Permalänk

Ryzen 5800x undervolt

Har underclockat min ryzen 5800x via overclocking/PBO i bios och Curve optimizer negative -25 där man i cinebenc r23 når 77c efter 20 minuter. Är det något jag missat?

Permalänk
Medlem

Det är ok temp för en 5800x.
Men det går såklart att få det lite svalare ändå om man har tid och tålamod.

Jag har ställt in undervolt per kärna. Vissa klarar -30 och några typ -15 till -25.
Jag överklockar inte över stock boost vilket påverkar hur mycket man kan undervolta.
Följ denna guiden:

Det kanske ser lite annorlunda ut i ditt bios.

Jag testade cinebench r23 i 10 minuter och kom upp i 70.5 grader efter 10 minuter.

Din temperatur är under max temperatur så egentligen behöver du inte bry dig men man vill ju ha det så svalt som möjligt.
"Max. Operating Temperature (Tjmax) 90°C"
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-5800x

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Har du stabilitetstestat ordentligt vid idle och växlande laster?
Curve optimizer ger i regel undervolts som är stabila vid vanliga maxlast-stresstest men lätt kraschar när man typ surfar eller andra mycket lättare laster, då problemen oftast uppstår vid annat än de högsta boostfrekvenserna.

Klarar den verkligen -25 på alla kärnor stabilt i alla lägen så är det ett extremt bra resultat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Du skriver inget om din setup.
Vilken cpukylare? Vilket chassi? Övriga faktorer som kan påverka temperaturen?
Vad var din temperatur innan?

Permalänk

Har ett Crosshair dark hero 570x och min kylare är ett Fractal Lumen 36 rgb som sitter i ett Fractal Design Meshify 2. Efter jag kört Cinebech 23 i 20 minuter så maxar den på 77 C annars ca 37 C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du stabilitetstestat ordentligt vid idle och växlande laster?
Curve optimizer ger i regel undervolts som är stabila vid vanliga maxlast-stresstest men lätt kraschar när man typ surfar eller andra mycket lättare laster, då problemen oftast uppstår vid annat än de högsta boostfrekvenserna.

This! Kan sätta ner mina vassaste kärnor ganska rejält och klara mig prima i tyngre laster men krascha när jag sitter med spotify öppet... Gav upp på curve optimizer då jag helt enkelt inte tyckte det var värt att mecka med när jag redan har krånglat mer än tillräckligt med mina minnen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kombinerade -15 alla kärnor och +200mhz… fungerar prima!

Permalänk
Medlem

Sitter i samma tankar men jag går aldrig över 62 grader när jag spelar. Är de ens värt att hålla på med då?

Får man ut mer prestanda på detta vis eller är de bara för värme och elförbrukning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Sitter i samma tankar men jag går aldrig över 62 grader när jag spelar. Är de ens värt att hålla på med då?

Får man ut mer prestanda på detta vis eller är de bara för värme och elförbrukning?

62 grader är en låg/ok temperatur när du spelar.
Ska inte påverka prestandan på grund av värme.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

62 grader är en låg/ok temperatur när du spelar.
Ska inte påverka prestandan på grund av värme.

Men om jag förstått de hela rätt så kan man få mer prestanda genom att undervolta processorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ripan_:

Men om jag förstått de hela rätt så kan man få mer prestanda genom att undervolta processorn?

Potentiellt, men inte tillräckligt mycket att du lär kunna känna skillnad, bortsett från placeboeffekten då.
Med lite tur kanske du kan tjäna 150 MHz eller så? Så typ 2% eller däromkring. I CPU-begränsade sammanhang kanske du kan gå från 120 fps till 123 (vilket är 2.5%).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Men om jag förstått de hela rätt så kan man få mer prestanda genom att undervolta processorn?

Om man undervoltar processorn så kan man hjälpa den så att den inte begränsas av värme i boosten så att dens boost håller längre.
Men det finns en begränsning beroende på siliconkvaliten på just din processor hur mycket spänning den behöver för att klara av en viss frekvens.
Samma gäller för grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Det här med -XX, är det 1.325v - (t.ex) 0.025v?
Borde inte mer gå? Fått ner min till 3600 till 1.15v konstant på alla kärnor utan PBO på 4.2Ghz. Visserligen är det färre kärnor och annan arkitektur men att bara nå runt 1.3v är liten förändring.

OP, har du ställt in LLC?
Provat clock tuner? Tyckte det var en bra hjälp för att enkelt få fram på ett ungefär vad processorn klarar.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Det här med -XX, är det 1.325v - (t.ex) 0.025v?
Borde inte mer gå? Fått ner min till 3600 till 1.15v konstant på alla kärnor utan PBO på 4.2Ghz. Visserligen är det färre kärnor och annan arkitektur men att bara nå runt 1.3v är liten förändring.

OP, har du ställt in LLC?
Provat clock tuner? Tyckte det var en bra hjälp för att enkelt få fram på ett ungefär vad processorn klarar.

När jag hade en Ryzen 3600 så undervoltade den jag med 0.100V med boost aktiverat såklart.
Jag testade att undervolta den med 0.150V men då såg jag att prestandan gick ner med CPU-Z.
Jag gjorde det eftersom att det blev för varmt under en högsommar och 30C ute och jag ville få ner tempen lite.

Ryzen 5000 har fördelen med att man kan undervolta per kärna vilket hjälpte min 5800x att hållas inom bra temperaturer.

Det där med -xx handlar om curve optimizer som man har med Ryzen 5000-serien.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti