel" som gör att de skapar grafik som är fin nog för spel men som ger fel vid matematiska beräkningarn så blir de inte så bra för något annat än spel. Som spelare ser du inte så mycket skillnad på färg #a0b0c0 och #a1b0c0 i RGB, men för kryptovaluta så kan det bli rena mörkret.

Eller ett litet vinkelfel i raytracing om det är sådant du gör - spelar inte någon roll i spel.

Släpp sedan kort som är 10x så dyra för "proffs" där felet inte existerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pingu1337:

Vad tror ni om att köpa intel-aktier inför lanseringen av deras grafikkort?

Har själv många Intel aktier, inte osannolikt att det går upp om det är bra GPU:er, men sanningen är att det med största sannolikhet dröja till 2025 innan det blir en signifikant uppåtgående trend igen. Dvs om inte det kommer förvånande siffror uppåt eller neråt. Personligen anser jag att Intel har något av en "true margin av safety" i att de faktiskt kan (och redan kommer) agera foundry åt andra aktörer för att producera deras chip, de har redan samarbete med Amazon, Qualcomm och Google för just detta. Sedan tror jag att om några CPU generationer så kommer de att vara på banan igen (på riktigt), de är inte helt ute i leken så att säga, men det har ju onekligen gått dåligt de senaste åren. Å andra sidan ska man ju köpa aktier när det "är blod på gatan". Eftersom jag tror att även om efterfrågan på deras egna chip går ner så kommer de fortfarande äga fabs och kommer fortsätta tjäna pengar, hur mycket kan man ifrågasätta, men de bygger (eller har planer på) nya fabs i EU, Ohio, Arizona, Indien, Malaysia. Uppgraderar övriga fabs också. Efterfrågan på semiconductors ökar i genomsnitt med 7% per år, 2030 kommer det finnas 1 miljard fler asiater i medelklassen å tech som växer så det knakar måste köra på semiconductors så är det för mig ett givet köp med denna låga värdering, men man måste ha tålamod med denna aktien, det ger inte snabb utdelning. Självklart finns det risk i alla tillgångar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inte svårt att klara det om de verkligen vill och har byggt korten för spelande, Intel behöver bara ha fixat en spärr mot mining som fungerar för "miljoner" kort är ju faktiskt inte särskilt många för någon tillverkare sett till antalet kort som tillverkas, alla tillverkarna gör många miljontals kort om året

Vill minnas Intel tidigare sagt att de inte byggt in några restriktioner för hur korten kan användas. (om de inte inte ändrat sig nyligen)
Men det är kanske OK: om nya Intel-korten är ok minerkort men halvdana gamerkort så kanske det är acceptabelt att de till stor del säljs till miners om det minskar trycket lite på de vanliga grafikkorten
(jag kan ha sagt nått liknande i nån annan tråd, så ursäkta om jag blir tjatig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Intel har ju ingått partnerskap med TSMC och får en egen fabrik, Intel bli en storkund till TSMC likt Apple, så det kommer spruta ut kort ska du se. Nvidia får snällt titta påedans Intel vräker ut kort och kan hålla ner priserna tack vare stora volymer.

Det förutsätter ju såklart att korten blir bra också så folk köper dem, men någonstans i skalan kommer Intel hitta sin plats. 😊

Intels dedikerade fabrik handlade om 3nm och noderna därefter, om flera år, dessa kort byggs på 6nm som många andra använder med (samma linor/kapacitet som även 7nm delar på)

Permalänk
Medlem

Perfekt läge för Intel, man får hoppas att det blir konkurrens för det är bara löjligt som det är idag.

Permalänk
Medlem

Vill nå miljoner spelare, men vill inte sätta begränsad hashrate på sina grafikkort... Kommer säkert gå kanoners.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Kan ju hoppas dom har tillräckligt med produktionsmuskler för att översvämma marknaden med tillräckligt bra grafikkort så det tvingar ner priserna på amd/nvidia från sina fantasi nivåer.

Men mer troligt så lär miners köpa upp alla intel kort med och driva upp deras priser också...

Med tanke på elpriser och nedgång av värden på krypto så kanske det inte är lika stor rusning. Vi vet heller inte om Intel klämt in någon miningfuling så de helt enkelt presterar dåligt som just miningkort. Kan ju alltid hoppas då de sett problemen för AMD och Nvidia.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om korten har inbyggda "fel" som gör att de skapar grafik som är fin nog för spel men som ger fel vid matematiska beräkningarn så blir de inte så bra för något annat än spel. Som spelare ser du inte så mycket skillnad på färg #a0b0c0 och #a1b0c0 i RGB, men för kryptovaluta så kan det bli rena mörkret.

Eller ett litet vinkelfel i raytracing om det är sådant du gör - spelar inte någon roll i spel.

Släpp sedan kort som är 10x så dyra för "proffs" där felet inte existerar.

Grafikkort som räknar fel blir inte så bra för spel heller tyvärr, moderna spel gör mängder av olika beräkningar på grafikkortet och du kommer få betydligt värre buggar än lite fel färg. Om du vill sabotera för miners på det sättet så kan du lika gärna stänga av GPGPU helt, vilket skulle bli som att gå tillbaka ~15 år i tiden.

Men oavsett om det gick eller ej så lär Intel vara den sista som skulle göra något sånt, de har alldeles för stort intresse av GPGPU för att skjuta sig själv i foten på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Dagens nyhet:

Företag vill tjäna pengar genom att sälja produkter till sin tänkta målgrupp xD

Det intressanta är ju inte målgruppen utan mängden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Jag tror ärligt talat att Intel kommer att fylla behovet en hel del!
Oavsett vilket lär det gröna och röda laget pusha ut mer grafikkort, ingen vill förlora marknadsandelar.

För oss dödliga är det bara trevligt!

Ps.
Kan inte annat än gläda mig att Intel faktiskt är med i marknaden idag. Inte länge sen vi alla drömde om yttligare en aktör på grafikkortsmarknaden.

Fast nu är vi ju i en kris och inte någon slags självvald paus i produktionen? Klart ingen VILL förlora marknadsdelar men det är svårt att göra någonting åt när det inte GÅR att producera och levererar kort. Det är ju inte som att AMD och Nvidia sitter och haltar produktionen av miljontals kort som nu kommer släppas fram för att kunna möta Intel. Så du bör nog tagga ned på förväntningarna om att de plötsligt kommer kunna "pusha ut" någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Okej dom lovorden ska jag ha i minnet till nästa år på den här dagen och se om förutsägelsen stämde.

LOL..
Intel: vårt mål är att..
Swec: YOU PROMISED!!!11ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej korten måste inte ens vara bra, de måste bara vara "inte hemskt dåliga" och tillgängliga så kommer de att sälja miljontals. Klarar korten tex att driva 2st 4k hdr tv/monitorer anslutna med hdmi 2.1 för videouppspelning så har de en intressant produkt så länge den är billigare än Nvidias svindyra kort, idag är det svårt att få tag i grafikkort som klarar skrivbordet och video för inga gamla spelkort klarar det för de kan inte anslutas till en modern bildvisare för bandbredden räcker inte i hdmi 2.0 interfacen.

Ja, Intel kan inte förväntas matcha 3080 liksom, men som priserna ser ut nu finns det gott om manöverutrymme i mellansegmentet, och lägre. Går Intel in för att ta marknadsandelar hellre än att sälja med stor vinst kan de bli prisvärda. Nvidias 8000kr-kort säljs för det dubbla (fast kanske inte dubbelt från Nvidia), om Intel kan lansera 5000kr-kort som de subventionerar så riktpriset blir 3000, tja, varför inte.

Jag inser att marknaden är annorlunda nu, men jag har alltid köpt ganska billiga grafikkort, då jag inte spelat nämnvärt, och då ofta begagnat. Men nu sitter jag med ett gammalt Radeon HD7750 som är svårt att uppgradera. Nyare och bättre kort är dyrare. Eller kan inte köra 4K i 60Hz. Eller drar för mycket ström. Har fläkt. Eller...

Jag har ett 10 år gammalt grafikkort. Borde jag inte nu kunna köpa ett som är, tja, 4x så bra till halva 2012-priset? Och passivt kylt givetvis? Det kan väl inte vara för mycket begärt? Något måste ju ha hänt på 10 år. Visst, integrerad grafik har blivit bättre, efterfrågan på billiga grafikkort kanske har minskat, men, jag får väl sitta med mitt 7750 tills vidare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det är ju ett intressant läge för intel om de lyckas leverera en ansenlig mängd kort.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Varenda kort Intel säljer betyder att...
...ett mindre hysteriskt överprisat kort säljs av nVidia eller AMD.
...ett mindre snipat kort kan säljas.
...miners får svårare att sälja sina gamla kort.

För första gången i historien: Heja Intel!

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förr och säger det igen - så länge miners förlorar pengar på att inte köpa alla tillgängliga grafikkort så kommer vi aldrig ur den här bristsituationen.

Permalänk

Nu har jag inte full koll på det där projektet men ... sa man inte Xe förut? Har inte sett det ordet på länge. Bara sett Arc.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Fast nu är vi ju i en kris och inte någon slags självvald paus i produktionen? Klart ingen VILL förlora marknadsdelar men det är svårt att göra någonting åt när det inte GÅR att producera och levererar kort. Det är ju inte som att AMD och Nvidia sitter och haltar produktionen av miljontals kort som nu kommer släppas fram för att kunna möta Intel. Så du bör nog tagga ned på förväntningarna om att de plötsligt kommer kunna "pusha ut" någonting.

Pusha ut kommer de absolut kunna göra! Även om det blir på äldre teknik. Framför allt kommer priset att börja rubbas. Jag menar missade du 3050 som släpptes nyss?
Men givetvis kommer den stora skillnaden att märkas om 1-2 år. Så nja jag taggar upp faktiskt! Framförallt pga av att det blir tre aktörer på marknaden nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vill nå miljoner spelare, men vill inte sätta begränsad hashrate på sina grafikkort... Kommer säkert gå kanoners.

Det blir inga billiga kort iaf om miners ska tävla om dessa.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att Intel blivit en välgörenhetsrörelse för gamers. Minns förr då deras mål var att sälja miljontals produkter. Det var tider det.

Oavsett hur de uttrycker sig så hoppas jag på en bra lansering, god tillgång och konkurrenskraftiga priser.

Permalänk
Medlem

Ett spel för galleriet innan motsatsen bevisats

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Tycker det är intressant med en tredje part på grafikkortsmarknaden men tror inte att Intel kommer att få ut tillräckligt många kort för att kunna pressa ner priserna nämnvärt. Då de sitter i samma båt som både AMD och Nvidia med att få tag i substrat, halvledare, dyra frakter osv samt att intel själva vill tjäna pengar, de är ju ändå ett vinstdrivande företag. Men visst så kan Intel om dem vill pressa priserna för att slå sig in på marknaden den vägen. Hoppas även att de får ut bra mjukvara, gärna med öppen källkod så vi får bra drivare under Linux. Så jag väntar med spänning på Arc korten.

Skrivet av Quiki:

Jag tror ärligt talat att Intel kommer att fylla behovet en hel del!
Oavsett vilket lär det gröna och röda laget pusha ut mer grafikkort, ingen vill förlora marknadsandelar.

Jag tror dock inte att intel kommer att kunna fylla på behovet till någon större utsträckning med tanken på att intels kretsar görs på TSMC N6 nod och den är fullbokad + 'moms'. Just nu så sitter intel lite av en guldsits som AMD gjorde med lanseringen av RDNA 2 där de dessvärre misslyckades totalt med att få ut grafikkort för att ta marknadsandelar. Men jag hoppas så klart att intel på någon mirakulöst sätt lyckas ändå.

Skrivet av medbor:

Jag tycker absolut att det är trevligt och bra att det kommer en tredje aktör, om inte annat för att det kommer tvinga AMD att försöka lite på GPU-sidan igen om de ska kunna mäta sig. Tror ändå inte kapaciteten i tillverkningen kommer räcka för att göra avsevärd skillnad i år

Jag skulle säga att AMD har försökt ganska bra på GPU sidan med RDNA 2 och håller med om att de skulle behöva ta i lite till. AMD är rent av ett mindre företag sett till de ekonomiska musklerna och just den kompetensen som AMD behöver för att kunna ta i det där lilla extra och den kompetensen (spetskompetens?) som behövs har nog både Nvidia och Intel redan sugit upp från marknaden och det tar år att utbilda folk till den nivån. Samt att AMD jagar Nvidia som är definitionen på marknaden om vad som är 'bra'.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Tycker det är intressant med en tredje part på grafikkortsmarknaden men tror inte att Intel kommer att få ut tillräckligt många kort för att kunna pressa ner priserna nämnvärt. Då de sitter i samma båt som både AMD och Nvidia med att få tag i substrat, halvledare, dyra frakter osv samt att intel själva vill tjäna pengar, de är ju ändå ett vinstdrivande företag. Men visst så kan Intel om dem vill pressa priserna för att slå sig in på marknaden den vägen. Hoppas även att de får ut bra mjukvara, gärna med öppen källkod så vi får bra drivare under Linux. Så jag väntar med spänning på Arc korten.

Jag tror dock inte att intel kommer att kunna fylla på behovet till någon större utsträckning med tanken på att intels kretsar görs på TSMC N6 nod och den är fullbokad + 'moms'. Just nu så sitter intel lite av en guldsits som AMD gjorde med lanseringen av RDNA 2 där de dessvärre misslyckades totalt med att få ut grafikkort för att ta marknadsandelar. Men jag hoppas så klart att intel på någon mirakulöst sätt lyckas ändå.

Jag skulle säga att AMD har försökt ganska bra på GPU sidan med RDNA 2 och håller med om att de skulle behöva ta i lite till. AMD är rent av ett mindre företag sett till de ekonomiska musklerna och just den kompetensen som AMD behöver för att kunna ta i det där lilla extra och den kompetensen (spetskompetens?) som behövs har nog både Nvidia och Intel redan sugit upp från marknaden och det tar år att utbilda folk till den nivån. Samt att AMD jagar Nvidia som är definitionen på marknaden om vad som är 'bra'.

Ja AMD gör helt okej med sina resurser, men de tillverkar ju minimala volymer grafikkort. Nästa generation kan de säkert mäta sig bättre när det kommer till alla aspekter och kanske kan ha utrymme att tillverka mer kretsar än nu. Nu prioriteras ju PS5/Xbox/CPU klart högre än GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Nu har jag inte full koll på det där projektet men ... sa man inte Xe förut? Har inte sett det ordet på länge. Bara sett Arc.

Arc-korten är baserade på Xe-arkitekturen. Tidigare var det bara arkitekturen som hade ett namn, men sen Intel i höstas avslöjade att korten kommer heta Arc så används det namnet när man pratar om de faktiska grafikkorten.

Permalänk
Avstängd

Ledord i texten; ”vill” och ”siktar på”. Tror alla vill och siktar på att sälja sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intels dedikerade fabrik handlade om 3nm och noderna därefter, om flera år, dessa kort byggs på 6nm som många andra använder med (samma linor/kapacitet som även 7nm delar på)

Intel kommer få förtur då de är en väldigt viktig kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag har sagt det förr och säger det igen - så länge miners förlorar pengar på att inte köpa alla tillgängliga grafikkort så kommer vi aldrig ur den här bristsituationen.

Du menar att grafikkorten är för billiga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Westelindh!:

Vilken tur att Intel blivit en välgörenhetsrörelse för gamers. Minns förr då deras mål var att sälja miljontals produkter. Det var tider det.

Oavsett hur de uttrycker sig så hoppas jag på en bra lansering, god tillgång och konkurrenskraftiga priser.

Vi som är så pass gamla minns ju vad Intel gjorde för att hålla AMD nere. Betala Dell och HP för att INTE använda AMD-prylar. hehehe.

Permalänk
Medlem

En fördel för Intel med att lansera just nu är att folk har extremt låga förväntningar. Folk kommer vara extremt förlåtande om drivrutinerna är buggiga vid lanseringen eller prestandan är lite lägre än utlovad. Det räcker i princip att korten går att få tag i och prestandan inte är totalt usel så kommer det vara en succé.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD